În toamna anului 2018, la Reactor de creaţie şi experiment s-a
derulat Reactor Lab, un cadru de studiu şi lucru aplicat pentru
îmbunătăţirea metodelor de creaţie în teatrul pentru tineri. Proiectul a
cuprins o stagiune dedicată, o cercetare sociologică a publicului
Reactor, precum şi ateliere pentru artişti şi public.
Evenimentele au inclus atelierul de mediere culturală Framework - un
spaţiu de dialog despre teatru şi societate dedicat spectatorilor,
spectacole gratuite pentru publicul tânăr, precum şi o serie de ateliere
dedicate artiştilor clujeni, conduse de Alina Nelega (dramaturgie), Theodor-Cristian Popescu (colaborarea actor-regizor), Ferenc Sinkó (performance) şi Simona Deaconescu (dans). I-am
întrebat pe cei patru artişti cum se poziţionează în legătură cu
modalităţile pe care le au la îndemână artiştii pentru a se apropia de
spectatori şi ce fac pentru învăţarea lor continuă în domeniu:
Raul Coldea: Cum credeţi că putem construi punţi mai solide între artişti şi public?
Alina Nelega: Cred că cel mai important lucru pentru noi, cei
care facem teatru - dar şi pentru cei care îl privesc - este dezvoltarea
conştiinţei - şi înţeleg prin aceasta recursul etic la morală,
conştientizarea realităţii, dar mai ales efortul de a gândi şi a te lăsa
provocat, din ambele perspective: a artiştilor, dar şi a spectatorilor.
(Nu-mi place cuvântul "public", induce
imaginea unui monolit care este manipulabil.) Ori conştiinţa este a
fiecăruia în parte, după cum fiecare gândeşte singur. Sau aşa am vrea să
fie. Eu vreau să cred asta.
Desigur că, dincolo de mijloacele spectacologice, contează tema şi modul de tratare a subiectului, de implicare a spectatorului într-o realitate pe care dorim s-o
conştientizăm împreună. Artiştii problematizează, pun întrebări, iar
spectatorii receptează formularea scenică a acestor întrebări -
răspunsurile şi le dau (sau nu) după spectacol, singuri sau în dezbatere
sau discuţii cu artiştii sau poate cu prietenii, la un pahar.
Un alt lucru important este că, dacă vorbim despre un spectacol care îşi
atinge scopul, aceste întrebări sunt ale noastre, deopotrivă artişti şi
spectatori: ele ne reunesc sub semnul aceleiaşi realităţi. Cred că un
spectacol care construieşte punţi este un asemenea produs artistic,
respectiv care pune întrebări şi trezeşte conştiinţe.
Ferenc Sinkó: Prin comunicare, curiozitate, acceptare şi respect. Cerinţe ce vizează ambele părţi, atât artistul cât şi publicul.
Theodor-Cristian Popescu: Artiştii trebuie să construiască pentru public experienţe care să-i
poarte pe aceştia înspre ei înşişi. Aceste experienţe sunt pilonii
punţilor dintre artişti şi public. Dacă înlăturăm aura de generalizare a
acestei afirmaţii şi păstrăm acest adevăr simplu în minte atunci când
lucrăm, construim deja aceste punţi.
Simona Deaconescu: Între artist şi public există deja o punte
solidă: lucrarea artistică. Dacă se întâmplă să putem crea o conexiune
puternică între experienţa noastră şi experienţa publicului, atunci ne
aflăm în faţa unui caz fericit din care ambele părţi au de învăţat. Pe
de altă parte, mie nu-mi place să servesc interesul imediat al spectatorului. Un public adevărat este unul provocat să-şi
pună întrebări. Cred în existenţa unui potenţial de imaginaţie care se
activează o dată cu primul contact dintre spectator şi lucrarea
artistică. Trebuie să creştem acest potenţial, să-l
hrănim intelectual şi senzorial. Dacă vrem o punte mai solidă, atunci
este necesar să ne deschidem procesul de creaţie şi să discutăm sincer
despre el, în raport cu experienţa fiecăruia. Nu cred că publicului
trebuie să-i placă ceea ce face un artist ca
să vadă şi o a doua lucrare, cred că publicul trebuie să fie intrigat şi
să simtă că ceea ce a experimentat i-a creat o acută necesitate de a vedea mai mult şi de a descoperi şi alte perspective artistice.
R. C.: Credeţi într-un tip de profesionalizare continuă şi dacă da, cum faceţi asta?
Alina Nelega: Nu-mi dau seama dacă
problema poate fi pusă la acest mod, fiindcă o vocaţie presupune în mod
reflex permanenta învăţare, descoperire şi interesul constant pentru
dialog. Din care decurg vizionările de spectacole şi filme, lecturile,
muzica, expoziţiile, călătoriile, reflexia şi inventivitatea,
creativitatea şi răspunsul la provocări, căutarea noului. Asta e vocaţia
noastră. Cred că nicio meserie în teatru nu se poate face în afara
vocaţiei. Decât prost - şi nu vorbim despre asta, nu?
Ferenc Sinkó: Cred în profesionalizarea personala şi
personificata a fiecăruia. Autoprofesionalizare continuă :) Cum? Prin
căutarea propriei libertăţi de a alege.
Theodor-Cristian Popescu: Cred
că periodic trebuie să ne repunem în acord cu lumea, cu descoperirile
celorlalte arte, cu noi înşine. Orice cadru în care această racordare la
noile realităţi devine posibilă continuă, în fapt, profesionalizarea.
Simona Deaconescu: Da, cred cu tărie în asta. Din 2013 mă duc
constant la workshopuri şi îmi place să văd cât mai multe spectacole,
expoziţii, filme sau alte manifestări care mă capacitează. Aspectul
teoretic al artei pe care o practicăm nu este de neglijat. Acum există
numeroase cărţi şi articole de specialitate, majoritatea sunt în engleză
şi avem şi canale prin care le putem accesa. Desigur că ne bazăm pe o
intuiţie creatoare, pe care o resimte fiecare artist. Însă, fără a putea
să-ţi contextualizezi propria creaţie, nu vei
reuşi decât să generezi sporadic lucrări care te vor impacta pe moment.
Nu este vorba de a-ţi certifica poziţia sau de a înţelege care este curentul şi a merge cu el, ci de a-ţi oferi singur oportunitatea de a te chestiona. Cred în parcurs şi în proces. Fără un continuu "update" nu poate exista nici o schimbare în ceea ce faci, nici o dezvoltare, nici o întrebare. Desigur că a incuba idei într-un univers personal este un aspect plăcut şi necesar al unei practici artistice, dar a-ţi
reconsidera ideile din când în când e sănătos. Profesionalizarea, ca să
o numim aşa, îţi oferă posibilitatea de a lua decizii. Câteodată a lua
decizia că e cazul să te schimbi radical poate fi una benefică.
R.C.: Cum vă raportaţi la ideea de a coordona un workshop,
credeţi că poate fi o experienţă utilă atât pentru participanţi cât şi
pentru coordonator? În ce fel?
Alina Nelega: Desigur că învăţarea despre care vorbeam mai sus se
face în ambele sensuri - pentru că misiunea celui / celei care conduce
un workshop este de a antrena şi dezvolta creativitatea, ceea ce
provoacă şi declanşează propria creativitate. Nu-i
poţi învăţa pe alţii să înoate, fără să intri tu însuţi/însăţi în apă.
Şi implicit, vorbim din ambele perspective despre descoperire şi auto-descoperire, nu despre acumularea de informaţii seci sau livrarea lor sub formă de reguli sau date.
Am participat la multe workshopuri şi am condus câteva - am observat că,
întotdeauna, atunci când cel care conduce vrea neapărat să obţină un anume răspuns sau un anume
rezultat, lucrurile devin rigide, participanţii se tem să nu greşească,
se raportează la ceva "corect" sau "greşit", iar relaţia între tutore
şi student devine una de putere. În acest cadru, este imposibil ca
participanţii să-şi exprime creativitatea,
adesea ei încep să simuleze. Cred în generarea unui context neinhibat,
flexibil, fără presiuni de vreun fel anume, un context el însuşi creativ
- aşa îţi vin ideile, nu cu "teme de casă". Din sintagma "libertatea de
creaţie", uităm prea des cuvântul "libertate".
Un workshop e, oricum am lua-o, un exerciţiu
de libertate şi descoperire; e un proces mai lung sau mai scurt, care nu
se termină întotdeauna exact atunci când se termină. Iar rezultatele nu
sunt întotdeauna imediate. Ele se concretizează adesea la distanţă de
luni şi chiar ani, în modul în care contribuie la formarea artiştilor.
Ferenc Sinkó: Coordonarea unui workshop este oportunitatea mea de autoprofesionalizare. Profit total.
Theodor-Cristian Popescu: Conduc foarte rar ateliere, doar atunci când, într-adevăr, simt că mi-ar fi util mie însumi să-mi continui întrebările asupra unor lucruri care mă preocupă, într-un
cadru care nu vizează realizarea unei producţii la un termen limită. În
acest sens, pentru conducătorul atelierului acest spaţiu e un spaţiu
vital, permiţându-i un alt tip de atenţie, mai puţin orientat către meşteşug şi mai mult înspre cunoaştere.
Simona Deaconescu: Eu am învăţat mult din workshopurile pe care le-am
ţinut. Dacă eşti un artist care lucrează după o metodă, workshopul îţi
oferă posibilitatea de a testa diverse instrumente pe care le poţi
gândi, dar nu ai posibilitatea de a le aplica practic. Pe de altă parte,
cred şi în adaptarea propriilor metode la nevoia grupului pentru care
faci workshopul. Întreb participanţii tot timpul ce experienţe au mai
avut, ce simt că funcţionează pentru procesul lor şi îi rog să repereze
acele instrumente în care simt că pot investi creativ. Pentru că suntem
în 2018, trebuie să conştientizăm că raportul dintre interpret şi
regizor / coregraf s-a schimbat. Creaţia este un schimb continuu de informaţii iar performerul este co-creator
al lucrării. Eu pot funcţiona numai în acest tip de context. Dar pentru
ca această relaţie să funcţioneze trebuie să existe o perioadă în care
să descoperim un limbaj comun. Descoperirile vin de ambele părţi, dacă
toţi cei implicaţi acceptă posibilitatea de a se reconsidera pe sine, cu
fiecare nouă întâlnire.În toamna anului 2018, la Reactor de creaţie şi experiment s-a
derulat Reactor Lab, un cadru de studiu şi lucru aplicat pentru
îmbunătăţirea metodelor de creaţie în teatrul pentru tineri. Proiectul a
cuprins o stagiune dedicată, o cercetare sociologică a publicului
Reactor, precum şi ateliere pentru artişti şi public.
Evenimentele au inclus atelierul de mediere culturală Framework - un
spaţiu de dialog despre teatru şi societate dedicat spectatorilor,
spectacole gratuite pentru publicul tânăr, precum şi o serie de ateliere
dedicate artiştilor clujeni, conduse de Alina Nelega (dramaturgie), Theodor-Cristian Popescu (colaborarea actor-regizor), Ferenc Sinkó (performance) şi Simona Deaconescu (dans). I-am
întrebat pe cei patru artişti cum se poziţionează în legătură cu
modalităţile pe care le au la îndemână artiştii pentru a se apropia de
spectatori şi ce fac pentru învăţarea lor continuă în domeniu:
Raul Coldea: Cum credeţi că putem construi punţi mai solide între artişti şi public?
Alina Nelega: Cred că cel mai important lucru pentru noi, cei
care facem teatru - dar şi pentru cei care îl privesc - este dezvoltarea
conştiinţei - şi înţeleg prin aceasta recursul etic la morală,
conştientizarea realităţii, dar mai ales efortul de a gândi şi a te lăsa
provocat, din ambele perspective: a artiştilor, dar şi a spectatorilor.
(Nu-mi place cuvântul "public", induce
imaginea unui monolit care este manipulabil.) Ori conştiinţa este a
fiecăruia în parte, după cum fiecare gândeşte singur. Sau aşa am vrea să
fie. Eu vreau să cred asta.
Desigur că, dincolo de mijloacele spectacologice, contează tema şi modul de tratare a subiectului, de implicare a spectatorului într-o realitate pe care dorim s-o
conştientizăm împreună. Artiştii problematizează, pun întrebări, iar
spectatorii receptează formularea scenică a acestor întrebări -
răspunsurile şi le dau (sau nu) după spectacol, singuri sau în dezbatere
sau discuţii cu artiştii sau poate cu prietenii, la un pahar.
Un alt lucru important este că, dacă vorbim despre un spectacol care îşi
atinge scopul, aceste întrebări sunt ale noastre, deopotrivă artişti şi
spectatori: ele ne reunesc sub semnul aceleiaşi realităţi. Cred că un
spectacol care construieşte punţi este un asemenea produs artistic,
respectiv care pune întrebări şi trezeşte conştiinţe.
Ferenc Sinkó: Prin comunicare, curiozitate, acceptare şi respect. Cerinţe ce vizează ambele părţi, atât artistul cât şi publicul.
Theodor-Cristian Popescu: Artiştii trebuie să construiască pentru public experienţe care să-i
poarte pe aceştia înspre ei înşişi. Aceste experienţe sunt pilonii
punţilor dintre artişti şi public. Dacă înlăturăm aura de generalizare a
acestei afirmaţii şi păstrăm acest adevăr simplu în minte atunci când
lucrăm, construim deja aceste punţi.
Simona Deaconescu: Între artist şi public există deja o punte
solidă: lucrarea artistică. Dacă se întâmplă să putem crea o conexiune
puternică între experienţa noastră şi experienţa publicului, atunci ne
aflăm în faţa unui caz fericit din care ambele părţi au de învăţat. Pe
de altă parte, mie nu-mi place să servesc interesul imediat al spectatorului. Un public adevărat este unul provocat să-şi
pună întrebări. Cred în existenţa unui potenţial de imaginaţie care se
activează o dată cu primul contact dintre spectator şi lucrarea
artistică. Trebuie să creştem acest potenţial, să-l
hrănim intelectual şi senzorial. Dacă vrem o punte mai solidă, atunci
este necesar să ne deschidem procesul de creaţie şi să discutăm sincer
despre el, în raport cu experienţa fiecăruia. Nu cred că publicului
trebuie să-i placă ceea ce face un artist ca
să vadă şi o a doua lucrare, cred că publicul trebuie să fie intrigat şi
să simtă că ceea ce a experimentat i-a creat o acută necesitate de a vedea mai mult şi de a descoperi şi alte perspective artistice.
R. C.: Credeţi într-un tip de profesionalizare continuă şi dacă da, cum faceţi asta?
Alina Nelega: Nu-mi dau seama dacă
problema poate fi pusă la acest mod, fiindcă o vocaţie presupune în mod
reflex permanenta învăţare, descoperire şi interesul constant pentru
dialog. Din care decurg vizionările de spectacole şi filme, lecturile,
muzica, expoziţiile, călătoriile, reflexia şi inventivitatea,
creativitatea şi răspunsul la provocări, căutarea noului. Asta e vocaţia
noastră. Cred că nicio meserie în teatru nu se poate face în afara
vocaţiei. Decât prost - şi nu vorbim despre asta, nu?
Ferenc Sinkó: Cred în profesionalizarea personala şi
personificata a fiecăruia. Autoprofesionalizare continuă :) Cum? Prin
căutarea propriei libertăţi de a alege.
Theodor-Cristian Popescu: Cred
că periodic trebuie să ne repunem în acord cu lumea, cu descoperirile
celorlalte arte, cu noi înşine. Orice cadru în care această racordare la
noile realităţi devine posibilă continuă, în fapt, profesionalizarea.
Simona Deaconescu: Da, cred cu tărie în asta. Din 2013 mă duc
constant la workshopuri şi îmi place să văd cât mai multe spectacole,
expoziţii, filme sau alte manifestări care mă capacitează. Aspectul
teoretic al artei pe care o practicăm nu este de neglijat. Acum există
numeroase cărţi şi articole de specialitate, majoritatea sunt în engleză
şi avem şi canale prin care le putem accesa. Desigur că ne bazăm pe o
intuiţie creatoare, pe care o resimte fiecare artist. Însă, fără a putea
să-ţi contextualizezi propria creaţie, nu vei
reuşi decât să generezi sporadic lucrări care te vor impacta pe moment.
Nu este vorba de a-ţi certifica poziţia sau de a înţelege care este curentul şi a merge cu el, ci de a-ţi oferi singur oportunitatea de a te chestiona. Cred în parcurs şi în proces. Fără un continuu "update" nu poate exista nici o schimbare în ceea ce faci, nici o dezvoltare, nici o întrebare. Desigur că a incuba idei într-un univers personal este un aspect plăcut şi necesar al unei practici artistice, dar a-ţi
reconsidera ideile din când în când e sănătos. Profesionalizarea, ca să
o numim aşa, îţi oferă posibilitatea de a lua decizii. Câteodată a lua
decizia că e cazul să te schimbi radical poate fi una benefică.
R.C.: Cum vă raportaţi la ideea de a coordona un workshop,
credeţi că poate fi o experienţă utilă atât pentru participanţi cât şi
pentru coordonator? În ce fel?
Alina Nelega: Desigur că învăţarea despre care vorbeam mai sus se
face în ambele sensuri - pentru că misiunea celui / celei care conduce
un workshop este de a antrena şi dezvolta creativitatea, ceea ce
provoacă şi declanşează propria creativitate. Nu-i
poţi învăţa pe alţii să înoate, fără să intri tu însuţi/însăţi în apă.
Şi implicit, vorbim din ambele perspective despre descoperire şi auto-descoperire, nu despre acumularea de informaţii seci sau livrarea lor sub formă de reguli sau date.
Am participat la multe workshopuri şi am condus câteva - am observat că,
întotdeauna, atunci când cel care conduce vrea neapărat să obţină un anume răspuns sau un anume
rezultat, lucrurile devin rigide, participanţii se tem să nu greşească,
se raportează la ceva "corect" sau "greşit", iar relaţia între tutore
şi student devine una de putere. În acest cadru, este imposibil ca
participanţii să-şi exprime creativitatea,
adesea ei încep să simuleze. Cred în generarea unui context neinhibat,
flexibil, fără presiuni de vreun fel anume, un context el însuşi creativ
- aşa îţi vin ideile, nu cu "teme de casă". Din sintagma "libertatea de
creaţie", uităm prea des cuvântul "libertate".
Un workshop e, oricum am lua-o, un exerciţiu
de libertate şi descoperire; e un proces mai lung sau mai scurt, care nu
se termină întotdeauna exact atunci când se termină. Iar rezultatele nu
sunt întotdeauna imediate. Ele se concretizează adesea la distanţă de
luni şi chiar ani, în modul în care contribuie la formarea artiştilor.
Ferenc Sinkó: Coordonarea unui workshop este oportunitatea mea de autoprofesionalizare. Profit total.
Theodor-Cristian Popescu: Conduc foarte rar ateliere, doar atunci când, într-adevăr, simt că mi-ar fi util mie însumi să-mi continui întrebările asupra unor lucruri care mă preocupă, într-un
cadru care nu vizează realizarea unei producţii la un termen limită. În
acest sens, pentru conducătorul atelierului acest spaţiu e un spaţiu
vital, permiţându-i un alt tip de atenţie, mai puţin orientat către meşteşug şi mai mult înspre cunoaştere.
Simona Deaconescu: Eu am învăţat mult din workshopurile pe care le-am
ţinut. Dacă eşti un artist care lucrează după o metodă, workshopul îţi
oferă posibilitatea de a testa diverse instrumente pe care le poţi
gândi, dar nu ai posibilitatea de a le aplica practic. Pe de altă parte,
cred şi în adaptarea propriilor metode la nevoia grupului pentru care
faci workshopul. Întreb participanţii tot timpul ce experienţe au mai
avut, ce simt că funcţionează pentru procesul lor şi îi rog să repereze
acele instrumente în care simt că pot investi creativ. Pentru că suntem
în 2018, trebuie să conştientizăm că raportul dintre interpret şi
regizor / coregraf s-a schimbat. Creaţia este un schimb continuu de informaţii iar performerul este co-creator
al lucrării. Eu pot funcţiona numai în acest tip de context. Dar pentru
ca această relaţie să funcţioneze trebuie să existe o perioadă în care
să descoperim un limbaj comun. Descoperirile vin de ambele părţi, dacă
toţi cei implicaţi acceptă posibilitatea de a se reconsidera pe sine, cu
fiecare nouă întâlnire.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu