Începând din anul școlar 2017-2018, învățământul gimnazial din
România se va modifica. Decizia, influențată sau nu de tevatură publică
din ultimii ani, a fost anunțată marți, 5 aprilie a.c., de ministrul
Educației Naționale și Cercetării Științifice. Parcurgerea unor memorii
din secolul al XIX-lea, cu caracter istoric, m-a pus pe gânduri cu
privire la noul plan-cadru adoptat pentru învățământul gimnazial și la
aplicabilitatea anumitor materii noi.
Citind memoriile lui Grigore Lăcusteanu (Amintirile colonelului Lăcusteanu,
Humanitas, București, 2015), am descoperit câteva pasaje interesante
referitoare la programa de studiu a Școlii Militare de ofițeri, care,
conform autorului, a fost instituită în anul școlar 1855-1856 de către
domnitorul Valahiei, Barbu Știrbei (p. 230). Școala era destinată fiilor
de militari, tinerii putându-se înscrie în jurul vârstei de 11-14 ani.
Cel puțin așa rezultă din memoriile lui Gr. Lăcusteanu, fiul acestuia,
Mihail Lăcusteanu, fiind născut în 1844 (p. 224) și devenind elev al
școlii în 1858 (p. 235). Deși este vorba de o școală militară, materiile
care se studiau în anii până la absolvire mi-au atras atenția, astfel
că voi reda în continuare materiile de studiu, așa cum au fost consemnat
de memorialist: 1) algebră și trigonometrie; 2) aritmetică; 3)
arhitectură, poduri și șosele; 4) geometrie analitică și geodezie; 5)
geometrie descriptivă; 6) geografie; 7) limba română;
limba franceză; 9) limba germană; 10) desen și caligrafie; 11) scrimă;
12) religie; 13) istorie; 14) artă militară; 15) istorie militară; 16)
instucție de infanterie; 17) instrucție de cavalerie (pp. 231-232).
Trecând peste diferențele de epocă și de profilul școlii, ce se
observă? În primul rând că există niște principii, direcții și
preocupări caracteristice naturii umane, care nu pot fi eludate de nici o
formă de deconstructivism la modă. Cunoașterea de sine, logica,
elocința și însușirea unei profesii au fost și sunt țelurile oricărui
parcurs cognitiv.
Unele materii care se studiau atunci încă se mai studiază și astăzi,
deși sunt tot mai contestate de unii „tineri (și mai puțin tineri)
frumoși și liberi”. Dar ce aveți domnule cu limba de română de nu vă mai
place? De ce ați scos o oră de limba română din noul plan-cadru
gimnazial, aveți impresia că elevii sunt suprasolicitați cu materii
„nepractice”? De curând am aflat că niște juni vor să scoata „Miorița”
din programa de limba română pe motiv că instigă, printre altele, la
letargie și fatalism. Să decidă elevii programa de limba română, doar e
la modă să vrei să dărâmi tot ce e vechi (a se citi nu-ți convine)
pentru a pune în loc… nimic.
Revenind la programa descrisă de Gr. Lăcusteanu, ce mai observăm? Se
preda religia. Să sară „florineii”, hipsterii și „radicalii chic”!
Îndoctrinare pe față! Din acest motiv poporul a fost subjugat de
diferitele regimuri de pe la noi, pentru că ofițerii erau îndoctrinați
din școală să susțină o ordine politică cu accente medievale! Scoatem
religia și o înlocuim cu socialismul științific numit astăzi relativism!
Lăsați domnilor fantoma lui Marx să se odihnească, istoria a consemnat
că socialismul/comunismul a fost și este malefic, indiferent de câte
măști i-ați pune pentru a-i da o față umană.
Ce-i mai deranjează pe ăia „frumoși și liberi”? Ora de istorie. Din
fericire, s-au mobilizat cei care înțeleg miza excluderii orei de
istorie și au reușit să convingă decidenții că identitatea nu este
negociabilă în mod deconstructivist și au suplimentat orele de istorice
în noul plan-cadru cu una. Citindu-i pe E. Hobsbawm sau pe L. Boia,
„tinerii frumoși și liberi” vor susține că istoria este deformată de
mituri, în special, din momentul în care națiunea a intrat pe scena
istorică, căci aceasta nu este decât o construcție politico-culturală a
unor elite cu anumite interese. Vor mai spune că continentul european
este vulnerabil din cauza discursului istoric. Eu o să le spun că, în
contextul lipsei de securitate a granițelor europene, unitatea și
determinarea europenilor sunt conferite de memoria comună, iar, în caz
că nu se știa, pentru școală istorică britanică, istorie înseamnă
memorie scrisă, în timp ce pentru cea franceză, istoria și memoria se
susțin reciproc.
Potrivit noului plan-cadru gimnazial, din clasa a V-a și până într-a
VIII-a, elevii vor studia „Educație Socială”, structurată anual pe
materii: „Gândire critică și drepturile copilului”, „Educație
interculturală”, „Educație pentru cetățenie democratică” și „Educație
economico-financiară”.
La sfârșit, am și eu unele nedumeriri…
În clasa a V-a, când elevii vor studia „Gândire critică și drepturile
copilului”, profesorii vor putea să le spună că gândirea critică se
formează în mulți ani de acumulări experimentale și livrești, și că
ideea unui manual care pretinde așa ceva este ineficientă și chiar
periculosă?
Dar în clasa a VIII-a, la ora de „Educație economico-financiară”, o
să li se spună elevilor că în România birocrația sugrumă inițiativa
privată prin nenumărate reglementări care, în cele din urmă, duc la
corupție și politicianism? Oare o să le spună elevilor că în România cel
mai convenabil este să faci afaceri cu statul, căci acesta plătește
mereu, doar colectează atâtea taxe de la cetățeni?
Bănuiesc că cei care vor redacta programa pentru aceste materii vor eluda doct răspunsurile la nedumeririle mele.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu