Să lansezi un disc care cuprinde muzică de esenţă filosofico-religioasă
în toiul verii, poate părea o eroare. Nu şi dacă protagonist este Daniel
Barenboim şi lucrarea de pe disc este semnată de un cunoscut compozitor
englez, iar lansarea discului precede cele două concerte pe care
Barenboim le-a dirijat în festivalul londonez BBC Proms.
Daniel Barenboim şi Visul lui Gerontius de Elgar
În 7 iulie 2017, casa britanică Decca a lansat al treilea semnat de
Daniel Barenboim cu muzică de Edward Elgar: un oratoriu foarte puţin
cunoscut în România, Visul lui Gerontius op.38. În 2014 şi 2016,
Barenboim a realizat alte două discuri cu muzică de Elgar, alături de
Capela de stat din Berlin, orchestra pe care o conduce de 25 ani: este
vorba despre cele două simfonii de Elgar.
De altfel, Elgar a fost prezent şi în programul celor două concerte pe
care Daniel Barenboim le-a dirijat în 15 şi 16 iulie 2017 la Festivalul
BBC Proms, cel mai important festival de muzică clasică din lume, mai
precis, aceste două simfonii de Elgar, pe care le-a şi înregistrat cu
aceeaşi orchestră cu care a fost prezent la Proms - Capela de stat din
Berlin, orchestra Operei Germane din Berlin, un ansamblu a cărui istorie
începe în anul... 1570. Prima seară dintre acestea două a fost
transmisă în direct de Radio România Muzical.
La finalul celui de al doilea concert, din 16 iulie 2017, Daniel
Barenboim a ţinut să se adreseze publicului aflat la Royal Albert Hall
din Londra, moment surprins de înregistrările BBC pe care le puteţi
vedea aici. Un
discurs despre care Daniel Barenboim a transmis auditoriului că nu
doreşte să fie considerat politic, însă care a ridicat probleme
importante şi despre care s-a şi discutat foarte mult în reţelele
sociale.
Iată câteva idei din acest discurs: "Principala problemă de astăzi
este faptul că nu mai există suficientă educaţie; că nu este suficientă
educaţie muzicală, ştiam demult. Însă acum nu mai există suficientă
educaţie încât să ne dăm seama cine suntem cu adevărat, cum să
interacţionăm cu ceilalţi.
Doar în muzică nu există naţionalism. Nu există vreun muzician german
care să spună că nu cântă decât Brahms, Schumann şi Beethoven...
Tinerii trebuie să înţeleagă un lucru: că Grecia, Germania, Franţa,
Danemarca au ceva în comun, numit cultură europeană! Nu doar moneda
europeană, ci cultura europeană! Acesta este lucrul cel mai important.
Împotriva fanatismului se poate lupta numai cu educaţia, nu se poate
lupta împotriva fundamentalismului religios doar cu armele; împotriva
răului se poate lupta cu umanitatea din fiecare dintre noi."
Muzica, un limbaj universal - o realitate de care ne convingem ascultând
şi cel mai nou disc al lui Daniel Barenboim. Pentru că, până la urmă,
ce am avea noi în comun, ca români, cu o lucrare scrisă de un compozitor
englez care vorbeşte despre o viziune catolică asupra morţii şi
călătoriei către Purgatoriu? Mai nimic. Însă nu poţi să fii emoţionat de
mesajul acestei lucrări, de frumuseţea muzicii, de sensibilitatea
acestei poveşti inspirate în mod evident de Divina Comedie a lui Dante.
Lucrarea a fost înregistrată în cadrul a două concerte live care au
încheiat în septembrie 2016 Berlinmusikfest. Din garnitura de solişti
anunţată iniţială nu a mai rămas decât baritonul Thomas Hampson:
tenorul-vedetă Jonas Kaufmann (prezent şi în festivalul Enescu 2017) a
devenit indisponibil cu doar câteva zile înainte de aceste concerte, la
fel mezzosoprana Sarah Connoly. Aşa că au fost aduşi doi cântăreţi
britanici, pentru care muzica lui Elgar era foarte familiară: tenorul
Andrew Staples şi mezzosoprana Catherin Wyn Rogers. A fost o alegere
foarte bună: critica internaţională a aplaudat la unison aceste
concerte, remarcând foarte buna prestaţie atât a soliştilor, cât şi a
corurilor şi a orchestrei, evident, şi a dirijorului.
Acum, aceste concerte "răvăşitoare", cum le numea un critic britanic,
pot fi ascultate pe un album pe care-l consider foarte special şi care
nu întâmplător a fost lansat la nivel internaţional cu doar câteva zile
înainte de prezenţa lui Daniel Barenboim şi a Capelei de stat din Berlin
la Londra, în cadrul Festivalului BBC Proms. Sigur, pentru unii, să
asculte o lucrare cu certe semnificaţii religioase, bazată pe textul
unui preot anglican care a trecut la catolicism, John Henry Newman,
poate fi ciudată în mijlocul vacanţei de vară. Însă pentru alţii, exact
despre asta este vacanţa: despre regăsirea de sine şi posibilitatea de a
ieşi din cotidianul mundan...
Albumul cuprinzând oratoriul Visul lui Gerontius de Elgar poate fi ascultat oricând, pe site-ul proiectului Discurile anului 2017, aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu