duminică, 20 noiembrie 2016

Sorin Cazan: „Fără educație, un neam sărăcește și își pierde identitatea!”

Sorin Cazan: „Fără educație, un neam sărăcește și își pierde identitatea!”

poza stire cazan despre educatie„Educația pune la îndemâna societății românești cel mai puternic instrument de rezolvare a şomajului, a infracţionalităţii, a problemelor sociale de tot felul şi a tuturor blocajelor care pot apărea în societate.
Rolul educaţiei în societate trebuie înțeles la adevărata să importanță pentru a realiza cât de profund este legată aceasta de tot angrenajul comunităţii. Fără educaţie nu avem un mediu sănătos, nu avem o economie normală, nu avem creşterea niciunui indice valoric în ansamblul componentelor. Ceea ce blochează la această oră dezvoltarea societăţii este tocmai răsturnarea valorilor, promovarea imposturii şi transformarea ei în model. Expunerea lipsei de educaţie la televizor devine paradigmă socială imitată şi perpetuată. Acest lucru afectează nu doar imaginea sau desfăşurările publice, ci şi productivitatea economică și normalitatea societății.
Fără educaţie, un neam sărăceşte, îşi pierde identitatea, se prăbuşeşte în confuzie şi manipulare şi nu îşi mai poate împlini destinul.
Acest lucru nu se poate realiza însă în condiţiile subfinanţării sistemului de educaţie care a făcut ca profesoratul, la toate nivelurile sale, să nu mai fie un job vocaţional, chiar apostolic, ci un loc de angajare oarecare, dacă nu chiar discreditat, considerat ca fiind rezervat celor care nu reuşesc în altă parte.
Educaţia poate rezolva toate cele patru crize şi reprezintă cea mai de preţ investiţie a unei naţiuni. Resursele subsolului se pot termina, alte investiţii pot eşua, dar educaţia unui popor nu dă greş niciodată şi este singura garanţie că acea naţiune va supravieţui în indiferent ce condiţii.
Promovarea valorilor morale prin sistemul de educaţie va sprijini păstrarea identităţii naţionale şi culturale, va duce la diminuarea infracţionalităţii, la o calitate mai mare a muncii şi va aduce chiar diminuarea crizei demografice pentru că va crea responsabilitate şi va întări credinţa în familie. În acest sens, sistemul de învăţământ are nevoie de câteva modificări radicale, în afară de cea care presupune investiţie mai mare în acest domeniu.
Proiectul PRU începe cu redarea respectului cuvenit meseriei de dascăl. Iar acest repect cuprinde și nivelul de salarizare, dar și așezarea dascălului în ierarhia socială acolo unde merită.
Cât despre beneficiarii actului educațional, PRU propune introducerea de uniforme şcolare pentru clasele 1-8, după reguli și modele proprii fiecărei şcoli. Am reduce astfel diferenţele sociale între cei care îşi permit haine mai scumpe şi cei care nu. Este profund incorect ca în sistemul public de educație să lăsăm diferențele de statut social al familiilor din care provin elevii să fie atât de vizibile și să-i afecteze grav pe aceștia din urmă. Aceste diferențe evidente de posibilități materiale generează, la vârsta elevilor de gimnaziu, mutații psihice aproape ireversibile. Generează, în foarte multe cazuri, o mândrie nemeritată pentru elevii ai căror părinți au posibilități materiale pentru că aceștia își creează și nutresc un sentiment de superioritate pe baza posibilităților părinților și nu pe baza meritelor lor. Totodată, generează frustrări profunde în mintea elevilor ai căror părinți nu au venituri mari. Și iată cum școala românească lasă să apară în comunitatea elevilor o ierarhie nedreaptă a nemeritatei superiorități pe de o parte și a falsei vinovății pe de altă parte. Și nemeritata superioritate și frustrarea acumulată vor genera efecte negative majore în momentul în care acești elevi vor fi persoane adulte și deci membri activi ai societății.
De asemenea, în ciclul liceal, sistemul de acces printr-o repartizare făcută de un calculator nu numai că este păguboasă, dar este un alt element ce generează frustrări în rândul unora dintre elevi. Acest lucru pune dorințele, aspirațiile și destinele elevilor la mâna hazardului. Acest sistem privează elevul de dreptul real la opțiune și de primul moment din viața sa când ar trebui că opțiunea pe care o face să-l responsabilizeze. Elevul, în loc să fie pus în situația să se autoanalizeze din punct de vedere al capacității, al aptitudinilor și al aspirațiilor pentru a opta, iar apoi a se pregăti pentru și conform cu propria opțiune, este pus în situația de a-şi face calcule matematice și statistice cu privire la șansele de a fi repartizat prin hazard la unul dintre licee. Este mai utilă în acest sens reintroducere sistemului de admitere în licee pe bază de examen. În felul acesta se reduce și inechitatea sistemului repartizării pe baza mediei atâta timp cât evaluarea și notarea diferă ca exigență de la o școală la alta și de la un profesor la altul!”
Sorin Cazan – candidat al PRU Neamț pentru Camera Deputaților

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu