|
|
Carti LiterNet.ro
Ca
si in anii trecuti, aveti posibilitatea sa redirectionati 2% din
impozitul pe venit deja plătit statului catre LiterNet. Acest transfer
nu va costa nimic; suma va fi platita direct de catre ANAF catre
LiterNet.
Pentru cei care vor sa redirectioneze 2% din impozitul pe venituri pentru LiterNet, iata datele necesare: Denumire entitate non profit: Asociatia LiterNet Cod de identificare fiscala: 14791770 Cont bancar (IBAN): RO95BRDE080SV04774310800 Banca: BRD - Sucursala Brasov
Mai multe detalii aici: http://www.liternet.ro/noutati/27/2-pentru-LiterNet.html. |
Dragi prieteni,
Portalul cultural LiterNet (http://www.liternet.ro) are placerea sa va anunte aparitia unei noi e-carti editate de LiterNet:
Teatru Desteptarea primaverii Frank Wedekind
› Intra pe pagina editurii pentru a descarca volumul
Argument:
In scrisoarea adresata unui critic, Frank Wedekind incerca sa isi explice intentiile, intr-un
efort de a preintampina o receptare gresita a piesei sale: "Va rog sa
imi permiteti a va trimite prin posta o lucrare intitulata Desteptarea primaverii,
in care am incercat sa transpun poetic problema pubertatii. Am cautat
sa dau educatorilor, parintilor si profesorilor sugestii pentru o
atitudine mai umana si rationala. Nu pot sa-mi mai dau seama in ce masura am reusit sa luminez substanta sumbra a acestei problematici..."
Nelinistea autorului se dovedeste a fi intemeiata. Publicata in anul 1891 si subintitulata O tragedie a copiilor,
subiect tabu - sexualitatea si manifestarile ei la pubertate - precum
si scenele de avort si homoerotice, socheaza profund si morala burgheza a
sfarsitului de secol 19. Reprezentarea piesei este interzisa nu numai
de cenzura din Germania, dar si de cea din Europa si America de Nord.
Noile doctrine filosofice ale vitalismului, noile descoperiri
stiintifice ce scot in evidenta mecanismele biologice ce stau la baza
comportamentului si psihismului uman, nu au ajuns inca sa fie cunoscute
in afara cercurilor stiintifice. Desi energiile contradictiilor ce
insotesc schimbarile radicale ce apar in acest sfarsit de secol, colcaie
in subterane, ele nu se fac inca resimtite cu pregnanta la suprafata.
Ne aflam in anul 1891, iar omenirea nu este inca gata sa faca saltul
catre o societate ce pune la baza ei libertatea individului.
Cu toate aprecierile elogioase venite din partea criticilor literari,
vor trece nu mai putin de 15 ani de la publicare pana cand Wedekind isi
va vedea textul pus in scena in anul 1906, la Berlin, in regia lui Max
Reinhardt. Versiunea scenica sufera, insa, mutilari esentiale ale
textului, din cele 19 scene care se succed in ritm alert de-a lungul celor trei acte, cenzura eliminand nu mai putin de patru.
In apararea autorului si a integralitatii textului, Reinhardt scrie o
scrisoare politiei locale, in care explica cum forma dramatica cu totul
noua in care scrie Wedekind, scoate textul in afara oricaror posibile
acuzatii de obscenitate: "In aceasta opera nu este vorba numai de un
text nou, dar si de o forma originala de reprezentare a psihologiei, iar
tema sa (lupta mentala si fizica a tineretului adolescentin), abordata
cu atata seriozitate morala, onestitate, simt al valorii si greutate
tragica, este atat de departe de frivol, in intregime libera de orice
sugestie urata, ca posibilitatea de a aduce ofensa sensibilitatii
spectatorului iese din discutie".
Adevaratul subiect al piesei dispare astfel, strivit de obtuzitatea si
ipocrizia unei societati ce refuza sa se uite la tot ceea ce cade in
afara unui comportament social reglementat de catre dictonul ordine si disciplina.
Afrontul adus ordinii morale a societatii imperial-wilhelmiene
a facut ca substanta poetica a constructiei dramatice, cea care
transfigureaza situatiile si eroii piesei pentru a le oferi inaltimea
unor experiente spirituale sa fie ignorata cu desavarsire de catre
cenzori. "Va rog sa-mi aratati o
singura violare a moralitatii in aceasta scriere!", striga neputincios
elevul Melchior Gabor in fata Consiliului profesoral care-l
acuza ca a adus, prin manuscrisul sau care descrie detailat actul
reproducerii la oameni, o ofensa "sentimentului inradacinat in om cu
privire la discretia pudicitatii unei ordini morale a lumii!"
Intensitatea ce se acumuleaza pe parcursul desfasurarii piesei
alimenteaza combustia ce elibereaza spiritul din legatura sa cu materia.
Aceasta calitate a scriituri dramatice te izbeste deopotriva ca
cititor, dar si ca spectator. Wedekind reuseste sa dea poeziei forta
alchimica de a distila materia, transformand plumbul si fierul in metale
nobile ce nu vor fi niciodata atinse de coroziune.
Interesant este ca pana la mijlocul anilor 1970, Desteptarea primaverii
a fost reprezentata peste tot in lume in varianta ei cenzurata, multi
regizori dand dovada de solutii creative ingenioase prin care, pentru a
proteja spectatorul de agresiune vizuala, ceea ce se intampla in scenele
incriminate nu este reprezentat la vedere, ci doar sugerat. Este ca si
cand intensitatea si frumusetea aproape ireala continuta in ele sunt
inabusite, de teama impactului.
Neincrederea in puterea transformatoare a poeziei si supunerea totala
fata de puterea interdictiei, a mecanismelor ei psihologice, au vaduvit
generatii intregi de spectatori de o desteptare completa, tinandu-i departe de frumusetea unuia dintre cele mai valoroase texte ale dramaturgiei universale.
(Anca Ionita) |
Editura LiterNet (http://editura.liternet.ro)
este cea mai longeviva Editura online (si singura exclusiv online) din
Romania publicind in cei peste 15 ani de activitate peste 333 volume ale
unor autori romani, maghiari, germani, francezi, catalani, americani si
rusi in prezentari grafice de exceptie. In acest moment volumele
LiterNet au atins 1.750.300 exemplare descarcate. Volumele LiterNet sint
disponibile gratuit atit cititorilor din tara cit si celor din
strainatate.
Cartile aparute la editura LiterNet pot fi descarcate gratuit in format Acrobat Reader (pdf) de pe situl LiterNet, de la adresa http://editura.liternet.ro |
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu