O persoană cu dragoste pentru dans şi pregătire de actor, Andrea
Gavriliu a urmat în copilărie cursuri de balet timp de şase ani, a
terminat actoria la Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca, la clasa celebrului profesor Miklós Bács şi, poate cel mai important, amestecă într-un mod fericit modalităţi diferite de exprimare artistică.
Radu Sîrbu: Ce este pentru dumneavoastră teatrul-dans?
Andrea Gavriliu: Cred că teatru-dans, sau o formulă mai apropiată ar fi cea de teatrul fizic, de physical theatre,
e formula care mi se pare cea mai potrivită şi care descrie cel mai
bine ceea ce vreau să fac şi modul în care vreau să activez în zona
teatrală. Este ceva ce am descoperit în urmă cu trei ani, în momentul în
care am realizat Zic Zac, e modalitatea prin care reuşesc să îmbin meseria de actor cu pasiunea pentru dans. Întotdeauna mi-am
dorit să îmbin aceste două zone de exprimare artistică, doar că am avut
nevoie de mai mult timp să îmi dau seama exact cum aş putea să fac
asta, iar Zic Zac este primul produs prin care am reuşit să le combin exact aşa cum am simţit. Am dorit să îmbin mişcarea fizică şi cuvântul printr-un produs zic eu foarte antrenant şi catchy
pentru public, un produs în care aşa cum îmi place mie să zic: "ce ţie
îţi place, altuia îi face", adică am încercat să realizez pentru public
ceea ce doresc eu ca spectator să văd pe scenă, ceea ce mă emoţionează
şi mă intrigă.
R.S.: Venind din zona actoriei, care credeţi că este rolul cuvântului în teatru-dans?
A.G.: Îmi place foarte mult cuvântul, îmi place să mă joc cu
cuvintele, nu aş renunţa niciodată la ele, drept dovadă în majoritatea
spectacolelor mele de autor folosesc textul, dar îmi place să îl
folosesc cu un alt scop decât cel descriptiv. Îmi place să mă joc cu
muzicalitatea cuvintelor, să le dau o zonă ludică într-un
fel în care ar ajuta la îmbogăţirea spectacolului şi nu pentru a
descrie neapărat o situaţie. În momentul în care cuvintele pot fi
înlocuite de acţiuni sau de mişcări, înseamnă că ele dublează şi sunt de
prisos; atunci caut alte efecte pe care cuvintele ar putea să le aibă.
R.S.: Lucraţi în detaliu scenariul coregrafic sau porniţi de la o idee, o schiţă care ajunge să se dezvolte împreună cu interpreţii?
A.G.: De obicei pun la punct un scenariu destul de detaliat, cât
mai bine conturat, dar acesta întotdeauna se modifică în momentul în
care ajung la lucru, îmi dau seama că foarte multe se pot dezvolta, se
pot naşte alte scene foarte interesante la care nu mă gândisem până
atunci, sau uneori anumite scene pe care le-am
aşternut pe hârtie nu funcţionează sau nu au efectul la care mă
aşteptam şi atunci renunţ la ele, deci da, una e să îţi programezi ceva
pe hârtie şi alta e lucrul pe "scândură" ca să zic aşa.
R.S.: Este o diferenţă pentru un coregraf între a lucra cu actori şi a lucra cu dansatori? Se schimbă ceva în abordare?
A.G.: Da, eu de obicei lucrez cu actori şi în general până acum
am lucrat numai cu actori, prefer să lucrez cu unii antrenaţi sau care
să aibă dorinţa de a se mişca şi de a-şi
exploata posibilităţile corporale, asta pentru că pot împărtăşi cu ei
acelaşi limbaj dată fiind şi pregătirea mea în actorie. Mi se pare că
pentru un spectacol, chiar dacă instrumentul principal este corpul şi nu
neapărat un text dramatic, gândirea actoricească este cea care îmi dă
direcţia.
R.S.: Ce aţi urmărit prin spectacolul Zic Zac?
A.G.: Zic Zac zăcea în mine cu foarte mult timp înainte să mă apuc efectiv să construiesc. Fiind primul meu spectacol, mi-a
fost destul de dificil să pun totul cap la cap deoarece nu aveam
încrederea necesară. Faptul că aş fi în stare să realizez de una singură
un spectacol a fost un foarte mare challenge, dar simţeam că
dacă nu încerc voi avea un gol în mine toată viaţă, că trebuie să văd şi
dacă ceea ce mă emoţionează pe mine şi ideile pe care le am vor avea
acelaşi efect şi asupra publicului. Avantajul a fost acela că am avut
parte de o echipă foarte bună - aici mă refer la Ştefan Lupu, partenerul
meu care a contribuit foarte mult la realizarea spectacolului şi din
punct de vedere dramaturgic; asta apropo de ce spuneam înainte: ideile
se dezvoltă foarte mult în timpul repetiţiilor mai ales dacă ai parte de
oameni care să aibă încredere în tine, să meargă pe mâna ta şi să ducă
mai departe o idee sau un concept. La fel a fost şi în cazul lui Gabriel
Costin pe care l-am cunoscut la lucru şi a
fost o chimie foarte bună, iar Andreea Săndulescu, care a realizat
scenografia, a fost suficient să vină la o repetiţie pentru a fi sedusă
de ceea ce făceam. Asta în condiţiile în care, fiind un spectacol de
master, nu aveam un buget impresionant, iar ea a reuşit să realizeze un
decor şi nişte costume de efect.
R.S.: Ce puteţi să ne spuneţi despre muzica folosită în spectacol? După ce criterii aţi ales-o?
A.G.: Muzica era aleasă cu mult timp înainte să ne apucăm de
lucru, pe mine muzica mă inspiră foarte mult. Sunt genul care
colecţionează şi ascultă foarte multă muzică, drept urmare muzica exista
deja în scenariul cu care am dat admiterea la masterat, lipsea doar
piesa de la final pe care am găsit-o ceva mai târziu. Da, muzica e foarte importantă, iar în Zic Zac
are rolul principal pentru că în funcţie de ea, noi, performerii,
reacţionăm. Despre asta e vorba în spectacol, despre faptul că mă simt
descoperit fără muzică.
R.S.: Ce dificultăţi întâmpină un coregraf în a realiza spectacole în România?
A.G.: E bine să dispui de un buget ca să poţi crea un spectacol
ofertant şi din punct de vedere vizual, aici mă refer la scenografie în
primul rând, dar părerea mea este că dacă un spectacol are un concept
foarte puternic şi este foarte bine lucrat, poate să stea în picioare şi
fără decor, şi la lumina neoanelor, cum s-a şi întâmplat în nenumărate rânduri. Nu cred că în asta constă dificultatea, ideea de teatru-dans
sau teatru fizic nu e foarte bine implementată la noi în România, adică
se fac spectacole, dar destul de puţine şi din nefericire nu prea au o
vizibilitate foarte mare şi nici reputaţie. Din păcate, oamenii,
inclusiv cei care consumă în mod regulat teatru, nu au o părere foarte
bună când aud de teatru-dans pentru că se gândesc automat la un spectacol din care nu înţeleg nimic. Cel puţin cu Zic Zac asta am încercat să combat, reputaţia asta anostă a teatrului-dans
de la noi din ţară. Deşi este un concept mai abstract sau nu are
neapărat o dramaturgie obişnuită, spectatorul trebuie să plece cu un
mesaj sau măcar cu nişte gânduri, cu nişte senzaţii, asta mi se pare
obligatoriu şi în general asta ar trebui să fie menirea oricărui produs
artistic.
R.S.: Făcând o paralelă între musical şi teatru-dans, credeţi că în România musicalul are o reputaţie mai bună?
A.G.: Nu cred, şi musicalul e cumva marginalizat, asta prin
simplul fapt că din nefericire în şcolile de teatru nu se face
suficientă pregătire în această direcţie, iar musicalul este o formă de
spectacol foarte complexă în care interpreţii trebuie să fie bine
pregătiţi din punct de vedere muzical şi coregrafic, nu doar să fie
actori buni. În şcolile de teatru, dansul şi cantoul sunt "bifate" să
zic aşa, şi chiar dacă sunt actori tineri care ar avea date şi
aptitudini pentru acest gen, nu apucă să şi le îmbunătăţească, să le
ducă într-o zonă de performanţă şi atunci toţi cei care ar putea fi foarte buni trebuie să se antreneze singuri. În şcoli nu trage nimeni de ei să îi pregătească în direcţia asta, deci şi ideea de musical, din păcate, e cumva la periferie.
Spectacolul Andreei Gavriliu, Zic Zac, a putut fi urmărit la VedeTeatru, Buzău, sâmbătă, 28 mai 2016, ora 19.30.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu