Pe Ozana Oancea o cunoaşteţi cu siguranţă din filmele în care a jucat (Captivi de Crăciun, Felicia, înainte de toate, Visul lui Adalbert sunt
doar câteva dintre ele) însă ce (probabil) nu ştiţi e că Ozana este o
prezenţă foarte activă şi în zona organizării festivalurilor de film şi,
iată, în 2017 ne propune selecţia celei de-a 12-a ediţii a Zilelor Filmului German. (Mai multe detalii despre filmele din ZFG 2017 aici).
Dan Lupu: Cum începi să lucrezi la o selecţie de film? Îţi alegi o temă sau pur şi simplu vezi tot ce se poate vedea şi decizi ulterior?
Ozana Oancea: În acest caz tema era clară: filme recente (2016-2017), producţii germane sau, desigur, heutzutage, co-producţii
cu Germania. Selecţia a fost încheiată la începutul verii, deja au
apărut filme pe care le va viziona selecţionerul următoarei ediţii.
Atunci când ai un festival tematic (de ecologie, de film experimental,
horror, etc) cauţi filme tematice. Dar atunci când faci un showcase
al producţiei cinematografice a unei ţări, cauţi să alegi filmele care
ţi se par interesante, cât mai diverse, indiferent de tematici sau
stiluri.
Dar, ca să răspund, eu am văzut tot ce se putea vedea în februarie-martie 2017. Pe măsură ce vedeam, începeau să se arate legături, complementarităţi.
D.L.: Ce urmăreşti atunci când vezi un film? Cum ar trebui să fie cel care să te convingă din prima?
O.O.: Nu urmăresc CEVA când văd un film. Urmăresc filmul. Mi se
întâmplă (des) să nu mă uit până la capăt (atunci când am găsit filmul
în căutările mele neştiute de autori; dacă am solicitat filmul sau mi-a
fost trimis spre vizionare, mă uit, desigur, până la capăt). Filmul
care să mă convingă din prima? Filmul care mă emoţionează, care mă
atinge, care mă urmăreşte un timp. (Şi filmul cu actori foarte buni!)
D.L.: Trebuie să le spunem celor care citesc că una dintre
limbile pe care le vorbeşti este germana. Recunosc că pentru un
nevorbitor, limba asta pare destul de matematica. Cum sunt filmele
vorbite în germană?
O.O.: Cu limba matematică... nu aş putea răspunde. Recunosc însă
că am profitat şi am jucat cartea asta: mulţi dintre predecesorii
selecţioneri nu erau vorbitori de germană. Eu mi-am
dorit ca în 2017, când am fost invitată eu să fac selecţia, să aleg
filme în care să se vorbească mult în germană, nu exclusiv, dar mult.
Deci filmele vorbite în germană (sau în mare parte în germană) din ZFG
2017, filmele care m-au convins (din prima),
sunt filme cu actori foarte buni, cu emoţie, cu umor, cu spirit, cu
melancolii, filme care nu plictisesc (!), care povestesc cursiv.
D.L.: Spune-ne câte puţin despre selecţia 2017 de la #ZFG12!
O.O.: Am grupat filmele două câte două, în jurul câte unei teme: Artist-Căutare (Selbstkritik eines bürgerlichen Hundes şi Casting), Ţăran-Azi (Die letzte Sau şi Die Einsiedler), Bărbat-Femeie (Der traumhafte Weg şi Gleissendes Glück), Călătorii-Lumi (Als Paul über das Meer kam şi Der geilste Tag), Adolescenţă-Descoperire (Die Mitte der Welt şi Offline - Das Leben ist kein Bonuslevel). Am pus coperta de deschidere, In Zeiten des abnehmenden Lichts / In Times of Fading Light,
în regia lui Matti Geschonneck, un film complet, concentrat, solid, cu
un Bruno Ganz din nou monumental, iar Simona Strungaru închide ZFG cu o
revizitare muzicală originală a două filme de Ernst Lubitsch- un
eveniment dinamic, energizant, pe care abia îl aştept!
D.L.: Ai vreun film favorit? Ce n-ar trebui sub nicio formă să ratez?
O.O.: Îmi plac foarte mult filmele din ziua 3, Casting şi Selbstkritik eine bürgerlichen Hundes. Foarte mult. Separat, dar mai ales împreună. Îmi place foarte mult filmul de deschidere. Ar trebui văzute toate.
Organizate de Goethe-Institut, Zilele Filmului German sunt anul acesta la cea de-a 12-a ediţie care are loc între 3 şi 9 noiembrie 2017 la Cinemateca Eforie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu