În îndepartata-mi tinerete eram foarte interesat de
experientele de supravietuire, de viata în afara timpului, de reactiile
celor ce au acceptat sa traiasca izolati în pesteri sau pe mare.
Jurnalul unui speolog francez, Michel Siffre, care a petrecut 63 de zile
în avenul Scarasson, sau însemnarile lui Alain Bombard, care, cu
ambarcatiunea L’Hérétique a înfruntat trufia oceanului, dezvaluie
cutremuratoare abisuri ale gandirii într-un mediu ostil, spaima si
singuratatea capatand nuante greu de suportat.
Curiozitatea stiintifica cedeaza treptat în fata instinctului de
conservare. Pierderea reperelor temporale provoaca salturi psihice
paradoxale, trairi dintre cele mai ciudate, unele chiar din vecinatatea
confuziei mentale. Tanar fiind, eram convins ca voi deveni un foarte
serios om de stiinta, drept pentru care citeam cu nesat cartile de
psihologie si de psihiatrie procurate atunci cu mare dificultate, dar
urmaream cu infinita curiozitate si jurnalele scrise în închisori si
lagare, vietile pustnicilor sau ale savantilor care au experimentat pe
ei însisi efectele unor medicamente. Omul aflat în conditii exceptionale
m-a obsedat mereu. Dupa ce am vazut Auschwitz-ul si am citit jurnalele
supravietuitorilor, am înteles mai bine ce înseamna mentalitatea de
lagar, viata în prezenta mortii si, desigur, psihologia celor ce împart
moartea si umilinta. Mai tarziu, concentrat asupra a ceea ce vedeam în
jurul meu, am cercetat singur reactiile celor ce, obligati de o
dictatura imbecila, traiau cu toate simturile izolarea într-o lume
ramasa în afara timpului si terorizata de activisti ignoranti si de
militieni cenusii. Nu stiu de ce, dar nu ma mai miram ca, pentru
cealalta parte a lumii, supusa si ea manipularii, soarta unor balene
esuate pe diverse plaje devenise, la un moment dat, mai importanta
decat suferintele fiintelor ce traiau în oranduirea cu care, poate pe
drept, ne pedepsise istoria. Asa se face ca mi-e imposibil sa uit o
discutie cu un ministru al muncii dintr-o tara occidentala, în locuinta
caruia ajunsesem datorita sotiei sale, scriitoare importanta si
feminista fanatica. Se stie, exista multe modalitati de a demara o
discutie. În Polonia, de exemplu, unde ajunsesem în prima luna dupa
înabusirea „Primaverii de la Praga“, un prim-secretar din Poznan mi-a
propus, pentru a ne cunoaste, sa-i recit o strofa sau macar un vers
care-mi place. Fara sa ezit, printre zambete, i-am spus ceea ce credeam
ca se potriveste situatiei în care ne aflam: „Vorbe, vorbe, vorbe“, de
Shakespeare. Cum era si firesc, ne-am trezit amandoi razand si, din
clipa respectiva, explicatiile au devenit de prisos: cele trei cuvinte
au fost suficiente pentru a ne cunoaste, desi mai aveam destule „cartuse
de rezerva“ din „Hamlet“ si din „Richard al lll-lea“. Ministrul despre
care vorbeam a demarat dialogul interesandu-se de cartile cumparate, iar
eu, bucuros ca ma simteam confortabil în aceasta zona, mi-am început
enumerarea cu „Arhipelagul Gulag“, prima dintre putinele achizitionate
atunci pe putinii bani de diurna. „Tu, dintr-o tara socialista, sa
cumperi aceasta carte?“ s-a mirat el. „Da, o asemenea carte vorbeste
despre multe milioane de morti nevinovati“, i-am raspuns nestiind daca
nu cumva mimase revolta. „O asemenea carte este profund reactionara
pentru ca ajuta dreapta. Iata ce se întampla daca construiti
socialismul, ne spune explicit Soljenitîn!“ „Dar mortii din carte nu
înseamna nimic?“ l-am întrebat sincer revoltat. El, însa, a avut o
explicatie la care nu ma asteptam: „Astfel de crime se pot întampla
numai în tarile necivilizate! La noi, asa ceva ar fi imposibil“.
Din nefericire, nu l-au convins nici numarul de morti si de lichele
dupa numai patru ani de ocupatie nazista, nici numele unor mari artisti
si savanti romani despre care auzise, atata doar ca toti cei adusi în
discutie se afirmasera în Occident si figurau în dictionarele altor
tari. Singurul produs romanesc acceptat de distinsul meu interlocutor
fusese Dracula, nume pe care mi l-a pomenit si un important politician
american acum 11 ani, la Washington, la Smithsonian Folklife Festival.
„Bucurati-va ca-l aveti si pe acesta, mi-a spus el, enervat, probabil,
de mimica mea la auzul acelui nume. Alte tari nu au nici atat!“ Cat
despre „Arhipelagul Gulag“, trebuie sa spun ca n-am avut
posibilitatea sa citesc imediat romanul „antisocialist“ care-l iritase
atat de mult pe amfitrionul meu, caci avea sa-mi fie confiscat la
frontiera de Securitate, împreuna cu alte carti, inclusiv cu cea a
sotiei ministrului, o polemica destul de blanda cu Simone de Beauvoir.
De atunci, dezamagit de discutia cu înaltul personaj politic occidental,
întunericul din pestera de acasa a devenit mult mai profund. În anii
din urma, am descoperit ca foarte multi oameni sufera de spaimele
descrise de Siffre si de Bombard. Este suficient bunaoara sa calatoresti
într-o alta tara pentru a descoperi ca, în ciuda crizei, oamenii stiu
sa zambeasca si sa se bucure, ca biletele la diverse spectacole sunt
retinute chiar cu ani înainte, ca închiderea unor expozitii se amana cu
luni întregi din cauza numãrului mare de vizitatori. Reîntors acasa, te
copleseste sentimentul ca ai reluat un film tampit despre preistoria
politicii exact din punctul în care l-ai întrerupt la plecare. Aceleasi
personaje, aceleasi replici, aceleasi catuse, aceeasi manipulare cusuta
cu otgonul si aceeasi certitudine: ca, de fapt, ai iesit din timp. Unii
se mai întreaba cum este posibil sa revenim, dupa doar doua decenii, la o
mentalitate pe care am detestat-o atat de mult? Din pacate, aproape
toti cunosc raspunsul, dar nimeni nu trece dincolo de întrebari,
singurul act de curaj este sa-si spuna mirarea, mereu mai în soapta
uitand ca noaptea ce a pus din nou stapanire pe tara nu s-a instalat
brusc. Nici ideea ca toti locuitorii patriei sunt din start infractori
nu este o mostenire de la Iosif Visarionovici, ci o componenta de baza
ale minunatelor noastre obiceiuri din vremurile ce au precedat
Regulamentul Organic. Dincolo de faptul ca, la noi, exista o fascinatie
pentru psihopatii mesianici, nu cred ca, procentual, avem mai multi
prosti decat au altii, sau mai putini inteligenti. Ceea ce avem
într-adevar în exces sunt lichelele cuminti care se aliniaza imediat în
spatele celui ce striga mai tare si promite mai mult. Si mai ales,
lichelele destepte care preiau ideile cretine ale celor puternici si se
caznesc sa le dea credibilitate. Partidele au devenit treptat adevarate
fabrici nationale de valeti înfricati ca îsi vor pierde pozitiile,
oricat ar fi ele de neînsemnate. Dar ceea ce mi se pare înspaimantator
de periculos este elanul reformator al partidului-stat. Nu exista
varsta, categorie sociala sau profesionala care sa nu fi fost lovite în
punctele vitale de catre vajnicii lui activisti. În materie de
administratie si de organizare nimic nu s-a inventat astazi, dar
experienta a zeci de tari, întinsa pe zeci sau chiar pe sute de ani, nu
pare sa-i abata din drum. Mii de scoli desfiintate, profesori pensionati
în timpul anului scolar, 71 de spitale asteptandu-si disparitia, ele
neînsemnand numai îmbolnaviri si morti în plus, ci o agitatie cumplita:
schimbari de locuinte pentru personalul medical, montare si demontare de
aparate, formularistica noua, cheltuiala inutila si din nou plecari în
strainatate pe care reformatorii le trec rapid cu vederea, abandonand
tara diletantilor si vrajitoarelor. Toate cate se petrec acum, în
învatamant, sanatate si legislatie, ar putea fi capitole distincte
dintr-o istorie a prostiei, daca nu as avea si unele îndoieli. Nu cumva
toate acestea se fac intentionat, cu buna-stiinta? Nu se poate ca
prostiile sa nu fie întrerupte, macar din greseala, si de niste lucruri
bune. Or, la noi, ele sunt fara cusur si cele mai distructive cu
putinta. A lovi în învatamant si sanatate, a goli tara de valori si de
forta ei de munca sunt crime de neiertat. Dupa cum crima mi se pare sa
taci cand ai fi obligat sa vorbesti, sa strigi chiar. Desi nu mã numãr
printre admiratorii lui Mishima, nu pot sa nu-mi amintesc întrebarea
pusa conationalilor sai cu putin timp înainte de seppuku: „Este oare cu
putinta sa vreti doar sa traiti, acceptand o lume în care spiritul a
murit?“ Mi s-ar parea îngrozitor ca din cauza lasitatii sau
indiferentei, reformarea tarii sa se termine odata cu tara.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu