luni, 27 februarie 2017

CARTE NOUA la LiterNet.ro * 5 din 5 piese de teatru

Vizualizati mesajul in browser | Adaugati cartiliternet@email.liternet.ro in lista de adrese Instructiuni aici

LiterNet.ro
EdituraAgendaAtelierDestinatiiGaleria
Carti LiterNet.ro

Dragi prieteni,

Portalul cultural LiterNet (http://www.liternet.ro) are placerea sa va anunte aparitia unei noi e-carti editate de LiterNet:
Teatru
5 din 5 piese de teatru
Ana Turos, Livia Stoica, Gabriel Sandu, Inna Cebotari, Alexandra Pazgu


Intra pe pagina editurii pentru a descarca volumul

Argument:

Scriu aceasta prezentare intr-o Romanie tensionata, in zilele cand este foarte clar ca cei mai tineri dintre noi ies in pietele marilor si mai micilor orase - in Bucuresti, Cluj, Sibiu sau Iasi - in primul rand ca sa arate ca exista si conteaza. Pentru ca au nevoie de un forum unde vocea lor e auzita, unde ei exista fizic impreuna si unde nu mai e posibil sa fie ignorati. Iar a-i ignora acum va duce la consecinte grave (dar inca nu stim asta, suntem abia in a cincea zi de proteste impotriva coruptiei, autoritarismului, pesedeului).

E timpul in care traim, e realitatea noastra - iar aceasta atitudine, acest statement devine o componenta identitara a gestului, tot mai etic, de a face teatru. Cei de la Reactorul clujean stiu asta - si asta fac. Cu toate mijloacele, prin conturarea unor zone care provoaca estetismul, mai ales pe acela corupt de indiferenta, grupul de la Reactor incearca sa catalizeze, sa determine niste drumuri, sa faca lucrurile sa se intample.

In acest context al saraciei de sanse, rezidentele de dramaturgie create si dezvoltate prin proiectul Drama 5 devin exemplare. Cinci autori dramatici extrem de diferiti isi aleg teme si subiecte extrem de diferite si lucreaza intr-un atelier, dupa care lucreaza singuri, dupa care lucreaza impreuna cu un regizor si o mica distributie, textul se lectureaza public, dupa care unul din cinci e selectat si va fi produs de Reactor. Ce poate fi mai simplu? Mai clar?

Trei din cele cinci texte rezultate din rezidenta Drama 5 sunt scrise de actori (Ana Turos, Gabi Sandu, Inna Cebotari) care aduc cu ei, atat de productiv, instinctul replicii, care stiu sa dezvolte o situatie si, mai ales, care stiu sa contureze personaje. Alta piesa, foarte speciala, este semnata de o autoare deja premiata in Romania si beneficiara a catorva rezidente europene, formata pe cultura germana, cu o voce unica, experimentala, de natura monologala (Alexandra Pazgu). Iar la inceput de drum, Livia Stoica studiaza inca tehnicile si metodele scrierii dramatice, dezvoltand un text bine strunit, la limita absurdului.

Ana Turos scrie cu umor dulce-acrisor, trei povesti crud-duioase in care copiii vorbesc mai sensibil si mai inteligent decat adultii, in timpul si pe marginea unor evenimente de tip spectacol, mici ritualuri comune in existenta noastra: mersul cu scoala la teatrul de papusi, serbarea de Craciun - cu Mos Craciun -, si evenimentele mioritice de familie, degenerand in bahico-folclorico-ridicol. Teatrul e peste tot, pare sa spuna piesa Anei, dar mai ales in culise. Nu lipseste comentariul implicit la conditia actorilor (si, mai ales, a actritelor).

Un alt autor, Gabi Sandu, vorbeste, fara dramatisme false si cu bun mestesug, despre ipocrizia asa-zis toleranta intr-o familie in care tatal este preot. Aparent, e o poveste cu gay - de fapt, e mai mult: o poveste despre minciuna, neasumare, mizerabilism.

Inna Cebotari abordeaza si ea, intr-un registru mai degraba tinand de ritmul si zona Dogma, tema unei familii moldovene (din republica Moldova), risipite in lume, dar care se reintalneste cu ocazia unei aniversari. E o piesa "de cuvinte", cu atmosfera si curgere cinematografica.

In Proteine fluorescente, discursul Alexandrei Pazgu este ca labirintul jocului din copilarie, cand pui creionul pe hartie si nu-l ridici pana cand nu ajungi la finalul desenului - pariul este energia liniei, fara nici o intrerupere. In aceasta energie sta secretul Alexandrei: textul te ia de pe picioare, te surprinde, caci nici personajul, nici situatia, nici povestea nu exista in formele acreditate de dramaturgia conventionala. Alexandra ne conduce intr-o realitate a noastra, dar ne invita s-o vedem altfel, i.e. ca ea: ne induce imagini, detalii, perspective surprinzatoare, ne invita sa ne sa ne miram, sa ne privim si, in final, sa ne punem intrebari.

Livia Stoica, desi cu mai putina experienta, este o autoare curajoasa, care manuieste logica absurdului pe situatii realiste. In buna traditie a dramaturgiei romanesti a anilor '80-'90 (Dumitru Solomon, Iosif Naghiu s.a.), Livia isi propune sa ne surprinda (si de cele mai multe ori reuseste) cu dialogul sec, umorul negru si peisajul abstract, de penita, al textului ei.

Reactorul a produs, in cadrul proiectului, textul Alexandrei Pazgu, iar piesa lui Gabi Sandu va fi regizata in aceasta stagiune (2017) la Teatrul National Targu-Mures, tot de catre Leta Popescu (ca si a Alexandrei). Si pentru ca nu mi-e rusine sa invat de la cei mai tineri, Alexandra a beneficiat si de o rezidenta la acelasi National, creand un text nou (Supernove) cu premiera pe 15 februarie 2017, in regia lui Radu Nica.

Sunt pasi pe un drum care porneste de la Reactor, un drum pe care ar fi bine sa mearga cat mai multi dintre cei care au responsabilitatea teatrului romanesc. Fiindca a creste generatii de dramaturgi e la fel de important cu a creste regizori sau actori. Desigur, se mai fac spectacole bune si pe texte mediocre. Si nimeni nu garanteaza ca pe un text bun, spectacolul va fi bun. Dar in teatru, ca si in piete, avem nevoie de grup de suport, nu ne putem lipsi de raportarea la realitate, traim prin atitudine, indignare, perseverenta si mai ales prin rezistenta. Toate acestea sunt calitati ale grupului de la Reactor, in drumul pe care s-au angajat catre excelenta.

(4 februarie 2017, Targu-Mures)

Interviuri de Alexa Bacanu cu cei 5 autori:
Interviu cu Ana Turos: Vreau ca personajele mele sa aiba o contradictie, pentru ca asa sunt oamenii vii
Interviu cu Livia Stoica: Artisti scoatem pe banda. Dar ce naibii ramane?
Interviu cu Gabriel Sandu: In teatru timpul mi se pare prea scurt pentru ce nu e esential
Interviu cu Inna Cebotari: De fapt scriu despre ceea ce nu-mi place
Interviu cu Alexandra Pazgu: Cred intr-o dramaturgie a senzatiilor.

(Alina Nelega)
DESPRE EDITURA LITERNET

Editura LiterNet (http://editura.liternet.ro) este cea mai longeviva Editura online (si singura exclusiv online) din Romania publicind in cei peste 15 ani de activitate peste 329 volume ale unor autori romani, maghiari, germani, francezi, catalani, americani si rusi in prezentari grafice de exceptie. In acest moment volumele LiterNet au atins 1.742.500 exemplare descarcate. Volumele LiterNet sint disponibile gratuit atit cititorilor din tara cit si celor din strainatate.

Cartile aparute la editura LiterNet pot fi descarcate gratuit in format Acrobat Reader (pdf) de pe situl LiterNet, de la adresa http://editura.liternet.ro
ALTE INFORMATII

Despre acest newsletter

Carti LiterNet.ro
http://www.LiterNet.ro
office@liternet.ro

Newslettere LiterNet.ro

Carti LiterNet.ro Program cultural Revista LiterNet.ro

Alte linkuri LiterNet.ro

Cititi-ne pe Facebook Urmati-ne pe Twitter Feed RSS gratuit
© 2017 Asociatia LiterNet®. Toate drepturile rezervate.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu