marți, 30 august 2016

Două miliarde de lei - câștigul statului din jocurile de noroc

Autor: Mirela Voicu 30 Aug 2016 - 14:42
Piața jocurilor de noroc este unul dintre domeniile cele mai dinamice, iar industria nu are o imagine transparentă, ci, mai degrabă, una de mister, bazată pe extreme - câștiguri fabuloase, dar și pierderi mari. Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) este singura autoritate a statului în acest domeniu. Este o sperietoare pentru operatori, pentru jucători, sau le dă o mână de ajutor?
Schimbările legislative au fost numeroase în ultimii ani pentru că și piața este într-o continuă mișcare și dezvoltare, astfel că normele trebuie să țină pasul cu tendințele industriei de profil. Ce trebuie să știe că îi așteaptă în următoarea perioadă pe cei care pariază, mai ales în sectorul online, ce controale a făcut ONJN și care sunt încasările la bugetul de stat în acest domeniu, toate răspunsurile le vom afla dintr-un interviu acordat în exclusivitate de președintele Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc, Odeta Nestor.

Mirela Voicu: Ce face ONJN? Oamenii care pariază au impresia că încă o autoritate a statului îi va controla și îi va restricționa, diminuându-le câștigurile.
Odeta Nestor: ONJN s-a înființat în 2013 și de atunci am reușit, treptat, să împăcăm pe toată lumea - jucătorii știu că au în noi un sprijin, pentru că întreabă dacă pot paria pe anumite site-uri, își caută informații despre organizatori pentru ca jocul lor să nu intre sub incidența legii și știu că atunci când sunt nemulțumiți de aceștia, sau au îndoieli cu privire la câștigurile sau premiile acordate, ne pot semnala și noi verificăm cu atenție fiecare reclamație. Este important ca jucătorii să înțeleagă că, dacă ei respectă legea, noi le respectăm jocul. Dacă vorbim despre organizatorii de jocuri de noroc, și ei sunt interesați ca această piață să fie una strict supravegheată, pentru că mai bine câștigi pe termen lung, dacă îți păstrezi renumele, decât să împuști câștiguri mari din lovituri pe piață, din tunuri ilegale. Jucătorii sunt conștienți că au dreptul la servicii sigure și de calitate, iar operatorii serioși sunt preocupați de stabilitatea financiară a clienților cărora le oferă aceste servicii. Normele legale au fost modificate de fiecare dată consultându-i pe operatori. A fost înființat Comitetul Consultativ, format din oameni de afaceri din domeniul jocurilor de noroc, un organism alcătuit din 20 de membri, care a rezultat tocmai din necesitatea consolidării relațiilor dintre politica guvernamentală și mediul privat. Comitetul se întrunește lunar și discută probleme apărute în piața de profil, cât și noutățile și modificările legislative sau propunerile pe care le au reprezentanții industriei jocurilor de noroc. Vreau să subliniez în finalul acestui răspuns că pentru toată lumea este o prioritate, și pentru noi ca autoritate, dar și pentru operatori și jucători, ca acest business să fie serios și responsabil, iar practicarea în exces a jocurilor de noroc, dependența, trebuie combătute de ambele părți, nu doar de stat. Mă refer aici la firmele din domeniu, pentru că fără ajutorul lor nu putem identifica aceste cazuri speciale. Spun speciale, pentru că majoritatea jucătorilor consideră practicarea jocurilor de noroc o experiență plăcută, o distracție.

Ce-i așteaptă pe jucătorii de online, dar și pe organizatorii site-urilor de jocuri de noroc din această toamnă? Li se vor schimba afacerile?

Online-ul a fost reglementat încă din 2009, în OUG 77, apoi în 2010, prin Legea 246, care a pus în aplicare noile norme, de asemenea în 2013 și 2014, dar practic, marea majoritate a operatorilor online a apărut în 2015, când au obținut un drept interimar de funcționare. În acest moment sunt 19 astfel de organizatori, cu drept interimar de funcționare, care au avut timp, un an de zile, să își pună la punct toate condițiile. Din toamna aceasta, mai exact din luna septembrie, vor funcționa doar cei care au pe teritoriul României serverul de siguranță și serverul în oglindă, plus terminalul de la ONJN, unde pot fi supravegheate și adunate toate datele din cele două servere. Operatorii care se vor licenția pentru 10 ani, chiar dacă par a fi mai puțini (media în celelalte state europene este de cel mult 25 de operatori în fiecare țară), vor câștiga siguranță, adică un mediu de afaceri sigur, plus reglementări care aduc un plus de fair-play din punctul de vedere al jocului. Cei care nu vor avea toate aceste condiții îndeplinite nu vor putea opera în România, iar cei care rămân pe piață câștigă prin siguranța și responsabilitatea pe care le-o oferă jucătorilor.


JOCURILE DE NOROC ONLINE NU LE-AU AFECTAT PE CELE TRADIŢIONALE

Oricum, piața a început să se așeze și, odată cu trierea operatorilor, vom obține în scurt timp rezultatul pe care ni l-am propus - servicii sigure și de calitate, responsabilitate socială și stabilitate financiară a pieței în acest domeniu. Odată cu aceste reglementări noi, în piață a fost rumoare, au fost nemulțumiri și chiar contestații, dar acum lucrurile s-au așezat și confirmarea că am avut dreptate făcând aceste modificări a venit cel puțin din partea instanțelor, care ne-au dat nouă dreptate la toate contestațiile. Așadar, măsurile sunt bune și în favoarea tuturor.
Pe piața online a jocurilor de noroc și pariurilor sportive din România activează mai mulți lideri globali, iar segmentul online al acestei piețe cumulează câteva sute de milioane de euro și se află într-o creștere accelerată. Piața online din România reprezintă un mediu atrăgător de business, pentru că avem conexiune foarte bună la internet, dar și forța de muncă de bună calitate - specialiștii în domeniul IT și vorbitorii de limba engleză. Asta nu înseamnă, însă, că piața jocurilor tradiționale va avea de suferit. Consumatorii au tipologii diferite, sunt studii efectuate în țări precum Italia, Spania și Franța care arată că dezvoltarea, sau reglementarea online-ului, nu a afectat în mod semnificativ piața jocurilor tradiționale.

Care sunt normele referitoare la protecția minorilor și persoanelor vulnerabile, sunt schimbări legislative și în această privință?

Avantajele tehnologiei avansate ne pot ajuta să identificăm problemele, persoanele vulnerabile și obiceiurile patologice, iar apoi, împreună cu sprijinul operatorilor și al asociațiilor implicate, să putem implementa o serie de măsuri de conștientizare și informare a riscurilor, dar și de protecție a consumatorilor. Sunt create premisele din punct de vedere legal pentru ca operatorii să ia toate măsurile de protecție a minorilor, a persoanelor vulnerabile și a jucătorilor, pentru prevenirea dependenței de jocuri de noroc. Din 2013, odată cu implementarea acestor măsuri de către Uniunea Europeană în toate țările, principalele obiective ale autorităților au devenit îndepăratea jucătorilor de ofertele ilegale și riscante, interzicerea accesului minorilor la orice joc de noroc, protejarea altor grupuri vulnerabile și, să nu uităm, prevenirea fraudelor, a evaziunii fiscale și a spălării banilor, dar și prevenirea furtului de identitate.

PROTECŢIA MINORILOR E PRIORITATEA NUMĂRUL 1

Chiar dacă uneori pare exagerată pentru jucători, procedura de înregistrare, de verificare a vârstei, identității, în special în contextul tranzacțiilor financiare, posibilitatea de restricție în caz de suspiciuni, este o procedură comună în toate țările din spațiul intracomunitar. Protecția minorilor este prioritatea numărul 1, având în vedere că 75% dintre persoanele cu vârste cuprinse între şase și 17 ani din Europa folosesc aproape zilnic internetul. De asemenea, se impune ca toți operatorii să își desfășoare acțiunile în mod responsabil, să arate cetățenilor care intră pe site-urile lor că jocurile de noroc pot fi dăunătoare dacă nu sunt practicate responsabil și în mod legal. Este foarte important ca toți cetățenii să fie informați suficient cu privire la alegerile pe care le fac și riscurile asociate jocurilor de noroc.

Este sectorul de gambling profitabil pentru stat? Câți bani ați adus la buget?

În anul 2015 au fost percepute taxe în valoare totală de 1,7 miliarde lei (aproape 380 de milioane de euro), aceste sume fiind exclusiv din taxele de jocuri de noroc (tradiționale și online). Dacă adunăm cu cele din salariile celor peste 40.000 de angajați din domeniu, bugetul la asigurările sociale adică, se adaugă peste 286 de milioane de lei, adică încă vreo 63 de milioane de euro.Deci da, sectorul de gambling este profitabil, și chiar se poate să fie și mai profitabil, atât pentru bugetul de stat, cât și pentru operatori. Este foarte importantă activitatea de control, când oamenii merg pe teren și verifică o firmă, se văd aceste rezultate față de anii precedenți, de când am început aceste activități. Creșterea este foarte mare, de exemplu, față de 2012, când nu exista ca instituție Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc, avem o creștere de 27,4% în 2014 și de 56% în 2015, deci de la un an la altul avem creștere. Dar întotdeauna e loc de mai bine, se poate și mai mult, și nu mă refer neapărat la o creștere a numărului de controale, sau a taxelor, ci prin continuarea modificărilor legislative, astfel încât să aducem din "subteran", din piața neagră, un număr cât mai mare de operatori care să se supună legii. Nu trebuie să ne prefacem că piața neagră nu există, ci să căutăm metodele potrivite pentru reglementarea legală, astfel încât să se reducă și mai mult fenomenul, pentru că statul pierde, aici, din taxele și impozitele cuvenite. În ceea ce privește impozitarea premiilor acordate jucătorilor, prevederile legale impun aplicarea uneia dintre cele trei cote de impozitare, și anume 1%, 16% și 25%, în funcție de valoarea veniturilor obținute. Impozitarea veniturilor obținute din jocurile de noroc online, slot-machine și festivaluri de poker se face astfel: pe baza declarației pe proprie răspundere privind veniturile realizate, Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin organele fiscale competente, emite decizia de impunere prin care se comunică impozitul anual datorat. Impozitul se calculează pe baza declarației pe proprie răspundere a contribuabilului și va cuprinde sumele pentru fiecare sumă retrasă, aplicându-se una dintre cele trei cote de impozitare menționate mai sus. În ceea ce privește jocurile de noroc tradiționale, se aplică aceleași cote de impozitare, dar organizatorii plătesc impozitul cu reținere la sursă în cazul pariurilor, pentru bingo și pentru loto. În cazul cazinourilor, cluburilor de poker, agențiilor cu slot-machine și celor cu lozuri, impozitul se reține la sursă doar dacă se depășește suma de 15.000 de euro, până la această sumă nefiind impozitate câștigurile.


Cum ne situăm față de celelalte țări europene, în acest domeniu?

România se află, la acest moment, printre țările europene cu cele mai bune reglementări legale în domeniul jocurilor de noroc online. Astfel, s-a reglementat taxarea jocurilor de noroc pe mai multe categorii, precum și a furnizorilor de servicii implicați în domeniu (furnizorii de software, auditorii), s-au impus condițiile referitoare la licențierea operatorilor economici care vor exercita supravegherea și raportarea jocurilor de noroc online, au fost introduse noi categorii de jocuri de noroc (pariurile online în contrapartidă, festivalurile de poker, jocurile de noroc temporare) și, cel mai important lucru, s-a reașezat impozitul pe cote astfel încât să fie corect. O măsură extrem de importantă pentru organizatori este  impozitarea progresivă în funcție de venitul brut din jocuri de noroc, așa-numitul, în termeni de specialitate, gross gambling revenue (GGR), care reprezintă totalul sumelor încasate mai puțin câștigurile acordate jucătorilor. GGR-ul reprezintă adevărata unitate de măsură a valorii economice a domeniului jocurilor de noroc și este un indicator care determină care este câștigul brut al unui organizator din activitatea de jocuri de noroc, înainte de impozitarea veniturilor, plata salariilor sau realizarea altor cheltuieli, fiind total diferit de ceea ce înseamnă "profitul" societății comerciale.

AVEM UNA DINTRE CELE MAI BINE REGLEMENTATE PIEŢE DIN EUROPA

Piața românească este o piață cu potențial, de interes pentru marii operatori din țară și străinătate. Rezultatele obținute până acum ne îndreptățesc să avem așteptări pozitive și de acum încolo. Suntem deja recunoscuți, în doar 2-3 ani de activitate, ca una dintre cele mai mari piețe de jocuri de noroc din regiune, una dintre cele mai bine reglementate, și ne dorim să depășim acest nivel. De altfel, suntem prezenți la toate evenimentele majore de profil, pentru a face cunoscută piața românească și pentru a prezenta potențialul pe care țara noastră îl are pentru această industrie. Ca să va dau și niște exemple, suntem pe aceeași „linie" cu țări europene cu o tradiție mai veche în jocuri de noroc, cum ar fi Cehia, Polonia sau Ungaria.

Veniţi din mediul privat, unele publicaţii v-au descris ca fiind arogantă şi, ca si cum ar fi un păcat, foarte bine îmbrăcată…

Da, vin din mediul privat şi experienţa în domeniu m-a făcut să accept această funcţie și să o privesc ca pe o provocare. Omul Odeta Nestor este absolut obișnuit, muncește, are o familie de care este foarte mândră, citește, se plimbă, are zile ușoare și zile grele. Aici ne intersectăm cu funcția pe care o ocup din 2013, și vreau să subliniez că înființarea ONJN în 2013, sub directa coordonare a Guvernului, nu înseamnă că e o numire politică. De altfel, nu am făcut niciodată parte din vreun partid politic. Indiferent cine este la guvernare, vreau să cred că acest domeniu trebuie întotdeauna condus și supervizat de specialiști în domeniu. Eu așa am ajuns la Oficiul Național de Jocuri de Noroc, din mediul privat al acestui segment, după 15 ani de experiență în jocurile de noroc. Pot să spun cu mâna pe inimă că nu ai cum să reglementezi și să controlezi activități pe care nu le cunoști, în care nu ai fost implicat direct și de o parte, și de cealaltă a baricadei.
OPERATORII TREBUIE SĂ INVESTEASCĂ ÎN PROMOVARE
În România, industria jocurilor de noroc nu este percepută ȋn mod corect, și aici trebuie spus că operatorii din piață ar trebui să investească ȋn promovare, ȋn campaniile de imagine. Lumea gamblingului nu presupune doar noroc. Implică şi inteligență, strategie, memorie şi o bună intuiție. Iar aceste lucruri trebuie făcute cunoscute. România are un potențial uriaş de a dezvolta una dintre cele mai solide piețe europene de jocuri de noroc. Avem o țară frumoasă şi extrem de ofertantă şi ar fi păcat să nu fructificăm oportunitățile de care dispunem şi prin turismul de gambling.
Omul Odeta Nestor are și hobby-uri - îmi place foarte mult să călătoresc, să văd locuri noi și lucruri noi, să mă bucur de micile mele „descoperiri". Sunt o fire activă, îmi place să fac sport, sporturile extreme, ȋn special. Ele reprezintă pentru mine expresia libertății totale. Din păcate, lipsa timpului şi-a pus amprenta pe acest aspect, și a fost nevoie să diminuez simţitor lista mea cu hobby-uri. Sunt multe lucruri pe care le ȋndrăgesc, sau lucruri pe care mi-ar plăcea să le ȋncerc măcar o dată ȋn viață și care au rămas pe lista de "cândva".
 Ca președinte de instituție, ușa mea este mereu deschisă, mă consult cu toți colegii și eu am în ei un sprijin, iar ei la fel în mine. Cred că asta e de fapt cel mai important, să fim o echipă.


Citeşte mai multe despre:   odeta nestor,   ONJN,   jocuri de noroc,   interviu

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu