VARZA DE BRUXELLES – Spectacol lamentabil in Parlament cu directoarea Freedom House, Cristina Guseth: „Induceti ideea ca eu sunt trasa de ate si sunt o marioneta, ceea ce trebuie sa recunosc ca este destul de..., este destul de..., pe ce va bazati sa spuneti lucrul acesta?... Pai, sunt mai multe incompatibilitati, sunt incompatibilitati... Daca ati vrea sa repetati intrebarea... Am citit Constitutia, dar a citi Constitutia nu inseamna a sti Constitutia” (Video)
Directoarea Freedom House, Cristina Guseth (foto),
propusa de Dacian Ciolos pentru functia de ministru al Justitiei, a
primit aviz favorabil, luni seara 16 noiembrie 2015, din partea
senatorilor si deputatilor din Comisiile juridice ale Parlamentului.
Avizul a venit in urma unor audieri asa cum probabil nu s-au mai vazut
in Romania. Cristina Guseth a fost votata desi, in opinia noastra, a
venit total nepregatita si a fost de extrem de multe ori prinsa pe
picior gresit, la unele intrebari raspunzand efectiv prin tacere.
Deputatii
si senatorii nu au tinut cont nici macar de reactiile judecatorilor din
Romania, care au acuzat nominalizarea Cristinei Guseth pentru functia
de ministru al Justitiei, in conditiile in care aceasta nu are nici
macar studii juridice. Ceea ce s-a intamplat insa in Parlament
reprezinta o umilire a intregului corp al magistratilor.
Prezentam
mai jos inregistrarea si transcriptul sedintei in care a fost audiata
Cristina Guseth. Orice alt comentariu e de prisos:
„Cristina Guseth: Buna
seara, ma aflu in fata dvs. in calitate de director al Fundatiei
Freedom House, nominalizata de catre prim-ministrul Dacia Ciolos pentru
portofoliul de Justitie. Pentru mine este o onoare si o incununare a
muncii de-a lungul anilor. Timp de 25 de ani am aparat statul de drept.
Din 1997, am derulat proiecte menite sa sprijine reforma justitiei din
Romania si am organizat cursuri pentru magistrati si ofiteri de politie
judiciara in diferite domenii, cum ar fi: dreptul concurentei - suntem
la al treilea proiect finantat de Comisia Europeana pe dreptul
concurentei -, traficul de fiinte umane - un subiect foarte important,
care creeaza o ingrijorare foarte mare in strainatate -, proiecte despre
confiscara extinsa si proiecte despre fraudarea achizitiilor publice.
La acesta din urma as dori sa ma refer un pic mai mult, pentru ca a fost
un poriect in care am reunit langa noi 17 parteneri: Ministerul
Justitiei, PICCJ, CSM, INM – practic, institutiile importante/ actorii
importanti din sistemul judiciar au fost alaturi de noi. Am adus si
institutii de reglementare in acest domeniu. Dupa cum stiti, in MCV,
Romania are doua mari vulnerabilitati. Este vorba de achitiile publice
si de evaziunea fiscala. Am derulat 16 seminarii in tara, am cunoscut
judecatori, procurori si ofiteri de politie judiciara. Am finalizat
acest proiect care a fost mentionat in Mecanismul de Cooperare si
Verificare si in finalul sau a primit calificativul 'excelent' de la
Comisia Europeana. Este ceea ce am facut de-a lungul celor 10 ani, am
intalnit aproape 1.000 de magistrati, judecatori si procurori, din cei
aproximativ 6.000, lucru care m-a ajutat sa cunosc problemele din
sistem, pentru ca am vorbit cu acesti oameni. Stiu
ca am o problema, si anume, ca nu sunt un absolvent al Facultatii de
Drept, sunt absolvent al Facultatii de Electronica si Telecomunicatii.
Aceasta problema, insa, cred ca poate fi depasita; si poate fi depasita
pentru ca, in momentul de fata, sistemul juridic din Romania nu se mai
afla in 2004, in 2004-2005. Este un moment diferit. CSM are rolul de a
asigura independenta sistemului juridic si de a asigura aceste probleme.
Eu, ca ministru al Justitiei, voi genera strategii, politici publice,
si voi incerca sa continui reforma care este atat de mult solicitata in
momentul de fata. As mai aduce un argument legat de faptul atat de contestat ca nu am o diploma de la Universitatea de Drept.
In trei tari din Romania, in trei tari din Europa, ministrii Justitiei
nu sunt absolventi ai facultatii de Drept: in Franta, un economist, in
Marea Britanie, un jurnalist de la The Times, si in Suedia, un chimist. Deci,
ceea ce ma recomanda pentru asta, repet, este reputatia pe care am
construit-o de-a lungul a 25 de ani in ceea ce priveste apararea
statului de drept in Romania.
As vrea sa va spun cateva cuvinte despre ceea ce imi propun sa fac ca ministru. Si ceea ce imi propun sa fac se declina in
8 obiective, care pornesc de la strategia 2015-2020, o strategie bazata
pe MCV si pe studiile facute in colaborare de catre Ministerul
Justitiei cu Banca Mondiala.
1.
Primul punct este cel ce se refera la imbunatatirea managementului
instantelor, la un sistem de IT mai performant, astfel incat sa creasca
transparenta instantelor si relatia cu justitiabilul si sa usureze munca
in instante.
2.
Al doilea obiectiv este operationalizarea agentiei nationale pentru
gestionarea bunurilor indisponibilizate, o agentie care a trecut recent
si care va asigura ceea ce auziti acum in strada: recuperarea
prejudiciului si a bunurilor rezultate din infractiuni.
3.
Un alt lucru pe care mi-l propun este cel legat de selectia
magistratilor, care imi propun sa fie facuta transparent, meritocratic
si in mod competitiv. In ceea ce priveste numirea procurorilor care
urmeaza anul viitor, imi propun sa aplic, asa cum se spune in MCV, sa
aplic proceduri cat mai clare si mai detaliate ca sa respect principiile
enuntate mai sus: meritocratia, concurenta intre candidati si
transparenta, astfel incat sa existe incredere ca drumul in ceea ce
priveste reforma justitiei va continua.
4.
Imi propun sa contribui la consolidarea rolului Inaltei Curti de
Casatie si Justitie in ceea ce priveste unificarea jurisprudentei. In
MCV se spunea ca independenta justitiei nu este o scuza pentru faptul ca
justitia nu este predictibila in Romania.
5.
Imi propun sa cresc implicarea societatii civile in ceea ce priveste
evaluarea, dar si implementarea Strategiei Nationale Anticoruptie.
6. Un alt punct, sa ma uit la subiectul din penitenciare, pentru ca conditiile din penitenciare pot atrage o decizie CEDO.
7.
Imi propun sa imbunatatesc functionalitatea instantelor, prin
reabilitarea acestora – stiu ca deja este pornita o achizitie publica in
acest sens – si sa cresc capacitatea institutionala a instantelor si
parchetelor si a altor institutii din sistemul juridic.
8. In final, imi propun sa aduc bani europeni cu care sa reusesc sa-mi ating obiectivele enuntate mai sus.
Deci cam acestea sunt obiectivele pe care mi le propun. Ele sunt, asa cum v-am spus, preluate din Strategia 2015-2020.
Cred ca rolul acestui guvern este sa asigure un transfer fara sincope
in ceea ce priveste reforma in justitie si sa faca pasi pentru ca acest
proces de reforma a justitiei sa fie mai putin..., sa fie mai
sustenabil, sa nu existe pericolul de a ne intoarce inapoi. Va multumesc.
Sesiunea de intrebari:
Ciprian Nica (vicepresedintele Comisiei juridice a Camerei Deputatilor):
Asa cum stim, conform art. 147 alin. (4) din Constitutie, deciziile CCR devin general obligatorii si au aplicabilitate pentru viitor. Pentru ca tot vorbeati aici de reforma in justitie, v-as intreba in legatura cu aceasta problema ridicata prin deciziile Curtii, daca aveti in vedere rapid modificarea textelor din NCP si NCPP declarate neconstitutionale care, asa cum stim, dupa 45 de zile ele ies din uz, ele trebuie inlocuite cu altceva, noi deja cu vechiul guvern am avut un inventar al acestor articole, iar plecand de aici, daca aveti in vedere o comunicare si o colaborare cu celelalte institutii adiacente actului de justitie, respectiv, cu profesiunile liberale, avocati, executori, notari publici, mediatori, pentru elaborarea unor acte normative cat mai viabile pentru societatea romaneasca. Va multumesc.
Asa cum stim, conform art. 147 alin. (4) din Constitutie, deciziile CCR devin general obligatorii si au aplicabilitate pentru viitor. Pentru ca tot vorbeati aici de reforma in justitie, v-as intreba in legatura cu aceasta problema ridicata prin deciziile Curtii, daca aveti in vedere rapid modificarea textelor din NCP si NCPP declarate neconstitutionale care, asa cum stim, dupa 45 de zile ele ies din uz, ele trebuie inlocuite cu altceva, noi deja cu vechiul guvern am avut un inventar al acestor articole, iar plecand de aici, daca aveti in vedere o comunicare si o colaborare cu celelalte institutii adiacente actului de justitie, respectiv, cu profesiunile liberale, avocati, executori, notari publici, mediatori, pentru elaborarea unor acte normative cat mai viabile pentru societatea romaneasca. Va multumesc.
Cosmin Necula (deputat Comisia juridica): Stimata
doamna ministru, n-am sa va pun o intrebare, ci am sa fac cateva
precizari, daca-mi permiteti, cu acordul dvs., cateva recomandari. Din programul dvs. am observat ca abordati principiul justitiei din perspectiva aproape absoluta a luptei impotriva coruptiei,
vreau sa va spun ca in calitate de viitor ministru al Justitiei, va
trebui sa gestionati cu mult mai mult de atat: va trebui sa gestionati
instante, probleme de drept procesual penal, probleme de drept penal,
probleme de drept civil! Pentru ca marea majoritate a proceselor pe care
le veti avea de gestionat ca si ministru, veti avea de discutat, cu
instantele de judecata si cu profesionistii care aplica legea, foarte multe probleme de drept civil si procesual civil.
Lipsa unor coduri coerente, lipsa unor coduri pe care sa le fi aplicat
asa cum trebuia si fara sa mergem pe repede inainte de frica unui MCV,
astea sunt probleme pe care dvs. va trebui sa le gestionati. Dincolo de
aceste aspecte, stimata doamna ministru, va spun de pe acum ca va voi
vota, pentru ca am incredere in faptul ca poate a venit momentul ca
dvs., care sunteti din afara sistemului judiciar, sa aveti mai mult
curaj decat alti ministri ai Justitiei, sa fiti mai competenta decat
alti profesionisti care au fost ministri ai Justitiei, sau sa ridicati
mai putine intrebari in momentul in care veti face achitizii publice in
momentul in care veti decide sa lucrati la diverse coduri. Dar imi
doresc sa abordati problema sistemului de justitie nu doar din
perspectiva penala, nu doar din perspectiva infractionala, ci din
perspectiva unui act pe care trebuie sa il infaptuiti pentru
justitiabilul care are foarte multe probleme inclusiv din punct de
vedere civil.
Marius Manolache (deputat Comisia juridica): „Eu
nu fac decat sa preiau o intrebare pusa de Uniunea Nationala a
Judecatorilor din Romania. Spun dansii: in mai 2015, CSM a sesizat CSAT
vis a vis de problema ofiterilor acoperiti din justitie, fara a avea
niciun raspuns pana in prezent. Ca viitor membru atat
al CSM, cat si al CSAT, cum vedeti solutionarea problemei ofiterilor
acoperiti din justitie, avand in vedere declaratia genralului SRI
Dumitru Dumbrava ca instantele de judecata au devenit 'camp tactic'
pentru acest serviciu secret? Va multumesc!
Cristina Guseth: (raspuns la intrebarea deputatului Ciprian Nica): „Ceea
ce voi face, ma voi consulta cu toti actorii sistemului juridic. Cu
reprezentantii Inaltei Curti, cu Parchetul General, cu cei de la DNA.
Deci toti cei, inclusiv din profesiile liberale, cu toti cei relevanti.
Si vom face o dezbatere publica, transparenta, in urma careia vom veni
cu solutii pe care sa le inaintam Parlamentului. Inclusiv cu Parlamentul
mi-as dori sa ma consult si sa pot sa gasesc o solutie buna. Pana la
urma aici este o problema pe care eu o vad de management: sa pui
impreuna pe cei interesati, cu competenta, sa aiba un punct de vedere in
acest lucru, in acest domeniu, si sa vii cu o solutie.
Cristina Guseth (raspuns la recomandarea deputatului Cosmin Necula): A doua intrebare. Ca sa fiu sincera, mi s-a parut mai degraba o afirmatie decat o intrebare.
Parlamentar: Asta
a si fost. Chiar in deschidere, domnul deputat a facut precizarea ca nu
este neaparat o intrebare, este o sugestie si o propunere de reflectie a
dvs. vis a vis de activitatea pe care o veti desfasura la Minister...
Cristina Guseth: Am citit un raport al CSM referitor la starea justitiei, si acolo aparea si o problema legata de incredere in justitie. Eu
cred ca atunci cand vei reusi sa cresti capacitatea de a gestiona
dosare, de a gestiona cazuri in instanta, cand vei reusi sa cresti
celeritatea, cand vei reusi sa comunici acest lucru, sa folosesti
instrumentele de IT si sa comunici in mod transparent si sa ai o
predictibilitate a actului de justitie, cred ca in momentul acesta vei
creste increderea oamenilor in justitie. Cu
riscul de a va supara, as vrea sa revin, as vrea sa mentionez
increderea pe care oamenii o au in Directia Nationala Anticoruptie. Dupa
cum se vede, in Romania, atunci cand ai rezultate, oamenii inteleg si
te apreciaza. Imi doresc – si inteleg ce
spuneti, pentru ca oamenii au si alte probleme – imi doresc sa... ca
justitia sa fie un serviciu pus... un serviciu in slujba cetateanului.
Cristina Guseth (raspuns la intrebarea deputatului Marius Manolache): Si
a treia intrebare... era o intrebare care combina povestea cu ofiterii
acoperiti din Justitie si..., iar eu stiu ca magistratii fac o
declaratie prin care spun ca nu sunt ofiteri acoperiti. Daca aceasta
declaratie este un fals, este o problema. Eu nu stiu sa fi existat o
asemenea declaratie. Pe de alta parte, imi aduc aminte ca atunci cand
UNJR a ridicat acest aspect noi am semnat alaturi de ei comunicatul
respectiv si mi se pare normal sa existe investigatii in domeniul
acesta. CSM-ul s-a sesizat, nu stiu daca exista un rezultat, stiu ca doi
sefi ai serviciilor de informatii au iesit si s-au pozitionat fata de
acest subiect si au fost interpelari si in Camera, la comisiile de
specialitate. In momentul cand va exista o proba - pentru ca justitia
este pe probe - pentru acest lucru, evident ca il voi lua in calcul.
Florina Jipa (senator Comisia juridica): Imi
pare rau ca nu ne dati voie sa punem decat cate o intrebare, erau multe
probleme de discutat, mai ales vis a vis de faptul ca doamna nu are
studii juridice. O sa pun o intrebare mai delicata, chiar daca vi s-ar
putea parea simpla la prima vedere. As vrea sa o intreb pe doamna, daca ar trebui sa vada un dosar penal, de unde incepe sa-l studieze? Acum
sa mai spun si altceva. Ne-ati facut aici un..., avem de fapt si CV-ul
dvs. Stim si noi ce inseamna Fundatia Freedom House, stim si noi ce
inseamna in spatele ei, stim si noi cine va vrea sa conduca Ministerul
Justitiei pe langa dumneavoastra, sau in numele dumneavoastra, veti fi
acolo doar de paravan. Si acum raspundeti-mi la intrebarea la care ma obliga colegii, sa va pun una singura, de unde studiati un dosar penal?
Nicolae Vlad Popa (secretar al Comisiei pentru drepturile omului a Senatului): Eu vreau sa va felicit pentru decizia de a accepta aceasta candidatura,
aveti o sarcina extrem de dificila pentru ca de foarte mult timp in
justitie au ramas probleme nerezolvate. O chestiune care tine de accesul
cetateanului la justitie. Va intreb daca veti folosi dreptul Guvernului
la initiativa legislativa pentru a diminua, de exemplu, obstacolul care este, in unele cazuri, taxa de timbru; daca veti face ceva pentru ca odata pentru totdeauna asa-numitul 'legal aid',
adica acele plati pentru onorariile persoanelor care nu au posibilitati
sa fie reglementate corect si sa fie platite pe munca, si nu formal pe
niste procente; daca, desi exista reglementari in directia aceasta, veti face ceva ca sa nu mai existe avocatura clandestina
printr-o formatiune sau, sa-i spun asa, o structura paralela care, in
unele judete, la unele instante, este acceptata, la altele nu.
Se foloseste termenul 'inchiderea ochilor'; si un lucru foarte
important, ultima chestiune, daca veti face ceva impotriva unui conflict major de interese care se afla in Romania in zeci si zeci de familii in care o parte este judecator, o parte este avocat, sau invers,
o parte este procuror si o parte este avocat..., noi am incercat de-a
lungul timpului sa luam masuri, se pare insa ca trebuie Guvernul sa aiba
initiativa in acest sens. Va multumesc!
Remus Cernea (deputat membru al Comisiei pentru drepturile omului, culte si minoritati nationale): Stimata doamna, va cunosc activitatea de multi ani din societatea civila si va apreciez foarte mult.
Cred ca este o nominalizare potrivita pentru aceasta functie si va urez
succes in eventualitatea in care Parlamentul va vota in favoarea
investiturii dvs. In luna iunie a acestui an, CEDO a
decis, intr-un caz plecat din Italia, ca pentru cuplurile formate din
persoane de acelasi sex statele sunt obligate sa acorde o forma de
recunoastere, sub forma parteneriatului civil, sau sub forma casatoriei
(...) Veti sustine o legislatie in acord cu decizia CEDO pe care am
mentionat-o (...)?
Cristina Guseth (raspuns la intrebarea senatorului Florina Jipa): Deci primul raspuns este pentru doamna Jipa. Doamna deputat - doamna senator, imi cer scuze -, cred ca nu este rolul ministrului Justitiei sa studieze un dosar. Ministrul Justitiei trebuie sa fie independent de acel dosar si nu acesta este rolul sau sa-l studieze. Acum,
dumneavoastra induceti ideea ca eu sunt trasa de ate si sunt o
marioneta, ceea ce trebuie sa recunosc ca este destul de..., este destul
de..., pe ce va bazati sa spuneti lucrul acesta? Este jignitor!
Parlamentar: Doamna
candidat, imi permiteti numai o secunda. O sa-ncerc sa rog colegii si
pe dvs. sa raspundem doar simplu la intrebare si sa lasam celelalte
eventuale...
Cristina Guseth: Deci
raspunsul este nu voi studia eu dosare penale, pentru ca ministrul
Justitiei este parte a Executivului, nu studiaza dosare penale.
Cristina Guseth (raspuns la intrebarea senatorului Nicolae Vlad Popa): In
ce priveste taxa de timbru, stiu ca uneori poate sa fie o maniera
descurajanta de a ajunge la justitie, stiu ca sistemul juridic nu
beneficiaza de aceasta taxa, ea se duce catre administratie; in acest
subiect as vrea sa pot sa fac ceva, dar, repet, am sa vad in functie de
consultari. Legal aid-ul... va referiti la cei care nu pot sa isi plateasca avocatul si atunci avocatul din oficiu...?
Nicolae Vlad Popa: Este
vorba despre onorariile din oficiu pe care le plateste ministerul. Si
acesta se negociaza de fiecare data cu Uniunea Barourilor, intr-un mod
foarte netransparent.
Cristina Guseth: Pai,
ce pot sa spun aici este ca va trebui facut transparent, pentru ca
acesti oameni trebuie aparati atunci cand nu au resursele financiare sa
se apere, dar trebuie gasita o maniera transparenta si concurentiala. Este ceea ce cred ca poate fi facut...
In
ceea ce priveste conflictul de interese pentru... legat de faptul ca
sunt in familie judecatori, procurori, avocati, mie aici imi pare o
problema de etica, pentru ca nu poti sa-i impiedici pe oamenii acestia
sa se casatoreasca si imi pare ca mai trebuie sa impui niste reguli
astfel incat sa nu poata intra, atunci cand sunt in familie, in instanta
acolo unde se afla un judecator. Deci sa pui niste reguli de conflict
de interese. Dar... la aceasta vad eu limitarea. Si repet, vad si o
problema de integritate si de independenta reala a magistratului. Pe
masura ce vei reusi sa construiesti aceasta cultura, probabil ca
indiferent daca sunt in familie se vor restrange sa faca astfel de
interventii.
Si mai era o intrebare...
Parlamentar: Intrebarea care viza acel barou ilegal acceptat in unele instante...
Cristina Guseth: Asta mi se pare o batjocura adusa justitiabilului,
pentru ca el este lasat sa fie inselat, si statul ar trebui sa aiba o
responsabilitate vis a vis de cetateni, sa nu-i lase victimele unor...,
unor..., unor indivizi care pur si simplu se folosesc de ei. Deci eu
chiar cred ca statul ar trebui sa fie mai responsabil fata de cetatenii
sai.
Cristina Guseth (raspuns la intrebarea senatorului Remus Cernea): Mie
mi se pare ca aceasta este o problema care tine de o consultare
publica. As vrea sa stiu ce vor romanii in problema aceasta. Ceea ce
cred eu in aceasta problema nu cred ca este relevant pentru intalnirea
de fata, dar ceea ce vor romanii in acest subiect este relevant. Si
daca, dupa ce romanii isi spun cuvantul, atunci voi avea si eu o opinie.
Parlamentar: Domnu' Cernea, cand o sa va dau voie sa puneti intrebarea, o veti pune. Va rog inchideti microfonul.
Serban Nicolae: Serban
Nicolae, senator Comisia pentru petitii, cercetarea abuzurilor,
combaterea coruptiei etc. etc. As vrea sa fac doar doua scurte
consideratii inainte de a pune intrebarea, pentru ca am inteles
necesitatea de a ne restrange la o singura intrebare.
Am
venit cu doua prejudecati: Una, sa nu ma leg de faptul ca doamna
candidat nu are studii de drept, si sa nu consider asta ca fiind un
handicap serios. Si aici as face observatia ca cei pe care i-ati
mentionat ca fiind ministri ai Justitiei in tarile respective, Franta,
Marea Britanie si Suedia, sunt oameni politici - lucru foarte important,
ba, unii dintre ei au mai fost si ministri in unele cabinete, cum e cel
de la Justitie din Marea Britanie, dar e bine ca ati facut documentarea;
Si, de asemenea, am venit cu prejudecata de a vota impotriva. Am
renuntat la ambele prejudecati. Am observat ca declaratia dvs. in fata
atator comisii s-a rezumat la o declaratie in fata presei, ati privit
numai inspre camerele de luat vederi, ceea ce probabil ca face parte din
lipsa de experienta la o audiere in Parlament.
As
fi vrut sa trec peste faptul ca va subordonati sau..., in viziunea
dumneavoastra, activitatea dvs. trebuie subordonata in intregime
rapoartelor MCV. Aici era prima consideratie pe care voiam s-o fac. Sa
stiti ca, nu stiu daca din cauza lipsei studiilor de drept, dar am vazut
multe ineptii juridice in rapoartele MCV. Am vazut foarte multe lucruri
importante si care ajuta Romania, dar am vazut, spre exemplu in 2012,
exprimata ingrijorarea pentru faptul ca in perioada interimatului la
presedintia Romaniei s-ar putea emite un decret de gratiere care sa
rastoarne o hotarare judecatoreasca. Orice student v-ar putea spune ca
printr-un decret de gratiere nu se rastoarna o hotarare judecatoreasca,
ba din contra, se intareste. Gratierea se aplica infractorilor
condamnati si nu este un act de achitare sau de inlaturare a
raspunderii. De aceea va spun ca, din puctul meu de vedere, ar trebuie
sa luati mai circumspect acele rapoarte ale MVC, stiind faptul ca ele
sunt subiective.
De
altfel, trec si peste faptul ca proveniti de la Freedom House si inca
nu a fost lamurit inca acel audit al Strategiei Nationale Anticoruptie
din 2005.
Eu n-am mai auzit de un audit al unei strategii, dar oricand e momentul
sa invatam ceva nou. Si as fi vrut sa va spun ca de atunci incoace nu
s-a mai facut niciun audit al niciunei strategii anticoruptie. Si au
trecut foarte multi ani.
As
fi vrut sa va spun sa nu faceti greseala pe care a facut-o numita -
fosta ministra a Justitiei la acea vreme, bineinteles - Macovei Monica
Luisa,
care a promovat patru acte normative fundamentale: modificarea codului
de procedura penala, modificarea statutului magistratilor, modificarea
legii privind organizarea judecatoreasca si a Legii 161/2003 –
considerate profunde a fi pentru reforma justitiei, toate declarate in
parte sau integral neconstitutionale.
Si
as vrea sa va pun o singura intrebare, si anume, cum evaluati, din
punctul dvs. de vedere... Imi cer scuze, o precizare inainte de
intrebare: Potrivit Constitutiei Romaniei, un guvern al Romaniei poate
contine orice fel de persoana; doi membri nu pot sa lipseasca indiferent
de situatie, pentru ca sunt mentionati in Constitutie: prim-ministrul
si ministrul Justitiei. Orice alt ministru poate sa lipseasca, orice alt
minister poate fi comasat cu foarte multe altele. Prim-ministrul si
ministrul Justitiei sunt persoane distincte prevazute in Constitutia
Romaniei ca facand parte din Guvern.
Si atunci, din aceasta perspectiva, v-as intreba cum evaluati
dumneavoastra statutul de ministru al Justitiei din perspectiva art. 109
primul alineat din Constitutie.
Daniel Florea (deputat Comisia juridica, presedinte al subcomisiei CEDO): Aveam
foarte multe intrebari sa va pun, dar am luat si eu din acele intrebari
venite de la judecatori si as vrea sa va citesc o parte pentru ca
intrebarea sa fie foarte clara. Ati avut doua interviuri recente,
intr-unul ati spus ca
'asociatiile profesionale ale magistratilor sunt folosite ca vehicule
pentru mize personale' si ca, 'desi impactul lor in cadrul magistratilor
este destul de mare, este unul de tip sindical, nu profesionist'. In al doilea interviu ati spus, vis a vis de revocarile a doi membri ai CSM, ati spus ca 'au ca miza controlul politic asupra justitiei', desi revocarea a fost votata de peste 1.000 de judecatori, votul in favoarea revocarii fiind covarsitor majoritar. L-am auzit astazi pe domnul premier desemnat Ciolos spunand ca numirea dumneavoastra are ca scop credibilizarea justitiei. Intrebare: cine credeti ca a decredibilizat-o si care sunt pasii concreti pe care incercati sa-i faceti ca s-o credibilizati?
Steluta Cataniciu (chestor Camera Deputatilor si membru Comisia juridica): Stimata doamna, aveti in programul de guvernare, la Capitolul III – Plan de masuri, la punctul 1, urmatorul obiectiv: 'Intarirea legislatiei privind consolidarea integritatii in institutiile publice prin revizuirea sistemului de imunitati'.
V-as ruga sa-mi raspundeti, pornind de la acest obiectiv al
dumneavoastra, la ce institutii publice va referiti si daca institutia
prezidentiala faca parte dintre aceste institutii, ce intelegeti prin
sistem de imunitati si cum doriti in mod concret sa revizuiti sistemul
de imunitati si care este procedura pe care urmeaza sa o aplicati in
vederea revizuirii acestui sistem de imunitati. Multumesc!
Cristina Guseth (raspuns la intrebarea senatorului Serban Nicolae): Stiu
despre ce vorbiti, vorbiti despre faptul ca ministrul Justitiei da
avizul de legalitate. Or, pentru aceste avize exista experti in
Ministerul Justitiei, oameni foarte bine pregatiti pe care o sa ii iau
cu mine in guvern si nu voi pune semnatura fara acceptul lor. Adica voi respecta profesionistii cu care lucrez.
Cristina Guseth (raspuns la intrebarea deputatului Daniel Florea): Da, este afirmatia pe care am facut-o despre asociatiile de magistrati, pe care noi le-am sustinut constant. Este foarte important ca aceste asociatii sa nu fie doar sindicale, sa fie entitati care contribuie la reforma din justitie. Din pacate, in Romania, uneori ceea ce am afirmat acolo se intampla. Insa lucruri punctuale.
In ceea ce
priveste cei doi membri CSM care au fost..., au fost revocati, a existat
o dezbatere foarte ampla... V-as aduce aminte ca exista o decizie a
Curtii de Apel din Galati care a infirmat revocarea... Deci, decizia
Curtii din Galati”.
Serban Nicolae: 'Cine a decredibilizat justitia?' era intrebarea.
Cristina Guseth: Eu cred ca justitia a inceput sa creasca in credibilitate. Si uitati-va ca, pe sondaje, institutii din sistemul juridic au credibilitate.
Lucrurile nu sunt albe si negre. Deci, mai este de lucru. Sunt
institutii care au credibilitate, sunt institutii care au de castigat
credibilitate. Cred ca
aceasta incredre in justitie nu poate fi crescuta decat atunci cand
exista predictibilitate a actului de justitie, atunci cand unificarea
jurisprudentei va face pasi inainte.
Cristina Guseth (raspuns la intrebarea deputatului Steluta Cataniciu): Pai, sunt mai multe incompatibilitati, sunt incompatibilitati...
Voce: Astea-s impunitatile...
Parlamentar: Daca doriti, doamna Cataniciu...
Cristina Guseth: Daca ati vrea sa repetati intrebarea...
Steluta Cataniciu: O
s-o reformulez, dar nu pe scurt. Si m-asteptat din partea stimatei
doamne sa-si noteze intrebarile. Probabil dansa a crezut ca vine la
aceasta comisie si probabil unele intrebari ii sunt servite de catre
unii colegi care au produs-o si care o sustin.
Parlamentar: Sa ne limitam la intrebari si raspunsuri, mai putin la procese de intentie, si va multumesc pentru intelegere.
Steluta Cataniciu: Nu este niciun proces de intentie.
Parlamentar: Nu la dumneavoastra faceam referire, ci la un eventual proces de intentie care urma.
Steluta Cataniciu: Un
eventual proces de intentie este clar - si nu este un eventual proces
de intentie - este din partea candidatei, care se prezinta asa cum se
prezinta la aceasta audiere a Comisiei juridice.
Parlamentar: Am inteles, daca vreti sa reformulati intrebarea, va multumim...
Steluta Cataniciu: Da,
deci, stimata doamna, la capitolul III, ar trebui sa aveti
dumneavoastra in fata, sa aveti programul dumneavoastra, deci la
capitolul III, la punctul 1, statul de drept pe care dumneavoastra il
aparati de 25 de ani – pacat ca nu am
dreptul la alta intrebare, pentru ca v-as intreba 'De cine il aparati,
doamna, de 25 de ani, acest stat de drept?' –,
deci la punctul 1 aveti un obiectiv 'Intarirea legislatiei' va rog sa
ma urmariti pentru ca este o intrebare foarte importanta... Banuiesc ca
dumneavoastra, impreuna cu staff-ul dumneavoastra daca-l aveti sau cu
acei consilieri pregatiti, banuiesc ca dumneavoastra impreuna cu ei ati
participat la elaborarea acestui program de guvernare cu o componenta
foarte importanta, si anume, statul de drept pe care, repet, il aparati
de atat timp. Obiectivul este 'Intarirea legislatiei privind
consolidarea integritatii in institutiile publice prin revizuirea
sistemului de IMUNITATI'. Intrebarea
mea este, raportat la acest obiectiv al dumneavoastra si, implicit, al
Guvernului din care probabil ca veti face parte, 'La
ce institutii publice va referiti. Si daca institutia prezidentiala
face parte/ se regaseste in cadrul acestor institutii, ce intelegeti
prin sistemul de imunitati pe care doriti sa-l revizuiti si cum doriti
sa o faceti in mod concret, care este procedura? Pas cu pas.
Cristina Guseth (raspuns la intrebarea reformulata de Steluta Cataniciu): Imunitatile
sunt prevazute in Constitutie. Deci, este imunitatea pentru opinie,
pentru opinia politica, dar este si imunitate in fata legii, care ii
asaza pe unii deasupra legii...
Parlamentar: Va
rog sa formulati raspunsul la intrebare, care e putin mai complexa,
practic, vizeaza acelasi domeniu, dar trei aspecte: care e sistemul de
imunitati la care faceti referire, daca in acest sistem este vorba si
despre imunitatea care il vizeaza pe/ de care beneficiaza presedintele
statului si cum veti reusi acest lucru procedural? Inteleg bine, doamna
Cataniciu?
Steluta Cataniciu: Va rog sa ma scuzati, era foarte concreta intrebarea, dar s-o reluam: la ce institutii publice va referiti si daca institutia prezidentiala face parte din aceste institutii? Care
sunt institutiile publice la care va referiti, pentru ca dumneavoastra
spuneti de 'intarirea legislatiei privind consolidarea integritatii in
institutiile publice'. Care sunt – punctual, nu este
complicat deloc – care sunt institutiile publice la care va referiti? Si
daca institutia prezidentiala face parte dintre ele.
Cristina Guseth: Cred
ca pentru a functiona... un stat in regim democratic, este foarte
important ca presedintele sa aiba imunitate pe perioada mandatului. In
afara de imunitatea pe care o are presedintele... (n.r. - pauza)
Parlamentar: Asta
a fost raspunsul la o parte din intrebare. Deci presedintele trebuie sa
aiba imunitate. Intrebarea era mai complexa, daca faceti referire si la
alte institutii atunci cand va referiti la imunitati si la revizuirea
sistemului.
Cristina Guseth: Mie
mi se pare ca aici ar trebui facut referire la administratia centrala,
la administratia centrala si locala. Dupa stiinta mea, oamenii care
lucreaza, functionarii, nu au imunitate, si cand vorbim de imunitate
vorbim de imunitate pentru o functie aleasa. Este imunitatea pentru
declaratiile politice... (n.r. - pauza)
Parlamentar: Vreti sa mai interveniti, doamna Cataniciu?.
Steluta Cataniciu: Sa raspund eu?
Parlamentar: Nu, am avut sentimentul ca vreti sa interveniti... Este in regula, trecem la urmatoarea intrebare...
Steluta Cataniciu: Astept
raspunsul, nu va suparati, aici discutam... si nu cred ca discutam, noi
audiem. Va rog sa ma credeti ca sunt de foarte buna credinta, exact ca
toti colegii mei din aceasta sala. Dar, va rog sa aveti in vedere ca
audiem viitorul ministru al Justitiei. Daca dumneavoastra considerati ca
este doar o simpla formalitate, atunci eu renunt la a primi raspunsul
la intrebarea pe care eu am adresat-o, o intrebare de bun simt, cea mai
simpla intrebare avand in vedere statul de drept pe care stimata doamna
il clameaza si il apara de 25 de ani. Daca dumneavoastra considerati ca
este o formalitate aceasta audiere, eu renunt la a mai primi raspuns din
partea doamnei. Daca aceasta audiere este serioasa, astept raspuns. Si
va rog sa nu treceti mai departe pana cand nu se va raspunde la aceasta
intrebare.
Parlamentar (Bogdan Ciuca): Am
inteles perfect dorinta dumneavoastra, care este legitima, audierea
este una foarte aplicata, nu este deloc una formala, prezenta atator
membri ai Parlamentului – Camera si Senat – demonstreaza acest lucru.
Doamna candidat a schitat un raspuns. Eu v-am intrebat daca sunteti
multumita de raspuns. Mai departe va rog sa-mi spuneti cum credeti ca ar
trebui procedat
Steluta Cataniciu: As dori sa raspunda cum doreste in mod concret sa revizuiasca acest sistem de imunitati.
Parlamentar (Bogdan Ciuca): Deci practic este partea a treia a primei intrebari. (...) Daca puteti formula un raspuns, va rugam...
Cristina Guseth: (n.r. - pauza) Va referiti la imunitatea in cazul cercetarii penale... atunci cand se cere... (n.r. - pauza)
Parlamentar (Bogdan Ciuca): Este
una din... din imunitati, la care probabil face referire doamna
Cataniciu in urma lecturarii programului de guvernare. De exemplu, la
aceasta!
Cristina Guseth: Parerea
noastra a fost ca in fata legii toti ar trebui sa fie egali, iar
politicienii - cei cu functii alese - sa aiba imunitate doar pentru
declaratiile politice.
Parlamentar (Bogdan Ciuca): Va rog, doamna Cataniciu, ati spus sa nu trecem mai departe pana nu va declarati satisfacuta sau nesatisfacuta de raspuns.
Steluta Cataniciu: Dumneavoastra ce credeti? Sunteti presedintele Comisiei juridice
Parlamentar (Bogdan Ciuca): Sigur
ca da, eu va intreb pe dumneavoastra fiindca ati formulat intrebarea.
La final, fiecare ne exprimam opinia prin vot. Daca vis a vis de aceasta
intrebare si vis a vis de raspuns mai doriti sa ridicati un comentariu
sau o alta intrebare
Steluta Cataniciu: Nu,
doresc sa spuna stimata doamna care este procedura pe care urmeaza sa o
aplice in aceasta revizuire a sistemului de imunitati. Cum anume?
Parlamentar (Bogdan Ciuca): Va rog, doamna candidat!
Cristina Guseth: Suntem
intr-un moment in care s-a format un guvern pentru a depasi o situatie
destul de complicata, pentru a depasi o criza de incredere pe care o au
politicienii. S-a facut acest program de guvernare
intr-un interval foarte scurt, ca sa ma intrebati despre proceduri
acuma, intr-un moment in care, intr-un moment in care nu
am ajuns sa facem planuri de actiuni, si suntem doar in faza in care ne
propunem sa crestem integritatea in administratia publica, da, nu au
fost inca stabilite, vor fi stabilite. Acesta este raspunsul meu si nu stiu prin ce proceduri vor fi stabilite.
Parlamentar (Bogdan Ciuca): Da, doamna Cataniciu.
Steluta Cataniciu: Daca
imi dati voie, doar o scurta referire vreau sa fac. Stimata doamna,
sunteti intr-un cadru solemn, as putea sa spun, la aceasta audiere. Toti
colegii care sunt prezenti sau, ma rog, in prezenta carora va aflati,
sunt oameni politici. Dumneavoastra,
avand in vedere modul in care va prezentati la aceasta audiere,
dumneavoastra aveti impresia ca aveti dreptul moral sa ne vorbiti noua
de criza de incredere? Criza de incredere pentru oamenii politici, cand
dumneavoastra va prezentati la o astfel de audiere pentru viitorul
ministru al Justitiei, pentru a fi desemnata, si votata in Plen, ca
viitor ministru al Justitiei, considerati ca aveti dreptul moral sa ne
vorbiti despre criza de incredere?
Parlamentar (Bogdan Ciuca): Va multumim...
Florinel Butnaru (vicepresedinte Comisia pentru drepturile omului a Senatului): Intrebarea mea este urmatoarea: daca aveti in intentie sa promovati un proiect de lege privind raspunderea magistratilor. Eu va multumesc daca-mi raspundeti si va urez succes.
(...)
Cristina Guseth: Deci,
referitor la raspunderea magistratilor, dupa stiinta mea, o asemenea
lege a existat in dezbaterea parlamentara. Este in dezbatere
parlamentara si mi se pare... este o lege foarte importanta, pentru
care... Va referiti la legea cu statutul magistratului sau...?
Florinel Butnaru: M-am
referit daca aveti in intentie sa promovati o lege privind raspunderea
magistratilor si daca dumneavoastra o sustineti, daca veti face parte
din guvern, impreuna cu guvernul.
Cristina Guseth: Deci,
dupa stiinta mea, o asemenea lege a raspunderii magistratilor exista si
a fost in dezbatere, si-am facut dezbatere publica, chiar noi am
organizat o dezbatere publica pe ea. Orice lege poate fi imbunatatita,
deci, situatia este schimbata, dar o astfel de lege a existat, exista.
Parlamentar: Nu exista!
(...)
Ciprian Nica: Tinand
cont de faptul ca nu aveti pregatire juridica, am incercat sa fiu un
pic mai tandru cu dumneavoastra, dar dintr-un spirit de fronda cu
ceilalti colegi si de colegialitate cu deputati si senatori, vreau sa va
fac o remarca, sunteti totusi in Parlamentul Romaniei, si aici suntem
profesionisti, juristi, ingineri, profesori, doctori si asa mai departe.
Nu va aflati in fata strazii, care s-a inspirat (...) sau sa spuna
acolo cu ridicarea imunitatii, si v-a explicat foarte bine si domnul
Nicolicea ce inseamna imunitate.
In
ceea ce priveste raspunsul la intrebarea mea, nu sunt multumit. Eu nu
am spus de transparenta, transparenta...toti lucram transparent,
inclusiv si aici se transmit lucrarile Comisiei juridice direct pe
Internet. Eu am spus de o colaborare si comunicare si de atragerea
celorlalte institutii care fac Justitia, avocatii, notarii, executorii
si mediatorii. Pentru elaborarea normelor tehnice aveti nevoie de ei,
pentru elaborarea actelor normative trebuie sa aveti o comunicare
colegiala cu ei. Acum eu inteleg ca dumneavoastra veniti din cu totul
alt domeniu, in care ati fost invatata numai sa criticati, pentru ca
asta a fost linia, dar trebuie sa stiti ca nu este o politica pozitiva
asta si imi pare rau sa va spun dar din ceea ce v-ati propus nu stiu
cate veti rezolva intr-un an de zile cat aveti la dispozitie sau mai
putin. In ceea ce priveste integritatea, la fel, asta denota ca nu v-ati
adus consilierii sau nu ati lucrat la temele pe care le-ati expus.
Bogdan Ciuca: Deci
practic, domnul presedinte subliniaza nevoia de consultare atunci cand
se naste un act normativ sau politic in domeniu, cu cei care urmeaza sa
aplice si cei care urmeaza sa beneficieze de norma respectiva sau de
strategie. O sa-l rog pe domnul senator Serban Nicolae sa revina asupra
temei pe care a propus-o in dezbatere. Va rog domnule senator.
Serban Nicolae: Distinsa doamna, din nefericire, am constatat ca nu ati citit nici macar Constitutia Romaniei.
Si va spun asta cu amaraciune, pentru ca in ciuda votului meu si al
altora, veti ajunge ministrul Justitiei si veti intra in mandat jurand
cu mana pe Constitutie. Articolul
109, care se refera la responsabilitatea membrilor Guvernului, vorbeste
de faptul ca membrii Guvernului raspund politic si solidar pentru
actele Guvernului. Din perspectiva asta voiam sa stiti sau sa stiu care
este punctul dumneavoastra de vedere. Sunt 156 de articole, cu tot
respectul, nu era mare lucru sa cititi acele articole care privesc
activitatea ministrului Justitiei si nu intamplator am facut trimitere
la faptul ca este alaturi de prim-ministru singurul membru al Guvernului
nominalizat ca atare in Constitutie. Desi nu sunteti om politic,
dati-mi voie sa va fac o recomandare de om politic. Aveti sansa sa
renuntati la aceasta nominalizare si sa continuati lupta pentru apararea
statului de drept (n.r. - parlamentarii incep sa aplaude).
Cristina Guseth: As
vrea sa va spun ca am citit Constitutia, dar a citi Constitutia nu
inseamna a sti Constitutia. Si Constitutia nu inseamna sa o stii, daca o
citesti, inseamna doar ca ai citit-o... Constitutia un act care este
intr-adevar democratic si este un ideal, fata de care Romania actuala
tinde mult prea departe.
Bogdan Ciuca: Va multumesc foarte mult. Doamna Steluta Cataniciu, chestor in Camera Deputatilor, membru al Comisiei Juridice, va rog doamna.
Steluta Cataniciu: Nu
vreau sa mai fac niciun fel de precizare asupra intrebarii pe care eu
am adresat-o distinsei doamne, vreau doar sa ii...nu neaparat sa ii
adresez o alta intrebare, probabil ca noi, am folosit un limbaj juridic
pentru ca juristi fiind nu avem alta posibilitate decat de a apela la
termeni juridici. Sa stiti ca nu a fost nimeni de rea-credinta, la
minister va veti intalni cu mult mai multi termeni juridici si sper sa
aveti consilieri pe masura, daca nu veti da curs invitatiei domnului
senator de a renunta la aceasta nominalizare.
As
vrea doar sa o intreb pe distinsa doamna, sa raspunda la o intrebare
care nu s-ar regasi, acest raspuns nu s-ar regasi in niciun manual, in
niciun tratat, in niciun MCV. Noi la Facultatea de Drept am invatat ca
orice decizie a unui jurist, a unui magistrat trece in mod obligatoriu
prin libera constiinta a acestuia. As vrea sa fac apel la libera
dumneavoastra constiinta si sa va intreb, raportat la un alt obiectiv
din programul dumneavoastra de guvernare, in care spuneti ca veti
sustine in mod neconditionat independenta Justitiei, daca
autosesizarea din oficiu a Inspectiei Judiciare cu privire la o solutie
dispusa de un magistrat, de orice fel si din orice domeniu – penal,
civil, administrativ, intr-un dosar – fara sa existe informatii care sa
contureze suspiciunea rezonabila, ca tot ne-am obisnuit cu aceasta
expresie, privind existenta unor abateri disciplinare, este de natura a
aduce atingere infaptuirii Justitiei?
Steluta Cataniciu: Sesizarea
din oficiu, ca orice sesizare, se bazeaza pe niste temeiuri. Mi se pare
ca actul de justitie este independent in masura in care presupune si
responsabilitate foarte mare din partea judecatorului. In Justitie au
fost si probleme, si probleme de coruptie, daca negam nu inseamna ca
problemele acestea nu exista. Sesizarea din oficiu, repet, se poate face
atunci cand exista niste temeiuri si se poate merge mai departe pentru a
vedea daca intr-adevar acolo exista o problema in legatura cu
magistratul respectiv.
Bogdan Ciuca: Domnul Andras, membru al Comisiei juridice din Camera Deputatilor.
Mate Andras: Sper
ca am auzit gresit, Constitutia nu e un ideal, Constitutia e lege
fundamantala, care contine acele principii in baza carora este organizat
tot statul romanesc, si in baza careia Parlamentul poate adopta legi
care nu pot sa contravina dispozitiilor. Ideal, cred ca era o scapare a
dumneavoastra, aceasta notiune de ideal, Constitutia e legea de baza a
unui stat de drept.
Bogdan Ciuca: Domnul Cernea, doreati o precizare suplimentara.
Remus Cernea: Stimata doamna, tema pe care am ridicat-o priveste drepturile omului, o chestiune importanta. Am fost, va marturisesc, neplacut surprins de faptul ca, pe fond, nu mi-ati raspuns.
Aici, in fata colegilor deputati si senatori sunteti invitata sa va
exprimati punctul dumneavoastra de vedere, aveti experienta in
societatea civila si stiti foarte bine pericolul pe care il reprezinta
politicienii populisti, care au aceasta tendinta de a se refugia in
spatele unei presupuse dorinte sau vointe a poporului. Totodata,
presupun ca stiti ca nu toate reformele sunt populare, de aceea depinde
in foarte mare masura de responsabilitatea si viziunea unor politicieni,
care sa isi asume sarcina de a intreprinde reforme uneori nepopulare.
Nu putem sa ne uitam in sondaje, nu putem sa ne uitam ce vor romanii,
romanii vor multe lucruri, dar cei care au iesit in strada si care au
dat jos zilelele trecute un Guvern vor o schimbare, vor o tara ca afara,
vor o tara occidentala, in care drepturile omului sa fie recunoscute si
respectate. De aceea intrebarea mea este formata din aceasta
perspectiva si din aceasta directie: cum veti gestiona o problema care
sigur ca a generat dezbateri, sigur ca a generat polemici, schimbarea nu
vine usor, dar dumneavoastra ca ministru al Justitiei formulati punctul
de vedere al Guvernului pentru astfel de initiative cu privire la
parteneriatul civil, cu privire la casatoria intre persoane de acelasi
sex. Parteneriatul civil se dezbate in Parlament, e pe ordinea de zi in
plen, poate va fi si o initiativa pentru casatoriile intre persoane de
acelasi sex, de aceea poate veti formula un raspuns cu privire la
aceasta chestiune care priveste zeci de mii de oameni, poate sute de mii
de oameni, cetateni ai Romaniei.
Bogdan Ciuca: Acum
am observat, trei colegi care au formulat intrebari doresc o precizare:
domnul Nicolicea, domnul Florea Daniel si domnul Manolache.
Eugen Nicolicea: Pentru
mine faptul ca nu sunteti jurista, dintr-o anumita cauza, si anume ca
am vazut ce greseli au facut multi juristi la conducerea ministerului,
inginerii avand o anumita logica, poate ca era un nou inceput, un start.
Deci, am o parare contrara decat a altor colegi. Dar, sistemul judiciar
sau sistemul juridic, care sunt notiuni necuprinse in Constitutie, au
inceput sa ia locul in limbajul gazetaresc autoritatii judecatoresti si
justitiei. Si ne-am trezit cu ele, in MCV vorbindu-se de sistem
judiciar, independenta sistemului judiciar, independenta sistemului
juridic. Acest lucru este greu dupa ce este folosit foarte des in mod
gresit sa il mai indrepti. Si de aceea de cate ori aud acest lucru, v-am
spus ca ma zgaraie pe urechi.
Deputat Florea: Voiam
sa repet intrebarea. Ati avut doua declaratii. Una ca asociatiile
profesionale ale magistratilor sunt folosite ca vehicul pentru mize
personale si ca desi impactul lor in cadrul magistratilor este destul de
mare, este un impact de tip sindical, nu profesionist. Si ca revocarile
de catre judecatori a doi membrii CSM au ca miza controlul politic
asupra Justitiei, desi revocarea a fost votata de peste 1.000 de
judecatori, votul in favoarea revocarii fiind covarsitor majoritar.
Domnul premier desemnat Ciolos a spus ca dumneavoastra ati fost
nominalizata pentru credibilizarea Justitiei. Ea cred ca se poate face
numai impreuna cu magistratii. Intrebare: cine credeti ca a
decredibilizat Justitia si care sunt pasii concreti pe care vreti sa-i
faceti impreuna cu magistratii, probabil, pentru credibilizarea
Justitiei?
Cristina Guseth: Mi
se pare ca v-ati intors totusi la aceeasi intrebare. Acolo a fost un
fenomen interesant. Cand atat de multi judecatori au cerut revocarea si
un singur judecator atunci cand a fost sa-si asume o hotarare
judecatoreasca, a respins acest lucru, lasati-ma si pe mine sa fiu
uimita de acest moment. In ce priveste impactul asupra imaginii
Justitiei...deci va referiti la credibilitatea Justitiei?
Daniel Florea: Cine
credeti ca a decredibilizat Justitia si care sunt pasii concreti pe
care vreti sa-i faceti impreuna cu magistratii pentru credibilizarea
acesteia?
Cristina Guseth: Deci
cred ca partea de a... In primul rand cred ca exista o credibilitate in
crestere in Justitie si lipsa de credibilitate vine tot din interiorul
sistemului. In masura in care Justitia isi va rezolva problemele care
tin de coruptie si de problemele cu care Justitia se confrunta in
continuare, eu cred ca in acel moment va creste si credibilitatea.
Deputat Marius Manolache: Stimata
doamna candidat, as fi vrut sa pun o intrebare personala, dar am
considerat ca ar fi bine sa preiau una din intrebarile solicitate de
UNJR, dar cu permisiunea dumneavoastra, a colegilor si a domnului
presedinte, as tine neaparat sa-mi raspundeti la o intrebare, care este
foarte simpla si tine de cunostinte elementare, mai ales pentru un
candidat la postul de ministru al Justitiei. Eu
v-as intreba: din punctul dumneavoastra de vedere, cum se infaptuieste
Justitia in Romania si ce inseamna pentru dumneavoastra statul de drept,
ca ati spus ca de 25 de ani ati luptat pentru intarirea statului de
drept. Daca
dumneavoastra ma veti convinge si imi veti da un raspuns care sa ma
satisfaca, eu o sa va dau votul, altfel insa eu consider ca n-ati fost
pregatita, nu pentru un raspuns, pentru toate intrebarile colegilor mei,
si nu o sa aveti votul meu, si va trebui sa mergeti la domnul Ciolos
sa-i spuneti ca nu sunteti pregatita pentru acest post.
Cristina Guseth: Statul
de drept se asaza pe independenta puterilor in stat, puterea
judecatoreasca, puterea legislativa si puterea executiva. Puterea
judecatoreasca este pilonul statului de drept si creaza fundamentul
statului de drept (n.r. - din sala se aude: nu stie ordinea). As mai
spune ceva despre aceste trei puteri, ca sunt puteri care se controleaza
una pe alta, adica puterea executiva va veni si va colabora cu puterea
legislativa, pentru a-si indeplini obiectivele pe care le are. Puterea
judecatoreasca este o putere independenta in statul de drept.
Deputat Marius Manolache: Daca
ati fi citit totusi Constitutia Romaniei, v-ati fi dat seama ca prima
putere in statul roman este puterea legislativa, dupa aceea
judecatoreasca, dupa aceea executiva. Si totusi nu mi-ati raspuns cum se
infaptuieste si cum se realizeaza justitia in Romania.
Remus Cernea: Eu doar asteptam un raspuns. Daca se poate sa mi se raspunda. Sa spuna dansa daca nu raspunde sau daca raspunde.
Accesari:1683
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu