Născută şi formată la Cluj-Napoca, unde
obţine, în 2011, diploma de doctor în artele spectacolului la Academia
de Muzică "Gheorghe Dima", Oana Cristea Grigorescu se remarcă printr-o
bogată activitate în teatru atât în calitate de critic, cât şi de
realizator de emisiuni culturale la radioul românesc. A fost două
decenii şi jumătate redactor, apoi coordonator al emisiunilor culturale
la Radio Cluj şi corespondent pentru Radio România Cultural, pentru ca
din 2016, odată cu mutarea sa la Bucureşti, să intre în redacţia
Teatrului Naţional Radiofonic a Radio România. În munca de echipă la
teatrul radiofonic a participat la realizarea câtorva producţii
importante, recompensate cu premii internaţionale. Oana Cristea
Grigorescu este contributor la cele patru volume critice despre teatrul
românesc contemporan coordonate de Oltiţa Cîntec, apărute la editura
Timpul (Iaşi, 2015-2018), dar şi coordonator, alături de Andrei Popov,
la volumul FranceDanse Orient-Express editat de Institutul Francez Bucureşti în 2018. Semnează constant articole de critică teatrală în revistele Observator cultural, Capital cultural, Scena.ro. Din 2016, realizează pentru LiterNet rubrica personală săptămânală Vizor, în care comentează instantanee din cotidian. În acest dialog care deschide seria unor interviuri cu autorii secţiunii Atelier din cadrul LiterNet, Oana Cristea Grigorescu comentează parcursul său în teatru şi ne povesteşte cum s-a născut Vizor-ul, o falsă rubrică de fotografie la LiterNet.
Rubrica Vizor e o clipă din insectarul meu personal
Beatrice Lăpădat.: Din 2016 semnaţi pentru LiterNet rubrica de fotografie intitulată Vizor. De ce fotografie, ţinând cont că sunteţi cunoscută în primul rând ca profesionist al teatrului?
Oana Cristea Grigorescu: Fotografia e pentru mine doar un instrument, iar Vizorul
e o rubrică de graniţă, între imagine şi comentariul ei. E revelatorul
unei idei, a unei stări născute din contactul cu lumea, a unui
comentariu pe care mi-l provoacă un aspect din
cotidianul meu, de regulă, urban. Desigur, de cele mai multe ori mă
animă găsirea racordului la referinţele culturale, dar încerc să ofer şi
un mic cârlig în actualitatea momentului. Rubrica Vizor e reîncarnarea unei rubrici pe care am inventat-o pentru site-ul Radio Cluj, pe vremea când trăiam şi lucram acolo, numită ZOOMzet.
Ea există şi azi, e ţinută de colegii mei, şi mă bucur că ideea a
supravieţuit plecării mele şi nu a fost doar un capriciu. Pe site-ul
Radio Cluj rubrica era laconică şi nu avea o frecvenţă săptămânală, ci
depindea de întâlnirea întâmplătoare cu imaginea comentată. Genericul ei
face trimitere la elementul sonor, mai mult un zvon decât o observare
sistematică a cotidianului. Părăsind Clujul, mi-a părut rău să renunţ la exerciţiul de imaginaţie asociativă şi i-am propus lui Răzvan Penescu Vizorul la LiterNet. Schimbarea locului a schimbat şi accentele în comentariile mele, deşi ideea de bază e aceeaşi. Cel mai important e că acum m-am angajat din noiembrie 2016 la recurenţa săptămânală a rubricii şi aceasta m-a
obligat să fiu mai atentă la lumea din jur şi să mă antrenez în
comentarii mai mult sau mai puţin sarcastice la instantaneele spaţiilor
prin care mă mişc. Nu doar a lumii româneşti, pentru că fotografiile
sunt surprinse şi în alte spaţii culturale. Caracteristica rubricii a
rămas, însă, neschimbată în această a doua reîncarnare: fotografia,
făcută întotdeauna de mine, redă un instantaneu amuzant, ridicol,
stupid, care generează un comentariu cu haz sau măcar proaspăt. Rubrica
are logica unei caricaturi şi respectă de regulă şi energia ei.
Fotografia care nu-şi generează rapid comentariul rămâne cu lunile prin dosarele calculatorului, sau iese chinuită ori eliptică pentru cititor.
B.L.: Ce v-a adus fotografia în plus faţă de tot ceea ce aţi făcut până acum?
O.C.G.: Vizorul vine din plăcerea micilor jocuri
intelectuale, din jucăria de vorbe crescută din imagini. Aşa că îl
privesc ca pe un exerciţiu de concizie prin care să ating consistenţa
ideii în cât mai puţine cuvinte. Ce mă seduce pe mine sunt cuvintele pe
care le pot inventa pentru o imagine. Aş asemăna Vizorul cu pasiunea îngrijirii unui bonzai care e mai mult decât grădinăritul pe suprafeţe mici.
B.L.: Ce nu aţi putea sau nu aţi dori să surprindeţi niciodată într-o fotografie?
O.C.G.: Ştiu, aici aţi vrea să auziţi ceva despre refuzul
privitului pe gaura cheii la care trimite titlul. Dar pentru mine orice
fotografie e demnă de comentat în Vizor, diferenţa o face
conţinutul comentariului. De exemplu, am câteva instantanee care sunt
foarte puternice, dar nu am găsit încă un comentariu care să nu fie doar
cinic, doar acid, lipsit de umanitate. Sau sunt altele pentru care
primul impuls duce la un clişeu, de care încerc să mă feresc. Acestea
sunt lucrurile care ar anula interesul meu pentru rubrică. Clişeul şi
băşcălia pură nu fac parte din repertoriul meu şi, când sesizez că
alunec în ele, las fotografiile să mai aştepte să îşi reveleze şi
conţinutul uman. Mă interesează să se simtă mintea şi sensibilitatea
unui om în spatele Vizorului.
B.L.: Cum vă alegeţi titlurile, cum vă vin ideile?
O.C.G.: Imaginea îşi conţine comentariul. Mi s-a întâmplat să trec în primă instanţă pe lângă imagini pentru care m-am
întors din drum să le fotografiez. De regulă, imaginea se cere
fotografiată şi ulterior înţeleg posibila semnificaţie, dincolo de
primul impuls. Sunt altele care aşteaptă contextul potrivit pentru un
comentariu. Să luăm exemplul ediţiei din 11 aprilie 2019, Semne de sfârşitul lumii/lunii peştilor:
întâi am făcut fotografia enervată de imaginea peştilor aruncaţi în
grădină de la etajul blocului. Apoi am înţeles legătura cu perioada
aceasta din an (zodia Peştilor). De-abia după apariţia rubricii mi-a venit şi legătura cu postul Paştelui şi dezlegarea la peşte ca titlu de recomandare pe Facebook. Dar, de cele mai multe ori, titlurile se impun din imagine şi preced comentariul.
B.L.: Care este elementul care consideraţi că vă distinge ca "surprinzător de instantanee"?
O.C.G.: Nu vreau să mă disting de nimeni pentru că nu mă consider
artistă. Eu nu tratez rubrica aceasta ca pe o creaţie fotografică sau
mai ştiu eu ce mare creaţie. Pentru mine e un joc intelectual. Atât.
Chiar am periodic mici nelinişti dacă mai merită continuată, dacă are
destulă audienţă şi îl întreb pe Răzvan Penescu dacă mai continuăm. Şi
sunt sinceră când mă întreb dacă rubrica nu şi-a trăit viaţa. Vizorul
e doar o jucărie care îmi place, mă amuză pe mine în primul rând şi,
dacă se întâmplă să placă şi altora, e foarte bine. E un mod de a vorbi
unor oameni necunoscuţi despre cum văd şi gândesc lumea din jur.
B.L.: V-a ajutat fotografia să "vedeţi lumea mai clar", aşa cum putem citi în motto-ul rubricii Vizor?
O.C.G.: Nu mai clar, ci în diversitatea ei. În fond, stop-cadrele cotidianului se impun tocmai prin conexiunile pe care mi le provoacă. Vizorul,
aşa cum sugerează şi titlul, e o clipă din insectarul meu personal, în
care fixez o imagine culeasă din jur. Nu are un caracter obiectiv şi
tocmai subiectivitatea mea se interpune între imagine şi propunerea ei
de lectură. Poate rezona cu sensibilitatea cititorului, poate enerva,
poate trece neobservată. La fel ca imaginea străzii pe care o străbatem
zilnic. Ni se întâmplă însă, uneori, să ne oprim brusc din drum
surprinşi de ce vedem. Eu mă antrenez să o fac pentru Vizor cel puţin o dată pe săptămână şi lumea mi se mare mai umană astfel.
Cu producţiile de teatru radiofonic e ca într-o familie cu mulţi copii
B.L.: Parcursul dumneavoastră face dovada unui interes asiduu şi neîntrerupt pentru teatrul radiofonic. Ce v-a făcut să vă îndrăgostiţi de această "nişă"?
O.C.G.: A fost o descoperire treptată care a venit la pachet cu
specificul muncii de jurnalist cultural la Radio Cluj. Desigur,
cunoşteam tradiţia redacţiei de teatru radiofonic de la Bucureşti.
Ascultasem mult teatru radiofonic în adolescenţă, cunoşteam şi
producţiile clujene din fonoteca locală, aşadar teatrul radiofonic era
un gen cunoscut când am intrat în echipa Radio Cluj. Pasiunea pentru
producţia de teatru radiofonic mi-a revelat-o
Cornel Pop, şeful secţiei de la vremea aceea a redacţiei culturale,
căruia îi datorez, de altfel, şi încurajarea de a scrie, în a mă
profesionaliza în zona criticii de teatru. Erau anii '90, cu elanul
reluării activităţii postului teritorial la Cluj (după desfiinţarea sa
din 1985) şi speranţa că vom replica la scară locală posibilităţile
redacţiei specializate de la Radio Bucureşti - unde sunt recunoscătoare
pentru şansa de a lucra acum. Aşadar, la Cluj am trăit anii
experimentelor creative cu bugete mici, e drept, dar cu colaboratori
valoroşi şi entuziaşti, animaţi de libertatea câştigată şi în opţiunile
repertoriale. Anii aceia au fost pentru mine o şcoală, o descoperire a
mediului profesionist prin colaborările cu colegii de la Bucureşti şi,
înţeleg acum, o forţare a limitelor creativităţii, în condiţiile tehnice
modeste cu care produceam teatru radiofonic. Dar asta e o poveste lungă
despre o pasiune care a crescut constant şi pe care aş numi-o concis şansa descoperirii unei pasiuni de o viaţă.
B.L.: Care este pertinenţa teatrului radiofonic în 2019 şi
care credeţi că ar fi câteva posibile strategii de "seducere" a
publicului mai tânăr în acest sens?
O.C.G.: Paradoxul acestei epoci a culturii imaginii e că oamenii au tot mai puţin timp şi răbdare să se concentreze într-o
singură direcţie, să se dedice unei singure acţiuni la un moment dat,
obsedaţi de managementul eficient al timpului. Se întorc astfel la
audiţie ca activitate secundară. Cu alte cuvinte, poveştile noastre
vorbite le umplu timpii de pasaj, de deplasare, de aşteptare în trafic
etc. Şi culmea e că, de fapt, chiar câştigă acest timp ascultându-ne.
Avem cel puţin două generaţii de tineri care au crescut cu căştile pe
urechi, flămânzi să asculte, către care ne îndreptăm cu producţii în
regim podcast, cu o durată de maximum o oră. Provocarea stă în a
le oferi poveşti istorisite în limbajul lor şi, când spun poveşti, mă
refer la orice construcţie sonoră, narativă sau abstractă, capabilă să
rezoneze cu sensibilitatea tinerilor de azi. Aş spune, deci, că teatrul
radiofonic are în faţă un viitor, depinde de noi să găsim calea de a
ajunge la audienţa tânără.
B.L.: Care sunt cele mai mari satisfacţii / împliniri pe care vi le aduce teatrul radiofonic?
O.C.G.: Aţi atins un subiect care ne trimite direct la pagina
mulţumirilor şi a nominalizării echipelor şi colaboratorilor cu care
lucrez zi de zi şi care fac posibil succesul nostru, confirmat de
numeroase selecţii şi premii în festivalurile naţionale şi
internaţionale de profil. Nu voi transcrie aici liste de nume, vă invit
doar să ascultaţi şi genericele de final ale transmisiilor de teatru
radiofonic la Radio România. Dar, vorbind despre satisfacţii, ar însemna
să fiu ingrată să nu recunosc că nimic nu se compară cu momentul când
piesa ta câştigă în faţa colegilor străini marele premiu la un important
concurs internaţional. Am trăit din plin clipa anul trecut, în 2018, la
Hvar, mai ales că acela a fost momentul culminant al unui traseu
incredibil parcurs de producţia noastră Exploziv de Elise Wilk, în regia lui Mihnea Chelaru,
care a luat de trei ori marele premiu la importante competiţii
internaţionale în 2017-2018. E un sentiment pe care oricine care a
visat, a strâns din dinţi, a muncit cu îndârjire pentru un ideal merită
să îl trăiască măcar o dată în viaţă. Dar, în general, satisfacţiile
teatrului radiofonic sunt ca exploziile solare. Nu le sesizăm în clipa
producerii lor, le simţim efectele la distanţă în timp şi spaţiu, se
acumulează treptat, îţi oferă stabilitatea şi lumina interioară a
pasiunii împlinite. Teatrul radiofonic e o muncă de echipă şi la facerea
lui e importantă contribuţia fiecăruia, iar dacă mă apuc să îl descriu
aici, cad sigur în clişeele pe care spun mereu că mă străduiesc să le
evit. Dar tot trebuie să laud şi să îmi declar admiraţia pentru echipa
cu care lucrez la Teatrul Naţional Radiofonic, echipă în care am găsit
disponibilitate, entuziasm şi creativitate în abordarea fiecărui nou
titlu. Tot în seria satisfacţiilor subtile aş plasa plăcerea de a
asculta pentru prima dată o producţie încheiată. Este extraordinar să
auzi cuvintele dramatizării scenariului îndelung şlefuit. Extrapolând
puţin, aş mai menţiona un beneficiu colateral, dacă vreţi, câştigat prin
munca la teatrul radiofonic. Prin el am înţeles că e un privilegiu să
fii martor la naşterea momentului de perfecţiune pe care ni-l oferă uneori teatrul, pe scenă sau la radio, la care se întâmplă să fim martori, indiferent de ce parte a scenei ne-am afla.
B.L.: Care proiect de teatru radiofonic v-a confruntat cu cele mai neaşteptate traiectorii şi/sau v-a marcat cel mai mult?
O.C.G.: Cu producţiile de teatru radiofonic e ca într-o
familie cu mulţi copii. Cresc în paralel, toţi îţi solicită efort şi
atenţie în grade diferite, în funcţie de vârstă şi de nevoi. Aici e
vorba de derularea în acelaşi timp a mai multor proiecte pe care le
coordonez, aflate în stadii / vârste diferite; le supraveghez şi sper să
le asigur condiţiile optime creşterii şi împlinirii lor. Apoi, fiecare
premieră e un examen: unele absolvă şcoala de meserii, altele
bacalaureatul sau licenţa. Cele mai valoroase iau masteratul sau chiar
doctoratul. Dar în munca de echipă pe care o implică teatrul radiofonic,
la fel ca în creşterea copiilor, nimic nu îţi dă garanţia succesului.
Nu poţi decât să secondezi procesul şi să speri că rezultatul va
satisface nu numai exigenţele profesioniştilor, ci va ajunge şi la inima
ascultătorilor.
Gratuitatea actului critic la noi ţine de splendoarea decadentă a lipsei efectelor
B.L.: Cum a apărut teatrul în viaţa dumneavoastră şi când aţi început să îl luaţi "în serios" ca profesionist?
O.C.G.: Interesul pentru teatru s-a
născut din munca de jurnalist cultural pe care îl practic din 1994, de
la intrarea mea ca redactor la Radio Cluj. Am fost privilegiată să mă
ocup de la bun început de domeniul cultural, mai exact de teatru, dans
şi arte plastice şi asta mi-a oferit ocazia
formării şi dezvoltării mele profesionale. Am avut timp să cresc lent,
să văd mult teatru, să mă educ, să întâlnesc şi să discut cu artişti de
toate felurile şi să învăţ de la ei să respect diversitatea opiniilor,
să nu mă închid în prejudecăţi, să îmi înţeleg rolul ca intermediar al
ideilor între scenă şi potenţialul public. Abia apoi am început să scriu
şi cronici de teatru. Am încercat întotdeauna să înţeleg argumentele
creatorilor înainte de a scrie. Tratez orice cronică ca pe un demers
personal de reflexie asupra unui spectacol. Poziţia de jurnalist
cultural m-a obligat să iau foarte în serios ceea ce fac şi această exigenţă s-a întâlnit, poate, cu structura mea, aşa că mi s-a
părut firesc să tratez cu egală importanţă fiecare temă, spectacol sau
interlocutor abordat. Dar seriozitatea nu anulează seducţia exerciţiului
ludic pe care îl trăim în proximitatea artei. Seriozitate nu înseamnă
rigiditate, aşa cum ludic nu înseamnă neserios.
B.L.: Care ar fi, în viziunea dumneavoastră, trei clişee persistente în ceea ce priveşte critica de teatru şi cum le-aţi combate?
O.C.G.: Nu ştiu dacă sunt doar clişeele criticii de teatru sau
dacă e un fenomen endemic românesc care a contaminat şi mediul teatral.
Sesizez în societate o tot mai redusă autonomie individuală de judecată.
E mai comod şi nu eşti expus când aderi la opinii deja parafate de
vocile care deţin oficial monopolul adevărului. Una dintre dezamăgirile
ultimilor ani e să constat în mediul intelectual românesc scăderea
apetitului pentru interogaţia critică, pentru polemica constructivă,
pentru jocul intelectual din care se alimentează dialectica ideilor. Un
alt clişeu generator de sterilitate este cenzurarea organului critic în
aprecierea muncii unor artişti consacraţi, puşi deja pe un piedestal,
meritat cel mai adesea, dar a căror creaţie nu mai e tratată ca operă
vie, ci e repertoriată direct în fişierul valorilor de patrimoniu. O a
treia problemă se naşte din orgoliul individual. Ca emiţător al
verdictelor (definitive), criticul nu îşi mai acordă dreptul de a greşi,
de a reveni, de a-şi ajusta judecata după
evoluţia în timp a artistului, a spectacolului, a creaţiei. Acestea sunt
observaţii personale la care am ajuns încercând să mă feresc de ispita
căii minimei rezistenţe. Fiecare cronică e o luptă cu mine însămi să îmi
păstrez onestitatea judecăţii, să nu cad în capcana etichetelor
predefinite, să găsesc tonul şi măsura justă.
B.L.: Aveţi un model în materie de scriere critică pe marginea teatrului?
O.C.G.: Farmecul modelelor stă în termenul lor de valabilitate
limitat. Pe măsura profesionalizării, treci de la un model la altul,
revizuieşti listele, le completezi, operezi selecţii. Aşa că mă feresc
să fac liste cu modele de urmat. Dar pot să spun că îi admir şi mă
inspiră toţi cei pentru care actul critic e dublat de unul etic.
B.L.: Ce credeţi că lipseşte cel mai mult în formarea tinerilor critici în România de astăzi?
O.C.G.: Nu m-am format la vreuna dintre
secţiile de teatrologie ale facultăţilor de teatru, nu sunt în măsură
să comentez procesul formării teatrologilor sau programa universitară.
Ştiu doar că o diplomă nu oferă garanţii. Critica e, la fel ca arta, o
chestiune de pasiune şi investire personală într-un
act de cunoaştere. Nu cred că trebuie să deplângem numărul mic de
critici formaţi de şcoala de teatru, criticii de vocaţie se aleg şi se
confirmă prin constanţa pasiunii cu care se dedică teatrului.
B.L.: Cum vedeţi dumneavoastră "conflictul" dintre bloggeri şi criticii specializaţi?
O.C.G.: Nu aş vorbi despre un conflict. Ceea ce îi separă pe unii de alţii este statutul pe care li-l
oferă mediul de exprimare. Un blog este prin natura lui un spaţiu al
subiectivităţii, al opiniilor şi selecţiilor personale ale cuiva dornic
să îşi comunice experienţele estetice, cu mai mult sau mai puţin stil.
Un critic profesionist are obligaţia obiectivării şi se supune unui act
de analiză critică sistematic. Nu cred că blogul şi cronica se
concurează reciproc. Câtă vreme nici criticii, nici bloggerii nu umplu
sau nu golesc săli de teatru prin scrisul lor, autoritatea se
construieşte individual prin capacitatea de a-ţi
argumenta opiniile, prin cultura şi spiritul puse la bătaie în analiza
spectacolului, prin capacitatea de a ţine atenţia cititorului până la
capăt. Gratuitatea actului critic la noi ţine de splendoarea decadentă a
lipsei lui de efect.
B.L.: Ce îi conferă legitimitate unui critic în raport cu
orice altă persoană informată şi pasionată? Sau, cu alte cuvinte, ce îl
face pe un critic să fie critic?
O.C.G.: Trăim o inflaţie de analişti, specialişti în toate domeniile gata să comenteze în mass-media
românească orice, aşa că mă feresc să vorbesc despre legitimitate.
Putem considera critic legitim un posesor de diplomă de teatrologie. E
destul? Validarea statutului o aduce în ultimă instanţă receptorul
actului critic.
B.L.: Sunteţi o iubitoare de muzică clasică. Cum aţi
caracteriza utilizarea şi prezenţa muzicii culte în spectacolele de
teatru din România?
O.C.G.: Mi-e teamă să nu cad în capcana clişeelor despre teatru ca artă sincretică în care imaginea, literatura, muzica se întâlnesc într-o
"alchimie secretă", dar pentru un critic, creator sau spectator de
teatru, e indiscutabil utilă o cât mai vastă cultură vizuală şi
muzicală, nu doar dramaturgică şi teatrală. Cât despre folosirea muzicii
culte în teatru, ea reflectă curente, mode, gusturi identificabile în
amprenta diferiţilor regizori, compozitori sau sound designeri.
De la ilustraţie la muzică originală, special compusă pentru un
spectacol, de la înregistrare la muzică interpretată performativ de
actori, plaja posibilităţilor e foarte bogată. Muzica e un ingredient în
teatru ca sarea în bucate; când e folosită în cantitatea, la granulaţia
şi la momentul potrivit face diferenţa între lăcomia gurmandului şi
degustarea gurmetului.
B.L.: Ce poate aduce în plus contactul cu muzica clasică unui iubitor de artele spectacolului - că e creator de teatru, performer sau spectator?
O.C.G.: În primul rând, te fereşte de pericolul reinventării
roţii. E de dorit să nu te extaziezi în faţa unor ilustraţii muzicale
din repertoriul clasic arhicunoscut. Sau să fii capabil să semnalezi
folosirea inteligentă a unor extrase din muzica clasică, transpuse şi
resemnificate scenic. Dar aici se deschide o discuţie lungă şi
complicată despre locul şi felul în care folosim în scenă muzică deja
semnificată. Şi aş trimite cititorii la interviurile cu Vasile Şirli (un
compozitor pe care îl îndrăgesc şi respect, pentru a sugera un singur
reper) pentru rafinamentul cu care transformă teme clasice într-un
material sonor valoros, evitând pleonasmul sau confuzia semnelor.
Pentru concizie, cred că o solidă cultură muzicală şi vizuală se
răsfrânge şi asupra soluţiilor scenice în cazul artiştilor, iar în ceea
ce îl priveşte pe spectator, îi îmbogăţeşte recepţia şi creşte exigenţa
faţă de scenă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu