Andra Tischer: Spuneai că feminismul de rit nou consideră că dragostea e un "mit" care menţine viu patriarhatul.
Ilinca Bernea: Da. Şi e o idee falsă. "Regimul Tatălui", ca
oricare altul, e o reţea de ierarhii şi de raporturi de putere. Acolo
unde se manifestă făţiş le răpeşte femeilor libertatea de a trăi cum vor
şi de a fi ele însele stăpâne pe corpul, viaţa şi deciziile proprii.
După mine cea mai mare oroare a patriarhatului este căsătoria forţată,
dublată de interzicerea divorţului şi de faptul că adulterul se
pedepseşte uneori chiar cu moartea. Dragostea a fost, de fapt, rezistenţa la patriarhat.
Dragostea este cea mai mare putere a femeilor asupra a orice, inclusiv a
bărbaţilor. Am avut această intuiţie de când mă ştiu. Mi s-a tot spus că e o "iluzie". Pe unde te învârţi nu auzi decât vorbele unor detractori ai iubirii. Aberaţii.
A.T.: Cum ar fi?
I.B.: Că bărbaţii fac pasiuni pentru femei inaccesibile. Doar
psihopaţii şi hărţuitorii fac. Cei sănătoşi iubesc femeile care li se
dăruiesc, nu cele care îi refuză. Ţi se spune că "iubirile de la
distanţă nu ţin, că sunt fantasmagorice" şi apoi ţi se spune că
"iubirile contingente nu ţin, că au prea multă rutină şi atracţia se
toceşte", pe scurt eşti descurajat încontinuu, toate sugestiile pe care
le primeşti sunt menite să te convingă să renunţi să speri, să te
dresezi, cumva, să trăieşti împotriva naturii proprii care ţipă după
împlinire amoroasă. Unii psihologi de şcoală nouă zic chiar că
"dragostea e o boală". Auzi mereu că tot ce are fiinţa ta mai autentic
în fibra proprie e iluzie. Ce poate fi mai nebunesc de atât? Eşti
încurajată ca femeie să fii independentă, provocatoare, nesupusă, chiar
frivolă. Prigoana dragostei nu a fost în nici un alt secol şi în nici o
altă orânduire mai acută ca acum. Patriarhatul a încercat să o sufoce cu
normele lui draconice. N-a cultivat-o
câtuşi de puţin. Îndrăgostiţii se lasă torturaţi unul pentru altul şi
mor dacă sunt despărţiţi. Nici măcar nu e o alegere, e instinct. E
instinct de reproducere mai presus de cel de conservare. Unui
îndrăgostit nu îi mai e frică nici de focurile iadului. E un element
periculos, recalcitrant, care poate sfida orice putere.
A.T.: Lucrurile nu stau în loc, asta e clar. E valabil în
orice dinamică socială, inclusiv în evoluţia mentalităţilor sau
curentelor de idei. Era inevitabil să se ajungă aici? Era inevitabil ca
umanismul să ne împingă spre un individualism radical şi feminismul, ca
ramură a sa, la fel?
I.B.: A fost de ajuns să existe o generaţie de mame singure şi de
nefamilişti ca să dispară complet din mentalul colectiv şi din
discursul public cei doi poli ai lumii tradiţionale: familia şi cuplul. O
lume este o cosmologie, nu doar un plan de interacţiune profitabilă sau
convenabilă între indivizi, care îşi sunt unii altora indiferenţi.
Echitatea socială, care a devenit piatra de temelie a revendicărilor
ultimului val de feminism, este o formă de eugenie tristă, ruda săracă
şi rece a iubirii, lipsită de orice coloratură afectivă, o formă de agape
fără fond. Aceste concepţii sunt promovate, vorbind în termeni de
psihologie socială, de femei şi bărbaţi care numesc singurătatea
libertate. Intimitatea a dispărut din universul cunoscut de ei, nu o
pomenesc pentru că nu o cunosc. Scriu articole despre cum e iubirea un
construct social. Ţi-e şi milă.
A.T.: Spuneai că miza scrisului tău e legată de puterea feminităţii. Aceea din lumile clasicilor.
I.B.: Şi romanticilor.
A.T.: Şi renascentiştilor.
I.B.: Nu mă simt reprezentată de noul val de feminism occidental
şi pentru că din el a dispărut tocmai femeia. Disoluţia genurilor
cunoscute şi apariţia unei multitudini de pseudo-genuri mă depăşeşte, nu doar intelectual, ci şi emoţional. Cauza mea e valorizarea culturală a feminităţii, nu eludarea ei.
A.T.: Feminitatea este acum un tabu?
I.B.: Nu încă. Dar e posibil să fie în curând.
A.T.: De ce s-a ajuns aici?
I.B.: Pentru că nu pot fi egalizate raporturile intime dintre două fiinţe complementare exact în ceea ce le face ne-asemeni.
Nu poate fi egalizată diferenţa ireductibilă dintre bărbaţi şi femei
care se manifestă în plan erotic. Sunt experienţe de laborator şi ies
destul de prost. Realitatea a dovedit că atracţia dispare atunci când într-un
cuplu el şi ea se au "ca fraţii". În anii '60 era în vogă un val de
feminism numit "al diferenţei" la care acum aş subscrie, dar nu se mai
poate. Ceea ce mă deranjează la noile concepţii despre gen este intenţia
vădită de artificializare a naturii, de recondiţionare a ei în termeni
de "mutaţie" necesară. Dacă sexul biologic nu mai impune aproape nimic
celui mental (căci asta e teoria de fond) atunci sexualitatea poate fi
la rândul său modelată ca o plastilină. Şi atunci ce mai e femeia? Dacă
numim femeie orice bărbat pe tocuri ce mai e femeia?
A.T.: Te afectează chestiunea?
I.B.: Sigur că da. E o impostură să pretinzi că orice purtător de
fustă e femeie. E povestea cu "hainele împăratului". Problemele de
suprafaţă care pot fi tratate anecdotic: "la ce toaletă se duce totuşi
un travestit, la femei sau la bărbaţi?" sunt dublate de altele mult mai
complexe.
A.T.: Noile cutume de gen au eliminat şi curtoazia socială. Nu
se mai sărută mâini, nu se mai dau flori, nu se mai fac complimente
femeilor decât formal.
I.B.: Asta e mai puţin deranjat decât faptul că obiceiurile egalitariste s-au
transhumat şi în relaţiile de cuplu. Acolo nu merge fără complimente şi
fără flori... Sigur că nici o femeie nu suportă avansurile unor bărbaţi
pe care nu îi doreşte, dar în intimitate se aşteaptă, graţie unor
milioane de ani de evoluţie, la un anumit ritual. Şi iată că acela nu se
mai întâmplă.
A.T.: Ce menţine un cuplu longeviv?
I.B.: "Corect politic" e să spui că fiecare cuplu e diferit, deci să nu spui nimic. Dar uite că eu risc să o fac. S-a pus accent în cultura contemporană pe comunicarea verbală în detrimentul celei non-verbale,
pe armonie şi afinitate şi parteneriat în detrimentul ritualurilor de
curtare (considerate sexiste) dar nu armonia, ci atracţia - această
tensiune vitală - e ceea ce ţine un cuplu în viaţă. Atracţia e vibrato-ul constant al complementarităţii, dacă dispare s-a dus tot. Şi ar mai fi o problemă.
A.T.: Care?
I.B.: Delăsarea, dezinteresul pentru cultivarea relaţiei, lipsa
oricărui efort de a o întreţine. Lucrurile nu se pun pe roate şi apoi
devin perpetuum mobile. Aşa cum oamenii îşi cultivă aptitudinile sociale
şi profesionale, e necesar să îşi cultive şi talente intime.
Bineînţeles că bucuria de a fi împreună trece, dacă nu e valorizată. Ea
se stinge pentru că e lăsată de izbelişte exact aşa cum în alte secole
se duceau de râpă, necultivate, aptitudinile profesionale ale femeilor.
Sigur că e mai uşor să atingi un ţel dacă i te dedici decât dacă
preocuparea constantă e pentru altele. Implicarea şi eforturile
investite în viaţa intimă dau seama despre calitatea acesteia. Fireşte
că un cuplu nu rezistă dacă fiecare dintre cei doi are atenţia în altă
parte.
A.T.: Ce anume ţi se pare cel mai supărător la acest curent deconstructivist?
I.B.: Perversitatea. Virtualizarea abuzivă a unor chestiuni
concrete. Minciuna deopotrivă biologică şi metafizică. Nu suntem
construiţi prin limbaj, chiar nu. Nu suntem făcuţi nici din cuvinte nici
din circuite integrate, ci din carne şi nervi, nu suntem maşinării de
muncit şi gândit, ci maşinării de făcut copii, primordial. În continuare
cele ignorate şi marginalizate sunt dorinţele femeilor, aspiraţiile lor
fireşti, potrivite naturii lor. Pentru că această natură, în noile
filosofii ale genului, a fost complet relativizată, până la negaţie.
Femeia de tip nou e cu totul altceva decât şi-au dorit de la viaţă primele sufragete. Aş numi acest curent: feminism misogin.
A.T.: Cum arată portretul "femeii de tip nou"?
I.B.: O creatură biologică imposibilă.... care s-a autoconstruit. Bine asta e boala secolului, ideea de auto-creaţie.
Menirea ei e fluctuantă, relativă, originală. O fiinţă care nu e
condiţionată nici de instincte nici de sentimente. Ea poate trăi demn şi
fără intimitate. Or eu vreau un feminism pentru gospodine şi amante şi
femei care nu pot trăi fără bărbaţi.
A.T.: Lucrurile nu sunt expuse chiar pe faţă.
I.B.: Nu. Doar că aceia care pomenesc de sacrificiu şi iubire
sunt priviţi chiorâş... Sacrificiul e o inegalitate. Ceea ce e supărător
este faptul că dacă alegi ca femeie să sacrifici ceva, de dragul
bărbatului, nu contează ce, îţi este negat discernământul: ţi se spune
că ai fost dresată, condiţionată. Să fim serioşi! facem parte dintr-o
generaţie de fete şi femei educate în spirit feminist. Dresajul a fost
în acest sens. Am fost pregătite să avem cariere, nu să fim casnice. Ba,
chiar, ar fi fost o ruşine să optăm pentru a doua versiune. Nu ne-a ţinut nimeni morala virginităţii înainte de căsătorie, dimpotrivă, ni s-a
spus să nu ne repezim cu măritişul. Fetele din generaţia noastră,
crescute la oraş, mai ales în familii de intelectuali, au fost educate
modern, fără prejudecăţi din seria: menirea femeii e la cratiţă. Sigur
că există libertate, sigur că putem oricând să preferăm să fim doar
gospodine. Dar să nu îmi spună nimeni că, dacă aleg să nu mai ies din
casă, este pentru că am fost manipulată, căci e o minciună. Eu cu capul
meu sec aleg.
A.T.: Dar de ce ar fi dragostea un "mit"?
I.B.: Cele care o califică sau mai precis descalifică aşa au avut doar relaţii cu bărbaţi cu care nu s-a
legat mare lucru, cu care au convieţuit la o periferie a intimităţii şi
dorinţei. Şi atunci, da, se justifică revoltele, obsesia echităţii,
orgoliile. E oribil să trăieşti sub acelaşi acoperiş cu un om pe care îl
simţi străin, e oribilă şi singurătatea, în alt fel. Nu suntem făcuţi
nici biologic nici metafizic pentru singurătate. Dar nici pentru o
coexistenţă forţată, lipsită de afecţiune, în care există doar rutină şi
îndatoriri. În situaţii dezastruoase, pe un fond de ostilitate
reciprocă şi de sedimente resentimentare, de multe ori femeile devin
pasiv-agresive şi bărbaţii violenţi la propriu.
A.T.: Imaginea pe care feminismul militant o propagă, a bărbatului agresor şi a femeii victimă e realistă?
I.B.: Statistic vorbind, femeile sunt principalele victime ale
violenţelor intime şi domestice. Pe de altă parte, cruzimea nu e doar
fizică, iar femeile, prin reproşuri, silă, dispreţ, răceală, nemulţumire
perpetuă sau printr-o atitudine de acuzatori pot şi ele răni. Bărbaţii sunt şi ei victimele unor abuzuri emoţionale şi morale. E greu de spus, într-un cuplu disfuncţional, că unul e un sfânt şi celălalt un monstru.
A.T.: Campania #metoo a ajutat la ceva?
I.B.: Tot ce am de spus este că nu e nimic mai deplorabil decât
să exploatezi victimitatea reală a unor oameni sau a ta, personală, şi
să o instrumentezi ideologic şi politic. Nu se face circ din suferinţă!
De la adolescenţi până la bătrâni suntem toţi bombardaţi cu imaginea
unei lumi odioase, pline de pericole, de nebuni, de ticăloşi, de
violatori. Sunt două riscuri: cei mai sensibili ori să capete tulburare
anxioasă, ori să devină indiferenţi. Eu nu am văzut cine ştie ce empatie
la activiste, am văzut multă revoltă, dar empatie nu... Şi nici un pic
de iubire pentru bărbaţi, doar oroare, prejudecăţi, aşteptări negative,
frică proiectată. Să îţi iubeşti fratele şi fiul nu înseamnă nimic, e ca
şi cum te-ai iubi tot pe tine întrupată în
bărbat. Şi, atunci, te întrebi dacă expunerea prelungită la astfel de
subiecte de campanie nu le agravează viziunile şi starea de revoltă. Nu
am auzit una să zică: am făcut o pasiune pentru colegul Mihăiţă. Ele nu
se îndrăgostesc, ele au parteneriate... Afecţiune office. Nu există plăcere mai mare când iubeşti un bărbat decât să spui: "Sunt femeia lui"!
A.T.: Aşa e. E ceva universal.
I.B.: Or ele văd în această dorinţă a îndrăgostitului de apartenenţă sufletească, pe care a explorat-o
atât de temeinic Jung, reflexia unui raport de putere. Din acest punct
nu mai ai ce discuta cu ele. Acum o să fiu mai subtilă decât îmi pot
permite şi am să spun că atunci când "tot ce e personal e politic" -
deviza radicalelor - atunci şi structurile social politice le acaparează
viaţa de cuplu. Ptiu drace! Cum să pui umărul la aservirea unicului tău
domeniu de libertate neîngrădită şi nesupravegheată? Asistăm la o
invazie fără precedent a ochiului public, de tip Big Brother, în viaţa
intimă, se încearcă ştergerea graniţelor dintre spaţiul public şi cel
privat.
A.T.: Spiritul campaniei respective s-a conservat şi perpetuat în altele.
I.B.: E treaba lor, problema lor. Nu le citesc articolele, evit
orice contact cu materialele pe care le produc. Ceea ce fac ele este o
violenţă emoţională la adresa unor oameni buni, sensibili, la locul lor,
care au tot dreptul să nu se confrunte la orice oră cu imagini ale
ororii din vieţile altora. Acest asalt mediatic cu imagini şi dezvăluiri
"gore" asupra unor inocenţi este nelegitim. De obicei se fac
avertismente legate de subiecte care pot tulbura emoţional. Aşa ar
trebui semnalate campaniile care denunţă violuri. E un subiect la care
eu una sunt sensibilă, am coşmaruri, vomit, nu dorm... Îmi cer dreptul
la o viaţă liniştită. Şi ce fac cele din grupul Femen e agresiv. Toată
acea paradă de resentiment şi de mesaje creştinofobe şi islamofobe... îi
lezează, prin ricoşeu, şi pe bunii creştini şi musulmani.
A.T.: Iubirea poate totul?
I.B.: Mie, viaţa mi-a dovedit o dată că nu, o dată că da... Dar tot în ea cred.
A.T.: Care este scriitoarea ta preferată de limbă română?
I.B.: Din generaţia mea mi-a plăcut mult Ioana Băeţică Morpurgo. Îmi plac Ruxandra Cesereanu şi Nora Iuga. Mariana Marin ca poetă, am iubit-o pe Constanţa Buzea. Mă interesează mult mai tare filonul estetic al scriiturii decât miza social-politică asta e limpede. Eu cred în universalitatea artelor literare.
A.T.: Care sunt feministele pe care le-ai preţuit?
I.B.: Unele care s-au manifestat în spiritul respectiv, dar au urât propaganda şi activismul: Marguerite Yourcenar (care s-a dezis în interviuri de curent), Marguerite Duras, Coco Chanel, Maria Tănase...
Nu mă interesează nici literatura nici cinematografia nici arta
teziste. Mai e o chestie. Aici sunt dispusă să relativizez şi să admit
că unele femei se simt mai degrabă Virginia Woolf decât Cosânzeana. Eu
am citit ambele tipuri de literatură, cea scrisă de femei ca Woolf şi
cea scrisă de bărbaţi despre femei. Întotdeauna m-am
identificat cu odalisca şi cu femeia tolănită pe sofale, chit că am
trăit în postura autorului de cărţi. Scrisul e, totuşi, o condiţie
socială, un travesti. E ceva distant... Şi m-am
regăsit mai tare în portretele femeilor din literatura scrisă de
bărbaţi decât în cele închipuite de femei. Pentru mine Andrea Dworkin,
singura militantă pe care am preţuit-o, a fost iniţial o eroină pentru că a salvat fete din lupanare, s-a
ocupat de trafic de fiinţe umane, a denunţat orori şi agresiuni
teribile, despre care nu se ştia mare lucru. O iubeam. Scria la New York Times.
Aveam un poster cu ea la marginea patului prin anii 2000-2005, mă uitam
la el ca la icoană. La un moment dat, stupoare, am citit nişte articole
pe net, printre care şi unul în care afirma că orice penetrare e viol,
chiar dacă femeia consimte. Am rupt afişul. Şi nu am mai vrut să aud de
ea.
A.T.: Îţi dau nişte nume să alegi pe cine preferi.
I.B.: Dă-mi.
A.T.: Simone de Beauvoir sau Madonna?
I.B.: Madonna.
A.T.: Marilyn Monroe sau Emily Brontë?
I.B.: Emily Brontë.
A.T.: Sylvia Plath sau Frida Khalo?
I.B.: Frida Kahlo.
A.T.: Elif Shafak sau Jeanette Winterson?
I.B.: Jeanette Winterson.
A.T.: Elfriede Jelinek sau Parinoush Sainee?
I.B.: Parinoush Sainee.
A.T.: Maria Callas sau Marina Abramović?
I.B.: Marina Abramović.
A.T.: Patty Smith sau Aretha Franklin?
I.B.: Patty Smith.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu