Perenitatea și inutilitatea aparentă a discuțiilor publice despre cazuri de plagiat bazate pe o abordare făcând referire la morală și onoare arată că aceste valori nu sunt majoritar împărtășite în comunitatea academică și în publicul larg. În aceste condiții este ineficientă continuarea acestei abordări. Abordarea moralistă poate fi relevantă doar la nivel strategic, pentru educarea tinerelor generații de absolvenți de licee. La nivel tactic și operațional în comunitatea academică este necesară o abordare realistă.
Existența a nenumărate lucrări de licență, master și doctorat cu plagiate pare a fi rezultatul unei strategii win-win a multor studenți, profesori coordonatori și profesori manageri dispuși la compromisuri.
Câștigul studenților și profesorilor coordonatori este că ambii muncesc mai puțin pentru obținerea unui produs final (financiar pentru profesori, în termeni de diplome pentru studenți). La rândul lor managerii câștigă prin faptul că se creează o masă de subordonați și studenți ușor manevrabilă, fiind compromisă academic, pentru atingerea unor obiective legate de putere, control și finalmente pecuniare.
Studentul nu păcălește profesorul, așa cum s-ar putea crede dacă ai privi din afară. Când se întâmplă asta în general situația este identificată și eliminată.
Profesorul coordonator de licențe are toate instrumentele ca să facă ceea ce se numește managementul procesului de scriere a lucrării, nu să evalueze doar produsul final ca indicator de rezultat. Pentru aceasta dă note separate de nota la susținere în două semestre. Managementul procesului poate presupune următoarele, în ordine după alegerea temei:
- verificarea strângerii bibliografiei relevante, indicator de rezultat fișiere pdf, dovezi că s-a mers la bibliotecă (existența permisului, notițe acolo)
- verificarea întocmirii listei bibliografice, indicator de rezultat lista în prima formă
- verificarea parcurgerii literaturii, indicator de rezulat fișe de lectură în format clasic sau în format electronic, inclusv pdf-uri marcate cu culoare, comentarii inserate, etc.
- verificarea existenței planului detaliat al lucrării (structura detaliată pe capitole și paragrafe din capitole, ce conține fiecare paragraf și pe baza căror fișe bibliografice sau activități de altă natură în cazul studiilor de caz sau activităților practice), indicator de rezultat planul detaliat
- verificarea progresului în redactarea lucrării capitol cu capitol, indicatori de rezultat fișiere denumite numestudent_capitol_data trimis pe mail la care se primește feedback cu track changes în word.
- verificarea strângerii bibliografiei suplimentare evaluate ca necesară în urma lucrului la scrierea textuli, indicator de rezultat fișier pdf noi, listă bibliografică fianlă
- verificare produsului final, lucrarea, indicator de rezultat lucrarea în forma 1, 2 3, finală.
Toți indicatorii de rezultat se pot strânge într-un director cu subdirectoare având ca nume data consultației față în față sau pe e-mail / chat.
De facto unii studenți au job-uri, se poate întâmpla ca ei să vină mai rar, iar la final să aducă un produs final, o lucrare. Atâta vreme cât facultatea acceptă asta trebuie să lucrăm și cu acești oameni, adaptat. Modul de desfășurare a verificării autenticității textelor aduse pe ultima sută de metri poate fi următorul:
- Verificarea existenței tuturor pdf-urilor surselor bibliografie, sau în cazul în care s-a consultat la bibliotecă fișele sau notele sau caietul cu note de lectură sau fișierul original creat pentru a extrage informația la biblioteca.
- Verificarea existenței fișierelor xls în care s-au creat grafice. Studentul va crea un grafic similar în fața profesorului.
- Verificarea capacității de a crea tabelele. Studentul va crea un tabel din text în fața profesorului
- Verificarea faptului că textul a fost extras din sursele bibliografice de către student. Studentul va identifica în câteva surse locul de unde s-a luat informația citată în lucrare.
- Verificarea proprietăților fișierelor livrate din punct de vedere al datei producerii și autorilor care au creat fișierul, al numărului de revizuiri al documentului.
Șefii ierarhici, la rândul lor, pot aplica profesorilor care nu fac managementul procesului și acceptă lucrări cu plagiate sau nescrise de studenți toate sancțiunile din codul muncii, dar nu o fac:
Art. 248
(1) Sanctiunile disciplinare pe care le poate aplica angajatorul in cazul in care salariatul savarseste o abatere disciplinara sunt:
a) avertismentul scris;
b) retrogradarea din functie, cu acordarea salariului corespunzator functiei in care s-a dispus retrogradarea, pentru o durata ce nu poate depasi 60 de zile;
c) reducerea salariului de baza pe o durata de 1-3 luni cu 5-10%;
d) reducerea salariului de baza si/sau, dupa caz, si a indemnizatiei de conducere pe o perioada de 1-3 luni cu 5-10%;
e) desfacerea disciplinara a contractului individual de munca.
Managerii facultăților nu au interes să pună pe tapet situațiile acolo unde există invocând că ar fi afectată imaginea facultăților și ar exista consecințe asupra concurenței la admitere, cu consecințe financiare pentru facultate. Managerii universităților pot avea o gândire similară, iar când au pus onoarea și morala înainte demonstrând o gândire pe termen lung au fost blocați până acum de Minister. Managerii de la nivelul ministerului sunt sub presiunea comunității academice așa cum este ea acum, dispusă la compromisuri, a sindicatelor, și până recent a oamenilor politici interesați să nu fie sancționat plagiatul.
Singurul factor care s-a modificat în ultima vreme este presiunea politică. Aceasta putem presupune că a scăzut mult. Există o fereastră de oportunitate pentru controlul plagiatului academic.
Dacă lucrurile stau așa cum au fost propuse în aceste text este necesară o creștere a scădere a câștigului rezultat din elaborarea lucrărilor cu plagiate. Iar măsurile trebuie să fie fezabile și ieftine. Măsuri drastice în numele onaore și moralei neimplementabile sunt inutile și discreditează scopul.
Măsuri posibile pe termen scurt ar putea fi :
- Ușurarea identificării lucrărilor fraudate prin crearea unui depozit național on-line pentru lucrările de doctorat. Transparența crește riscul în ochii autorilor și scade câștigul perceput.
- Obligarea universităților printr-o reglementare specifică să facă publice on-line toate lucrările de master și licență începând cu 2016. Până la crearea unei pagini oficiale se poate folosi o pagină web a facultății sau universității. Unele universități au adrese e-mail tip g.universtate.ro, se poate da dispoziție ca profesorii să facă pună lucrările coordonate pe google drive și să furnizeze link-urile, sub sancțiuni administrative pentru neîndeplinirea obligației.
- Reducerea valorii de piață a diplomelor bazate pe fraude prin crearea unei posibilități instituționale de anulare rapidă (de exemplu în cel mult 1 an) a diplomei fraudate.
- Creșterea costurilor asociate tolerării acestor situații de către managerii din universități prin crearea unor sancțiuni specifice la nivel instituțional (de exemplu instituirea regulii scăderii finanțării pe student pentru universitățile și în particular facultățile sau departamentele unde există plagiate documentate).
În astfel de împrejurări acțiunea poate fi exclusiv un act de voință politică exprimat la nivel ministerial. Luarea măsurilor ar putea fi pregătită emoțional de o campanie media inopinată cu mesaje puternice de genul celui de mai jos.
Foto : captură on-line a spotului WWF “Oprește barbaria, salvează ciocârlia” adaptat ca mesaj la problema plagiatului.
Este puțin probabil ca actualul guvern să facă ceva în acest sens deoarece nu are un caracter politic.
Ai informatii despre tema de mai sus? Poti
contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si
trimite-l la editor[at]contributors.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu