Viorel Zaicu, manager editorial la Editura Paralela 45, constată un
paradox: numărul cititorilor a scăzut pe fondul creşterii numărului
absolvenţilor de studii superioare
Petre Barbu: În ultimii trei ani, România a înregistrat
creşteri economice. În ce măsură aceste performanţe macroeconomice au
influenţat piaţa editorială din România?
Viorel Zaicu: Cred că e greu de făcut o legătură directă. Mi se
pare că piaţa editorială de la noi înregistrează creşteri doar în regim
accidental.
Pe de altă parte, nu cred că piaţa cărţii depinde de creşterea
economică, ci de puterea de cumpărare, cu care în niciun caz nu ne putem
lăuda, şi, din păcate, de o sumă de factori care nu au nicio legătură
cu economia. Bunăoară, de nivelul de educaţie. Avem tot mai multe
diplome de studii superioare şi tot mai puţini cititori.
P.B.: România este de 10 ani în Uniunea Europeană. Dar piaţa
editorială din România este integrată sau măcar conectată, din
perspectiva valorilor şi a businessului, la pieţele europene?
V.R.: Mi se pare că stăm la fel ca la mai toate celelalte
capitole. Câteva date sunt suficiente pentru a ne da seama cât suntem de
conectaţi.
Cunosc un scriitor ceh care îşi publică romanele într-un
prim tiraj de 100.000 de exemplare. Mai ştiu două autoare poloneze care
depăşesc pragul de 1.000.000 de cărţi vândute în fiecare an. Apoi, gândiţi-vă
că, deşi are un specific naţional clar, piaţa editorială este, la fel
ca a comunicaţiilor şi ca atâtea altele, destul de concentrată economic.
Editorii independenţi se împuţinează de la an la an. Bunăoară, gigantul
suedez Bonnier deţine edituri în 15 ţări, printre care Germania şi
Australia. Şi niciuna dintre ele nu este "de apartament". Marii editori
din spaţiul anglo-saxon au atacat în ultimii ani piaţa de carte din China, care creşte ca Făt-Frumos. HarperCollins are vreo şase sau şapte sucursale europene, dintre care una e poloneză.
Din câte ştiu eu, până la ora asta nicio editură importantă din România
şi nici piaţa în general nu a fost "atacată" de astfel de "rechini".
P.B.: În opinia dvs, care sunt blocajele interne ce au frânat în ultimii trei ani dezvoltarea pieţei editoriale din România?
V.R.: Vechile probleme. Nu cred că s-a adăugat vreuna în ultimii ani care să poată fi pusă pe seama unor defecţiuni din interiorul sistemului. Ba dimpotrivă, TVA-ul pentru carte a scăzut.
S-ar putea spune şi că librăriile încep să se
aşeze mai bine pe poziţii, deşi sunt foarte puţine. Numărul librăriilor
de astăzi din România este mai mic decât cel al librăriilor din Oslo
(oraş care oficial are ceva mai mult de o jumătate de milion de
locuitori), iar cifra lor de afaceri însumată este mult mai mică decât
cifra de afaceri a celor două librării "Casa cărţii" din Moscova.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu