Se dovedeşte a fi fără vârstă fascinaţia publicului pentru Marile Poveşti Coregrafice. Fie că vorbim despre cele clasice precum Lacul Lebedelor, Giselle, Spărgătorul de Nuci ori Frumoasa din Pădurea Adormită, fie despre cele de secol XX, alături de cele contemporane, avem de fapt de-a
face cu motivul principal pentru care arta coregrafică există. Şi anume
acela de a ne aprinde imaginaţia şi a ne crea o emoţie unică în
neostoita noastră căutare de poveşti, de noi ferestre ale imaginaţiei
prin care putem de fapt înţelege realitatea.
Noua premieră a Operei Naţionale din Bucureşti cu spectacolul Frumoasa din pădurea adormită
de Ceaikovski în regia şi adaptarea coregrafiei clasice a lui Vasily
Medvedev şi Stanislav Fečo a fost dedicată celebrării a 200 de ani de la
naşterea lui Marius Petipa, părintele coregrafiei Marilor Poveşti
Coregrafice.
Gest de autentică igienă profesională, noul proiect reprezintă o
constantă în toate marile teatre de operă ale lumii, unde în toiul unei
tot mai acerbe bătălii pentru acapararea "noului" - ţel din păcate nu
doar suprem, ci şi unic, în anumite situaţii - se face periodic simţită
necesitatea, inclusiv aceea de marketing, de a menţine în repertoriu şi a
readuce pe scenă în noi distribuţii gestul coregrafiei clasice, redând
astfel atât publicului, cât şi protagoniştilor scenei prilejul
declinării termenului de artă şi performanţă coregrafică la conjugările
originare, care continuă să definească şi astăzi imaginea iconică a
frumoasei şi fragilei Prinţese Balerine alături de statuarul şi romanticul Prinţ Balerin.
Prin prisma acestei celebrări, noua Frumoasă din Pădurea Adormită la Opera Naţională din Bucureşti, care ne-a obişnuit cu un ritm de aproape o premieră pe lună, este, aşadar, binevenită.
Fiind vorba despre un basm coregrafic şi despre o adaptare a unei
coregrafii care a fost gândită pentru un public ce făcea practic parte dintr-o altă lume, este evident că provocarea cu care s-au
confruntat realizatorii spectacolului a fost amplificată. Există un tip
de dinamică a mişcării raportată la ritmul în care sunt relatate
naraţiunile în ziua de azi, fie că vorbim de filme, fie că vorbim de
cărţi ilustrate cu poveşti pentru copii, faţă de care coregrafia de la
1890 poate părea publicului tânăr de azi statică şi pe alocuri desuetă.
Acest lucru este, din fericire, salvat încă într-o
mare măsură de frumuseţea poveştii în sine şi de romantismul muzicii
lui Ceaikovski în datele obiective ale spectacolului. Din fericire,
montarea din Bucureşti aduce costume, lumini şi decoruri proaspete şi
strălucitoare - din fericire, nu în exces - semnate de Pavol Juráš, la
care, lucru cel mai important, se adaugă o evoluţie coregrafică la
înălţimea dificilei misiuni a soliştilor şi mai ales a cuplului
principal.
Am avut ocazia să văd spectacolul care i-a
avut în rolul prinţesei Aurora pe Mihaela Soare şi pe Robert Enache în
rolul Prinţului Desiré. Mihaela Soare a oferit o minunată probă a
experienţei şi a unei ţinute profesionale de invidiat, dublate de
farmecul bucuriei de a fi parte a personajului. Este reconfortant să
vezi evoluţia personajului principal care are nu doar siguranţa
gestului, ci şi trăirea unei prinţese exuberante şi dornice de a fi
mereu în centrul atenţiei. Este de asemenea dătătoare de speranţă orice
evoluţie a unui artist care reuşeşte să dea valoare unei foarte bogate
experienţe profesionale, având intacte - cel puţin în actul scenic -
entuziasmul şi bucuria expresiei artistice. Mesajul ei a fost în ton cu
cel enunţat al spectacolului, acela de a celebra sublimul artei
coregrafice şi a fost, din fericire, susţinut de evoluţia lui Robert
Enache, un Prinţ Desiré simbol al avântului romantic pentru a împlini
marea dragoste. Readucând sensul strălucirii gestului coregrafic în
accepţiunea clasică, momentele de evoluţie împreună a celor doi au fost o
adevărată încântare.
Lăudabile au fost de asemenea evoluţiile solistice, distribuţia serii cuprinzându-le
pe Lorena Negrea - Zâna Liliac, Vlad Toader - Zâna Carabosse, Antonel
Oprescu - Regele, Monica Petrică - Regina, dar şi evoluţia plină de
prospeţime - de la cei mai mici la cei mai mari - a elevilor de la
Liceul de Coregrafie "Floria Capsali" din Bucureşti (pregătire Clarisa
Cristea, Cristina Mitu) şi a elevilor Studioului de Balet pentru Copii
şi Tineret al Operei Naţionale Bucureşti (pregătire Magda Rovinescu).
Trecând peste momentele de ansamblu care ne-au
adus aminte, aproape cu prilejul fiecarui număr, că suntem unde suntem,
trebuie menţionat faptul că discursul muzicii lui Ceakovski a fost unul
viguros şi bine susţinut de tempii dirijorului Ciprian Teodoraşcu,
orchestra evoluând în contraste, de la un pronunţat bemol pentru primul
oboi, trecând prin anumite momente de la alămuri, până la un demn de
apreciat diez al solo-urilor de vioară şi violoncel.
Până la sfârşitul stagiunii, Frumoasa din Pădurea Adormită mai poate fi văzută la Opera Naţională din Bucureşti pe 16 iunie 2018.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu