vineri, 2 octombrie 2015

O suta treizeci de mii de familii pedepsite



Scandalul emisiilor de noxe ale masinilor Volkswagen face victime acolo unde nu te astepti. Victime colaterale. Aflu, cu stupoare, ca o suta treizeci de mii de familii de romani nu mai au carti de identitate ale autovehiculelor valabile. Cel putin asa a decis Registrul Auto Roman. Ei platesc prin imposibilitatea de a-si utiliza autoturismele pentru o mega potlogarie penala savarsita de managementul german. De ce platesc romanii si nu plateste Germania?

Fabricantii de la Volkswagen au mintit o lume intreaga in ceea ce priveste gradul de poluare produs de catre autoturismele germane. Ele nu se incadreaza, in realitate, in norma de poluare Euro 5. Ceea ce inseamna, in esenta, ca posesorii de autoturisme trebuie sa plateasca, pentru a le utiliza, o taxa mai mare decat cea prevazuta, acum, de catre Registrul Auto Roman. Ma astept de la autoritatile romane, deprinse sa ia fel de fel de decizii aberante pe seama cetatenilor, sa vina si cu pretentia ca acestia sa achite, din urma, diferentele, eventual, si cu dobanzi cu tot. De aici si pana a li se confisca, in caz contrar, masinile nu mai este decat un pas.

Dar ce ar trebui facut in mod normal? Daca in Romania, cetateanul ar fi respectat de catre institutiile statului, atunci acestea ar trebui sa procedeze in felul urmator. Sa ia mai intai in calcul cata poluare suplimentara au produs cele o suta treizeci de mii de autoturisme importate din Germania. Intreaga suma ar trebui pretinsa, printr-o nota oficiala, concernului german. Iar concernul german, si nicidecum cetatenii, are obligatia de a achita catre statul roman aceasta suma de bani. In caz contrar, Guvernul Romaniei trebuie sa actioneze in judecata concernul Volkswagen la Curtea Internationala de la Paris. Si, cu certitudine, va castiga. Dar ce se intampla cu consumul de carburant? Intrucat raportarile Volkswagen au fost false in ceea ce priveste noxele si consumul de carburant al tuturor autoturismelor Volkswagen este mai mare decat cel declarat in cartea tehnica a masinii. Din aceasta perspectiva, toti posesorii din lume de autoturisme Volkswagen au fost inselati. La punga. Inclusiv cele o suta treizeci de mii de familii de romani. Statul roman, in masura in care isi respecta proprii cetateni, trebuie sa pretinda, in beneficiul acestora, de la concernul Volkswagen sumele de bani care reprezinta diferenta de combustibil. Ele pot fi calculate in functie de kilometraj.

Pe de alta parte, atat gradul de poluare, cat si consumul mai mare sunt, probabil, chestiuni care nu vor putea fi remediate in viitor. Chiar daca teoretic acest lucru ar fi posibil este normal sa ne punem intrebarea: cat timp ar fi necesar pentru cao suta treizeci de mii de autoturisme sa treaca prin cele cateva service-uri Volkswagen? Ceea ce insemna, nici mai mult, nici mai putin, ca statul roman ar trebui sa pretinda de la compania germana si contravaloarea diferentelor de noxe si carburant din viitor.

Numai astfel se poate face dreptate. Pentru ca daca ma pun in pielea unui posesor de autoturism Volkswagen, imi este cat se poate de limpede ca, probabil, cunoscand de la bun inceput cat voi plati pentru poluare si cat voi plati, in realitate, pentru carburant, as fi  ales o alta marca. Este limpede ca cetateanul roman nu are nicio vina si, atunci, este la fel de limpede ca el nu trebuie obligat sa plateasca nimic.

PS: Pentru a nu da cumva nastere vreunei interpretari rau-voitoare, fac precizarea ca nu sunt posesor de autoturism Volkswagen. Har Domnului!

Sursa: CorectNews

Urmareste BZI.ro pe FACEBOOK.COM
Stiri despre: +scandal +volkswagen +poluare

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu