(notă: acest interviu a fost luat la începutul anului 2005)
Nicolae Coande: Domnule Vladimir Tismăneanu, voi începe prin a
vă felicita pentru premiul "Barbara Jelavich" prin care Asociaţii
Americane de Studii în Avans Slave v-a recompensat la Boston pentru
activitatea dumneavoastră exemplară. Ce reprezintă pentru biografia
dumneavoastră acest premiu?
Vladimir Tismăneanu: Premiul primit la sfârşitul anului 2004 din
partea Asociaţiei Americane pentru Avansul Studiilor Slave - AAASS
(organizaţie care include cercetători preocupaţi din toate statele din
fosta URSS, precum şi Europa de Est şi Centrală, inclusiv fosta RDG) -
este pentru mine o recunoaştere a unui efort intelectual care s-a întins
de-a lungul a peste două decenii. Este vorba de volumul Stalinism for All Seasons: A Political History of Romanian Communism,
apărut la University of California Press la sfârşitul anului 2003.
Cartea va apare în româneşte în primăvara anului 2005 la editura
Polirom, în traducerea Cristinei şi a lui Dragoş Petrescu. Am fost şi
rămân obsedat de fenomenele legate de ceea ce Raymond Aron a numit
religiile seculare (comunismul şi fascismul). Am încercat să surprind
tensiunile din interiorul comunismului românesc, relaţia acestuia cu
mişcarea comunistă globală, implicarea comuniştilor din România în
marile drame ale secolului douăzeci. Pe scurt, am urmărit să pricep
mecanismele instituţionale şi psihologice ale totalitarismului leninist
în varianta sa românească. În recenzia pe care a scris-o despre cartea
mea în Times Literary Supplement, istoricul britanic David
Pryce-Jones accentua unitatea dintre rigoarea academică şi pasiunea
morală, relevând că este o lucrare scrisă cu "durere şi mânie".
Într-adevăr, acest premiu mă onorează întrucât scopul meu esenţial a
fost să luminez cauzele profunde ale tragediei petrecute atâtea decenii
în România şi să înţeleg natura instituţiei care a impus şi practicat cu
diabolică perseverenţă respectivul sistem, anume partidul comunist.
Juriul care mi-a acordat premiul a notat angajamentul meu personal în
scrierea acestei cărţi, inclusiv faptul că am petrecut ani de zile
lucrând pe documente de arhivă (multe dintre acestea descoperite de mine
în urma unor demersuri aproape detectivistice), căutând martorii
diverselor evenimente şi, nu mai puţin important, încercând să înţeleg
resorturile psihologice care explică adeziunile fanatice, dar şi
conformismele şi abdicările morale ale atâtor militanţi. Am urmat linia
de abordare a unor Boris Souvarine, Robert C. Tucker, Ghiţă Ionescu,
Leonard Shapiro, spre a-i numi pe autorii care m-au influenţat decisiv.
Ceea ce distinge cartea mea de alte istorii ale comunismului românesc
este dimensiunea diacronic-comprehensivă (tratez comunismul românesc de
la origini şi până la prăbuşire), precum şi cea comparativă. Nici o
secundă nu privesc fenomenul izolat, ci îl conectez mereu cu crizele
comunismului internaţional (Marea Teroare din URSS, războiul civil
spaniol, ruptura dintre Stalin şi Tito, războiul civil grec, Revoluţia
maghiară, Primăvara de la Praga, gorbaciovismul, etc).
Pe scurt, cartea aceasta reprezintă un final al unui demers investigativ
si interpretativ, dar şi începutul altor cercetări pe teme de filosofie
politică, îndeosebi în legătură cu relaţia dintre fascism şi comunism.
Tot astfel cum doresc să încep un studiu pe prea puţin investigata temă a
rolului Comisiei Controlului de Partid în anchetarea foştilor voluntari
din Brigăzile Internaţionale din Spania şi a foştilor luptători din
Rezistenţa franceză, subiect cu fascinante ramificaţii internaţionale
(procesele de la Budapesta şi Praga, de pildă).
Marx nu a prefigurat comunismul ca dictatură oligarhică într-o ţară înapoiată economic şi lipsită de tradiţii democratic
N.C.: Într-un dialog mai vechi reprodus în Ghilotina de scrum
afirmaţi: "pe cât iubeam marxismul, pe atât detestam comunismul...".
Trebuie să mărturisesc că percepţia mea era şi este confuză, ca a
majorităţii românilor: cui datorăm regimurile comuniste, mă rog,
fundaţia, dacă nu ideilor celui care afirma că "proletariatul execută
sentinţa pe care proprietatea privată şi-a dat-o singură dând naştere
proletariatului"?
V.T.: Responsabilitatea unui filosof nu este acelaşi lucru cu
culpabilitatea sa. Este aşadar important să mlădiem verdictele pe acest
teritoriu atât de sensibil care este istoria ideilor. Marx nu a
prefigurat comunismul ca dictatură oligarhică într-o ţară înapoiată
economic şi lipsită de tradiţii democratice. În altă parte (în Vest) şi
alt fel (prin revoluţie proletară, ori, ca la Georges Sorel, prin greva
generală), nu prin lovitură de stat a unei elite auto-desemnate drept
purtătoare a unei misiuni istorice, ar fi urmat să înceapă cataclismul
radical, menit să emancipeze umanitatea şi să abolească ceea ce Marx
vedea drept suprema umilire - alienarea fiinţei umane. Pe de altă parte,
oroarea sa în raport cu proprietatea privată şi exaltarea violenţei
sociale ca având funcţii redemptive au contribuit la geneza
bolşevismului, această versiune ultra-centralistă şi autoritară a
marxismului. În opera lui Marx convieţuiesc într-o permanentă tensiune
dimensiunea etic-profetică cu aceea pozitivist-scientistă. Aceasta din
urmă a jucat un rol important în anihilarea filonului libertar, deci cel
care exaltă voinţa umană şi drepturile personalităţiii (linia tânarului
Lukacs, a Rosei Luxemburg, a "marxismului occidental", de la Şcoala de
la Frankfurt şi până la Ernesto Laclau, Chantal Mouffe şi, îndeosebi în
ultimii ani, Slavoj Zizek (acesta din urmă, după mine, un gânditor
paradoxal şi extrem de incitant, chiar atunci, ori mai ales atunci, când
mă aflu în dezacord cu el, de pildă pe tema Lenin). Simplificările
grăbite nu-şi au locul atunci când intrăm în spaţiul ideilor. Recomand
celor interesaţi să citească magistrala trilogie despre istoria
marxismului datorată lui Leszek Kolakowski. A fost şi rămâne una din
sursele mele de inspiraţie esenţiale. Cât priveşte poziţia mea privind
raportul dintre marxism şi experienţele dictatoriale leniniste, ea este
fomulată în cartea The Poverty of Utopia, tradusă şi publicată în româneşte la Polirom.
În afară de eforturile lui Paul Goma, disidenţa română nu a reuşit să cristalizeze gesturi colective, asemănătoare Cartei '77
N.C.: Vă întreb acest lucru pentru că aş dori să înţeleg cât
mai corect o afirmaţie a dumneavoastră făcută în aceeaşi carte, prin
care punctaţi: "Structura mea este internaţionalistă". Or, mie mi se
pare că sunteţi mai degrabă un cosmopolit, un om cu o structură
participativ-afectuoasă, mergând de la amintirile despre prietenia cu
fata lui Leonte Răutu până la discipolatul cel mai elevat. Undeva
spuneţi că aveţi o pasiune nebună pentru kitsch. Ce legătură poate fi
între ceea ce afirmaţi despre dumneavoastră şi gustul pentru deviaţiile
estetice?
V.T.: Structura mea mentală este, într-adevăr, una a neliniştii
şi a refuzului certitudinilor îngheţate. Internaţionalismul marxist,
eşuat în hecatombele primului război mondial, a renăscut un timp în
mitul revoluţiei bolşevice, apoi în himerele staliniste ori cele
înrudite cu acestea. Cred că aveţi dreptate însă: sunt mai degrabă un
cosmopolit empatic, cu o enormă plăcere a ascultării şi a comunicării
afective. Internaţionalismul marxist mă interesează ca să înţeleg
apelurile (chemările) comunismului, deci capacitatea sa de a atrage şi
mobiliza sentimente, emoţii, pasiuni şi nostalgii. Mă exasperează orice
provincialism indigenist, orice formă de îngrădire a libertăţii mele de a
fi cetăţean al lumii. Nu vreau să fiu condamnat la participare la viaţa
unui grup numai pentru că i-aş aparţine (din cine ştie ce raţiuni,
biologice, sociale, etc) acestuia. Heteronomia, dependenţa de factori pe
care nu-i alegem liber, este inamicul principal al dreptului nostru de a
ne defini fără constrângeri externe. În relaţiile cu studenţii mei
(formali sau infomali, din America ori din Europa de Est) cultiv tocmai
această pasiune pentru lumea ideilor, pentru genealogia şi
transfigurările acestora în spaţiul politicului şi nu numai.
Deviaţiile estetice sunt adeseori forme, expresii ale alterităţii.
Sensibilitatea Camp, discutată, chiar definită de Susan Sontag, este
exact opusul seriozităţii încruntat-arogante a unei hipostaziate culturi
superioare. În fragmentaritatea şi lipsa de coerenţă estetică a unor
forme estetice bănuite a fi kitsch (inclusiv sentimentalismul operelor
lui Verdi, preţuite de Isaiah Berlin) se poate detecta un orizont
alternativ, o posibilitate iconoclastă pe care un Zizek, pe urmele lui
Benjamin, de pildă o cultivă în reflecţiile sale despre film,
propagandă, psihanaliză şi câte altele.
Internaţionalismul marxist a fost o cauză majoră a magnetismului
exercitat de această doctrină asupra atâtor intelectuali străluciţi.
Merită menţionată aici confesiunea poetului polonez Aleksander Wat, în
cartea de amintiri Secolul meu (scrisă practic la îndemnul lui
Czselaw Milosz), în care secretul atracţiei utopiei marxiste era
depistat în cultivarea unui climat al fraternităţii. Era o fraternitate
apocrifă, fireşte, însă în acei nebuni ani '30 nu erau mulţi cei care să
realizeze acest lucru. Dacă recitim romanele lui Malraux (Cuceritorii şi Condiţia umană)
vom înţelege despre ce era vorba: un sentiment al apartenenţei la o
mişcare şi cauză supranaţională şi supraindividuală, o comunicare cu
transcendenţa prin intermediul Istoriei, divinitate seculară acţionând
în virtutea unor inexorabile legi dialectice.
Pentru Raymond Aron, marxismul însuşi nu a fost altceva decât o sofistiscată erezie creştină
N.C.: "Dumnezeul evreilor a fost secularizat şi a devenit
Dumnezeul lumii" - afirmaţia îi aparţine aceluiaşi Marx, un pamfletar
viguros când venea vorba de poporul ales. Dumneavostră afirmaţi că aţi
descoperit cultura evreiască citindu-l pe Martin Buber, un
gânditor-pedagog aflat la polul opus gândirii autorului Capitalului.
Se cunoaşte pledoaria pentru dialog susţinută constant de Buber. Nu vi
se pare că Marx monologhează în cel mai autist mod cu putinţă?
V.T.: Problema relaţiei lui Marx cu iudaismul, dar şi cu
creştinismul şi cu religia in genere, trebuie văzută în contextul
viziuniii sale despre transcendenţa istorică. Pentru Raymond Aron,
marxismul însuşi nu a fost altceva decât o sofistiscată erezie creştină.
În acelaşi sens se pronunţa şi Robert C. Tucker în Philosophy and Myth in Karl Marx,
o carte care, dacă nu a apărut până acum în româneşte, ar trebui
publicată cât mai curând. Eschatologia marxistă, discutată de
Kolakowski, dar şi de Eliade, substituie Dumnezeului teologic, o figură
divină de inspiraţie ideologică, anume clasa mesianică totală,
proletariatul industrial. În clipa în care decretează misiunea istorică a
acestui subiect transindividual (termenul este al lui Lucien Goldmann)
Marx interzice posibilitatea dialogului. "Eu şi tu", elementele centrale
ale metafizicii buberiene, dispar în unicitatea totalizantă a clasei
predestinate a întruchipa coincidenţa dintre esenţă şi existenţă.
Preludiul intoleranţei leniniste se află, într-adevăr, în poziţia
monist-oraculară a salvaţionismului marxist. Eroarea lăuntrică, deci una
de logică internă, o formula, subconştient autoreflexiv, Marx însuşi
când scria: "Filosoful, el însuşi o parte alienată a acestei lumi, se
pune pe sine ca măsură a lumii". De aici şi situaţia de dedublare, ori
de sfâşiere psihologică a fondatorului filosofiei praxisului. Cât
priveşte chestiunea relaţiei lui Marx cu problema evreiască, ea este
prea complexă pentru a o expedia în câteva rânduri. Copil al vremii
sale, Marx a împărtăşit multe din prejudecăţile timpului, inclusiv unele
din miturile romantice anti-plutocratice cu conotaţii antisemite. Să
notez că Nietzsche s-a situat la polul opus, înţelegând natura
filistin-meschină şi resentimentară a antisemitismului.
N.C.: S-a auzit de atâtea ori lamentaţia cărturarilor
români: n-am avut un Havel, n-am avut un Michnik. Pe de altă parte,
elita culturală română n-a sesizat că n-am avut nici măcar un Imre Nagy,
un Gomulka sau un Dubcek, oameni extrem de pragmatici şi nu neapărat
intelectuali cu pretenţii de a lăsa opere în urma lor. Mi se pare şi
astăzi ridicolă pretenţia acestei pături intelectuale de a fi
reprezentată la Cotroceni, atâta vreme cât comunismul românesc a fost
unul atipic, mai mult: ultimul regim stalinist care a căzut în 1989 a
fost cel de la Bucureşti. Şi atunci, ce nu se înţelege? Cum să dai un
Havel sau un Michnick când intelectualii noştri, cu mici excepţii, nu au
intrat în război făţiş cu puterea aşa cum au făcut-o cei doi? Are
cineva din România biografia lor de detenţie?
V.T.: Cred că trebuie să fim drepţi şi să recunoaştem că, în
condiţiile date de loc şi timp, au existat voci ale rezistenţei morale
în raport cu totalitarismul. Problema este că orice tentativă de
revizionism marxist în România fusese ucisă în faşă în 1956.
Descoperirea ulterioară a naţionalismului ostentativ, virulent şi
agresiv, precum şi a temelor colectivismului organic de extremă dreaptă
ca nou paravan ideologic a fost un alt element care a dat diferenţa
specifică a eternului stalinism din România. În volumul meu Scopul şi mijloacele
(Editura Curtea Veche, 2004) am analizat sincretismul ideologic al
ceauşismului, încercând să explic cum a funcţionat acesta întru
delegitimizarea acţiunilor disidente. Mă grăbesc însă să adaug că
acestea nu au lipsit: de la Paul Goma la Dorin Tudoran, de la Doina
Cornea la grupul ieşean (Dan Petrescu, Liviu Antonesei, Alexandru
Călinescu, Sorin Antohi, Luca Piţu, Liviu Cangeopol şi nu i-am numit pe
toţi), protestul anti-totalitar a existat şi în România. Ori, spre a
reaminti o teză a lui Mihai Botez, alt important disident, lipsa de
vizibilitate a societăţii civile nu înseamnă inexistenţa ei la un anumit
ceas istoric. Nu-i putem uita pe Gabriel Andreescu, Mircea Dinescu,
Radu Filipescu, pe intelectualii critici din Braşov (Vasile Gogea,
Leonard Oprea), ori grupul de acţiune Banat.
Sunt de acord însă cu Dvs că nu s-a coagulat în partid nimic similar cu
direcţiile reprezentate de Imre Nagy sau Alexander Dubcek. Cum am mai
avut prilejul să o spun, existenţa acestei direcţii revizioniste,
inclusiv eşecul ei, a însemnat enorm pentru formularea strategiei
"noului evoluţionism" propusă de Michnik, baza intelectuală şi politică a
genezei mişcării sindicale liberă şi autoguvernată "Solidaritatea".
Chestiunea este că, în afară de eforturile lui Paul Goma, disidenţa
română nu a reuşit să cristalizeze gesturi colective, asemănătoare
Cartei '77. Securitatea şi ideologii sistemului au înţeles din timp
pericolul unor asemenea demersuri şi au acţionat preventiv, în chip pe
cât de perfid, pe atât de nemilos. Deci, pledez pentru analizarea
situaţiei româneşti în datele ei concrete, ceea ce nu înseamnă că nu
este necesară compararea ei cu evoluţiile din celalalte state
sovietizate. În România, în anii '80, simpla decenţă devenea, prin
implicaţie, o formă de rezistenţă (pasivă, dar nu mai puţin reală).
N.C.: Cum vi se pare societatea civilă din România la anul
2005? Iată că în componenţa guvernului sau la Preşedinţia României sunt
câţiva intelectuali critici ai vechiului regim, iar instituţiile
culturale de prestigiu au de-acum la conducere intelectuali publici.
Este de ajuns atâta pentru ca pe viitor un partid megaloman să nu mai
politizeze la maximum ideea de polis?
V.T.: Partidele politice din România se află într-o continuă
stare fluidă, necristalizată ideologic. Din fostul PCR s-au născut cel
puţin trei partide, PNŢCD şi-a trăit în aceşti ultimi 15 ani deopotrivă
momentele de glorie, dar şi de declin, liberalismul are el însuşi nevoie
de o reafirmare limpede a opţiunilor esenţiale. Intelectualii critici
sunt exact cei care trebuie să-şi mărturisească nu doar un entuziasm
normal în raport cu prea-mult amânatele reforme, dar şi un tonic
scepticism faţă de orice alunecare populistă. Acest lucru l-a făcut în
mod continuu Havel în perioada când a fost preşedinte (al
Ceho-Slovaciei, apoi al Republicii Cehe). La fel a procedat un Bronislaw
Geremek în Polonia şi un Arpad Gőncz în Ungaria. Între altele, văd
rolul intelectualilor critici în păstrarea unei drepte balanţe între
vigilenţă şi toleranţă. România nu a avut parte de o purificare în
sensul celor petrecute în Ungaria, Cehia ori Polonia. Intelectualii
critici sunt cei care pot pune stavilă, prin cuvinte, prin analize
riguroase şi persuasive, ispitelor autoritare, inclusiv acelora izvorâte
din motive inteligibile (dezgustul în raport cu corupţia şi minciunile
dominante). Peronismul nu este nici de dreapta, nici de stânga, iar
riscul alunecărilor în asemenea capcane nu poate fi subestimat.
Hiperprezidenţialismul a fost testat în Polonia, în timpul lui Lech
Walesa, şi a fost un fiasco. Tocmai de aceea cred că avem nevoie de cât
mai puţină personalizare a democraţiei şi de cât mai multă
instituţionalizare. Ceea ce nu înseamnă ca neg importanţa
personalităţilor. Traian Băsescu, de pildă, a jucat un rol, cred eu,
decisiv în reorientarea electoratului în 2004, de la resemnare
dezabuzată spre un nou şi viguros optimism politic.
N.C.: Acum că 11 septembrie 2001 stă gravat la modul
diabolic în mintea noastră de către o mână invizibilă, dar nu mai puţin
terifiantă decât cea din Scripturi (Mane, Tekel, Fares), mai credeţi că
SUA sunt "un adăpost dincolo de Europa", în timp ce bătrânul continent
ar fi "convulsiv"?
V.T.: Nimeni nu mai este astăzi ferit de posibile atacuri
teroriste. Ne aflăm într-un război planetar, în care inamicul se opune
ideologic cu mijloace violente valorilor esenţiale ale Luminilor, deci
modernităţii burghez-cosmopolită. Spre a cita titlul unei cărţi a lui
Andre Glucksmann, Dostoievski a venit în Manhattan. Noul
nihilism, pe care mulţi pacifişti, unii de perfectă bună credinţă, îl
ignoră, este inamicul jurat al acelor valori pe care le-a întruchipat
disidenţa est-europeană în ce a avut aceasta mai nobil şi generos.
Distanţa dintre Europa şi Statele Unite nu mai fereşte pe nimeni de
aceste atacuri şi, mai devreme sau mai târziu, se va dovedi că nu există
vreun compromis posibil cu cei pentru care Occidentul liberal este
însăşi încarnarea răului ce trebuie eradicat.
N.C.: Vă întreb astfel, pentru că între timp au apărut
numeroase voci critice care pun sub semnul întrebării intenţiile
Administraţiei Bush care a promulgat ceea ce se cheamă Patriotic Act.
Întrebarea ce vine i-am pus-o şi d-lui Dorin Tudoran: cum comentaţi
apelul lui Salman Rushdie, făcut la Pen Club din State, care critica
încălcarea anumitor libertăţi şi drepturi civile, graţie acelor
amendamente prohibitive din Patriotc Act?
V.T.: Cred că trebuie regândite multe elemente ale acestui
document, adoptate sub efectul şocului provocat de atacurile teroriste
de la 11 septembrie. Motivaţiile însă nu cred că au fost legate de
dorinţa de a limita libertăţile civice. Este vorba de faptul că Bush,
Ashcroft şi ceilalţi au aşezat securitatea drept valoare supremă. Am
scris însă în editorialele mele din Jurnalul Naţional despre
importanţa deciziilor Curţii Supreme privind tratamentul aplicabil
"inamicilor combatanţi". Cât priveşte tortura şi revoltătoarele
atrocităţi de la Abu Ghraib şi din alte locuri de detenţie, tocmai
pentru că am susţinut intervenţia în Irak, consider că democraţia
americană are o vitală nevoie de a le confrunta şi condamna fără minime
ezitări.
N.C.: În SUA, dar şi în alte părţi, a făcut vâlvă un articol publicat de Seymour M. Hersh în The New-Yorker,
din 18 ianuarie, prin care autorul demonstra că CIA pregăteşte terenul
pentru o viitoare intervenţie armată în Iran. Credeţi că ulii de la
Washington vor interveni la Teheran pentru schimbarea unui regim care dă
cât de cât semne de reformă?
V.T.: Cred că a doua Adminstraţie George W. Bush va fi foarte
atentă în ceea ce priveşte noi acţiuni militare, în Iran ori altă parte.
Înainte de orice, este nevoie de o stabilizare democratică în Irak,
deci de o domolire a acţiunilor insurgente, în fond pur şi simplu
teroriste. Discursul inaugural al Preşedintelui Bush a fost inspirat de o
filosofie a libertăţii de sorginte wilsoniană, combinata cu ideile lui
Nathan Sharansky, a cărui recentă carte l-a impresionat enorm pe
preşedinte. Cred că vom asista la o intensificare a sprjinului pentru
reforme instituţionale democratice. Idealismul internaţionalist al
administraţiei nu este un truc retoric, însă el nu înseamnă aventurism
ori angajamente militare iraţionale.
M-ar interesa să aflu cine şi cum s-a "ocupat" de mine
N.C.: Speraţi să vă găsiţi dosarul de la Securitate sau nu este cazul? Pentru că în Schelete în dulap mărturiseaţi că aţi dori să-l întrebaţi ceva în acest sens pe Ristea Priboi, legat de episodul Europa Liberă.
V.T.: Aş dori din suflet să se lumineze cum a acţionat Securitatea pentru intoxicarea exilului şi, evident, cum s-a raportat la Europa Liberă.
A sosit timpul să se scoată la suprafaţă adevărul privind operaţiile de
dezinformare la adresa unor angajaţi şi colaboratori ai acestui post de
radio, principala tribună informaţională anticomunistă. Evident,
întrucât am fost ţinta unor imunde campanii de dezinformare (prelungite
până astăzi în paginile României Mari şi ale Tricolorului), m-ar interesa să aflu cine şi cum s-a "ocupat" de mine.
N.C.: "Eu nu am practicat politica, am studiat-o". Această
afirmaţie mă face să cred - intuiţie ceţoasă, recunosc - că aveţi pe
undeva un regret că nu v-aţi implicat, măcar după 1990. Dle Tismăneanu,
aţi dorit cândva să fiţi ambsador al României la Washington?
V.T.: Nu sunt făcut pentru politică, fie şi numai pentru ca îmi
repugnă orice fariseism, mă jenează compromisurile cu oameni pe care
prefer să nu-i întâlnesc, nu cred că scopurile justifică mijloacele etc.
În egală măsură, ştiu că nu pot fi evitate asemenea situaţii, iar ca
istoric politic am nimerit şi eu în tot felul de conjuncturi bizare (mă
refer la efortul meu de a face o carte de dialoguri cu Ion Iliescu şi la
unele reacţii care au mers până acolo încât mi-au contestat onoarea
umană şi profesională). Ceea ce mie mi se pare un lucru perfect normal,
ca politolog american, a fost văzut de unii, şi aici mă refer la
prieteni, nu la outsideri veleitari şi / sau resentimentari, ca o eroare
psihologică şi politică. S-a uitat peste noapte tot ce am scris şi
scriu, iar reflectorul a fost plasat pe o singură carte, citită cu
patimă justiţiară. În ce mă priveşte, nu mi-am schimbat opiniile, sunt
acelaşi, doar că am observat anumite lucruri pe care prieteni de-ai mei
le-au definit drept irelevante. Niciodată nu l-am comparat pe Iliescu cu
Havel ca vocaţie etică sau politică. Este vorba de personaje totalmente
diferite. Am crezut însă că este important ca un asemenea dialog să
aibă loc şi să putem lămuri, între altele, de ce nu a existat acel
curent revizionist marxist şi în România. Restul, adică diagnosticul meu
legat de revoluţia din 1989 şi urmările ei, se află în cartea mea de
istorie a comunismului românesc. Nu, nu am dorit să fiu ambasador la
Washington. Pot servi România mult mai bine ca gânditor politic
independent, de orientare neechivoc liberală.
N.C.: Întrebarea de final încearcă să lase în urmă
viaţa şi opiniile analistului politic. Ştiu că în adolescenţă vă plăcea
să citiţi poezie. Cine sunt poeţii dumnevoastră favoriţi şi ce mai ştiţi
despre poezia care se scrie azi în România? Îmi spuneţi un vers dintr-o
poezie pe care aţi scris-o cândva, dacă v-o mai amintiţi?
V.T.: Nu-mi amintesc un vers al meu, ori prefer să nu mi-l amintesc. Îmi amintesc însă din Levantul
lui Mircea Cărtărescu (unul din poeţii mei favoriţi), acel "Toţi suntem
melodramatici", ori "Pentru bărbat, femeia nu-i femeie..." Alţi poeţi
şi poete: Zbigniew Herbert, Marina Ţvetaieva, Ana Ahmatova. Poeţi
români: Alexandru Muşina, Andrei Bodiu, Dorin Tudoran, Mircea Ivănescu,
Mariana Marin, Florin Iaru, Ioan T. Morar, Şerban Foarţă, dar prefer să
mă opresc aici.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu