Un concert extraordinar de muzică de cameră susţinut de ansamblul
SoNoRo, prin proiectul "Romanian Rhapsody", va deschide, la 1 octombrie
2019, Festivalul Internaţional de Arte Europalia 2019, la care România
are statut de invitat de onoare. Gala va avea loc la Centrul Bozar, în
Bruxelles. Cea de-a 27-a ediţie a Festivalului
Europalia este manifestarea culturală de mare amploare organizată sub
patronajul familiei regale a Belgiei, o dată la doi ani, în Belgia şi în
ţări învecinate - Franţa, Olanda, Luxemburg şi Germania sau Marea
Britanie. Ansamblul SoNoRo va concerta în prezenţa reprezentanţilor
familiei regale a Belgiei, ai preşedinţiei şi Guvernului României, a
personalităţilor diplomatice şi a presei de specialitate. Unul dintre
cei mai apreciaţi violişti ai generaţiei lui, Răzvan Popovici este
iniţiatorul proiectului SoNoRo şi al festivalului cu acelaşi nume.
Oltea Şerban-Pârâu: În urmă cu 2 ani, dacă nu mă înşel, se constituia un comitet care urma să se ocupe de programul Europalia. Cum a început şi cum s-a finalizat acea iniţiativă?
Răzvan Popovici: Din momentul în care s-a
întrezărit oportunitatea ca România să fie ţară invitată a Festivalului
Europalia şi până anul trecut, când organizarea a trecut în
exclusivitate la ICR, au existat mai multe momente în care s-au
creat diverse formate organizatorice care doreau să creeze o echipă
funcţională care să poată planifica festivalul alături de partea
belgiană. Lipsa de continuitate cauzată de schimbarea mai multor
miniştri ai culturii, fiecare cu o viziune proprie asupra organizării
festivalului şi o colaborare nu chiar fericită între diversele ministere
şi instituţii guvernamentale, au dus la o întârziere considerabilă a
pregătirilor pentru festival. Dar, cum nu rareori în spaţiul nostru cel
levantin se întâmplă minuni, handicapul a fost recuperat, iar Europalia
se pare că are toate şansele să fie un mare succes. Personal, am
acceptat iniţial cu mare bucurie poziţia de coordonator general al
părţii române, însă, după un an, am înţeles că este aproape imposibil să
pui la aceeaşi masă cinci instituţii guvernamentale şi să le
poziţionezi pe acelaşi drum, care să ducă spre un succes organizatoric
comun, astfel încât... mi-am dat demisia. După câteva luni, s-a ajuns în mod fericit la aceeaşi concluzie şi s-a
decis politic ca întreaga organizare să fie făcută exclusiv de ICR,
lucru care a rezolvat toate blocajele sau întârzierile şi a pus
organizarea festivalului pe drumul cel bun.
O.Ş.-P.: Cum ai descrie acest festival, care este scopul şi care ar trebui să fie rezultatele lui pentru imaginea unei ţări ca România?
R.P.: Europalia este o platformă extraordinară pentru ţara
invitată. În 2019, România poate deci arăta, prin ce are mai bun în
toate ariile culturale, ce ţară extraordinară este. Şi sunt convins că
la finele festivalului, după cele câteva sute de evenimente culturale,
românii vor putea păşi altfel, cu fruntea mai sus, în capitala Europei.
O.Ş.-P.: Cum arată componenta muzicală a Europalia 2019? Putea fi ea mai consistentă decât este la acest moment?
R.P.: Cred că atât personalităţile muzicale reprezentative cât şi
variatele lumi şi curente muzicale sunt excelent reprezentate în
festival. Desigur, gustul şi preferinţele părţii belgiene au trebuit
respectate, lucru care a dus la o alegere finală care poate nu a putut
satisface pe toată lumea. Îmi pare rău că până la urmă nicio orchestră
din ţară nu este prezentă în festival.
O.Ş.-P.: Cum te simţi ca "erou" al acestui eveniment inaugural din 1 octombrie 2019?
R.P.: În afară de Brâncuşi nu cred că există vreun "erou" al
acestui eveniment inaugural. Sunt însă extrem de mândru că alături de
alţi trei muzicieni extraordinari putem prezenta familiei regale
belgiene, Preşedintelui României şi oaspeţilor de vază invitaţi la
deschidere câteva faţete ale sufletului românesc, prin muzica
excepţională a lui George Enescu şi Béla Bartók. Ca membri ai
Ansamblului Raro, ansamblul "in residence" al Festivalului SoNoRo, am
contribuit de 14 ani la construirea vieţii muzicale româneşti, iar
invitaţia de a reprezenta România la deschiderea poate celui mai
important eveniment cultural al ultimilor ani, este mai mult decât
onorantă şi eu cred că tot ceea ce am reuşit să construim în aceşti ani
este o adevărată carte de vizită a ţării.
O.Ş.-P.: Crezi că acest festival, Europalia, va avea ecoul internaţional scontat?
R.P.: Sunt convins că da, pentru că programul final al
festivalului mi se pare pe cât de incitant, pe atât de echilibrat. Iar
retrospectiva Brâncuşi va da cu siguranţă tonul!
O.Ş.-P.: Revenind în România, cum apreciezi evoluţia
Festivalului SoNoRo faţă de ediţia inaugurală? Este totul urmarea unui
plan sau a acţionat şi hazardul în dezvoltarea lui atât de puternică?
R.P.: SoNoRo s-a dezvoltat organic şi a
devenit între timp o adevărată platformă culturală. A existat desigur
un plan, însă cel mai important lucru a fost de a fructifica
oportunităţi apărute pe parcursul acestor 14 ani şi a le transforma în
proiecte de sine stătătoare. În acest moment, platforma SoNoRo include
Festivalul SoNoRo (14 ani), proiectul educativ SoNoRo Interferenţe (13
ani), Festivalul SoNoRo din Arezzo (10 ani), seria de concerte SoNoRo
Conac (7 ani) şi SoNoRo Musikland, un nou festival creat în acest an în
splendida zonă săsească din Transilvania. Desigur, turneele
internaţionale SoNoRo on Tour au contribuit la reputaţia festivalului,
prezentat astfel la Carnegie Hall din New York, la Musikverein din Viena
sau Concergebouw din Amsterdam.
O.Ş.-P.: Imaginea a fost o componentă importantă a acestei evoluţii. Care sunt celelalte ingrediente ale succesului SoNoRo?
R.P.: Imaginea bună este ceva de la sine înţeles în timpurile
noastre. Cred că succesul festivalului se bazează în primul rând pe
calitate: artişti excelenţi, programe ieşite din comun, organizare
eficientă şi o ingeniozitate pe care am păstrat-o încă de la prima ediţie.
O.Ş.-P.: Cum ai defini publicul SoNoRo? Pentru că aşa cum
există un public specific Festivalului Enescu, există şi un public
SoNoRo, ambele regăsindu-se doar parţial în publicul stagiunilor tradiţionale?
R.P.: Publicul SoNoRo este un public deschis, entuziast, curios
şi care se lasă dus mai departe decât se aşteaptă. Încet, încet, şi o
parte a publicului stagiunilor tradiţionale a început să ne urmeze. A
durat mai mulţi ani pentru a-l face să
înţeleagă că, dacă părăseşte cele 2-3 săli tradiţionale şi are
deschiderea de a ne urma în săli şi spaţii noi, unul mai spectaculos
decât altul, va avea satisfacţii muzicale depline. Sunt bucuros că am
reuşit!
O.Ş.-P.: Ce recomanzi bucureştenilor să nu rateze la SoNoRo 2019?
R.P.: ffffffFFFFFORTEE la Sala Radio, DaDa Tango la Palatul Bragadiru, Soap Opera la ASE, Songs and Dances of Life în Templul Coral, Fuchsiada in MARe sau Soirée Ruse la Ateneu sunt doar câteva concerte excepţionale. De asemenea, The Secret Ingredient şi În Jurul Samovarului la Sibiu sau Cabaret Voltaire, Manuscripts don't burn sau From Dusk till Dawn la Cluj. Publicul nu trebuie să uite că SoNoRo este conceput ca un puzzle şi, cu cât va asculta mai multe concerte, cu atât mai bine va înţelege de ce l-am intitulat în acest an DaDa!
O.Ş.-P.: Şi revenind la Bruxelles pentru o concluzie. Simţi
acest concert inaugural eclipsat sau, din contră, potenţat de
vecinătatea expoziţiei Brâncuşi? Ce înseamnă Brâncuşi pentru muzicianul
Răzvan Popovici?
R.P.: Absolut deloc. Concertul nostru va completa elegant
expoziţia. Când am ales programul am luat în considerare prietenia lui
Brâncuşi cu Eric Satie, care era des prezent în celebrul atelier al
sculptorului din Impasse Ronsin şi care a fost puternic impresionat de
folclorul românesc auzit pentru prima dată probabil la Expoziţia
universală din 1889. Această muzică este prezentă şi în cele Trois Gnosiennes
pe care le vom interpreta în gala de la Bozar. Brâncuşi este pentru
mine artistul adevărat care caută, progresează, găseşte şi se dezvoltă
neîntrerupt, pe tot parcursul vieţii. Poţi reuşi ca artist doar dacă
eşti curios, entuziast, dacă simţi intens şi eşti dornic să păşeşti în
permanenţă pe drumuri noi.
Institutul Cultural Român este coordonatorul
EUROPALIA, eveniment desfăşurat în perioada octombrie 2019 - februarie
2020, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul
Culturii şi Identităţii Naţionale şi Secretariatul General al
Guvernului, alături de Europalia International, organizatorul
manifestării. Festivalul cuprinde evenimente din sfera artelor vizuale,
artelor spectacolului, muzică, film, literatură, educaţie culturală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu