Primul text prezentat în cadrul Concursului de dramaturgie Focus Drama.Ro 2018 de la Teatrul de Nord Satu Mare este cel al dramaturgului Alexandra Felseghi, Nu vorbim despre asta, adus în faţa publicului sub forma unui spectacol-lectură
coordonat de Andrei Raicu şi interpretat de actori ai Teatrului de Nord
(Andrei Stan, Alina Negrău, Dorina Nemeş şi Vlad Mureşan). Construită dintr-o
serie de interviuri, piesa face referire la o generaţie tânără care a
căutat să îşi cunoască identitatea şi să înţeleagă lumea din jur în
ciuda rapidităţii cu care aceasta se schimbă, având marele handicap al
unei comunicări deficitare din partea adulţilor care ar fi trebuit să o
călăuzească, dar şi al unei informări insuficiente şi adesea trunchiate,
din surse mai puţin legitime.
Interesul a căzut în mod special asupra generaţiei născute în anii '80,
care a crescut odată cu România postcomunistă, căutând răspunsuri la
întrebări care răsar în mod natural, dar care reprezintă un mare tabu
chiar şi după 30 de ani de capitalism, digitalizare şi boom
informatic, anume sexualitatea în general ori sexualitatea individuală.
Dar textul este la fel relevant şi pentru generaţia mai tânără, tocmai
prin prisma pudibonderiei cu care încă sunt tratate anumite subiecte
care, cu toate că sunt raţionalizate şi înţelese de tineri, continuă să
reprezinte un obstacol greu de depăşit pentru adulţi. Piesa Alexandrei
Felseghi reuşeşte să traseze acest circuit de cauză-efect,
care explică pudoarea încă existentă în societatea românească în ceea
ce priveşte schimbările adolescentine, precum şi curiozităţile fireşti
care vin odată cu ele. Ba mai mult de atât, prin vocile celor patru
protagonişti se trasează o imagine clară despre cum gândeau şi ce
simţeau adolescenţii de atunci, cu aceleaşi griji şi nedumeriri ca şi
cei de acum. Astfel, textul are meritul şi de a crea o punte solidă
pentru un dialog mai deschis şi lipsit de ascunzişuri între generaţii,
astfel că fiecare participant să poată empatiza, indiferent de vârstă.
Aşa cum a fost menţionat adineaori, textul Alexandrei Felseghi este construit pe baza mai multor interviuri, păstrându-şi
oralitatea şi naturaleţea specifice teatrului, fără a cădea în
teoretizarea subiectului şi fără a deveni tezist. Există o combinaţie
echilibrată între momentele care exprimă dramele prin care fiecare erou
trece, fără însă a pica pe panta tragismului, păstrându-se
prospeţimea prin replici pline de umor, unele mai directe, altele mai
subtile, dar care au un efect de catalizator în ceea ce priveşte
subiectele abordate. Textul oferă situaţii, iar prin intermediul lor
propune subiecte atât de familiare şi totuşi atât de străine pentru o
societate care pare că nu îşi poate schimba mentalitatea într-un
ritm susţinut în raport cu timpurile în care există şi cu viteza cu
care lucrurile se desprind de vechile moduri de gândire şi de
deconstrucţia percepţiilor vechi şi înlocuirea lor.
Prin urmare, Nu vorbim despre asta este un text care abordează o
serie de chestiuni la fel de stringente acum ca atunci, care încearcă să
ofere o punte de discuţie şi care ar trebui să fie prezentat publicului
tânăr sub o formă sau alta, tocmai pentru a le explica că nu sunt
singuri şi că nu există o diferenţă atât de mare între ei şi adulţii din
jurul lor, fiind în fapt o problemă a deschiderii şi a receptării
reciproce a celor două părţi, cauzată de o mult mai lungă istorie a
repudierii unor astfel de subiecte sensibile. Este un text care ar
trebui montat în cât mai multe locuri şi spre care să fie atraşi cât mai
mulţi adolescenţi, pentru că ceea ce ne spune piesa Alexandrei Felseghi
este că şi părinţii noştri au fost cândva adolescenţi, având aceleaşi
întrebări. Cum nici lor nu li s-a răspuns, şi-au
căutat surse alternative care au oferit răspunsuri alternative, ceea ce
a creat în ei nesiguranţă şi un impuls de a nu vorbi, la rândul lor,
despre asta...
În plus, Nu vorbim despre asta ilustrează modul în care
dramaturgia contemporană românească se dezvoltă şi direcţia pe care o
alege, ceea ce ar trebui să încurajeze oamenii să meargă la teatru şi să
consume teatru contemporan, tocmai prin prisma acestui caracter
familiar şi moralizator pe care textele şi spectacolele le conţin.
de Alexandra Felseghi
Regia: Andrei Raicu
Distribuţia: Andrei Stan, Alina Negrău, Dorina Nemeş, Vlad Mureşan.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu