Odată cu apariţia temperaturilor caniculare, cei
de la CFR fac ceea ce ştiu ei mai bine de ani de zile. Introduc
restricţiile de viteză. Potrivit unui comunicat al celor de la CFR
Călători ieri au fost introduse resticţii de viteză pe mai multe
tronsoane de circulaţie din Banat, Oltenia, sud-vestul Transilvaniei şi
local în Muntenia, după ce ANM a lansat o avertizare meteo pentru
temperaturi ridicate. CFR Călători a informat că trenurile îşi vor
reduce viteza cu 20-30 km/h. De fapt, trenurile care la noi oricum
circulă cu o viteză mică, ieri au circulat cu o viteză foarte mică.
Acest weekend a fost primul cu temperaturi ridicate din
această vară. Au fost suficiente temperaturi de 37-38 pentru a ne
reaminti că infrastructura noastră feroviară este complet depăşită.
Într-o lume în care trenurile de mare viteză vor fi concurate în scurt
timp de cele cu levitaţie magnetică, la noi viteza medie a trenurilor de
pasageri a fost anul trecut de 43,80 km/h, după ce în 1990 ea era de 60
km/h. Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, la nivelul
anului trecut calea ferată aflată în exploatare avea 10.774 km, din care
doar 37% era electrificată, iar densitatea liniilor la 1.000 km pătraţi
de teritoriu era de 45,2%. Pe de altă parte, CFR Infrastructură ar avea
nevoie anual de circa 800 de milioane de euro numai pentru reparaţiile
capitale la calea ferată. În medie sunt scadenţi în fiecare an
aproximativ 320 de km de linie de cale ferată, iar la începutul acestui
an ajunseseră la scadenţă circa 9.000 de km. Cu un ritm estimat de 600
km de linie reparată anual şi considerând că alţi kilometri de linie
ferată nu ar mai necesita reparaţii capitale, compania are nevoie de 15
ani pentru rezolvarea problemei.
Resursele financiare, o problemă
Până atunci însă, rămânem cu restricţiile de viteză şi cu o
cale ferată care va deveni tot mai mică pentru că multe rute nu sunt
profitabile. „90% din trafic este suportat de aproximativ 54% dintre
rute (63% km-cale). Resursele totale utilizate anual în mod real pentru
întreţinere şi reparaţii capitale se situează la un nivel cu 40% mai mic
decât nivelul necesar unui regim de întreţinere normal pe întreaga
reţea aflată în exploatare şi la mai puţin de 20% faţă de nivelul
necesar, luând în considerare recuperarea deficitului de reparaţii
capitale“, se precizează într-un document de sinteză al Master Planului
General de Transport.
Caseta mare
Suntem decuplaţi de lumea viitorului
Transportul pe calea ferată este într-o permanentă schimbare
în lume. Tehnologiile de ultimă oră îşi fac rapid loc, iar trenurile
devin din ce în ce mai performante. România continuă să rămână însă
decuplată de la iureşul tehnologic. De exemplu, Franţa se pregăteşte să
introducă în teste trenuri de mare viteză driverless automatizate, ceea
ce înseamnă că ele vor avea pilot automat, după modelul avionelor. O
ţară care investeşte masiv în transportul pe calea ferată este şi
Turcia, ţară care acum se pregăteşte să construiască o noua linie ferată
de mare viteză. Planuri ambiţioase în acest domeniu are, de exemplu, şi
Cehia care a anunţat că va investi 24,5 miliarde de euro pentru
construirea unei reţele feroviare de mare viteză ce va fi proiectată
pentru trenuri care pot dezvolta viteze de 300 km/h.
Caseta mica
Deficit mare de vagoane la CFR Călători
Nici la CFR Călători situaţia nu arată prea bine. Compania
are un deficit de 300 - 350 de vagoane, iar circa 80% din locomotivele
sale au nevoie de reparaţii mari. Potrivit directorului general al
companiei, Iosif Szentes, parcul rulant a ajuns la jumătate faţă de acum
10-15 ani. În 1990, România avea peste 153.000 de vagoane pentru
trenurile de marfă şi călători şi 4.400 de locomotive.
Intre linii
Întârzierile trenurilor de călători au totalizat în 2015 nu
mai putin de 1.268.506,4 de minute, ceea ce înseamnă 880,9 zile. Adică
aproape doi ani şi jumătate de întârziere a strâns CFR Călători într-un
singur an.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu