Rupţi iremediabil între „două eternităţi”, ne consolăm cu ideea că
vom putea stăpîni timpul, curgerea domoală a clipelor. Numai că timpul
nostru a pierdut orice eternitate, lăsîndu-ne în consolarea cîtorva
clipe. Căci „eternul e mai vechi decît temporalul”, după o aserţiune
kierkegaardiană. Tot timpul se poate concentra într-o singură clipă,
după cum o clipă poate conţine tot timpul. Eternitatea leagă doar două
clipe. Moartea ne plasează într-o eternitate golită de timp. Ea aboleşte
timpul ca durată, îl returnează propriei inexistenţe. Moartea mută
timpul în afara oricărui spaţiu. Viaţa ne face restanţierii morţii.
Fascinaţia scurtă a vieţii este maculată iremediabil de eternitatea vidă a morţii. Viaţa pare o pedeapsă pentru faptul că putem muri. Trebuie să plătim cu ceva pentru avantajul de a avea oricînd moartea la îndemînă. Moartea ne oferă
o singură viaţă. În constatarea că doar din interiorul vieţii putem
vorbi despre moarte nu este valabilă şi reciproca. Căci din interiorul
morţii nu a vorbit nimeni despre viaţă. Nu există un limbaj al morţii pe
înţelesul vieţii. Viaţa conţine doar un singur adevăr – moartea ei.
Filosofia şi teologia vorbesc despre moarte doar de pe marginea vieţii.
Cu toate că, după o afirmaţie schopenhaueriană, „… greu s-ar filosofa
dacă n-ar fi moartea”. Curios cum cel mai profund lucru, moartea, nu se
învaţă nicăieri. Cu toate acestea, ea ne reuşeşte tuturor în mod
absolut. Nimeni nu a reuşit să o rateze. Deşi a progresat enorm în
privinţa posibilităţilor vieţii, orice om moare (ionescian vorbind) de
parca ar fi primul om. Totuşi, noi scoatem maximul morţii din minimul
existării.
Ne-ar trebui cel puţin două vieţi: una în care să învăţăm să trăim şi alta în care să învăţăm să
murim. În una singură, le ratăm pe amîndouă. Moartea nu poate fi
înţeleasă cu datele vieţii, ci doar cu non-datele sale. Moartea este
prezentă cu o imensă absenţă. Ea este singura posibilitate de a putea să
nu mai fim. Ne ajută să nu mai fim pentru totdeauna. Noi putem trăi viaţa doar dacă putem trăi cît
de cît şi moartea. Fără aceasta din urmă viaţa nu este întreagă. Căci
viaţa poate fi trăită doar în perspectiva morţii. Aceasta face parte din
viaţă chiar prin faptul că îi stabileşte limita. Un drum are sens doar
dacă are o finalitate. Drumul vieţii este indicat de propriul
sfîrşit. Viaţa este prilejul temporar de a evidenţia perenitatea morţii.
Moartea se naşte odată cu noi, perspectiva vieţii îşi naşte şi propria
limită. De fapt, moartea nu vine din afară, ea apare chiar din posibilitatea noastră de a fi. Căci a fi înseamnă a fi muritor – sum muribundus.
„Moartea nu este un eveniment al vieţii. Moartea nu se trăieşte” (L.
Wittgenstein) tocmai pentru că ea face organic parte din viaţă, din
constituţia oricărei fiinţe. Ceea ce nu moare nu fiinţează, ci doar
există. Paradoxul existenţial face ca să ne fie frică de ceva
inexistent, adică de moarte, şi nu de imprevizibilitatea vieţii. Ne este
frică de o certitudine tanatologică, şi nu de incertitudinea apăsătoare
a faptului de a fi. Moartea nu poate fi învinsă prin
înţelegere, nici prin filosofare pe marginea ei. Ea poate fi acceptată
doar dacă facem din ea o condiţie de posibilitate a vieţii, dacă îi
contrapunem perspectiva imposibilă a nemuririi. Numai că, în ipostaza de
nemuritori, i-am ridica temple putinţei de a muri. Omul poate visa la
nemurire tocmai pentru faptul că poate să moară. Trupul muritor îşi
deleagă sufletul nemuritor în periplul veşniciei. Miracolul vieţii dă
mîna cu de-ne-înţelesul morţii. Cea mai înaltă şi mai tragică aspiraţie
umană e cea a deducerii eternităţii sale din propria dispariţie. Căci ce
este mai tragic şi mai redemptoriu în acelaşi timp decît să-ţi cauţi
nemurirea în braţele morţii? Ce poate depăşi în fantezie faptul de a
introduce moartea în propria perpetuitate? „Dacă nu ne-ar fi frică de
moarte, nu cred că ideea nemuririi s-ar fi înfiripat vreodată” (B.
Russell). Pozitiv, în moarte, e chiar faptul stupefiant că putem muri.
Fapt ce poate fi evidenţiat doar de perspectiva cutremurătoare a
imposibilităţii lui. Conştiinţa apăsătoare a morţii este preţul plătit
pentru inconştienţa totală a naşterii. Despre moarte se poate doar tăcea în
mod înţelegător. Ca atare, acceptăm că „şi noi vom muri”, dar fără să
credem prea mult în acest fapt. Propriul sfîrşit ne rămîne
inconceptibil. Moartea ne naşte în braţele altui nimic, căci
„moartea e sipetul nimicului”, cu o alegaţie heideggeriană. Ne aşază în
golul unei tăceri disleptice. Aşterne peste noi o rece veşnicie. Ne
îndeamnă să in-existăm pînă la o altă venire… Nu se poate vorbi din
efemeritatea vieţii despre eternitatea morţii. Se pot formula
doar cîteva mirări relative. „Dacă ai fi văzut cînd s-a ivit din nimic,
ai fi ştiut şi cînd s-a reîntors în nimic” (Tertulian). Moartea este
actul fundamental al vieţii pentru care nu trebuie făcut nimic. Trebuie
doar să-i aşteptăm cutremuraţi neprevăzutul. Moartea nu caută pe nimeni.
Ea ne găseşte chiar în efortul nostru de a o evita. Pentru că ea este
întotdeauna cu un pas înaintea vieţii. (Problema e că moartea ne găseşte
chiar înainte de a ne căuta).Viaţa calcă cu exactitate în urmele
morţii. Ca atare, nu ne rămîne decît să ne trăim viaţa şi să ne murim
moartea. Căci „a muri moartea înseamnă a trăi, a proba trăind faptul de a
muri” (S. Kierkegaard). Viaţa – prilejul unic ca materia spiritualizată
să-şi deplîngă efemera-i soartă, moartea de care nu se ştie folosi.
Pentru a putea muri, avem neapărat nevoie de cel puţin o… viaţă. Viaţa
ne-a fost dată ca să avem, la nevoie, cu ce muri. Nu putem muri chiar
din nimic. Viaţa ne scoate puţin din eternitate. Moartea ne introduce,
politicoasă, la loc.
Nu există înţelegere care să ne mîntuiască de actul propriu
de a muri şi, din păcate, nici salvare. Despre moartea mea nu ştiu nimic
de la mine însumi, ci doar din exemple colaterale. Moartea este
alteritatea supremă cuibărită în propriul eu, intimitatea cea mai
străină. Despre moarte se poate vorbi în general, dar nu se poate spune
nimic în particularitatea sa unică. Moartea este trăirea propriei
imposibilităţi de a crede că vom muri. Cea mai mare nedreptate
ontologică – să putem muri doar prin intermediul vieţii. Moartea trăieşte doar
la viitor. Nimeni nu poate percepe prezentul efectiv al morţii, ci doar
viitorul ei anticipat. Clipa în care nu mai sîntem s-a golit de orice
prezent. Prin moarte, ca fapt, viitorul nu-şi mai aşteaptă prezentul.
Moartea întoarce temporalitatea, mai exact echi-temporalitatea,
în imposibilitatea ei primordială. Naşterea este prima posibilitate a
morţii, chemarea ei din ceţurile intemporalităţii. Ea ne pre-destinează
necondiţionat morţii. Viaţa este o continuă naştere şi moarte. „Dasein-ul
factic există născîndu-se mereu şi născîndu-se el deopotrivă moare
deja, în sensul că fiinţa sa este fiinţă întru moarte” (M. Heidegger).
În înţelegerea morţii putem înainta doar atît cît am înaintat în
înţelegerea vieţii. Căci ele se descoperă doar împreună, anulîndu-se. Nu
poate exista o analitică a morţii în afara ontologiei vieţii, una din
care fenomenalitatea sa a fost evacuată. Afară de situaţia în care ea
evoluează conceptual într-un eter fenomenologic. A muri – oricum am
conota ontic şi ontologic acest fapt – înseamnă a părăsi o viaţă, un
trup. De aceea Dasein-ul heideggerian poate muri doar
în cuvinte, din care, ontologic, s-a şi născut… În registru ontic, nu
putem muri decît prin intermediul organelor trupului. Doar în gînd putem
trăi ca muribunzi toată viaţa. Fiinţa este parţial posibilitate
realizată şi posibilitate posibilă. Existenţa ei este mereu
concretitudine şi posibilitate în mers, ea este mereu de
încheiat şi de îndeplinit. Moartea aşteaptă undeva pe drum, în
posibilitatea posibilă, acolo unde chiar şi gîndul pătrunde cu greu.
Gîndirea morţii este maximul oricărei gîndiri. Ea gîndeşte chiar din
neputinţa propriei limite, pe măsură ce se anulează. Putem doar gîndi
moartea în de-ne-înţelesul ei. Oricît am încerca să trăim, trăim
aproximativ, şi oricît am evita să murim, reuşim să murim perfect. Căci
existenţa fiinţei se „întregeşte” în indefinitul morţii. Moartea
încheie ceea ce a început naşterea, face sinteza dintre nou-născut şi
cadavru. „Să ne ferim să spunem că moartea este opusă vieţii. Viaţa este
numai o varietate a morţii, o varietate foarte rară” (F. Nietzsche).
Moartea nu este un răspuns la o mare incertitudine, ci este normalitatea
incognoscibilă a faptului de a fi. Intimă vieţii, moartea îi rămîne
acesteia total străină. Moartea se foloseşte impecabil de viaţă, şi-o
asumă în mod absolut. Născuţi în ignoranţă, ştim sigur doar faptul – mai
exact, desfăptuirea – că vom muri. Ne-am născut pentru a avea de unde
muri. Naşterea este vinovată pentru moartea noastră, pentru avalanşa apriorică a de ce-urilor
ultimative. Ne naştem pentru a-i da morţii de lucru, pentru a-i oferi
materia inefabilă pe care o transformă cu atîta precizie în nimic. Ne
naştem pentru a prelungi moartea cu încă o viaţă.
Cum poate o viaţă efemeră să producă o moarte eternă? Dintr-o naştere întîmplătoare, reuşim o moarte exactă, absolută. Reuşim să
murim doar cu datele naşterii, cu toate limitele puse în ea. Viaţa nu
ştie să iasă din ea însăşi decît prin intermediul morţii. Fără acest ajutor, ea
ar exista intemporal. Moartea este pre-condiţia de posibilitate a
oricărei vieţi. Ne putem naşte tocmai în virtutea faptului că putem
muri. Murim, în mod personal, prin intermediul unei impersonalităţi, a
unui fenomen straniu. Murim cu datele unei absurdităţi. Exterioară
aparent vieţii, moartea se poate mişca doar în limitele
acesteia. În afara vieţii nu s-ar putea şti că poate exista moartea,
nici măcar nu s-ar putea presupune. Viaţa este primul pas indeniabil
spre moarte, garanţia de nezdruncinat a acesteia. Prin moarte nu trecem
dintr-un moment temporal în altul, ci ne de-cuplăm pentru totdeauna de
la curgerea temporalităţii. O lăsăm mai liberă cu o
determinare. Lipsa oricărei sondări empirice a morţii, precum şi
imposibilitatea sa intuitivă, raţională, face din ea o proiecţie
cognitivă în imposibil, o speculaţie bazată mai mult pe acrobaţiile
semantice ale cuvîntului. Căci subiectul morţii rămîne viaţa. Promptă,
exactă, punctuală – moartea ne semnează tuturor transferul în
neant. Ne garantează pentru totdeauna inexistenţa. Cînd e vorba de
viaţă, ţine punctul de trecere deschis non-stop. Moartea – o idee
cu care putem convieţui toată viaţa. Doar plinul vieţii poate naşte
golul morţii, doar o incertitudine poate produce un non-sens, doar un
extaz inutil poate produce un delir absolut. Moartea ne conduce de mînă
prin viaţă, ne aşterne hazardul la picioare. Se pare că doar prin
inutilitatea totală a vieţii putem face şi moartea inutilă. Treptat,
pentru a scăpa de obsesia ei, trebuie să ne debarasăm de orice element
activ al vieţii. Deveniţi nimic, încă din timpul vieţii,
moartea nu mai are ce să ne facă. Moartea nu trebuie să ne găsească în
viaţa pe care poate să o anihileze. De fapt, moartea ne trăieşte toată viaţa, doar la sfîrşit ne lasă total liberi. Problema e că moartea ne găseşte deja trecuţi, ea neavînd decît misiunea de a oficializa acest fapt, de a-i da caracterul irefragabil al certitudinii.
Ar trebui să trăim veşnic, ca să nu-i mai lăsăm morţii spaţiu şi timp
de manifestare, să-i ocupăm toată inconsistenţa. Ar trebui să-i trăim
pînă la capăt non-actualitatea, s-o expurgăm în afara oricărei
temporalităţi. Prin moartea proprie, viaţa mea se închide definitiv în
propria dispariţie, dar viaţa, ca posibilitate, continuă să dăinuiască.
Eu mor doar în propriul fapt unic de a fi, sfîrşesc propria-mi
posibilitate epuizată. Există o singură moarte, moartea propriului ego,
pe care o murim fiecare fără rest. Cunoaşterea, înţelegerea sînt
excluse dintr-o experienţă care îşi anihilează chiar modul de a fi.
Moartea – o experienţă imposibil de trăit şi o „idee închisă”. Un gînd
care sfîrşeşte în propria-i anihilare. Singura reacţie ontică validă în
faţa implacabilului morţii (μελέτη θανάτоυ), dincolo de
aventurile teoretizării, ar putea fi aceea, conform lui Sartre, „să ne
abţinem de la moarte”, să nu-i hrănim imprevizibilitatea, să nu-i dăm,
naivi, viaţa pe mînă. Chiar şi morţii trebuie să-i sustragem o bună
parte din viaţă, trebuie să-i lăsăm doar resturile, partea ei
neutilizabilă. Ar trebui să murim cu o viaţă de rezervă, cu una care nu
foloseşte la nimic. Moartea este singura libertate absolută cu care nu
ştim ce să facem. „Nu există decît o singură libertate, aceea de-a te
împăca cu moartea” (A. Camus). O ştiinţă absolut inutilă: ştiinţa
indenegabilă a faptului că vom muri. Am fi mult mai cîştigaţi dacă, în
acest domeniu, am fi total ignoranţi. Moartea nu este nimic. Dar tocmai
din cauza acestui fapt poate ea des-face fenomenul care se cheamă viaţă.
Căci, dacă ar fi ceva concret, s-ar adăuga mai degrabă vieţii. Aflăm că
am avut de trăit o viaţă abia cînd sîntem gata să o pierdem. După cum
avem de murit o moarte chiar din prima clipă a vieţii. Nu am făcut decît
un mic semn pe nisipul temporalităţii. Moartea ne scade eternitatea cu o
viaţă. Ne aruncă iremediabil în hăul intemporal. Noi încercăm să învăţăm a
muri de la celălalt, prin intermediul morţii lui. Singuri, nu am avea
de unde şti că există ceva de ordinul morţii. Căci din moartea proprie
nu apucăm să înţelegem ceva, urmînd „alterologia” lévinasiană. Moartea
celuilalt ne plasează cît de cît în ştiinţa vieţii. Moartea
proprie ne aşază confortabil în inutilitatea oricărui adevăr. Căci nu e
posibil nici un adevăr într-o filosofie de muritori. Putem conchide,
apoftegmatic, odată cu sentenţa heideggeriană: „moartea ca posibilitate a
imposibilităţii existenţei”. Sau ca singura posibilitate de a nu mai
fi, de a ieşi din fortuitatea existării.
Preocupaţi prea mult cu această îndeletnicire epuizantă de a vieţui, de a ne practica existarea,
de a umple, pînă la refuz, clipele cu propriile trăiri, nu lăsăm un
rest şi pentru momentul final, cînd o să devenim actanţii principali ai
inexistării. „Meseria de a trăi” se învaţă doar pe marginea
non-existenţei, pe limita ademenitoare a neantului. Moartea presupune practicarea obligatorie a vieţii, a cursului existenţial prin care învăţăm pe de rost să nu mai fim. Viaţa este singurul loc în care ne poate găsi moartea. Deşi este marea certitudine a vieţii, moartea constituie pentru fiecare o surpriză, căci meseria de a muri nu vrea să o înveţe nimeni. De fapt, moartea nu se învaţă – ca în oda eminesciană -, moartea se cucereşte
cu tot ceea ce nu mai putem fi. Oricît am încerca să trăim, trăim
aproximativ, şi oricît am evita să murim, reuşim să murim perfect. Viaţa este mult prea scurtă pentru a învăţa să trăim. Ne ajunge doar pentru a reuşi să
murim. Ne obişnuim să murim doar pe măsura neînţelegerii actului
morţii. Moartea nu se repetă, moartea ne repetă fiecăruia partitura
individuală, făcîndu-ne părtaşi intimi la cea mai mare anomalie
existenţială. Moartea este ultimul strigăt tăcut al vieţii, ultima
replică fără nici o adresă. O respiraţie oprită între două necuprinderi.
Punctul tare al morţii nu este inevitabilitatea, ci punctualitatea. Din
cauza ei, toţi murim la timp, indiferent de vîrstă. Moartea nu cere
antrenament, repetiţie, ci doar puţină… răbdare. Întotdeauna moartea ne trăieşte mult prea repede. Nu apucăm să ne desluşim. Viaţa
morţii este aşa de scurtă că nici nu apucăm s-o trăim. Abia o pot
povesti alţii. Poate că, pînă la urmă, moartea este cu adevărat
singurul nostru moment poetic. Pentru mulţi, moartea rămîne singura
realizare a vieţii, singurul moment semnificativ. Viaţa şi moartea sînt
două drumuri care nu se întîlnesc niciodată, nici chiar pe marginea
gropii. Ne naştem fără nici un merit şi murim fără nici o vină. Ne
naştem şi murim ca să certificăm o absurditate. Să trăieşti doar pînă
mori? Ce non-sens metafizic! Numai că, dacă am trăi veşnic, moartea ar
deveni singurul scop al vieţii. Poate că, în momentul morţii,
nu părăsim viaţa, ci părăsim – cioranian vorbind – neantul. Căci nu
putem părăsi ceea ce ne iluzionăm că am avut. Viaţa este un miracol doar
pentru că este mărginită de moarte. Prezentul morţii ne face să visăm
eternitatea vieţii. Cu o promptitudine şi politeţe insuportabile,
moartea este tot timpul la dispoziţia noastră. Mă mir că ea nu ne
demobilizează pînă la a nu mai face nimic. Căci, oricum, ea ne face
identici cu non-existenţa ei. Viaţa face din moarte un experiment de
neînţeles. Nu ştim ce este, deşi cu toţii o experimentăm. Ne naştem din
viaţa altora, dar murim din propriile resurse. De unde ne ştie moartea
la fiecare adresa? Dar „ora exactă”? Moartea este singurul dar pe care nu îl merităm. Ea nu are nevoie de îndrumări, prolegomene; ştie viaţa pe de rost. Toată imperfecţiunea materiei se mobilizează pentru a crea perfecţiunea morţii.
La cît de scurtă e viaţa, moartea trebuie să fie eternă. Mare
privilegiu ontologic e totuși acela că putem muri din condiţia de om.
Apoi, mare lucru să putem muri pentru totdeauna, fără nici o repetiţie.
Faptul de a putea muri e un lux al existenţei, nu un neajuns,
aşa cum eronat se crede. Moartea ar trebui să ne înveţe să nu facem
nimic peste măsură. Dar moartea altora nu ne învaţă nimic, pentru că, în
realitate, există doar o singură moarte, cea individuală. Din a cărei
pedagogie nu apucăm să tragem vreo concluzie. Cum poate face
viaţa din moarte o promisiune? Căci moartea nu se poate promite decît pe
ea însăşi. Faptul că nu putem conştientiza cu adevărat gravitatea
actului morţii constituie un triumf al vieţii. Ce rost are să ştim ceea
ce nu putem înţelege? Moartea ne reduce la un singur cuvînt, la o
singură tăcere. Nu că murim este problema. Ci faptul că ea abuzează în
mod neruşinat de noi. Ne confiscă toate singurătăţile. Ne ţine ascunşi o
veşnicie. Ne convinge mult prea uşor să fim iarăşi nimic. De unde ştie
fiecare viaţă să ducă exact în punctul de cotitură al morţii? Cum de
nimeni nu a greşit ratînd această întîlnire? Cine urcă în viaţă trebuie să coboare prin moarte. Amănuntele le stabileşte aceasta din urmă. Moartea – ultima nebunie a vieţii. Viaţa este obstacolul pe
care îl întîlneşte orice vieţuitoare în drumul ei spre moarte, prima
condiţie a finitudinii. Moartea este singurul proces pentru care nu
trebuie făcut nimic. Aşteptarea este suficientă. Dacă tot ne-a dăruit
viaţa, de ce are nevoie divinitatea de moartea noastră? De dragul
omului, după o invocație ionesciană, Dumnezeu trebuia să abroge chiar şi
moartea. Oricum, ea nu a rezolvat şi nu va rezolva nimic din
perspectiva sensului. Moartea este un subiect pe care nu-l pot epuiza
toate vieţile. Non-naşterea este soluţia radicală împotriva morţii.
Numai aşa îi poate fi interzis chiar şi numele. Viaţa pare doar un
experiment al morţii, pe care trebuie să-l verificăm fiecare, deşi ştim
concluziile. Moartea este singura regulă gramaticală a vieţii.
„Eu voi muri” – singura propoziţie adevărată. O viaţă e totuşi mult prea
puţin pentru cîtă moarte ne aşteaptă. Ne naştem, aparent, cu toate
libertăţile şi cu o singură obligaţie: aceea de a muri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu