“Va rog sa-mi ingaduiti cu tot respectul ca in aceste clipe de adanca
responsabilitate si in numele Sinodului permanent, al clerului si
credinciosilor sa ne indreptam un gand de aleasa cinstire si pretuire
catre doamna Elena Ceausescu, om de stiinta de renume mondial…,” spunea
patriarhul Teoctist la intrevederea pe care a avut-o cu Ceausescu in
1986. Pasajul face parte dintr-o stenograma publicata pentru prima oara
de istoricul Lucian Boia in volumul “Strania istorie a comunismului
romanesc (si nefericitele ei consecinte)” – Humanitas 2016
Un alt document, publicat tot in premiera, relateaza o discutie a lui
Ceausescu in 1977, discutie care incepe cu o fraza infioratoare: “Sa
stiti ca daca demolam tot Bucurestiul, va fi frumos”.
Cumpara
noua carte a lui Lucian Boia “Strania istorie a comunismului romanesc
(si nefericitele ei consecinte)” cu autograful autorului.
Noua carte a lui Lucian Boia va produce, si ea, la fel ca mai toate
cartile din ultimii ani ale reputatului istoric, destule controverse.
Teme precum colaborarea B.O.R. cu regimul comunist, industrializarea,
modernizarea, pasivitatea populatiei, perioada post-comunista vor starni
reactii, probabil si cateva comentarii indignate. Si e firesc poate sa
fie asa din moment ce multi oameni inca aproba mostenirea comunista in
societatea romaneasca.
Lucian Boia povesteste, in aceasta carte, comunismul romanesc din
doua perspective: particularitatile “stranii” ale comunismului romanesc,
adica deosebirile fata de alte regimuri comuniste si, doi,
repercusiunile si mostenirile comunismului in lumea prezentului.
Centrul de greutate al cartii este felul in care a trait societatea
romaneasca comunismul, cum i s-a adaptat si cum, din pacate, intr-o
masura, si l-a insusit. Nu este o carte despre doctrine si idei, ci o
relatare despre viata romanilor in comunism.
“Comunismul a pierdut partida. Comunistii insa au castigat-o.” este una dintre frazele cheie ale acestui volum.
Cartea se lanseaza astazi. joi 12 mai, la ora 19.00, la
Librăria Humanitas de la Cişmigiu. La eveniment vor vorbi Gabriel
Liiceanu şi Lucian Boia.
REPORTER: Spuneți despre această carte că este o interpretare a
comunismului românesc – nu o descriere. V-ați fixat anul 2016 ca un
punct de reper pentru a vedea comunismul așa cum apare el în lumea de
azi?
LUCIAN BOIA: Eu mă ocup de mult de comunism. Am scris o carte la
începutul anilor ‘90, “Mitologia științifică a comunismului”, o
interpretare generală a fenomenului comunist, nu numai românesc. Și apoi
am abordat comunismul în România, țară de frontieră a Europei, sunt
capitole întregi destul de consistente despre perioada comunistă din
România și în alte lucrări. Aproape în toate lucrările privitoare la
România, într-un fel sau altul, sub un unghi saul altul, am privit și
comunismul, așa că nu e ceva nou în cariera mea, ca să spun așa,
interesul pentru comunism. De ce o interpretare? Păi, e firesc, dacă nu
interpretezi în istorie, ce faci? Sigur, descrii fenomenul, cum l-am
descris și eu. Cartea asta e și o povestire. Am povestit comunismul așa
cum îl văd eu, așa cum mi s-a părut interesant să fie relatat, dar, în
același timp, la fiecare pas, am încercat să și interpretez, în felul
meu. Interpretarea e chestiunea cea mai complicată în istorie. Faptele
le restabilim într-un fel sau altul, cu o aproximație mai mare sau mai
mica, dar când ajungi la interpretare, aici lucrurile sunt foarte
complicate. De ce? Istoria a mers într-un anume fel, fenomenele sau
înlănțuit într-un anume fel și nu altminteri. Asta am încercat, să
interpretez în felul meu.
REPORTER: Faptul că volumul apare în 2016 cartea, când există o
anumită maturitate a studiilor despre comunism are vreo semnificatie?
Cartea are de-a face cu ceea ce trăim astăzi și cu moștenirea
comunismului….
LUCIAN BOIA: Dacă vreți, sigur că are de-a face, dar nu trebuie
căutate motive așa, ascunse sau obscure, sau conspiraționiste, de ce
apare cartea in 2016. Apare pur și simplu pentru că acum am gândit-o eu,
fără să am vreun motiv bine definit. Pur și simplu acum i-a venit
rândul să fie scrisă. Altminteri sigur că e conectată la realitatea
românească de astăzi, cum să nu fie? România de astăzi se trage din
România comunistă. Am scris într-un loc, ne tragem din comunism mult mai
mult decât din daci și din romani și mai mult decât din perioada
interbelică pe care o tot invocăm…
REPORTER: Spuneti in carte, “Marca pe care a lăsat-o comunismul e mai adânc întipărită decât istoria anterioară.”
LUCIAN BOIA: Evident, comunismul a distrus enorm și a construit
enorm. România lăsată de comunism este o altă Românie, oricum am
privi-o, și economic și social, și cultural și mental, este altă Românie
decât România de dinainte de comunism. Comunismul a făcut enorm. Si
l-am moștenit, construim pe fundamentul lăsat de comunism – sau pe
ruinele rămase în urma comunismului.
REPORTER: Comunismul a apărut având o bază de cultură politică
precară a oamenilor, și, în același timp a transmis un anumit
primitivism, astfel că societetea după ‘89 era tot o societate
primitivă și din punct de vedere politic, nealiniată valorilor europene…
LUCIAN BOIA: Sigur, comunismul ne-a insularizat, pe noi ca și pe
celelalte țări comuniste, dar România în și mai mare măsură. România a
ajuns la un moment dat să fie izolată, nu complet, nu etanș, fiindcă
asta nu se poate, dar oricum izolată în și mai mare măsură de circulația
universală a ideilor, în toate privințele. A ajuns să fie mai izolată
decât celelalte țări comuniste.
REPORTER: De ce credeți că a existat o atat de mare pasivitate a populației de-a lungul anilor de comunism?
LB; Eu încerc să răspund și chiar îmi pun întrebarea asta, mi-o pun
singur, nu trebuie să mi-o pună altcineva, e o întrebare la care nu e
ușor de răspuns și niciodată n-o să ai un raspuns complet. De ce
lucrurile se petrec într-un anume fel. Se petrec din foarte, foarte
multe motive care se împletesc
REPORTER: Ați enumerat câțiva factori în carte…
LUCIAN BOIA: Un prim factor ar fi o întreagă tradiție istorică, o
tradiție de supunere în fața istoriei, exprimată și de cronicar, bietul
om este sub vremi. Românii au cunoscut o mulțime de năvăliri, de
stăpâniri străine și s-au învățat să plece capul, așteptând să treacă
valul sau să treacă furtuna. Este o manieră de a îndura istoria mai
curând decât de a o combate, de a încerca să i te împotrive;ti, de a
încerca să ieși dintr-o anume situație. E o anume filosofie care-și are
fundamentul ei și semnificația ei în istorie. Apoi, să nu uităm că
societatea românească a fost scindată dinainte de comunism, și asta a
usurat implantarea comunismului. Să nu idealizăm perioada interbelică,
sigur, este remarcabilă în multe privințe, în alte privințe e mai puțin
reușită decât ne-a plăcut s-o imaginăm. Populația era, în bună măsură,
săracă, neștiutoare de carte, cam jumătate sau mai mult de jumătate din
populația României se află într-o situație precară și din punct de
vedere material, și din punct de vedere cultural. Or comunismul a mizat
tocmai pe jumătatea asta de populație, căreia i-a dat sentimentul că e
luată în considerare, că e pusă în frunte. Vechea elită a fost
dezmembrată, anihilată. În anii comunismului, mai ales în prima
perioadă, dar de fapt cam tot timpul, a existat o mobilitate socială
ascendentă extraordinară. S-au ridicat categorii întregi din straturile
de jos – să le spun așa, nu cu dispreț, ci ținând seama de starea lor
materială și culturală – s-au ridicat și au luat locul altora. Masele de
țărani care au trecut la oraș și au devenit muncitori industriali, au
avut sentimental unei promovări, de pildă. Așa se explică faptul că nu a
existat în România o rezistență anticomunistă care să cuprindă cea mai
mare parte a societății și care să fie într-adevăr eficientă. Nu toată
România – cum poate ne-am imaginat, dar ne-am imaginat greșit – nu toată
România era pătrunsă de gânduri anticomuniste. Dimpotrivă. România a
fost scindată și înainte de comunism, iar comunismul a mizat pe această
scindare socială și culturală.
REPORTER: Nu vi se pare că prea ușor un partid făcut dintr-o mie de oameni a devenit un partid de 400 000, în câțiva ani.
LUCIAN BOIA: A, nu , chiar mai mult, la sfârșitul lui 1947, începutul
lui ’48 cred că sunt deja vreo 800 000 de membrii de partid, iar până
la urmă, spre sfârșitul epocii Ceaușescu, puțin înainte de prăbușirea
comunismului, se ajunsese la aproape 4 milioane de membri de partid.
Bine, nu înseamnă că toți erau comuniști autentici și că ar fi crezut cu
ștrășnicie în adevărurile comunismului. Era și mult oportunism și
adaptarea la o anumită situație.
REPORTER: O temă cred că destul de importantă din carte este
continuitatea regimului comunist, continuitatea unor ideologii și a unor
idei și a unor instituții în societatea românească de tranziție. Și
continuitatea oamenilor, a cadrelor…
LUCIAN BOIA: Nu știu cât a supraviețuit comunismul, dar comuniștii
cu siguranță că au supraviețuit și cu ceva din ideologia și apucăturile
epocii comuniste.
REPORTER: Teoriile naționaliste comuniste au succes până în ziua de astăzi …
LUCIAN BOIA: Naționalismul nu l-a inventat comunismul. Aici a fost un
paradox interesant și destul de complicat. Comunismul în prima lui
variantă n-a fost deloc naționalist, a fost chiar internaționalist și
chiar antinațional, adică a încercat să facă tabula rasa din cultura
tradițională românească, să schimbe complet interpretările istoriei.
Comunismul românesc a devenit național și apoi naționalist și apoi tot
mai naționalist de la un moment dat. Când s-a detașat atât cât s-a
detașat de Uniunea Sovietică, de Pactul de la Varșovia, și s-a combinat
cu o atitudine naționalistă. Comunismul a recuperat naționalismul
anterior care nu era caracteristic gândirii comuniste. Ideologia
marxistă, marxist-leninistă nu este una naționalistă, dimpotrivă, e
universalistă, internaționalistă.
REPORTER: Asta e o particularitate, o stranietate…
LUCIAN BOIA: Da, da, sunt multe particularități în comunismul
românesc, de aceea am și intitulat cartea Strania istorie a comunismului
românesc. Uite o țară unde nu există decât 1000 de comuniști în 1944 și
care se comunizează nu numai la suprafață, dar în profunzime, asta s-a
văzut după 1989, cât de greu a ieșit societatea românească din comunism.
Cei mai mulți români se obișnuiseră cu comunismul. Iată un comunism
românesc antinațional în ultima fază, care devine nu doar național, ci
naționalist de-a dreptul și naționalist într-un grad foarte înalt. Nu
mai spun comunismul dinastic care nu-și are echivalent în Europa printre
statele comuniste europene. Poate fi comparat doar cu regimul din
Coreea de Nord. Cu anumită originalitate chiar în raport cu Coreea de
Nord. Acolo e tatăl și fiul, la noi au fost soțul și soția, fiul în
așteptare să urmeze la tron.
REPORTER: Când am citit cartea dvs mi-am amintit de un episod,
puțină lume îl mai ține minte, din 2002. Eu zic că e un episod
semnificativ. A fost atunci un scandal când în Camera Deputaților a fost
expus la loc de cinste portretul lui Alexandru Drăghici, fost
președinte al Marii Adunări Naționale. Și președintele Camerei
Deputaților de atunci și partidele – PSD, PRM – au apărat existența
acelui portret în Camera Deputaților. Sunt unii care spun ca Raportul
Final făcut de comisia prezidențială a fost cumva inutil. Totuși după
Raportul final așa ceva n-ar mai putea să se întâmple, adică să fie
declarată o continuitate între Marea Adunare Națională și actualul
Parlament, să mai fie asumată public o astfel de continuitate.
LUCIAN BOIA: Cu siguranță, Raportul final și-a avut rostul lui și
nu-i neg câtuși de puțin importanța. Problema e cât de eficient a fost
în toate privințele. Ne-am fi așteptat să aibă unele consecințe,
inclusiv în plan juridic, pe care nu prea le-a avut.
REPORTER: Cel putin la nivel simbolic cred că a avut efect,
portretul lui Drăghici nu cred că ar mai putea să-l mai repună cineva în
Camera Deputaților. S-a creat o discontinuitate…
LUCIAN BOIA: Cu acest raport s-a făcut un pas semnificativ în despărțirea de comunism.
REPORTER: Un capitol care, cred, va stârni ceva discuții este cel despre biserică și felul cum…
LUCIAN BOIA: Intotdeauna indiferent ce zicem despre biserică se stârnesc discuții…
REPORTER: A colaborat BOR cu regimul comunist? A existat o complicitate a BOR cu regimul comunist?
LUCIAN BOIA: A existat, sigur, nu în totalitate. Bisericile au
pierdut în urma instaurării comunismului, toate bisericile au pierdut,
inclusiv biserica ortodoxă, regimul comunist fiind un regim ateu, li
s-au desființat școlile, li s-au confiscate proprietățile, și
ortocșilor, și catolicilor, la toate cultele au existat împotriviri față
de regimul comunist, e clar că sunt odouă viziuni complet diferite
asupra lumii, două idelogii diferite. Nu vreau să exagerez și să spun că
a existat o colaborare perfectă între Biserica ortodoxă și regimul
comunist, dar în anumite zone o cooperare a existat, nici nu se discută.
E un capitol în carte care îndrăznesc să spun că e destul de
convingător, cel puțin așa zic care l-am scris.
REPORTER: Avem și un document, o probă de absurd, discuția dintre Patriarhul Teoctist…
LUCIAN BOIA: Da, primirea Patriarhului Teoctist, imediat după alegerea sa în fruntea Bisericii ortodoxe
REPORTER: Aveți o exclamatie in carte: Ce dovadă de servilism!
LUCIAN BOIA: De slugărnicie, spun. Gândiți-vă, întâlnirea asta e
datată în 1986, momentul de vârf în dărâmarea bisericilor, iar
Patriarhul și ceilalți ierarhi prezenți, mai mulți mitropoliți, îi
ridică laude neîncetate lui Ceaușescu. Bineînțeles, nimeni nu are un
cuvânt de spus despre dărâmarea bisericilor, sau despre suferințele
oamenilor și nu e vorba doar de biserici. În 1986 România era cufundată
în frig, în întuneric, oamenii abia mai reușeau să găsească de mâncare.
Biserica a avut o atitudine pasivă, și până la urmă de acceptare, și
chiar de colaborare cu regimul comunist. Ajunge s-o comparăm cu acțiunea
bisericii în Polonia și cu asta am spus tot. Nu înseamnă că e vorba de
întreaga biserică, sunt preoți care s-au opus de la început și până la
sfârșit. Eu ma refer la Bierica Ortodoxă ca instituție și la ierarhii
Bisericii Ortodoxe Romane. Este clar că bisericile în genere au avut și
partea lor de colaborare cu regimul comunist, și poate că nici nu se
putea altfel. Dar Biserica Ortodoxă în mod deosebit. Iar regimul
comunist a ținut la colaborarea cu Biserica Ortodoxă, fiindcă este
biserica net majoritară, biserică net românească independentă, spre
deosebire de biserica catolică care depinde de Vatican. Avea acele
calități care determinau și regimul comunist să privească cu interes… A
existat o zonă în care interesele au fost comune. Interesul deosebit pe
care conducerea partidului o avea pentru organizarea vieții religioase
românești în Europa occidentală și în lume în general, în Statele Unite.
Sunt parohii aflate sub jurisdicția Patriarhiei române și controlate
direct sau indirect de regimul comunist din România.
REPORTER: M-am uitat pe siteul Patriarhiei să văd dacă au vreo
poziție despre comunism. Și au un fel de istoric al Bisericii ortodoxe
române și perioada ‘44-’89 nici nu e rostit cuvântul…
LUCIAN BOIA: A, da nu există nimic?
REPORTER: În schimb am găsit o frază, “între faptele mai de seamă
din viața bisericească trebuie să mai reținem revenirea la ortodoxie a
majorității covârșitoare a clerului și credincioșilor uniți în anul 1848
precum și prima canonizare a unor sfinți…”
LUCIAN BOIA: Ar trebui întrebați și Greco-catolicii ce părere au
despre o asemenea afirmație, a fost un abuz teribil al regimului
comunist, și prețul pe care biserica ortodoxă l-a primit pentru genul de
colaborare cu regimul comunist. A fost un câștig evident pentru
biserica ortodoxă, dar prin lovirea, prin nedreptățirea celorlalți.
REPORTER: Comuniștii cu câștigat partida, spuneti…
LUCIAN BOIA: Elita românească, actuala elită romănească, spun elită
ca termen tehnic, cei care se află la vârf, în plan politic, economic,
intelectual, elita românească, sau clasa conducătoare românească, provin
din comunism. Sunt creația comunismului, nu 100%, dar destul de aproape
de 100%. Comunismul nu mai există, s-a dus, dar oamenii ridicați de
comunism, descendenții lor și toate rețelele care s-au creat și care îi
cuprind pe acești oameni au supraviețuit comunismului.
REPORTER: Mai mult decat o reîntoarere la perioada interbelică e deci mai profitabil să încercăm o reconstrucție, o formula nouă?
LUCIAN BOIA: Asta nici nu se discută. În primul rând că n-avem cum să
ne întoarcem la perioada interbelică, în istorie nu te întorici
îndărăt. Istoria merge înainte, mai bine, mai rău, dar merge înainte,
cum să ne ntoarcem la perioada interbelică? Era altă Românie. Și nici nu
merită să te întorci. A fost o Românie care și-a avut partea ei de
strălucire, generația intelectuală a anilor ’30, monarhia în multe
privințe, o Românie care arăta bine, pe de-o parte, și care nu arăta
chiar atât de bine, avem și Mișcarea legionară și toate excesele la care
s-a ajuns, vezi sărăcia multor români, neștiința de carte. În fond, e
un exemplu pe care îl dau din când în când, Nicolae Ceaușescu și Elena
Ceaușescu – cine i-a produs? I-a produs România interbelică și pe ei, nu
doar pe Mircea Eliade și pe Emil Cioran, sunt în aceeași măsură un
produs al României interbelice. Nici nu se discută, nu te poți întoarce
înapoi în istorie și nici nu are rost să ne întoarcem. Istoria a mers
înainte. Sunt mulți cei ce regretă comunismul. Mă amuză văzându-i cât de
tare regretă comunismul și le spun – am scris și în carte într-un loc –
nu vă temeți și nici nu va făceți iluzii, nu se mai întoarce regimul
comunist. Poți să bocești cât vrei pe mormântul lui, poți să bocești
reîntoarcerea frumoaselor vremuri de altădată, ce-a fost în istorie nu
se mai întoarce – dar acum vorbind serios, modelul nostru de astăzi este
totuși modelul occidental. Spre Occident trebuie să privim, eu nu spun
că Occidentul e o societate ideală, nu există societate ideală. Dar
dintre toate societățile este și încă rămâne cea mai bună, cea mai
corect, și mai drept, și mai eficient organizată. N-are rost să privim
spre perioada interbelică – unii privesc spre daci, spre Ștefan cel Mare
și Mihai Viteazul, sunt și obsedați din ăștia ai istoriei. Noi trebuie
să privim spre viitor, iar în ce privește prezentul, modelul este totuși
modelul democrației occidentale este singurul model viabil. Oricâte
critici s-ar putea aduce și acestui model. (a consemnat Lucian Popescu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu