În multe jocuri de cărţi un Wild Card poate prelua orice valoare,
culoare sau funcţie, reprezentând un avantaj strategic important pentru
jucător - ca jokerul din Scrabble sau Rémi, dacă vreţi (dar Wild Card
sună mai bine).
Am avut plăcerea să lucrez cu Miriam Rizea la începuturile carierei şi
atunci am înţeles ce înseamnă să ai un Wild Card pe scenă - un actor pe
care te poţi baza că va stăpâni sala prin simpla prezenţă, că poate să
dea savoare unei scene altminteri prea lungi şi că profesionalismul său
va disciplina boemia noastră artistică din timpul repetiţiilor.
De atunci şi-a trecut în CV multe colaborări
cu teatrele din capitală (Odeon, Naţional, Foarte Mic, Metropolis şi
acum o puteţi vedea la Teatrelli, în Contesa, în regia lui Dan Tudor). Pe film s-ar putea s-o recunoşti fie din producţii premiate internaţional (Toni Erdmann,
2016) sau din scurtmetraje indie care fac circuitul festivalier. Miriam
participă cu bucurie şi la unele şi la altele. Şi în iunie 2019 va
participa la 10 PENTRU FILM la TIFF 2019. Cu această ocazie ne-am reîntâlnit şi am mai povestit sub forma unui interviu.
Filip Columbeanu: În loc de introducere am zis aşa: Ştiu că numele Miriam nu este numele din buletin. Cum ţi l-ai ales şi ce semnifică pentru tine?
Miriam Rizea: Aşa este, Miriam mi se spune cam de prin clasa a VII-a, a VIII-a,
cam aşa... Şi după aceea, în liceu, deja toată lumea îmi spunea Miriam.
A pornit de la o glumă în familie cu fratele meu mai mare. Nu o să spun
ce semnificaţie are, pentru că e una foarte personală... Dar consideram
că mi se potriveşte foarte mult. A venit ca o renaştere, dacă vrei (râde). A funcţionat ca o setare pentru anumite standarde. Asta şi-a propus schimbarea asta de nume. Şi de-atunci toată lumea mă cunoaşte ca Miriam, inclusiv părinţii, profesorii... chiar dacă ştiau că în acte mă cheamă Mădălina.
F.C.: Ce te-a atras cel mai mult la meseria de actor şi ce te face să continui? Două întrebări într-una...
M.R.: Mda. Am ajuns să fac teatru oarecum întâmplător. Mi s-a
părut interesant, neştiind foarte multe lucruri despre asta, neştiind
de fapt NIMIC despre ce înseamnă să fii actor şi despre lumea teatrului.
Văzusem foarte puţine spectacole - spre deloc - în momentul în care am
dat la liceul de arte, secţia actorie. Dar acolo s-a produs un miracol. Am avut o întâlnire cu un profesor care m-a
făcut să mă îndrăgostesc de această căutare a actorului. Am reuşit
împreună cu Cătălin Naum - despre el este vorba - să fac lucruri fără să
îmi găsesc justificări sau să gândesc logic. M-a ajutat să improvizez. Asta a fost prima formă de teatru de care am fost apropiată. Tot lucrul cu el s-a bazat pe improvizaţie şi o ascultare a simţurilor.
F.C.: Dar de ce ai ales asta în perioada liceului? Ce te-a chemat?
M.R.: Aş fi putut intra oriunde în ţară cu media de la
capacitate. Numai că simţeam că vreau să fac altceva şi nu ştiam ce.
Când am auzit de acest liceu care nu era foarte departe de unde locuiam
eu - era în Buzău, eu sunt din Râmnicu Sărat - mi s-a părut foarte interesant să fac ceva ce nu ştiu ce este. (râde) Adică surpriza acestui capitol m-a atras. Eram plictisită de a învăţa tot timpul, de a ştii lucruri dinainte sau de-a face lucrurile foarte calculat. Mă îngrozea gândul că aş putea ajunge într-un birou... nu simţeam că am chemare pentru nimic ce-ar fi însemnat studiul de genul ăsta, ci mai degrabă un studiu personal. Asta e ceva ce spun acum, gândindu-mă înapoi. În momentul ăla simţeam doar că eu caut altceva.
F.C.: Şi acum în prezent ce te face să continui? Sunt mulţi care se reprofilează...
M.R.: Foarte simplu şi foarte siropos spus, dar este purul
adevăr... o dragoste foarte mare pentru actorie. Pentru actori în
general. Mi se pare că este gradul cel mai înalt de cunoaştere şi
dezvoltare personală. Faptul că sunt într-o continuă căutare, că răspunsurile tot timpul se schimbă, că trăiesc mult mai mult decât aş trăi dacă n-aş
face asta. Faptul că îţi imaginezi la o anumită intensitate anumite
scenarii, are un efect în viaţa ta. Chiar dacă numai pe o perioadă
determinată de timp.
F.C.: Deci e adevărat ce se spune: că un actor trăieşti mai multe vieţi cu fiecare rol.
M.R.: Sunt actori şi actori. Eu mă încadrez în această categorie
care e în continuă căutare şi care îşi doreşte să trăiască mult şi
divers. E un subiect la care m-am gândit mult de-a
lungul anilor şi mai ales în perioadele grele. Pentru că e foarte uşor
să te sperie situaţia artistică din ţara noastră şi singurul motiv care
te ţine pe această linie e această dorinţă de nestăvilit. E ceva din
care nu poţi... EU nu pot să opresc.
F.C.: Ce implică procesul de documentare pentru un personaj în cazul tău?
M.R.: Sunt unele lucruri care se aplică la orice personaj. Eu
mizez foarte mult pe senzorial. Spre exemplu un miros sau o atingere pot
avea un efect mai mare decât o mie de cuvinte sau un studiu de două
săptămâni. Dar sunt conştientă că e nevoie de multă tehnică. Şi în
căutarea asta mă aflu acum - vreau să fiu o actriţă cât mai bună din
punct de vedere tehnic. Pentru că doar printr-o
tehnică foarte bună poţi ajunge la performanţe surprinzătoare. Dar ceea
ce spun eu aici nu consider a fi o reţetă pentru că astăzi cred asta,
dar peste o lună s-ar putea să cred ceva un pic diferit. (râde)
F.C.: Spuneai că ai jucat multe roluri de epocă.
M.R.: Am jucat câteva...
F.C.: Şi în situaţia asta îţi place să te documentezi despre,
de exemplu, cum ar fi reacţionat o femeie în acel context social, în
acea perioadă...
M.R.: Eu cred că o femeie de astăzi, organic, e aproape la fel ca
o femeie de atunci. Valabil şi pentru un bărbat. Contextul social
contează foarte mult, dar aici am un mic atu şi anume că - apropo de
filmele de epocă - eu nu m-am considerat niciodată ca făcând parte din secolul ăsta, 100% (râde). Ba chiar nu consider că mi se potriveşte.
F.C.: Care este personajul de care te simţi cea mai mândră?
M.R.: Chiar recent am fost întrebată asta şi n-am
ştiut ce să răspund. Sunt câteva de care am fost foarte apropiată şi au
însemnat foarte mult pentru mine, pentru că am simţit că ajunsesem să
mă identific foarte bine cu acel personaj. Am rămas cu ceva de la
fiecare personaj cu care am interacţionat. E o poveste care începe odată
cu primul telefon (râde) şi ţine până la ultimul spectacol sau
ultima zi de filmare... PLUS săptămânile care urmează. Rămâne în tine
senzaţia de preaplin din timpul filmărilor sau repetiţiilor. Eu am rămas
cu lucruri concrete - gesturi pe care le-am
descoperit în mine, pe care nu le foloseam în viaţa de zi cu zi şi am
rămas cu ele. După o perioadă trec, dar o perioadă rămân în tine. Şi cu
fiecare personaj descoperi lucruri noi despre tine. Noi putem fi oricum,
trebuie doar să accesăm anumite puncte.
F.C.: Ce aş vrea să te întreb, pentru că există multă
dezbatere pe tema asta. Din punct de vedere al unui actor, ce diferenţă
există între rolul de teatru şi rolul din film? Există vreo diferenţă?
M.R.: Există foarte multe diferenţe (râde). Este cu totul altceva. La bază, evident, sunt aceleaşi lucruri - tu vrei să fii credibil într-o
anumită postură, vrei ca acele vorbe să fie adevărate, să fie ale tale,
să fii omul ăla... Dar mijloacele prin care ajungi să faci asta sunt
foarte diferite. În primul rând, din modul de a vorbi, apoi în raport cu
toate lucrurile pe care le ai în jurul tău - aici eşti cu camera, acolo
eşti cu publicul din seara aia şi nu altul.
F.C.: Crezi că e un handicap faptul că facultatea noastră [de actorie] e orientată în mod clar spre teatru, mai mult decât spre film?
M.R.: E un minus, în mod clar. Nu am un ac împotriva facultăţii,
eu am învăţat mult din UNATC şi vreau să spun asta deoarece pentru mine a
contat mult această experienţă, dar cu siguranţă că este axată pe
teatru şi se simte această lipsă mulţi ani după ce ai terminat
facultatea, dacă nu ai interacţiune cu lumea filmului. Eu am învăţat
foarte mult din castingurile la care am fost. Am dat foarte multe
castinguri (râde) din care evident că am luat un număr mic de
roluri. Am fost de multe ori foarte aproape să iau rolul cel mare, rolul
principal, ultimele trei fete, ultimele cinci fete, numai aşa am ţinut-o de câţiva ani încoace (râde)
şi consider castingurile astea o a doua şcoală pentru mine. Ar fi
foarte frumos, ar fi ca un vis, ca în UNATC să existe o şcoală adevărată
de film. O secţie, cât de mică, cu 10 sau 5 copii pe an.
F.C.: Nu există un modul? La master dacă nu mă-nşel...
M.R.: Modulul pe care l-am făcut eu a
fost ceva superficial. Ăsta e adevărul. Dar chiar şi acela e util în
momentul în care nu ştii nimic despre asta. Tu ai impresia că ştii,
pentru că vezi multe filme, dar atunci când trebuie să faci, constaţi că
e cu totul diferit. Îţi trebuie un anumit exerciţiu, la fel cum e
muşchiul actorului pe scenă, aşa trebuie să existe şi acest antrenament
pentru film. Ba chiar m-am gândit în perioadele în care nu am atât de multă treabă, să-mi
finanţez singură filmele de exerciţiu. Momentan am început să mă
pregătesc... "Să mă pregătesc" ştiu că sună aberant, că am 30 de ani şi
am terminat o facultate şi-un master, dar da,
ca să nu amorţesc am început să mă pregătesc cu cineva doar ca să mă
simt eu vie şi să nu simt că pierd din lucrurile pe care le ştiu.
F.C.: Ai jucat şi în filme româneşti şi în coproducţii în care
echipa este în marea majoritate străină. Ce diferenţe de abordare ai
observat între "noi şi ei"?
M.R.: Sunt mult mai relaxaţi şi zic asta cu toată convingerea.
Chiar sunt mult mai relaxaţi în absolut orice aspect. Poate şi pentru că
de cele mai multe ori au o finanţare mai mare decât au filmele
româneşti. Poate că şi felul în care sunt trataţi la noi în ţară este
diferit. Chiar mă gândesc, faţă de un regizor cât de cât la început de
drum şi a unui străin în acelaşi moment al vieţii lui, abordarea s-ar putea să fie diferită. Echipa îl percepe şi îl tratează diferit.
F.C.: Şi în relaţie cu tine, cu actorul?
M.R.: În continuare vorbesc despre această relaxare. Depinde.
Filmele la care am lucrat eu, producţiile străine au fost diferite şi
ele. La unele a fost o căutare îndelungă şi cu foarte mult timp şi
foarte mulţi bani investiţi. Apropo de asta, ca să poţi să ţii aceiaşi
actori pentru o scenă de 5 minute 3 zile la rând înseamnă să ai
posibilitatea financiară să o faci. Într-un
film românesc acest lucru e puţin probabil să se întâmple, chiar şi la
cei mai cunoscuţi regizori - să aibă atâta timp de... studiu şi de
încercări ca să iasă dubla cea mai bună. Dar sunt şi filmări la care ai
libertatea maximă să testezi lucruri. Şi evident depinde şi de la
regizor la regizor, fie el străin sau român, n-are
nicio relevanţă, în funcţie de ce este în mintea lui cu privire la
filmul pe care îl face - unii ştiu clar ce vor să fie, alţii ştiu ce
efect ar vrea să aibă şi sunt într-o continuă
căutare. Şi asta e valabil şi la noi şi în afară. În ce mă priveşte pe
mine... din păcate, aş putea să spun, poate în viitor voi putea să spun
"din fericire", ştiu că tipologia mea şi mai ales faţa mea nu este atât
de potrivită scenariilor româneşti. Mi s-a întâmplat de multe ori să nu iau un casting de film spunându-mi-se
că proba a fost excelentă, am ajuns în ultima etapă, dar faţa mea nu
este ceea ce se caută. Cred eu, faţa mea spune puţin mai mult decât ar
fi potrivit pentru scenariile româneşti. În schimb asta e un atu pentru
proiectele care vin din afara ţării pentru că aproape fără excepţie mă
cheamă la casting. Directorii de casting care mă propun pentru filmele
străine... am semnat de multe ori cu ei şi mi se pare că ei sunt
interesaţi fix de faţa mea. Vorbesc strict de faţă pentru că acesta e
instrumentul cu care lucrăm, sunt o tipologie care pe ei îi interesează.
Şi la noi în ţară îi interesează, dar scenariile noastre sunt scrise în
măsura posibilităţilor financiare sau pentru anumite festivaluri şi
până acum nu a apărut un scenariu suficient de potrivit feţei mele (râde).
F.C.: Cu ce tip de regizor îţi place să lucrezi?
M.R.: ORICE TIP (râde) cu toată inima zic asta. Poate să fie şi genul agresiv, nu mă deranjează atâta timp cât nu e agresiv fizic. N-am
nicio problemă, am lucrat cu câţiva profesori destul de impulsivi, sunt
destul de călită în lucru, chiar nu mă sperie nimic. Mi se pare
interesant să încerc orice stil, orice îmi pune probleme noi pentru mine
e o grijă şi o preocupare continuă şi e cel mai frumos lucru care mi se
poate întâmpla în momentul ăla.
F.C.: Poţi să dai exemple de un regizor, chiar dacă nu dai nume...
M.R.: Nu dau nume, cu siguranţă! (râde)
F.C.:... cu care ai lucrat şi a cărui metodă să te facă să zici "Da, dom-le, să tot ai proiecte d'astea".
M.R.: Au fost mai multe metode! Eu cred despre mine şi îmi place
să cred despre mine că sunt destul de adaptabilă. Îmi place să mă schimb
şi o fac destul de involuntar. De când eram mică îmi place să mă schimb
în funcţie de oamenii din jurul meu. Eu aşa funcţionez, aşa discut şi
la o masă, în funcţie de cum e fiecare şi e ceva ce fac natural, nu îmi
programez să vorbesc într-un fel, deci... ce m-ai întrebat?
F.C.: Tipul de regizor cu care îţi place să lucrezi...
M.R.: Da, nu, chiar nu pot să... (se gândeşte) Pot să-ţi zic ce NU-mi place! Nu-mi
place ca regizorul să nu ştie ce vrea în sensul distructiv al
proiectului. Sună aşa dur, dar se întâmplă chestia asta - ca regizorul
chiar să nu ştie ce vrea şi să te conducă pe nişte căi de care nici el
nu este sigur. Până la urmă siguranţa lui este importantă pentru tine.
Adică felul în care mi se transmite o idee sau o convingere e important.
Chiar dacă e într-o căutare, trebuie să ştie ce-ţi cere. Pentru că altfel tu o să te pierzi într-o mare de posibilităţi şi dacă nu eşti condus bine o să ai în cap prea multe variante şi concentrarea ta o să fie disipată.
F.C.: Dar nu există riscul să simţi că regizorul a venit cu forma de acasă şi vrea doar să te mulezi pe ea?
M.R.: Ba da, dar cred că este mai bine pentru că are un personaj în minte şi el deja te-a văzut şi consideră că tu poţi să fii acel personaj - doar de-asta te-a
luat. Când se întâmplă asta, chiar dacă ceea ce mi se cere mi pare, să
spunem, complicat, nu stau să mă gândesc de ce vrea el asta, sau cum a
ajuns la asta... nu. Mă gândesc pur şi simplu cum să fac să iasă ce
trebuie şi la nimic altceva.
F.C.: Şi care e greşeala pe care o poţi face cel mai adesea ca actor?
M.R.: Să nu munceşti suficient de mult. Cu siguranţă. Şi chiar şi
eu, care cred despre mine că sunt o muncitoare şi chiar sunt o
muncitoare, pot să spun că am avut, poate, câteva momente în viaţa mea
în care nu am muncit atât de mult deşi în momentul respectiv simţeam că
"da, muncesc suficient". Acum privind înapoi zic că nu, că n-am
muncit suficient. Deci asta e ceva ce nu are cum să lipsească. Am
impresia că Anthony Hopkins spunea că nu poţi să vii pe platou fără o
sută de lecturi. Deci un sâmbure de adevăr există.
F.C.: Se spune că fiecare teatru are publicul lui. Ai sesizat o astfel de diferenţă la noi?
M.R.: Da. Da. Da. Evident că există şi un grup de oameni care
probabil... "face circuitul". În special tineri care mai trec de la un
teatru la altul - chiar şi aceştia, nu la toate. Recent am auzit o
discuţie că durează câţiva ani să îţi faci publicul tău şi asta ţine de
multe lucruri. Ţine inclusiv de adresa la care se află teatrul pentru că
în ziua de azi nu ne mai permitem să facem o oră pe drum decât în
anumite condiţii.
F.C.: Ce feluri de public ai putea să defineşti?
M.R.: Hmmm... n-aş vrea să vorbesc
despre asta. Nu în sensul că sunt secretoasă, dar în mintea mea se bat
încă ideile şi nu vreau să zic ceva de care nu sunt sigură. Cred că
fiecare teatru îşi atrage publicul care i se potriveşte.
F.C.: Ca actor consideri că ai o responsabilitate morală asupra oamenilor? Ne mai poate influenţa arta în vreun fel?
M.R.: Sunt sigură că poate influenţa... arta făcută la un anumit
nivel. Îi poate lăsa cu gânduri, întrebări... Dar în ce mă priveşte,
adevărul e că eu nu fac asta pentru oameni. Ştiu, poate suna foarte
egoist dar aşa este. Nu vreau să învăţ pe nimeni nimic. Oamenii care
sunt deschişi spre întrebări vor avea întotdeauna întrebări. Oamenii
care sunt închişi nu vor fi modificaţi de niciun film; de artă sau
altfel.
F.C.: Care sunt planurile pentru TIFF 2019?
M.R.: Sunt deschisă. Nu mi-am programat nimic în minte, planul urmează să-l
aflu, cel puţin în ce priveşte programul. Eu sper că voi cunoaşte
oameni noi din industria filmului cu care să pot avea o chimie sau cu
care să pot comunica bine, sau care să fie pur şi simplu interesaţi de
faţa mea. (râde).
F.C.: În afară de scenă, unde sunt cele mai mari şanse să te găsim?
M.R.: Nu prea aveţi pe unde să mă găsiţi (râde). La mine acasă. În club merg doar la petreceri de film... (se gândeşte) La festivaluri de film. Acolo merg cât pot de mult. Când este un festival în Bucureşti încerc să merg la cât mai multe filme.
F.C.: Şi la lecţiile cu copiii, nu?
M.R.: Şi la lecţiile cu copiii, da. Predau cursuri de teatru pentru copii de mai multe vârste. Fac asta ca part time job deja de câţiva ani.
F.C.: Au început să-ţi intre elevii la teatru?
M.R.: Sunt prea mici, dar eu nici nu-mi
doresc să dea la teatru. Îmi doresc să se dezvolte, să fie curajoşi, să
fie deschişi în faţa vieţii şi a posibilităţilor, să nu aibă o gândire
încuiată, zic bine "gândire încuiată"? (râde). Să testeze lucruri
cu mintea şi cu corpul lor pentru că asta te face să te simţi magic şi
noi toţi trebuie să ne simţim magici ca să avem puterea să facem
lucrurile pe care le dorim.
F.C.: Care sunt câteva adevăruri usturătoare pe care crezi că orice artist le învaţă în cariera lui?
M.R.: Că înveţi mai mult din eşec decât din succes. În perioadele în care am fost mai jos m-am
studiat mult mai mult decât în perioadele în care aveam o părere foarte
bună despre mine. Şi cred că asta se aplică în orice domeniu.
Miriam Rizea
Data naşterii: 10.12.1988
A absolvit Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică "I.L. Caragiale" - UNATC Bucureşti.
A colaborat sau colaborează cu Teatrul Odeon, Teatrul Naţional Bucureşti, Teatrul Foarte Mic, Teatrul Metropolis, Teatrelli.
Miriam Rizea a fost selectată în programul 10 pentru FILM din cadrul TIFF
2019, care îşi propune să pună zece actori de pe scenele româneşti în
contact cu profesionişti din lumea filmului. Cei zece actori selectaţi
în 2019 vor fi protagonişti ai unor interviuri pe LiterNet până la
începutul TIFF 2019 (31 mai - 9 iunie 2019).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu