n această perioadă, la Sinaia are loc, ca în fiecare lună august din anul 1999 şi până în 2017, Festivalul Internaţional Enescu şi muzica lumii, ce propune turiştilor aflaţi la Sinaia dar şi locuitorilor oraşului un afiş an după an mai complex. Ediţia a XVlII-a
a festivalului, ce se desfăşoară între 8 şi 30 august 2017 la Sinaia şi
Buşteni, are în program nu mai puţin de 18 concerte şi recitaluri, cele
principale găzduite de superba sală a Casino-ului din Sinaia. Avându-l
ca iniţiator şi director artistic pe violoncelistul, profesorul şi
directorul Centrului Naţional de Artă "Tinerimea Română" Marin Cazacu,
Festivalul Internaţional Enescu şi muzica lumii atrage la Sinaia nu mai puţin de 4 orchestre, compuse din tineri şi foarte tineri muzicieni.
Oltea Şerban-Pârâu: Vorbim cu Domnul Marin Cazacu la începutul celei de-a XVIII-a ediţii a Festivalului Enescu şi muzica lumii de la Sinaia. Acest festival care a debutat în preajma anului 2000, a ajuns la... majorat. Să ne gândim puţin la începuturi.
Marin Cazacu: La Sinaia, în anul 1999, am înfiinţat un festival Enescu şi muzica lumii, cu sprijinul Primăriei din Sinaia. El a crescut, în aceleaşi spaţii, s-a
dezvoltat an de an, de la prima ediţie cu 4 concerte care au avut loc
doar în Casa memorială "George Enescu" din Cartierul Cumpătul din
Sinaia, în anii următori am trecut în oraşul Sinaia la Cazinoul din
Sinaia, la Centrul Cultural Carmen Sylva, Castelul Peleş, Biserica
Catolică. Am dezvoltat festivalul în câteva săli emblematice pentru
cultura oraşului Sinaia. Din experienţa festivalului a apărut firesc în
peisajul oraşului Sinaia, Orchestra Română de Tineret. Sigur că, în
momentul în care a apărut proiectul cu orchestra, festivalul s-a dezvoltat mult mai mult.
Trebuie să spun câteva lucruri despre de ce Sinaia şi nu alt oraş. Este
important pentru mine. Când am gândit acest proiect, primul lucru care a
fost esenţial pentru mine a fost George Enescu, l-am
legat de numele lui. Sigur că toţi românii ştiu că George Enescu este
simbolul naţional în domeniul culturii. Este între primele nume
româneşti care ne reprezintă în lume, dar are legătură cu ceea ce s-a
întâmplat la Sinaia datorită lui. George Enescu este cel care a fost
sprijinit de Familia Regală acolo la Sinaia. George Enescu a fost cel
care şi-a construit o casă la Sinaia şi oferea lecţii de muzică, de vioară, unor tineri din întreaga lume. S-a
creat un circuit, putem să îi spunem de generozitate, putem să îi
spunem de preocupare pentru viitor. George Enescu era unul dintre
personajele poate cele mai generoase din cultura română, iubea oamenii
cu un entuziasm de nedescris. Am aceste opinii de la profesorul meu
Serafim Antropov, profesor de violoncel care a concertat, care l-a
cunoscut, cei doi având o bună colaborare în domeniul muzicii de
cameră. Deci, ceea ce a însemnat Enescu la vremea respectivă şi ce a
făcut George Enescu pentru tânăra generaţie de compozitori, de muzicieni
români este extraordinar. De exemplu Valentin Gheorghiu şi Ştefan
Gheorghiu cei doi, să spunem interpreţi emblematici ai culturii române,
au beneficiat de sprijinul lui George Enescu, pentru că i-a ascultat, le-a compus câteva scrisori de sprijin şi le-a
oferit câteva burse la Paris. Iată cum George Enescu acolo, la Sinaia, a
oferit acel flux de ajutor de care avem nevoie şi astăzi. Trebuie să
adaug că proiectul, când l-am început, l-am intitulat Spirit enescian şi tradiţie europeană, spiritul enescian era acel tip de generozitate, chiar să spunem de "ofertă unilaterală de ajutor". Aşa l-am pornit şi eu. Şi l-am
legat de tradiţia europeană, pentru că aveam nevoie de o legătură cu
ceea ce se întâmplă în lume, care la noi era uşor necunoscută. Aşa am
gândit corelarea dintre aceste două dimensiuni culturale: unul este
generozitatea excesivă, să te dăruieşti într-un
proiect de genul acesta, al doilea se referă la menţinerea unor
coordonate foarte clare referitor la ce se întâmplă, la motivaţia pentru
care conduci oameni într-o direcţie şi nu în alta. Ideea era să ne raportăm la ceva.
O.Ş-P.: Ce ne puteţi spune despre actuala ediţie?
M.C.: Într-adevăr în 2017 am ajuns la a
18-a ediţie a festivalului, aşadar la... majorat. Este o vârstă care ne
onorează, care ne provoacă. Înseamnă că trebuie să ne dezvoltăm şi mai
mult, să putem să dovedim prin ceea ce am realizat până acum că acest
festival are viitor şi, mai ales în prezentul pe care l-am
construit de ceva timp, reuşeşte să genereze pentru următoarele ediţii
un festival veritabil care să poată să continue şi, mai ales, să
convingă şi să atragă în zona Sinaia, acolo unde George Enescu a oferit,
personal, ajutor pentru tânăra generaţie de muzicieni şi şi-a
construit o casă. Asta aşteptăm şi noi de la societatea românească,
implicarea în promovarea tinerilor, în educaţia lor şi, de ce nu, şi a
publicului.
O.Ş-P.: Festivalul a început pe 8
august 2017 şi va ţine până pe 30 august 2017. Ca de obicei, avem
concerte orchestrale şi concerte camerale. Ce ne puteţi spune despre
concertele orchestrale? Cum vor fi ele pregătite? Ce este nou? Ce s-a maturizat în evoluţia acestui sistem de lucru pentru orchestrele de tineret?
M.C.: Festivalul a început în anul 1999 ca un eveniment restrâns.
La început ţinea 4 zile şi în mod special erau organizate recitaluri de
muzică de cameră, dar din anul 2008, în cadrul festivalului, s-a
dezvoltat o adevărată şcoală de vară pentru tineri muzicieni, prin
înfiinţarea primelor Orchestre Naţionale de Tineret ale României iar
etapele lor au fost următoarele: 2008 - Orchestra Română de Tineret,
2010 - Romanian Sinfonietta Orchestra, cu o altă categorie de vârstă,
mult mai tânără, iar în anul 2013, cea mai tânără orchestră, Orchestra
Junior, cu copii între 12 şi 15 ani. Sunt prezente şi în această ediţie
aceste trei orchestre naţionale de tineret la Sinaia, la care se adaugă
Orchestra Naţională de Tineret a Olandei. În total vor fi peste 300 de
tineri muzicieni, 3 orchestre româneşti şi una olandeză plus câţiva
artişti invitaţi care nu fac parte din orchestră şi care participă la
recitalurile camerale. Este o bucurie să vedem entuziasmul acestor
tineri care participă la această serie de cursuri, într-un
fel, de pregătire alături de cei mai importanţi muzicieni români - aici
mă refer la dirijorii care vor pregăti aceste orchestre de tineret şi
îi numesc pe maeştrii Cristian Mandeal, Horia Andreescu şi tânărul
Gabriel Bebeşelea şi Orchestra Naţională de Tineret a Olandei care vine
cu unul dintre cei mai reputaţi dirijori de orchestră din lume, este
vorba de englezul Mark Wigglesworth. Solişti de marcă sunt prezenţi în
2017 la Sinaia. Este vorba de una dintre cele mai mari pianiste ale
lumii - Elisabeth Leonskaja, de violonista olandeză Simone Lamsma, de ce
să nu spunem pentru că de la începuturi, din anul 2008 au fost prezenţi
la concertele noastre, muzicieni de anvergura maestrului Liviu Prunaru,
unul dintre cei mai importanţi violonişti ai României, care vine la
primul concert de deschidere al festivalului, oferind un concert cameral
de excepţie.
O.Ş-P.: Fac o paranteză aici pentru a
vorbi despre modul în care a fost pregătită Orchestra Română de Tineret
încă de la prima apariţie, în 2008.
M.C.: Să ne gândim că o orchestră simfonică cuprinde în general
între 70-100 de muzicieni. Să pregăteşti o orchestră de asemenea
anvergură timp de 8 sau 10 zile la Sinaia, mai ales că pregătirea pe
care ne-am imaginat-o
şi care a fost pusă în practică oferea altceva faţă de ceea ce oferea
statul român. Adică, pe categorii de grupuri de instrumente muzicale, am
invitat profesori din afara României, români de origine care au trăit
aceeaşi experienţă, au fost pregătiţi în sistemul de educaţie românesc,
dar emigrând în alte ţări şi ajungând în poziţii extrem de importante în
orchestre de top europene au trecut între timp prin alt tip de
experienţă. Si aici trebuie să amintesc ajutorul pe care ni l-a
oferit violonistul Liviu Prunaru, care a ajuns între timp
concertmaestru al Orchestrei Concertgebouw din Amsterdam, prima violă de
la Orchestra Radio Hamburg - Marius Nichiteanu, la contrabas - Dorin
Marc, prim contrabasist al Filarmonicii din Munchen, primul trombonist
de la Hamburg, prim oboistul de la Scala din Milano, la violoncel am
fost eu alături de ei şi iată pregătirea devenea diferită pentru că
aceşti tineri nu fuseseră suficient direcţionaţi în zona orchestrală.
O.Ş-P.: Iar toţi aceştia pe care i-aţi
pomenit, erau persoane care majoritar îşi petreceau timpul în
activitate de orchestră la momentul la care au ajuns alături de
proiectul Orchestrei Române de Tineret. Chiar dacă şi-au
continuat activitatea solistică sau camerală, în principal au activat
sau activează încă în calitate de muzicieni de orchestră, în poziţii de
lider de partidă.
M.C.: Aşa este şi de fapt a contat foarte mult, pentru că ei toţi au fost pregătiţi în sistem românesc, dar transformându-se,
schimbând mentalitatea pe parcurs în cadrul orchestrelor în care
activau la vremea respectivă, beneficiau de o experienţă foarte
preţioasă. Pentru mine a însemnat foarte mult ca schimbarea lor de
mentalitate să fie povestită şi tinerei generaţii de muzicieni.
O.Ş-P.: Festivalul se va încheia pe
30 august 2017 cu Orchestra Română de Tineret dirijată de Cristian
Mandeal cu un program care apoi conduce către Festivalul Enescu. Aşadar,
30 august 2017, la Sala Cazino din Sinaia, Orchestra Română de Tineret
dirijată de Cristian Mandeal, cu Andrei Licareţ solist. Ce apariţii va
avea Orchestra Română de Tineret în Festivalul Enescu 2017, pentru că
este vorba despre mai multe?
M.C.: În primul rând, multe dintre evenimentele pe care noi le
producem la Sinaia cu orchestrele de tineret au fost exportate
dintotdeauna şi către alte oraşe. În 2017, în afara de prezenţa la
Festivalul Internaţional "George Enescu" de la Bucureşti, va mai fi şi
un concert cu un program asemănător la Timişoara, tot în deschiderea
Festivalului Internaţional "George Enescu", în data de 2 septembrie
2017, şi pentru că vorbim de programul pe care îl pregătim la Sinaia în
cadrul Festivalului Enescu, el va fi prezentat ulterior în două seri la
Sala Palatului. Este vorba de concertul din 2 septembrie 2017 -
Timişoara în care componenţa orchestrei este identică, iar dirijorul
este maestrul Cristian Mandeal şi solist Andrei Licareţ la pian, urmând
ca în cadrul festivalului de la Bucureşti în data de 6 septembrie 2017,
un concert în seria Mari Orchestre ale Lumii, orchestra să fie
dirijată de dirijorul venezuelan Domingo Hindoyan, iar solist să fie
pianistul Sergio Tiempo. Programul este alcătuit din Concertul nr. 1 pentru pian şi orchestră de Beethoven, iar în partea a serii se va cânta Simfonia a IX-a
a aceluiaşi compozitor. La Timişoara vor fi pe scenă, alături de noi,
Corul Filarmonicii din Timişoara, şi patru solişti români de anvergură
europeană. Este vorba de soprana Mirela Bunoaică, mezzosoprana Aura
Twarowska, tenorul Cosmin Ifrim şi basul Marius Boloş. La Bucureşti,
distribuţia solistică este diferită, iar dirijorul şi solistul, aşa cum
am spus, sunt alţii.
Un al doilea eveniment pe care noi îl pregătim la Sinaia şi la care
Orchestra Română de Tineret va fi parte este unul dintre cele mai
frumoase proiecte pe care le-am văzut eu, pe
care o orchestră profesionistă le oferă unor orchestre de tineret. Este
vorba de proiectul Orchestrei Royal Concertgebow Amsterdam şi acest
lucru s-a întâmplat în ţările unde ei au fost
prezenţi în cadrul unor turnee organizate în ultimii ani. Iată, acum se
află la Bucureşti şi dorinţa lor a fost să includă în programul de
închidere al Festivalului "George Enescu" din data de 24 septembrie
2017, în prima lucrare pe care o prezintă publicului - este vorba de
Uvertura Euryanthe de Carl Maria von Weber, o orchestră
combinată. Jumătate sunt muzicieni din cadrul Orchestrei Concertgebow
Amsterdam şi jumătate vor fi muzicienii din cadrul Orchestrei Române de
Tineret. Este un proiect cu totul şi cu totul special, pentru că şansa
tinerilor români de a fi prezenţi pe scenă, în primul rând în cadrul
unui festival de talia celui de la Bucureşti, în al doilea rând alături
de o orchestră de talia Concertgebow Amsterdam, cu unul dintre marii
dirijori ai lumii - este vorba de Daniele Gatti, şansa acestor tineri
muzicieni de a crea alături de această orchestră este fabuloasă. Este
minunat ceea ce le oferă ei tinerilor muzicieni din întreaga Europă şi
nu numai, iar noi suntem printre privilegiaţii acestui proiect.
O.Ş-P.: Am înţeles că este vorba despre 27 de astfel de întâlniri.
M.C.: Nu cred că s-au întâmplat toate
în mod asemănător, pentru că nu toate ţările membre ale Uniunii Europene
au orchestre de tineret conturate. Multe dintre ţările respective nu au
entităţi care să le ofere o participare jumătate-jumătate.
In unele dintre cazuri, din ţările respective au participat doar câţiva
tineri muzicieni la proiectele lor, dar noi avem şansa, împreună cu
foarte puţine orchestre de tineret din Europa, să participăm chiar jumătate-jumătate, aşa cum şi-au dorit ei şi cum au lansat acest proiect.
O.Ş-P.: După Festivalul "Enescu" urmează toamna şi iarna. Mai există proiecte importante ale orchestrei?
M.C.: Tot ceea ce va urma după festivalul "Enescu" depinde de
fondurile pe care le vom putea obţine pentru respectiva perioadă, după
rectificarea bugetară care va avea loc în septembrie 2017. Avem proiecte
pe care ni le-am propus şi care aşteptăm să
se împlinească şi este vorba de participarea la un proiect extrem de
important pe data de 4 octombrie 2017, când va avea loc proiecţia
filmului Octav al regizorului Serge Celibidache. Muzica acestui
film este semnată de Vladimir Cosma care va veni la Bucureşti cu această
ocazie. În preambulul proiecţiei va avea loc un mini-concert
în care vor fi interpretate părţi din muzica filmului, la Sala Mare a
Palatului. Este un eveniment care se anunţă de mare anvergură şi mi-aş
dori foarte mult să putem participa la acest proiect. În afara acestui
proiect, mai avem în plan o deplasare la Istanbul cu ocazia Zilei
Naţionale a României, în data de 5 decembrie 2017 şi în data de 29
noiembrie 2017 un concert cu totul special la Ateneul Român în care va
debuta, într-un fel, proiectul naţional
dedicat Centenarului Marii Uniri din anul 2018, un concert care va
anunţa deja ceea ce se va întâmpla în anul 2018.
O.Ş-P.: Dar toate acestea depind de modul în care se va rezolva financiar susţinerea acestor ultime luni ale anului 2017. Mult succes!
(foto: Virgil Oprina)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu