marți, 13 august 2019

Emoţii, trăiri pe care nu le poţi experimenta decât pe scenă - Alter Ego la Ideo Ideis, 2019

Interviul reprezentantului trupei Alter Ego din Alexandria conţine cuvântul-cheie "empatie". E o bucurie să îl auzi, chiar şi la două ediţii distanţă de tema "Facem şi noi nişte empatie?" E semnul clar că lumea nu uită niciodată ceea ce îi face fericiţi, ce îi împlineşte. Şi tot la fel de clar e că de Ideo nu ai cum să uiţi niciodată. Aceeaşi sinceritate - de data asta a lui Cătălin Vilae - ne pune în faţa faptului împlinit. Empatizăm cu noi teme, cu noi oameni, noi experienţe. El e de-ai locului şi aşteaptă fiecare vară pentru Ideo!


Alberto Păduraru: Cine eşti, de unde vii şi încotro te îndrepţi?
Cătălin Vilae: Numele meu este Cătălin Vilae şi m-am născut în Alexandria, un mic oraş, reşedinţa judeţului Teleorman. Unde mă îndrept? Spre a-mi continua studiile în domeniul jurnalismului şi, desigur, spre fericire. Dacă eşti fericit cu jobul tău şi cu ceea ce ai - e tot ce contează!

A.P.: Cum ai descrie experienţa Ideo Ideis în câteva cuvinte?
C.V.: Aş descrie experienţa Ideo ca fiind una surprinzătoare, dinamică. Cred că oamenii din festival sunt aşa one of a kind, mereu cu idei super mişto, gata să schimbe lumea. Ah, am uitat de empatie. Ideo Ideis este festivalul în care lumea chiar empatizează cu ceilalţi.

A.P.: Cu ce ocazie ai ajuns să faci teatru? Ce simţi că îţi oferă asta, ce nu mai poate nimic altceva?
C.V.: Am intrat prima dată în contact cu teatrul când aveam 6 ani. Îmi amintesc şi acum cum la primul meu spectacol - eram un iepuraş. M-am urcat pe scenă, am început să-mi spun replicile până când m-am blocat şi efectiv am început să plâng de emoţii. Cred că asta îţi oferă teatrul, emoţii, trăiri pe care nu le poţi experimenta decât pe scenă. E un sentiment destul de ciudat care combină extazul de a fi în faţa publicului, dar în acelaşi timp şi o oarecare frică de a nu greşi ceva, de a nu o da în bară în faţa oamenilor care se uită la tine cu cea mai mare atenţie posibilă. De 2 ani fac parte din trupa Alter Ego şi mă bucur în fiecare vară de festivalul Ideo Ideis.

A.P.: Poţi să ne povesteşti puţin despre spectacolul pe care trupa ta îl prezintă în 2019 în Alexandria?
C.V.: Piesa pe care trupa noastră o va prezenta la Ideo Ideis se numeşte Steaua fără nume de Mihail Sebastian, din care vom juca doar actul I. Este o comedie pe cinste despre un profesor de matematică. Pasionat de cosmografie, acesta îşi cumpără o carte destul de scumpă. Când se duce la gară să ridice cartea, se îndrăgosteşte de o necunoscută care este prinsă fără bilet în tren şi dată jos chiar în gara respectivă. Cele două întâmplări stârnesc cheful de bârfă al întregii comunităţi.

A.P.: Ce crezi că i-ar determina pe oameni să vină la spectacolul vostru? Şi - dincolo de asta - ce crezi că îi determină pe oameni să vină la teatru în general?
C.V.: Într-o lume în care lucrurile triste, ştirile false predomină, spectacolul nostru încearcă să stârnească râsul, personajele fiind puternic ridiculizate. De asta şi cred că lumea merge la teatru: pentru a se destinde. Desigur, teatrul este o artă, lumea merge la teatru pentru a se cultiva, dar de cele mai multe ori spectatorii vor să evadeze puţin din lumea cotidiană şi să se simtă bine.

A.P.: Tema din 2019 a Ideo Ideis este: "Tu cât poluezi pe net?" Spune prima experienţă la care te duce cu gândul.
C.V.: Hm... Mă duce cu gândul în primul rând la tupeul pe care internetul îl conferă oamenilor. Calculatorul, telefonul, reţelele de socializare acţionează ca o barieră între oameni, ceea ce-i face mult mai răi, mult mai agresivi, pentru că nu realizează sau nu văd care ar putea fi repercusiunile când nu sunt faţă în faţă cu omul. Şi de aici se naşte cyberbullying-ul, pentru că nici cel care este insultat nu o ia în serios. Chiar şi eu am trecut prin asta în urmă cu mulţi ani: un tip mă ameninţa liber pe Facebook că mă bate, că vine şi mă omoară. M-a deranjat ce spunea, dar nu am luat atitudine pentru simplul fapt că nu mi-a zis asta în viaţa reală. Cam asta cred că-i cea mai mare "poluare" pe internet, agresivitatea derivată din lipsa interacţiunii directe a oamenilor.

A.P.: Care sunt cele trei lucruri pe care le-ai face pentru a reduce "poluarea" de pe internet?
C.V.: Cred că un pas mare pentru a reduce această poluare pe internet ar fi eliminarea celor care instigă la ură. Şi când zic eliminare, nu spun să-i dai block persoanei respective. Facebook îţi dă opţiunea asta, dar sunt totuşi de părere că nu ajută la (mai) nimic. Tu nu mai poţi vedea ce postează persoana respectivă, dar ea continuă să existe şi să perpetueze ura în rândul altor persoane.
O altă chestie ar fi falsitatea persoanelor pe internet. Nu ştiu, dar mi se pare că sunt din ce în ce mai puţine persoane care se comportă pe internet la fel cum se comportă în viaţa reală. Majoritatea tind să arate în mediul online ceea ce ar vrea ei să fie şi nu ceea ce sunt cu adevărat. E destul de ciudat, dacă ne gândim la asta, internetul ne oferă practic o altă identitate de care, în cele mai multe cazuri, suntem mândri. Totuşi, începem să ne urâm propria persoană. Cea adevărată. Apare o scădere a stimei de sine şi neîncrederea în propriile forţe.
Ultimul lucru pe care l-aş impune ar fi setarea unui anumit timp pe care să îl petreci pe internet pe zi. Cred că ne pierdem foarte mult timp cu informaţii inutile pe internet, care nu ne ajută la nimic, ba chiar ne umplem memoria cu ele în loc să facem ceva constructiv. Urmărim viaţa altora pe Youtube şi tânjim - oarecum - după ceea ce fac ei, încât uităm de propria noastră viaţă şi de ceea ce vrem noi să facem pentru a o face mai bună.
Din nou, mi se pare că internetul ne distrage total de la viaţa reală. În ziua de astăzi există foarte foarte multă informaţie pe internet care, cred eu, ne bulversează total.

Spectacolul Steaua fără nume al Trupei Alter Ego Alexandria se poate vedea luni, 12 august 2019, ora 11,00, la Sala Polivalentă din Alexandria, în cadrul Festivalului Ideo Ideis, 2019. Intrarea este liberă. Programul întregului festival Ideo Ideis se poate găsi aici. Alte interviuri cu membri ai trupelor participante şi cronici ale evenimentelor din festival se pot citi aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu