|
|
Carti LiterNet.ro
Dragi prieteni,
Portalul cultural LiterNet (http://www.liternet.ro) are placerea sa va anunte aparitia unei noi e-carti editate de LiterNet:
Teatru Tectonica norilor Jose Rivera
› Intra pe pagina editurii pentru a descarca volumul
Argument:
Jose
Rivera are o lume numai a lui, incarcata de energia visului, a
simbolurilor magice si a fantasticului. Delirant in discursul bine
controlat al autorului dramatic, potentialul acestui univers unic se
ilumineaza la intalnirea cu realitatea reala, devine material si se
incarca de o emotie nedefinita, dar nu mai putin palpabila. La fel ca
poezia buna care te urmareste multa vreme dupa lectura, piesele lui
Rivera desfasoara obsedant imagini a caror succesiune dinamiteaza
miraculos timpul si spatiul.
Cel care vrea sa afle mai multe despre biografia americanului portorican
nu se va mira de afinitatea lui cu Gabriel Garcia Marquez, mentorul sau
in atelierele de screenwriting la Sundance Institute, nici de preferinta declarata a lui Rivera pentru Un veac de singuratate,
romanul antologic al realismului magic. Nici de usurinta cu care
textele lui Rivera isi manifesta anvergura in film, arta care are prin
definitie mijloacele de a manipula sensibilitatea privitorului prin
imagine si de a oculta cronologia, transformand spatiul in timp si
incarcand pelicula de semnificatii suspendate. Nici de faptul ca Rivera
este nu numai scenarist al foarte cunoscutului Diarios de motocicleta / The Motorcycle Diaries, nici de aventura pe care si-o asuma in a scrie si a regiza filmul bazat pe piesa proprie, Cloud Tectonics.
Tectonica norilor nu este un text oarecare. Desi Rivera propune
spatii de reprezentare aparent conventionale - sufragerie sau statie de
autobuz -, timpul face salturi ca-n matematicile superioare, in spirala infinita, iar personajele traiesc in realitatea lor interioara pe care o exprima intr-un
discurs hipnotic, invitand la explorarea unei lumi proprii, in care
elementele reale puncteaza visul, ca o scurta trezire; apoi recad in spatiu-timp, ca intr-un continuum.
Pentru cel care doreste sa defineasca o logica a unui story, dupa regulile conventionale ale dramaturgiei, Tectonica norilor
are actiuni bine definite (autostop in ploaie- banal, nu?), surpriza
(intoarcerea fratelui plecat in razboi), dezvoltare (personajele incep
actiunea tinere, sfarsesc in batranete, Celestina naste etc). Insa
definitorie pentru structura piesei este dezvoltarea in planuri - cel
exterior, continand repere ale realitatii imediate, si cel interior, in
care detenta se realizeaza prin intermediul monoloagelor. Caci sunt o
sumedenie de monoloage in piesa lui Rivera; dialogul este folosit de
autor pentru a fixa o situatie, dar "carnea" personajelor nu se
reliefeaza din actiuni, ci mai mult din introspectie, povestire si
didascalii. Cate-o replica indica
oprirea timpului, respectiv a ceasurilor pe care, fara nicio
explicatie, Anibal de Luna le are expuse in casa lui artizanala; apoi
cronologia se declanseaza peste ani de zile, sfarsind cu pierderea
memoriei, deci cu ignorarea timpului peste care stapaneste, misterios,
Celestina del Sol.
Femeia Del Sol si fratii de la Luna se intalnesc fara a se intalni
vreodata, asemenea soarelui si lunii. Ea: angelica, infantila, etern
gravida, asadar inaccesibila, flamanda de sex, versata in emotii si
experta in dragoste, parasita si in cautarea barbatului care-a insamantat-o,
e o forta a naturii, un personaj arhetipal, magic. Barbatii, mult mai
concreti, mai neajutorati, constructori de case si dornici de familii,
sfarsesc pierduti in timpul prin care ea navigheaza indiferent,
nonsalant. Iar Timpul, personajul principal al piesei, zguduie lumea, intr-o
tectonica indepartata, mereu schimbatoare, asemenea norilor, vizibili,
dar de neatins de la suprafata concreta a realitatii terestre.
Tectonica norilor nu este o piesa simpla. Propusa spre traducere
in cadrul Taberei de scriere dramatica a Universitatii de arte din Targu
Mures, realizata bienal, de mai bine de zece ani, in colaborare cu
Centrul de dezvoltare a dramaturgiei Lark, din New York, ea ofera
studentilor experienta unui text special, a carui structura si
dezvoltare pot fi explorate prin actul creativ al traducerii. Fluenta,
cursiva, varianta romaneasca a masteranzilor cursului de scriere
dramatica, sub indrumarea atenta a lect. univ. Anda Cadariu, care a
periat, rediscutat si revizuit asperitatile de limbaj (nu putine!),
piesa lui Rivera este o propunere scenica a carei viabilitate a fost
probata de spectacolul-lectura realizat de studentii facultatii de teatru din Targu-Mures.
Prezenta autorului la Targu-Mures si atelierul de scriere pe care l-a
condus in beneficiul tinerilor scriitori este o valoare adaugata a
textului, care, prin publicarea sa de catre LiterNet, intra in circuitul
cultural romanesc, intr-o forma eleganta, pregatit pentru reprezentare. E o invitatie la lectura, dar si la spectacol!
(Alina Nelega) |
Editura LiterNet (http://editura.liternet.ro)
este cea mai longeviva Editura online (si singura exclusiv online) din
Romania publicind in cei peste 16 ani de activitate peste 336 volume ale
unor autori romani, maghiari, germani, francezi, catalani, americani si
rusi in prezentari grafice de exceptie. In acest moment volumele
LiterNet au atins 1.776.800 exemplare descarcate. Volumele LiterNet sint
disponibile gratuit atit cititorilor din tara cit si celor din
strainatate.
Cartile aparute la editura LiterNet pot fi descarcate gratuit in format Acrobat Reader (pdf) de pe situl LiterNet, de la adresa http://editura.liternet.ro |
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu