DISCLAIMER PENTRU COMENTARIILE DEFAIMATOARE – Ziarele online care au un „disclaimer” si un sistem de stergere la cerere a postarilor calomnioase nu pot fi trase la raspundere in locul cititorilor, pentru mesajele care nu incita la ura si la violenta. CEDO a stabilit ca instantele maghiare au incalcat libertatea de exprimare condamnand un site de stiri desi administratorul publicatiei luase masuri adecvate pentru respectarea dreptului la reputatie (Hotararea)
Jurisprudenta
Curtii Europene a Drepturilor Omului in materia raspunderii
furnizorilor de servicii online pentru comentariile utilizatorilor/
cititorilor se rezuma, pana acum, la doar doua hotarari. Una in care
CEDO a stabilit ca nu a existat o incalcare a libertatii de exprimare – cauza Delfi AS vs. Estonia (Marea Camera, 16 iunie 2015) – si alta in care Curtea de la Strasbourg a constatat o violare a libertatii de exprimare, cauza Magyar Tartalomszolgaltatok Egyesulete si Index.hu Zrt vs. Ungaria (Sectia a IV-a, 2 februarie 2016).
Doua spete cu solutii diametral opuse in care diferenta a fost facuta
de masurile luate de administratorii site-urilor online in scopul
protejarii dreptului la reputatie, dar mai ales de continutul
comentariilor in litigiu.
Astfel,
in recenta hotarare de condamnare a Ungariei pentru violarea Art. 10
din Conventie, pe care o prezentam in continuare, CEDO a statuat ca un disclaimer si un sistem de eliminare la cerere, de pe site-urile de stiri, a comentariilor ofensatoare (the notice-and-take-down-system)
constituie instrumente adecvate pentru pastrarea echilibrului intre
dreptul la libertatea de exprimare al presei online si dreptul la
reputatie al persoanelor vizate de mesajele calomnioase ale cititorilor.
Exista insa o conditie, neindeplinita si in cazul site-ului Delfi AS
din Estonia, aceea ca postarile sa nu contina mesaje de ura sau de incitare la violenta („hate speech and incitement to violence”).
Magyar
Tartalomszolgaltatok Egyesulete (Asociatia Furnizorilor Maghiari de
Internet) si platforma online de stiri Index.hu Zrt s-au plans Curtii de
la Strasbourg, in martie 2013, dupa ce instantele maghiare le-au gasit
pe ele responsabile pentru comentariile postate intr-un articol de
cititorii nemultumiti de anumite practici discutabile ale unor firme
imobiliare.
In hotararea din 2 februarie 2016, CEDO
a aplicat criteriile relevante dezvoltate in cauza Delfi AS contra
Estoniei, pentru a evalua proportionalitatea ingerintei in situatii care
nu implica instigare la ura si la violenta. Un rezumat al constatarilor
Curtii a fost dat publicitatii in aceeasi zi printr-un *comunicat de presa, pe care il prezentam in cele ce urmeaza impreuna cu cateva pasaje din motivarea hotararii.
Contextul si continutul comentariilor
Astfel,
Curtea a remarcat faptul ca postarile au vizat aspecte de interes
public (rele practici in afaceri), care generasera deja numeroase
plangeri la protectia consumatorului si diverse proceduri impotriva
societatii comerciale in cauza. Continutul, desi ofensator si pe alocuri
absolut vulgar, nu a constituit o declaratie calomnioasa, ci o judecata
de valoare sau o opinie (protejata de Art. 10 din Conventie), iar
expresiile folosite au fost obisnuite in comunicarea pe mai multe
portaluri de Internet.
Raspunderea autorilor comentariilor
CEDO
a notat ca instantele maghiare au retinut impotriva reclamantelor
faptul ca si-au asumat raspunderea pentru comentariile injurioase sau
nelegale ale cititorilor intrucat le-au permis cititorilor sa posteze
comentarii pe site-urile lor. Autoritatile n-au pus in balanta, sub
nicio forma, raspunderea autorilor comentariilor si raspunderea
reclamantelor pentru respectivele comentarii:
„Curtea
observa ca desi reclamantele au eliminat imediat de pe site-urile lor
comentariile cu pricina dupa ce au fost notificate despre deschiderea
actiunii civile, Kuria le-a gasit raspunzatoare in baza Codului civil
apreciind ca, atata vreme cat le-au permis cititorilor sa scrie
comentarii la articolul in discutie, si-au asumat raspunderea obiectiva
pentru orice comentarii prejudiciabile sau nelegale postate de cititori.
Dupa cum a retinut Curtea de Apel din Budapesta, conditiile pentru
eliminarea comentariilor nu au constituit un aspect relevant in
evaluarea raspunderii obiective”. (paragraful 80 din hotarare)
Masurile luate de reclamante si comportamentul partii vatamate
CEDO
a notat ca instantele maghiare au pus raspunderea pe seama
reclamantelor fara a examina comportamentul acestora in raport cu
comportamentul altor site-uri imobiliare, si in ciuda faptului ca
reclamantele au luat masuri clare pentru prevenirea comentariilor
calomnioase pe portalurile lor sau pentru stergerea postarilor, cum ar
fi un disclaimer si un sistem de eliminare la cerere a mesajelor:
„Curtea
observa ca reclamantele si-au luat anumite masuri generale pentru a
preveni comentariile calomnioase pe site-urile lor sau pentru a elimina
postarile defaimatoare. Ambele
reclamante au avut la rubrica Termeni si Conditii un disclaimer care
stipula ca autorii comentariilor - mai degraba decat reclamantele - erau
raspunzatori pentru comentarii.
Postarile de comentarii injurioase care aduceau atingere drepturilor
tertilor erau interzise. Mai mult, potrivit Regulilor de Moderare
existente pe site-ul celei de-a doua reclamante, 'comentariile nelegale'
erau de asemenea interzise. A doua reclamanta a infiintat o echipa de
moderatori insarcinata cu moderarea partiala a comentariilor postate pe
portalul sau. In
plus, ambele reclamante au avut instalat un sistem de eliminare la
cerere a comentariilor, prin intermediul caruia oricine putea notifica
furnizorul de servicii sa stearga postarile nelegale. Moderatorii și furnizorii de servicii puteau elimina oricand comentariile considerate nelegale”. (paragraful 81 din hotarare).
„Instantele
maghiare au considerat ca, prin permiterea comentariilor nefiltrate,
reclamantele ar fi trebuit sa anticipeze ca unele postari ar putea
depasi cadrul legal. Pentru
Curte, aceasta echivaleaza cu o pretentie excesiva si nerezonabila, de
natura sa compromita libertatea dreptului de a comunica informatii pe
Internet”. (paragraful 82 din hotarare)
„Curtea
observa de asemenea ca firma vatamata niciodata nu le-a solicitat
reclamantelor sa elimine comentariile, ci a optat sa le actioneze direct
in justitie – aspect care nu a atras deloc atentia instantelor maghiare
in evaluarea circumstantelor cauzei pe care acestea au realizat-o.
Pe de alta parte, instantele maghiare au stabilit raspunderea obiectiva
in sarcina reclamantelor pentru 'oferirea de spatiu pentru comentarii
calomnioase si degradante' si nu au analizat nici comportamentul
reclamantelor, nici comportamentul partii civile”. (paragraful 83 din hotarare)
Consecintele comentariilor
In
primul rand, Curtea a reiterat ca, in aceasta speta, miza era reputatia
unei companii private, care nu are dimensiunea morala a dreptului la
reputatie al unui individ (a se vedea paragraful 84 din hotarare). In
acest context, consecintele comentariilor pentru site-urile imobiliare
trebuie tratate din aceasta perspectiva. La momentul publicarii
articolului si a comentariilor care l-au insotit, existau anchete in
curs de desfasurare care vizau conduita in afaceri a site-urilor
imobiliare. Prin urmare, Curtea nu a fost convinsa ca postarile au
generat un impact negativ suplimentar sau semnificativ asupra atitudinii
consumatorilor.
Pe
de alta parte, plasarea raspunderii in sarcina reclamantelor poate avea
consecinte negative asupra rubricii pe care acestea au rezervat-o
comentariilor, si chiar poate sa le constranga sa inchida definitiv
rubrica de opinii (paragraful 86 din hotarare): „Pentru Curte, aceste consecinte pot avea, direct sau indirect, un efect de inhibare (chilling effect, n.r.) asupra libertatii de exprimare pe Internet. Acest efect poate fi extrem de daunator pentru un site non-comercial precum cel al primei reclamante”.
Instantele
maghiare au fost prea putin preocupate de posibilele riscuri pentru
reclamante, ca protagoniste ale presei online libere, si, inca o data,
nu au pus pe deplin in balanta interesele libertatii de exprimare pe
Internet, pe de o parte, si dreptul site-urilor imobiliare la reputatia
lor comerciala, pe de alta parte: „Curtea a subliniat in mai
multe randuri rolul esential pe care presa il joaca intr-o societate
democratica (a se vedea De Haes si Gijsels vs. Belgia, citata anterior,
par. 37) - un concept care, in societatea moderna, cuprinde fara
indoiala mass-media electronice, inclusiv Internetul”. (paragraful 87 din hotarare)
„Curtea
nu poate sa nu observe ca instantele maghiare nu au acordat nicio
atentie asupra reclamantelor ca protagoniste ale mass-mediei electronice
libere. Instantele nu s-au angajat sa evalueze in ce masura antrenarea
raspunderii civile asupra operatorului unui portal de stiri va afecta
libertatea de exprimare pe Internet.
Atunci cand au stabilit responsabilitatea in cauza, instantele maghiare
nu au pus in balanta sub nicio forma acest interes si interesul partii
civile. Numai si acest fapt pune sub semnul indoielii caracterul adecvat
al protectiei dreptului reclamantelor la libertatea de exprimare, la
nivelul instantelor nationale”. (paragraful 88 din hotarare)
Concluzia
In
cele din urma, Curtea a stabilit ca, daca este insotita de proceduri
efective care sa permita o reactie rapida, sistemul de eliminare la
cerere a comentariilor (the notice-and-take-down-system) poate functiona
in multe cazuri ca un instrument adecvat pentru a pastra echilibrul
intre drepturile si interesele tuturor celor implicati. Curtea nu a
gasit niciun motiv care s-o determine sa retina ca un astfel de sistem,
care functiona pe ambele site-uri ale reclamantelor, nu ar fi putut fi
in masura sa ofere o cale viabila pentru protejarea reputatiei
comerciale a site-urilor imobiliare.
Accesari:60
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu