ABUZUL IN SERVICIU, LA CCR - Presedintele Augustin Zegrean s-a pronuntat: „Eu nu cred ca orice incalcare de lege de catre un functionar public poate fi sanctionata ca abuz in serviciu... In Europa mai sunt 12 tari care sanctioneaza cu inchisoarea abuzul in serviciu, restul nu... Sunt tari in care li se interzice sa mai poata sa ocupe functii publice o anumita perioada, dar la noi s-a mers pe aceasta varianta. Din timpul comunismului s-a introdus in Codul penal, si acolo a ramas”
Presedintele CCR Augustin Zegrean (foto) a iesit public cu declaratii pe marginea infractiunii de abuz in serviciu. S-a intamplat la numai trei zile dupa ce Curtea
Constitutionala a analizat, in sedinta de joi 5 mai 2016, fara a lua o
decizie, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 13/2 din
Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea
faptelor de coruptie, dispozitii care majoreaza cu o treime limitele
speciale ale pedepsei aplicate „in cazul infractiunilor de abuz in
serviciu sau de uzurpare a functiei, daca functionarul public a obtinut
pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit”.
Intr-un interviu acordat duminica 8 mai 2016 postului Digi24 si preluat de Agerpres, Augustin Zegrean a precizat ca instanta pe care o conduce trateaza cu mare atentie problema abuzului in serviciu: „Inca
nu am luat nicio decizie, lucrurile sunt in studiu la Curte. Chiar am
luat cu foarte mare seriozitate in discutie si in studiu lucrurile
acestea”.
Seful
CCR a explicat ca la nivel european exista in acest moment o preocupare
sporita in legatura cu modul in care este reglementata si pedepsita
fapta de abuz in serviciu, precizand ca la Curtea Constitutionala exista
chiar si un document intocmit de Comisia de la Venetia, la cererea
Parlamentului European si a Consiliului Europei. Potrivit lui Zegrean,
doar aproximativ un sfert dintre statele europene sanctioneaza cu
inchisoarea aceasta infractiune, reglementata in Romania atat prin Codul
penal, cat si prin Legea nr. 78/2000:
„Avem
si un document intocmit de Comisia de la Venetia, la cererea
Parlamentului European, a Consiliului Europei, nu a UE, pe aceasta tema -
reglementarea abuzului de putere, abuzului in serviciu. In toate tarile
sunt preocupari in acest domeniu.
In Europa, din cate am verificat si am constatat, mai sunt 12 tari care
sanctioneaza cu inchisoarea abuzul in serviciu, restul nu sanctioneaza.
Adica nu-l sanctioneaza cu inchisoarea. Sunt tari in care li se
interzice sa mai poata sa ocupe functii publice pe o anumita perioada de
timp, dar la noi s-a mers pe aceasta varianta. La noi, din cate stiu, din timpul comunismului s-a introdus aceasta infractiune in Codul penal, si acolo a ramas. (...) Poate
da nastere la discutie, poate da nastere la interpretari, pentru ca,
daca e sa va spun, in Codul penal este definita infractiunea ca atare si
este stabilita o sanctiune, in Legea 78 este practic o agravanta a
pedepsei stabilite in Codul Penal si atunci se poate pune intrebarea
daca definitia este cea din Codul Penal si cea din art. 13/2 este
agravanta la Codul penal.
Daca e agravanta la Codul Penal, ar trebui sa fie tot in Codul Penal.
Aici este problema - avem doua infractiuni de abuz in serviciu definite
sau este aceeasi infractiune de abuz in serviciu definita si acolo este o
agravanta, dar asta nu ar fi un capat de tara.
In opinia sefului CCR, nu orice incalcare de lege de catre un functionar public poate fi sanctionata ca abuz in serviciu:
Nimeni nu poate sa-l oblige (pe legiuitor, n.r.)
nici sa sanctioneze, nici sa nu sanctioneze. (...) Nu este problema
noastra. Noi trebuie sa spunem doar daca se respecta sau nu se respecta
Constitutia prin aceasta. Or, daca am lua orice infractiune, nu putem sa
analizam sa spunem ca nu respecta drepturile omului pentru ca s-a
stabilit sanctiune pentru o infractiune data. Nu este nici treaba
judecatorului ordinar, nici treaba judecatorilor de la CCR sa spuna daca
o fapta trebuie sau nu incriminata. (...) Acum, eu nu cred ca orice incalcare de lege de catre un functionar public poate fi sanctionata ca abuz in serviciu. Sigur ca trebuie analizate de la caz la caz si de la situatie la situatie. De fapt, daca citim cu buna credinta definitiile atat din Codul Penal, cat si din lege, lucrurile sunt destul de clare - sigur ca nu le convine ca sunt trimisi in judecata si trebuie sa raspunda penal pentru faptele lor. Cui i-ar conveni?”
Cum defineste noul Cod penal abuzul in serviciu
Art. 297 Cod penal - Abuzul in serviciu
„(1)
Fapta functionarului public care, in exercitarea atributiilor de
serviciu, nu indeplineste un act sau il indeplineste in mod defectuos si
prin aceasta cauzeaza o paguba ori o vatamare a drepturilor sau
intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane
juridice se pedepseste cu inchisoarea de la 2 la 7 ani si interzicerea
exercitarii dreptului de a ocupa o functie publica.
(2)
Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza si fapta functionarului public
care, in exercitarea atributiilor de serviciu, ingradeste exercitarea
unui drept al unei persoane ori creeaza pentru aceasta o situatie de
inferioritate pe temei de rasa, nationalitate, origine etnica, limba,
religie, sex, orientare sexuala, apartenenta politica, avere, varsta,
dizabilitate, boala cronica necontagioasa sau infectie HIV/ SIDA”.
Abuzul in serviciu in vechea reglementare (Codul penal din 1969)
„Fapta
functionarului public, care, in exercitiul atributiilor sale de
serviciu, cu stiinta, nu indeplineste un act ori il indeplineste in mod
defectuos si prin aceasta cauzeaza o tulburare insemnata bunului mers al
unui organ sau al unei institutii de stat ori al unei alte unitati din
cele la care se refera art. 145 sau o paguba patrimoniului acesteia se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu