Concluzia controlului efectuat de Prefectura Neamț privind respectarea legii în privința construirii parcării etajate de la Roman
Comisia
de control a fost compusă din Paula Măndiță şi Gheorghe Palade – Corpul
de control al prefectului şi d-l Zabavschi Viorel, reprezentantul
Inspectoratului de Stat în Construcţii Neamţ.
CONSTATĂRI REZULTATE ÎN URMA CONTROLULUI
1. Urmare cererii adresată de d-na Doiniţa Maftei, director
la Direcţia Administrare Peţe-Bazar—Obor din Primăria Roman a fost
eliberat certificatul de urbanism nr.114 din 04.04.2012 în scopul
construirii unei parcări publice P+1E.
Conform
certificatului de urbanism, terenul în suprafaţă de 3105 mp. pe care
urma să se construiască obiectivul se afla în proprietatea publică a
municipiului Roman, fără restricţii de construire, putându-se autoriza
construcţii şi amenajări noi pentru parcarea/gararea mijloacelor de
transport auto. Potrivit pct.5 lit.d1 din certificatul de urbanism,
cererea de emitere a autorizaţiei de construire trebuia însoţită,
printre altele, de avizele şi acordurile necesare obţinerii autorizaţiei
de construire, privind utilităţile urbane şi infrastructura,
numărându-se şi avizul privind alimentarea cu apă şi canalizarea.
2.
Prin cererea înregistrată la CJ APASERV SA cu nr. 2882/16.05.2012,
Direcţia Administrare Pieţe-Bazar-Obor Roman a solicitat companiei
avizul privind reţelele de distribuţie apă potabilă şi reţelele de
canalizare menajeră, aflate în zona obiectivului menţionat în
certificatul de urbanism.
3. Prin adresa nr. 3067/28.05.2012, CJ APASERV SA a comunicat Direcţiei Administrare Pieţe-Bazar-Obor Roman faptul că în zona lucrării are reţele de distribuţie apă potabilă şi reţele de canalizare şi a acordat „aviz favorabil” pentru executarea lucrării, cu condiţia respectării unor precizări şi condiţii menite a proteja instalaţiile aflate în exploatare.
Astfel, la pct. 4 al avizului se menţionează faptul că „în timpul executării lucrării, beneficiarul va urmări să respecte planul de situaţie şi prevederile din STAS nr. 8.591 – 1/1997”, iar la pct. 7 este stipulat faptul că „datorită
faptului că pe amplasamentul investiţiei avem reţele de distribuţie apă
potabilă şi reţele de canalizare, în baza unui proiect tehnic se va
realiza devierea acestora”.
De
asemenea, potrivit pct. 8 din avizul CJ APASERV SA, „nerespectarea
condiţiilor şi precizărilor din cuprinsul avizului atrag nulitatea
acestuia şi suportarea de către beneficiar a tuturor consecinţelor ce
decurg din acesta.”
Anexat
avizului a fost înaintat beneficiarului un exemplar din planul de
situaţie pe care s-au figurat reţelele de distribuţie apă potabilă şi
reţelele de canalizare.
4.
Ca urmare a cererii Direcţiei Administrare Pieţe-Bazar-Obor din
Primăria municipiului Roman, reprezentată prin director Maftei Doiniţa, a
fost emisă autorizaţia de construire nr. 160/12.07.2012, prin care au
fost autorizate lucrările de construire pentru obiectivul „Parcare
publică P+1E”, cu condiţia respectării prevederilor
certificatului de urbanism şi ale avizelor favorabile care fac parte
integrantă din autorizaţie.
În cuprinsul autorizaţiei mai este menţionat şi faptul că „nerespectarea
întocmai a documentaţiei, inclusiv a avizelor şi acordurilor obţinute,
constituie infracţiune sau contravenţie, după caz, în temeiul
prevederilor art. 24 alin. (1), respectiv ale art. 26 alin. (1) din
Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii, republicată”.
5.
Conform prevederilor din STAS nr. 8.591 – 1/1997, care stabileşte
condiţiile de amplasare în localităţi a reţelelor edilitare subterane,
respectiv distanţele minime dintre reţele şi elementele de construcţie, între
conductele de alimentare cu apă şi fundaţiile de clădire trebuie să se
respecte o distanţă minimă de 3,0 m, în plan orizontal. Iar referitor
la canalele colectoare, acelaşi STAS stabileşte o distanţă minimă de
2,0 m între acestea şi fundaţiile de clădire, în plan orizontal.
Potrivit
anexei la Certificatul de urbanism nr.114 din 04.04.2012 constituit
dintr-un plan al amplasamentului întocmit de şeful de proiect – arhitect
Sebastian Săvescu- conductele de alimentare cu apă apar identificate în
afara ariei de construire a imobilului, însă trei tronsoane ale reţelei
de canalizare se îmbină chiar sub construcţia edificată. Nu este
menţionată, în cuprinsul planului, distanţa la care se află reţeaua de
alimentare cu apă faţă de fundaţia viitoarei construcţii.
Raportând
prevederile STAS nr.8591-1/1997 la planul de situaţie, rezultă faptul
că nu s-a respectat distanţa minimă în ceea ce priveşte reţeaua de
canalizare, construcţia fiind amplasată practic peste aceasta.
Cu
privire la reţeaua de canalizare, având în vedere faptul că în planul
de situaţie nu se precizează distanţa faţă de construcţie, comisia nu
poate stabili dacă au fost respectate prevederile STAS –ului.
Conducta
care a produs avaria din municipiul Roman nu este identificată în
planul de situaţie mai sus amintit. Aceasta se află amplasată în colţul
de nord-vest al parcării.
Factorii
responsabili din cadrul Primăriei municipiului Roman au precizat că nu
ştiau de existenţa acestei conducte drept pentru care nu a fost
identificată în planul de situaţie.
Faţă
de această menţiune facem precizarea că potrivit dispoziţiilor Legii
nr.213/1998 privind bunurile proprietate publică, modificată cu
completările ulterioare(pct.III, alin.4 din anexă) reţelele
de alimentare cu apă, canalizare, termoficare, staţiile de tratare şi
epurare a apelor uzate, cu instalaţiile, construcţiile şi terenurile
aferente fac parte din bunurile care aparţin domeniului
public al municipiului ( în cazul de faţă). Pe cale de consecinţă, fiind
cuprinsă în inventarul bunurilor care constituie domeniul public al
municipiului Roman şi conducta în cauză ar fi trebuit identificată în
planul de situaţie amintit mai sus.
6. Întrucât
beneficiarul lucrării a întocmit o altă documentaţie tehnică în vederea
devierii reţelei de utilităţi – gaze, a fost necesar, conform
prevederilor legale în materie, un nou aviz eliberat de către ApaServ în
vederea obţinerii autorizaţiei de construire.
Astfel, a fost emis avizul nr.1499/18.04.2013 prin care sunt reiterate aceleaşi condiţii stabilite în avizul anterior, precizându-se că în zona lucării există reţele de distribuţie apă potabilă şi reţele de canalizare.
7. În
data de 12.05.2014, înainte de începerea lucrării, a fost încheiat
procesul verbal de predare-primire a amplasmentului şi bornelor de
reperare între executant – S.C.CONTACT STEEL SRL Roman şi Primăria
municipiului Roman – Administraţia pieţelor , bazar, obor având ca
obiect investiţia – construire parcare publică P+1E - Piaţa Centrală
Roman.
Reprezentantul
Apa Serv SA menţionează pe acest document că “ pe amplasament există
reţele de apă şi de canalizare conform avizului nr.1499/18.04.2013” (
menţionat la pct.6 din prezentul Raport).
8.
Lucrarea a fost recepţionată în data de 25.04.2016, fiind încheiat
Procesul verbal de recepţie la terminarea lucrărilor nr.289. Comisia de
recepţie a propus admiterea cu obecţiuni a recepţiei, legate de lipsa
etanşeităţii la sistemul de colectare a apelor pluviale. Ulterior a fost
încheiat Procesul verbal de recepţie a remedierii obiecţiunilor
înregistrat cu nr.372/25.05.2016, constatându-se finalizate remedierile
solicitate.
Faţă
de cele constatate mai sus, apreciem că nu au fost respectate, de către
beneficiar, condiţiile de avizare stabilite de ApaServ S.A., astfel
încât sunt incidente dispoziţiile art.26, alin.1, lit.i) din Legea
nr.50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construcţii, republicată,
cu modificările ulterioare care prevăd sancţiunile corespunzătoare
aplicabile în acest caz. Acestea urmează să fie stabilite conform
art.27, alin.4 din actul normativ mai sus menţionat.
Prefectura Neamț
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu