marți, 31 august 2021

Prefaţa cărţii Jocul interior şi Tenisul

 

W. Timothy Gallwey
Jocul interior şi Tenisul
Editura Spandugino, 2013

Traducere din limba engleză de Cristina Tănase


Citiţi un fragment din această carte.

*****
Intro

Cu peste 800.000 de exemplare vândute de la prima sa publicare, acum mai bine de treizeci de ani, Jocul interior şi Tenisul s-a bucurat de un succes fenomenal, devenind un model de învăţare pentru sute de mii de oameni din întreaga lume.

Indiferent dacă eşti un începător sau un profesionist, tonul angajat al lui Gallwey, exemplele sale clare şi anecdotele sale exemplificatoare îţi vor oferi instrumentele necesare pentru a avea un rezultat de succes.

Acest ghid poate fi întrebuinţat nu doar de jucătorii de tenis ori de sportivi în general, ci de oricine doreşte să-şi îmbunătăţească propriile performanţe, indiferent de domeniul de activitate. W. Timothy Gallwey, inovator de vârf al psihologiei sportive, ne arată cum:
să ne concentrăm gândurile pentru a ne depăşi nervozitatea, neîncrederea în sine şi neatenţia
să atingem starea unei "concentrări relaxate", care ne va permite să jucăm la capacitatea noastră maximă.
să dobândim numeroase competenţe printr-o practică inteligentă, pe care apoi să le aplicăm în jocul nostru pe teren.

Prefaţă

Am avut încredere în Tim Gallwey - şi învăţămintele din Jocul interior şi Tenisul - încă dinainte să ne întâlnim. Această încredere a început în 1974, când am citit această carte pe care acum o aveţi în mână. Îmi confirmă că am luat-o pe calea cea bună şi că pot merge în continuare mai departe pe aceasta. "Nu este vorba despre tenis," îmi readuce el aminte. "Nu este vorba despre a câştiga sau a pierde; dacă ne aflăm aici pentru experienţă, atunci suntem eliberaţi." În continuare îmi place mai mult să câştig decât să pierd. Şi după treizeci de ani, el mi-a arătat cum să am încredere în mine şi mi-a încredinţat titlul de instructor al Jocului interior. Tim îşi trăieşte munca şi, ca mentor şi model de urmat, mi-a acordat încrederea de a-l privi şi de a-l urma în timp ce continuă să înveţe. Îi mulţumesc în special pentru aceasta: este o sursă de interes necondiţionat.

Într-o zi, a avut chiar mai multă dreptate decât de obicei. Era ultima zi a primului workshop Jocul interior pentru profesori de tenis. Deşi îl urmărisem cu câteva luni înainte la un program numit "Tenisul Interior", am avut prima mea lecţie "privată" (treizeci de oameni ne urmăreau) cu Tim în timpul acelei săptămâni de workshop. Mi-a sugerat: Autoritate! "Manifestă autoritate. Trebuie să devii autorul propriei tale lovituri," mi-a cerut politicos. Am resimţit o prezenţă în mine capabilă să proiecteze o viziune nouă şi accesibilă în loviturile mele. Imediat jocul şi antrenoratul meu au câştigat o nouă dimensiune, dar nu doar prin autoritate; putea fi orice îmi imaginam. Am devenit autorul, creatorul următorului punct, viaţa mea.

Vineri, 10 decembrie 1976, pe la ora 2.30 după-amiaza, Tim Gallwey mi-a schimbat viaţa, atunci când mi-a sugerat, atât de intuitiv, "Zach, du-te acasă. Du-te şi continuă să antrenezi, apoi vino la următorul workshop."
"În niciun caz," am răspuns cu o nou apărută convingere şi putere. Apoi, un instinct şi mai puternic m-a determinat să spun "Sunt aici. Voi ajuta, asista şi învăţa."
Tim a zâmbit.

Am rămas. Dar ce m-a determinat cu adevărat să rămân? E o magie pe care o simt atunci când sunt pe teren, antrenând şi învăţând împreună cu Tim. Abordarea sa bine gândită, simplă, provocatoare inspiră tot ce e mai bun în mine ca profesor, jucător şi persoană.

Din acel moment care mi-a schimbat viaţa, manifestând o nou descoperită autoritate, am început şi continui să am încredere în intuiţiile lui Tim. Sunt în continuare în Los Angeles, lucrând cu procesul Jocului interior şi extinzându-l prin intermediul seminarelor - indicaţii private şi de grup pe terenurile de tenis şi golf, precum şi în sălile de biliard sau de muzică. Şi continui să învăţ şi să mă dezvolt şi să mă antrenez cu Tim aproape zilnic - în şi în afara terenului - făcând manifest jocul nostru interior şi exterior.

(Zach Kleinman, Coach: Sport şi Viaţă)

Introducere

Orice joc cuprinde două părţi: un joc exterior şi unul interior. Cel exterior este jucat împotriva unui adversar din afară, pentru a depăşi obstacole externe şi pentru a atinge un rezultat extern. Cum să stăpâneşti un astfel de joc face subiectul multor cărţi, care-ţi oferă lecţii despre cum se ţine o rachetă, o bâtă ori un tac sau în ce poziţie să-ţi aşezi braţele, picioarele ori şoldurile pentru a avea cel mai bun rezultat. Dar, dintr-o serie de motive, celor mai mulţi dintre noi le este pur şi simplu mai uşor să memoreze aceste instrucţiuni decât să le pună în practică.

Teza acestei cărţi este tocmai aceea că nici stăpânirea şi nici satisfacţia unui joc, oricare ar fi el, nu pot fi deprinse fără a da atenţia cuvenită competenţelor, de obicei neglijate, care ţin de jocul interior. Acesta este jocul care se desfăşoară în mintea jucătorului şi care are loc împotriva unor adversari precum lipsa de concentrare, nervozitatea, îndoiala de sine şi autocondamnarea. Pe scurt, el este jucat tocmai pentru a depăşi toate acele obiceiuri ale minţii noastre care ne inhibă parcursul în performanţă.

Ne întrebăm adeseori de ce într-o zi jucăm atât de bine, iar în alta atât de prost, de ce clacăm în timpul competiţiilor sau de ce avem uneori lovituri atât de slabe. Şi de ce ne ia atât de mult timp să renunţăm la un vechi obicei şi să învăţăm unul nou? Poate că victoriile reputate în jocul interior nu adaugă nimic la raftul cu trofee, dar ele ne aduc recompense valoroase, cu un caracter permanent, care contribuie în mod semnificativ la succesul personal, atât pe terenul de joc, cât şi în afara lui.

Cel care practică jocul interior ajunge să aprecieze arta concentrării relaxate mai mult decât de orice altă competenţă; el descoperă, astfel, o bază reală pentru încrederea în sine şi învaţă că secretul câştigării oricărui joc constă tocmai în a nu încerca din răsputeri doar să câştigi. El tinde spre acel tip de performanţă spontană, care se produce doar atunci când mintea e calmă şi este una şi aceeaşi cu trupul, care-şi găseşte propriile metode - mereu surprinzătoare - de a-şi depăşi neîncetat limitele. Mai mult, în timp ce depăşeşte piedicile obişnuite ale unei competiţii, practicantul jocului interior îşi descoperă o voinţă superioară de a câştiga, care-i deblochează întreaga energie şi pe care înfrângerea nu o descurajează niciodată.

Cei mai mulţi dintre noi nu realizăm că acesta este un proces cu mult mai firesc de a învăţa, dar şi de a face aproape orice altă activitate. E un proces similar celui pe care l-am trăit - dar uitat imediat - atunci când am învăţat să mergem şi să vorbim. Acesta foloseşte capacitatea intuitivă a minţii, atât emisfera dreaptă, cât şi cea stângă a creierului. Procesul acesta nici nu trebuie învăţat; îl cunoaştem deja. Tot ceea ce trebuie să facem este să ne dezvăţăm de acele vechi obiceiuri care intră în conflict cu acesta, iar apoi să-l lăsăm să se întâmple.

Sarcina Jocului interior este să descopere şi să exploreze potenţialul corpului uman; în această carte, în mod particular, explorarea se va face prin intermediul tenisului.

(W. Timothy Gallwey)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu