Pe scena întunecată aşteaptă cinci pachete învelite în folii din plastic
din care ies, ca fluturii din coconii lor, cinci tineri - trei băieţi
şi două fete - aşezaţi pe scaune improvizate din bucăţi de manechine. Pe
măsură ce îşi spun poveştile îi recunoaştem, pentru că lumea descrisă
în (D)efectul Placebo este lumea noastră: tehnologizată, chinuită
de angoase şi tratată de psihoterapeuţi, lumea care a evoluat până când
a devenit artificială. Un cuplu care ar avea toate datele ca să fie
perfect este măcinat de atracţia soţului pentru o păpuşă gonflabilă.
Explicaţia pentru preferinţa bizară ar putea să fie indiferenţa soţiei,
cea care era obsedată de căsătorie încă de când avea 7 ani şi s-a măritat doar ca să fie măritată, pentru că mama ei nu fusese. Prietenul cel mai bun al unui tânăr care şi-a
pierdut fratele în copilărie este dependent de lumea virtuală unde
găseşte tot ce îi lipseşte în cea reală - dragoste, respect, o viaţă de
familie, cu tot cu un câine, pe care îl cheamă, atât de real, Nelu.
Prietenul, însă, nu-l lasă pradă nesănătoasei
alegeri pentru că este el însuşi dependent de prezenţa celui care ţine
locul fratelui mort. Seria de personaje dependente este completată de
Bi_Anca (Ioana Predescu), o schizofrenică dependentă şi ea de valiza
plină de medicamente. Actriţa joacă bine cele două personalităţi care
luptă pentru exclusivitate asupra personajului - un rol solicitant, pe
care reuşeşte să-l ţină departe de grotesc. Toţi se confesează publicului, care devine parte a distribuţiei, având rolul de psihoterapeut.
Pe lângă cele cinci personaje însufleţite, care trăiesc hrănindu-se
cu propriile obsesii, se mai află pe scenă altele cinci, tăcute, dar
expresive. Sunt bucăţile de trupuri din plastic, asamblate fără noimă.
Acestea au rol de scaune în anticamera cabinetului de psihoterapie, iar
personajele se aşează pe ele ca să se insulte reciproc sau ca să-şi
rumege propriile probleme. Scaunul distorsionat îşi susţine partenerul
uman în negocierile acestuia pentru apărarea propriei dependenţe.
Spectacolul este creaţia colectivă a tinerilor actori absolvenţi ai
Facultăţii de Teatru de la Cluj, coordonaţi de actorul Ştefan Lupu şi
face parte din Programul 9G la TNB, un proiect al Centrului de Cercetare şi Creaţie Teatrală "Ion Sava".
(D)efectul Placebo
Creaţie colectivă
Concept: Ştefan Lupu
Coregrafie: Ştefan Lupu
Instalaţie scenografică: Elena Dobîndă şi Andreea Simona Negrilă
Light design: Cristian Ciopată
Sound design: Daniel Octavian Nae
Cu: Virtual boy: Vlad Nemeş // Mara, Flori / Femeia (S)erviciu: Alina Petrică // David: George Bîrsan // Bogdan, Mitică: Rareş Florin Stoica // Bi_Anca: Ioana Predescu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu