FUNDATIA IMPOTRIVA ABUZURILOR FACE PRAF ORDONANTA TEHNOCRATEI - FACIAS: „Dreptul modern pune accent pe rolul educativ al pedepsei, pe reabilitare, nu pe represiune si resentiment... Nu exista niciun argument care sa explice necesitatea de a impune o reducere a pedepsei cu doar 20 de zile indiferent de numarul de lucrari publicate... Nu avem de-a face cu niciun fel de dezbatere publica... situatie absolut incompatibila cu principiile democratice” (Comunicatul)
Fundatia pentru Apararea Cetatenilor Impotriva Abuzurilor (FACIAS), condusa de Daniel Bejan, solicita amanarea adoptarii proiectului de Ordonanta de urgenta a Guvernului
pentru modificarea si completarea Legii nr. 254/2013 privind executarea
pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de organele
judiciare in cursul procesului penal. Este vorba despre ordonanta prin
care ministresa Justitiei, Raluca Pruna (foto),
doreste sa impuna in mod arbitrar reducerea pedepsei detinutilor cu 20
de zile indiferent de numarul de lucrari publicate sau de inventii
realizate din penitenciar.
Intr-un
comunicat de presa dat publicitatii luni, 27 iunie 2016, cu o zi
inaintea sedintei de Guvern in care ar urma sa fie adoptata
controversata ordonanta de urgenta, FACIAS cere
o reala dezbatere publica pe acest subiect, dupa trimiterea la
Parlament a unui proiect de modificare a legii. Asta in conditiile in
care, asa cum ne amintim, Ministerul Justitiei condus de Raluca Pruna a
mimat dezbaterea publica, anuntul privind actul normativ fiind postat pe
site-ul institutiei sambata, 25 iunie 2016, cu termen-limita luni 27
iunie 2016, ora 13:00. „Ceea ce Ministerul Justitiei considera a fi dezbatere publica a durat exact ½ zile lucratoare”, se arata in comunicatul FACIAS.
Fundatia pentru
Apararea Cetatenilor Impotriva Abuzurilor considera ca gestul
Guvernului de a legifera in materie penala, in locul Parlamentului,
reprezinta un atentat la adresa echilibrului intre puterile statului.
Totodata, FACIAS denunta lipsa oricarui argument care sa explice necesitatea solutiei propuse: „Singura
ratiune care pare a sta la baza acestei decizii este opinia subiectiva
ca e de preferat ca cei condamnati sa petreaca un timp cat mai mare in
regim de incarcerare, in conditii inumane, fara nicio posibilitate de
reabilitare”.
Organizatia
atrage atentia ca masura Ministerului Justitiei este profund
contraproductiva si din perspectiva posibilitatii ca CEDO sa decida
aplicarea procedurii hotararii-pilot impotriva Romaniei, in conditiile
in care statul refuza remedierea problemei supraaglomerarii din
penitenciare: „Ministerul
Justitiei si-a luat angajamentul de a gasi solutii pentru reducerea
supraaglomerarii si imbunatatirea conditiilor din centrele de detentie.
Mutarea accentului pe pedepsele neprivative de libertate, folosirea
perioadei executarii pedepsei pentru reeducare si reabilitare intr-o mai
mare masura si nu exclusiv ca o forma de represiune, toate acestea ar
putea constitui solutii pentru rezolvarea actualei situatii. Prin
masura propusa, dimpotriva, Ministerul Justitiei elimina una dintre
prevederile care ar fi permis o mica reducere a perioadei din pedeapsa
petrecuta in regim de incarcerare”.
Prezentam in continuare comunicatul FACIAS:
„In data de 25 iunie 2016, Ministerul Justitiei a publicat pe propriul site Proiectul de Ordonanta
de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr. 254/2013 privind
executarea pedepselor si a masurilor privative de libertate dispuse de
organele judiciare in cursul procesului penal, pentru a fi supus
dezbaterii publice, in conditiile Legii nr. 52/2003 privind transparenta
decizionala, asa cum se arata in anuntul Ministerului Justitiei.
Legat de acest subiect, FACIAS tine sa atraga in mod public atentia asupra catorva aspecte.
1) Legea nr. 53/2003 prevede tocmai la art. 7, invocat de catre Ministerul Justitiei, alineatul (2), ca:
Anuntul
referitor la elaborarea unui proiect de act normativ va fi adus la
cunostinta publicului, in conditiile alin. (1), cu cel putin 30 de zile
lucratoare inainte de supunerea spre avizare de catre autoritatile publice.
Anuntul a fost publicat sambata,
25 iunie 2016, iar adoptarea, asa cum rezulta din anunt, urmeaza sa
aiba loc in sedinta de Guvern din 28 iunie 2016. Conform anuntului,
termenul-limita stabilit pentru trimiterea propunerilor si observatiilor
a fost 27 iunie 2016, ora 13:00, ceea ce inseamna ca, practic, ceea ce
Ministerul Justitiei considera a fi dezbatere publica a durat exact ½ zile lucratoare. Este mai mult decat evident ca nu avem de-a face cu niciun fel de dezbatere publica.
Este absolut de neinteles atitudinea Ministerului Justitiei care pare a duce in derizoriu ideea de dezbatere publica, incalcand chiar prevederile legale in acest sens.
2) Avem inca
una dintre acele situatii, asupra carora FACIAS a atras in repetate
randuri atentia, in care puterea executiva se substituie legislativului.
In ultimii ani, in mod constant, puterea executiva, prin guvernele care
s-au succedat, a decis modificari ale legislatiei penale, fara niciun
fel de dezbatere publica, prin asumarea raspunderii sau ordonante de
urgenta, eliminand astfel Parlamentul, 'organul reprezentativ suprem al
poporului roman si unica autoritate legiuitoare a tarii', conform
articolului 61 din Constitutia Romaniei, din procesul legislativ. Ne
aflam in situatia in care avem un evident dezechilibru intre puterile
statului, executivul rezervandu-si, practic, dincolo de limitele
constitutionale, monopolul legiferarii in materie penala, situatie
absolut incompatibila cu principiile democratice.
3) In conditiile iminentei pronuntarii
unei hotarari-pilot impotriva Romaniei, din cauza conditiilor din
centrele de detentie, asa cum a fost constatat si in Raportul Special al
Avocatului Poporului, precum si in rapoarte ale mai multor organisme
internationale, Ministerul Justitiei si-a luat angajamentul de a gasi
solutii pentru reducerea supraaglomerarii si imbunatatirea conditiilor
din aceste centre de detentie. Mutarea accentului pe pedepsele
neprivative de libertate, folosirea perioadei executarii pedepsei pentru
reeducare si reabilitare intr-o mai mare masura si nu exclusiv ca o
forma de represiune, toate acestea ar putea constitui solutii pentru
rezolvarea actualei situatii. Prin masura propusa, dimpotriva,
Ministerul Justitiei elimina una dintre prevederile care ar fi permis o
mica reducere a perioadei din pedeapsa petrecuta in regim de
incarcerare.
4) Din nota de fundamentare prezentata
de Ministerul Justitiei nu exista niciun argument care sa explice
necesitatea solutiei propuse, aceea de a impune o reducere a pedepsei cu
doar 20 de zile, indiferent de numarul de lucrari publicate sau numarul
de inventii. Singura ratiune care pare a sta la baza acestei decizii
este opinia subiectiva ca e de preferat ca cei condamnati sa petreaca un
timp cat mai mare in regim de incarcerare, in conditii inumane, fara
nicio posibilitate de reabilitare. Chiar din analiza de impact oferita
de Ministerul Justitiei se poate observa ca adoptarea acestei masuri nu
produce niciun fel de impact, sub nicio forma, la nivelul statului sau
societatii.
Nu exista
niciun magistrat condamnat pentru aplicarea abuziva a prevederilor inca
in vigoare, nu exista niciun fel de demonstratie juridica a
ineficientei actualelor prevederi, deci nu exista o motivatie rezonabila
pentru modificarea prevederilor inca in vigoare. Dreptul modern pune
accent pe rolul educativ al pedepsei penale, pe reabilitarea celui
condamnat, nu pe represiune si resentiment, or, modificarea propusa de
Ministerul Justitiei pare a fi contrara acestei viziuni.
5) Prevederile proiectului de Ordonanta
de urgenta sunt discutabile sub aspect constitutional, putand naste o
anume discriminare. Astfel, persoane condamnate la acelasi moment, in
baza aceleiasi legi, dar care au de executat pedepse diferite ca durata,
in urma individualizarii pedepsei, au putut beneficia de actualele
prevederi, daca pedeapsa a fost mai mica si au putut solicita liberare
conditionata anterior suspendarii prevederilor Legii 254/2013, in vreme
ce aceia care au de executat o pedeapsa mai mare nu vor mai putea
beneficia de aceste prevederi, ceea ce constituie o evidenta
discriminare.
6) Punerea in executare a hotararii
judecatoresti definitive reprezinta cea de-a patra faza a procesului
penal, conform actualului Cod de Procedura Penala. Asta inseamna ca cei
aflati acum in executarea pedepsei vor putea invoca prevederile Art. 6
alin. (4) si urmatoarele din noul Cod Penal, care se refera la aplicarea
legii penale mai favorabile dupa judecarea definitiva a cauzei. Asta ar
putea face ca prevederile propuse prin proiectul de Ordonanta de
urgenta sa devina inoperante, ca atare, lipseste ratiunea adoptarii unei
Ordonante de urgenta si poate fi urmata care legislativa fireasca.
Ne exprima
speranta ca proiectul de Ordonanta de urgenta nu va fi adoptat in
sedinta de Guvern din 28 iunie, iar Ministerul Justitiei va initia o
reala dezbatere publica pe acest subiect, dupa trimiterea unui proiect
de modificare a legii catre Parlament.
Daniel Bejan,
Presedinte FACIAS”
Accesari:1644
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu