La fel ca prima dată când vă scriam
sunt aici, în Piaţa Roşie şi privesc oameni. Acum e noapte. Catedrala
Sfântul Vasile (care a fost cât pe ce sa fie demolată din ordinul lui
Stalin pentru a face mai mult loc trupelor ce defilau prin piaţă) tot
din zahăr pare, iar brazii de pe lângă zidul Kremlinului fac un contrast
minunat cu roşul cărămizilor. Se pare că numele Pieţii Roşii nu are
nicio legătură cu era comunistă, fiind botezată aşa prin 1661 de la
cuvântul 'krasnaia' (roşu) care, la vremea respectivă, însemna şi 'frumos' făcând referire la Catedrala Sfântul Vasile.
Moscova e plină de contraste: oameni modeşti păşesc discret printre
limuzine de lux gonind cu viteză pe străzile aglomerate (care, în
apropierea Kremlinului şi pe arterele importante au o bandă specială pe
mijlocul lor pentru coloanele oficiale), zgârie-nori şi clădiri istorice
puse la un loc, unele dintre cele mai scumpe magazine din lume (GUM) şi
aceeaşi oameni modeşti printre care se amestecă turişti şi câţiva
localnici pe care se vede traiul bun, în unele cazuri opulent. Cred că
\'opulent' e unul dintre cuvintele ce definesc Moscova dar şi neamul.
Aici găseşti supermarketuri care arată ca interioarele de la Versailles
(Yeliseevskiy Gastronom), imense clădiri comuniste ce se întind pe mii
bune de metri pătraţi şi au zeci de etaje. Se pare că la un moment dat
Stalin, din dorinţa de a nu se face de râs atunci când vin străini în
capitala rusă, a comandat 8 zgârie-nori cum văzuse el în afară.
Una dintre clădirile comisonate este şi cea a Universităţii de Stat despre care vă scriam zilele trecute.
Comanda s-a înfăptuit aproape integral în mai puţin de doi ani cu
ajutorul a sute de mii de muncitori, bună parte din ei prizonieri ai
Gulagului. O singură clădire nu a fost ridicată din cauza începerii
războiului. Pe locul ei s-a construit ulterior cea mai mare piscină din
lume la acea vreme iar după a devenit locul unde s-a reconstruit
Catedrala Mântuitorului demolată iniţial tot de Stalin. Vă dau toate
detaliile acestea (şi nu sunt singurele exemple) pentru că vreau să
ştiţi că la Moscova se simt cicatricile unor decizii megalomane, luate
uşor. Şi, mai mult, modul acesta brut de a privi lumea îi
caracterizează. Autoritatea şi subordonarea sunt parcă mai valorificate
aici ca în oricare alt loc în care am mai fost.
Rusia este şi acum un teritoriu cu un mediu destul de închis
exteriorului. Aş spune aproape ermetic. Oamenii de aici nu călătoresc
foarte mult în afara ţării. Sunt îndemnaţi să creadă că au destule de
văzut în ţara lor şi asta e prioritar cumva oricărei alte experienţe. În
plus, au un patriotism tradus într-o mândrie exacerbată. Mândria asta
se vede în felul în care se poartă, în felul în care vorbesc, până şi
omuleţul din semafoare pare că stă mai drept şi când e verde şi când e
roşu.
Fără să am nişte motive clare, până să vin aici, am avut tacit o
oarecare aversiune faţă de Rusia, mai degrabă moştenită. Îmi aduc şi
acum aminte poveştile mamaei mele, care, copil fiind, a prins momentul
de plecare a nemţilor şi venire a trupelor ruse, despre cum primii
mâncau la masă cu ei şi aveau tacâmurile lor şi despre cum cei din urmă
prindeau găinile, le curăţau doar de pene şi apoi le fierbeau cu totul.
Trăind aici câteva zile nu pot spune că mi-am schimbat părerea foarte
mult însă înţeleg mai bine şi, lăsând la o parte detalii istorice, ei,
oamenii sunt de-a dreptul o poezie. Una cu rima albă, poate, cu zeci de
versuri, nerespectând tot timpul măsura, dar poezie.
Astăzi am intrat într-un supermarket şi am stat minute întregi în faţa
raftului cu vodcă intrigat de naturaleţea cu care se cumpără zeci de
sticle în doar câteva minute, de mărimea considerabilă a locului şi de
varietatea de produse. Prins şi eu de febra momentului am ales o sticlă
şi am luat-o cu mine. Doamna de la casă, puţin ursuză în primă instanţă,
probabil pentru că nu-i vorbesc limba, a avut un zâmbet complice când a
pus mâna pe sticlă, ca şi cum a înţeles că ne deosebesc foarte multe,
dar că pe unele le avem în comun.
Oraşul e brăzdat de garduri (uneori mobile) din metal. Totul e îngrădit,
împrejmuit, uneori fără o logică. Eşti invitat să intri în muzee, dar
ele sunt mereu flancate. Accesul către muzeu se face doar prin anumite
locuri deşi la unele dintre ele nu e deloc aglomerat. În parcuri
aceleaşi garduri. În pieţe la fel. Nu ştiu dacă sunt mereu în gardă sau
pur şi simplu e un fel de a-ţi arăta că joci mereu după regulile lor.
Strecurându-mă zilele acestea prin labirintul de garduri mi-am adus
aminte de fântâna cu mercur a lui Miró de la Barcelona. Nu fântâna în
sine e sculptura ci mercurul din interiorul ei care, deşi e lichid, e
modelat aşa cum a vrut artistul. Cumva asta se întâmplă şi aici, la un
nivel mult mai mare. Nu prea poţi fi foarte creativ. Mergi pe unde vor
ei, în direcţia pe care ţi-o indică, alegi doar destinaţia deşi şi
asta-i discutabil în unele cazuri.
Nu-i văd ca pe un popor inovativ, dar cu siguranţă sunt hotărâţi. Au o
duritate a lor. Majoritatea produselor, utilajelor, tehnologiei, este
produsă pe teritoriul lor, de către ei, cu resursele lor. De cele mai
multe ori nu sunt cele mai competitive sau estetice, însă sunt ale lor.
Văzându-i în habitatul lor natural pot să observ că Cehov, Gorki,
Tolstoi, Puşkin, Bulgakov nu-s deloc exageraţi. Ruşii aşa sunt. Duc o
luptă resemnată cu viaţa, au o tristeţe a lor, ceva ce-i chinuie şi-i
împinge mai departe, ceva ce nu le dă pace, nu-i lasă să rămână nişte
oameni de rând, să se piardă în mulţime şi timp. Sunt într-o luptă
continuă cu ei, cu timpul a cărui scurgere îi chinuie. Au voluptatea
unei răni deschise pe care încercă s-o vindece cu vodcă sau epatând în
frumos, în mare, în grandios. Oamenilor ăstora le pasă de cum fac, îi
doare. Lucrul făcut de ei trebuie să fie frumos, să însemne, să bucure.
(Moscova, 4 august, 2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu