O crimă. Un fiu, singur la părinţi (de fapt, singur la părinte), îşi ucide mama. Mărturiseşte.
Un procuror care nu se grăbeşte să acuze. Vrea, mai întâi, să verifice veridicitatea mărturiei. Apoi, vrea să înţeleagă.
Mama (Diana Dumbravă) e mereu pe scenă. Alături de fiu (Alexandru Voicu) şi procuror (Lucian Iftime).
Uneori, fapte din trecut sunt re-aduse la viaţă. Pe repede înainte. Adesea, e loc doar doar pentru replica mamei. E suficientă.
Alteori, mama e o prezenţă tăcută de-a lungul vreunui monolog al fiului. Aşa cum a fost o prezenţă continuă de-a lungul întregii sale vieţi. De până la crimă. Prezenţă acaparatoare, sufocantă. Un dictator născut din cele mai bune intenţii.
Căutarea libertăţii conduce la crimă. Fiul acţionează pe deplin
conştient, înţelegând că nu are nici o altă soluţie. Ucide şi îşi
aşteaptă pedeapsa.
Procurorul întreabă, ascultă, raţionează. Când şi când, fragmente din
propriul său trecut ies la iveală. El e, în fapt, personajul principal.
Înţelege cum stau lucrurile, înţelege rolul mamei, cel al fiului, înţelege vinovăţiile, ezită să formuleze pedeapsa. Pentru a-i
refuza fiului sentimentul de eliberare pe care intuieşte că acesta îl
va simţi odată cu pronunţarea sentinţei? Pentru că îl crede nevinovat,
având în vedere circumstanţele? Pentru că se simte el însuşi prea
vinovat pentru a ridica piatra?
Pe un text de inspiraţie dostoievskiană, montat în spirit True Detective, spectacolul 50 de secunde al procurorului-dramaturg Daniel Oltean şi regizorului-regizor Eugen Gyemant e genul de întâmplare teatrală care spune, cu blândeţe, lucruri de o teribilă gravitate.
Lucrată cu infinită atenţie la detalii, la gesturi, la obiecte, la
priviri, la replici, la lumini, la semnificaţii, la tot ce formează un
spectacol de teatru solid, premiera de la Sala Atelier a TNB-ului
e îmbibată de un soi de frumuseţe tristă, pe alocuri resemnată, ce are
totuşi puterea de a se ridica deasupra depresiei care da târcoale ca un
animal de pradă etern înfometat.
Scenografia înţesată de obiecte a Mariei Nicola le dă prilejul celor
trei impecabili actori să parcurgă spaţiul de joc în repetate rânduri,
mereu pe alt drum, descoperind mereu alte cotloane ale scenei, ale lor,
ale noastre.
În cabinetul acela psihiatric, în camera aceea de tortură, în morga
aceea rece, pe marginea acelui râu însorit, un om înţelege că adevărul,
dreptatea, vina, pedeapsa, piatra pot atârna, uneori, prea greu în
buzunare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu