vineri, 18 decembrie 2015

Factura unui trafic de coşmar: 20 milioane euro

Autor: Diana Scarlat 18 Dec 2015 - 08:21
Factura unui trafic de coşmar: 20 milioane euro


Bucureştenii au observat încă din 2008 că semafoarele inteligente montate în Capitală nu funcţionează pe ploaie sau ninsoare. Iniţial, autorităţile explicau că au fost câteva probleme tehnice care urmau a fi remediate, dar anul acesta au fost oprite şi desincronizate chiar de câştigătorul contractelor de moderni-zare şi mentenanţă, respectiv grupul UTI.

Claudiu Bălan, directorul Administraţiei Străzilor din Primăria Capitalei (ASB) în 2008, declara pentru Jurnalul Naţional că în doi ani, adică până în 2010, semafoarele ar fi trebuit să funcţioneze. „Până atunci, de câte ori sunt fenomene meteorologice deosebite, în special ploi în cantităţi mari, nu vor funcţiona. Dacă nu e nicio problemă cu vremea, nu e nici cu semafoarele”, spunea omul responsabil cu semaforizarea pe Bucu-reşti. Erau în Capitală 400 de intersecţii semaforizate, dintre care doar câteva funcţionau şi în condiţii meteo vitrege, iar restul urmau să fie înlocuite. „Canalizările sunt vechi şi deteriorate şi de aceea, când plouă, se defectează semafoarele”, mai explica atunci Bălan.

În 2008 se ocupau de reparaţii trei firme: UTI, Raspo Electric şi Sicor 95. Contractul pentru realizarea sistemului integrat de management al traficului din Bucureşti (BTMS), devenit operaţional în 2008, a fost câştigat prin licitaţie deschisă de consorţiul Swarco – UTI Internaţional, cu o valoare totală de 18.499.573 euro. Grupul UTI trebuia să creeze şi să facă să funcţioneze sistemul adaptativ pentru controlul traficului, format din 140 de intersecţii, să asigure integrarea a peste 300 de vehicule ale RATB, Poliţie, Pompieri şi Salvare în sistemul de management al transportului public şi să instaleze sistemul de monitorizare video, prin montarea a 120 de camere care ar fi trebuit să fie funcţionale permanent. Aceste trei sisteme principale au fost integrate printr-o reţea de 100 km de fibră optică, în centrul unic de control. Pe baza contractului iniţial, mentenanţa sistemului a fost asigurată timp de cinci ani, încheindu-se în 2013. În perioada 27 mai 2011- 6 mai 2014, ASB a mai încheiat cu firma UTI Grup un contract pentru lucrări de reparare/înlocuire/ montare de noi semafoare, cu valoare totală de circa 16,5 milioane de lei. Bucureştenii au plătit pentru întreţinerea şi montarea de noi sema-foare, către UTI Grup, circa 6,8 milioane de lei în 2013, 3.567.174,24 lei în 2014 - dintre care 2.481.756,85 lei pentru semafoare noi şi 1.085.417,52 lei pentru lucrări de service.

„În decembrie 2014 s-a semnat un contract care avea valabilitate patru ani şi prevedea, printre altele, reparaţii, service, manoperă şi echipamente. Contractul a fost semnat pe bani europeni, nu pe banii primăriei, de fosta directoare Alina Roman (fost director Administraţia Străzilor). Până în mai 2015 au fost semnate două acorduri care prevedeau unul reparaţii şi service, iar celălalt echipamente”, explică Ştefănel Dan Marin, fost primar interimar. Din primăvară, însă, primăria n-a mai plătit ultimele contracte semnate cu UTI, iar firma nu a mai furnizat servicii. Valoarea contractului-cadru era de 57.305.877 de lei, iar în primul an al contractului de mentenanţă, au fost emise comenzi de lucrări în valoare de 1,2 milioane de lei, fără TVA, apoi, anul acesta, altele în valoare de circa 1,7 milioane de lei. La începutul lunii octombrie, în ciuda existenţei unui contract cu UTI Internaţional, sistemul de semaforizare a devenit totalmente nefuncţional: nu mai exista nicio intersecţie integrată în sistem, nu se mai primeau date de trafic, nu se mai făceau corelări de trafic, nu se mai vizualizau şi nu se mai înregistrau fluxurile video, iar echipamentele din centrul de control prezentau un risc major de deteriorare.

Potrivit Administraţei Străzilor Bucureşti, în Capitală sunt montate în prezent 434 de instalaţii de sema-forizare, dintre care 40% sunt noi şi 60% vechi.

Cum cele două contracte subsecvente n-au fost achitate, semafoarele nu au fost corelate şi nu au funcţionat, în marea lor majoritate, pe perioada verii, dar s-a simţit abia după 15 septembrie, când a crescut traficul. Ştefănel Dan Marin, fost primar interimar

Primarul interimar, Răzvan Sava, i-a convocat pentru începutul săptămânii viitoare pe responsabilii Administraţiei Străzilor şi ai Direcţiei de Transporturi din cadrul Primăriei Capitalei, pentru a analiza problemele apărute la sistemul de management al traficului, după ce a sesizat că disfuncţionalităţile tot mai frecvente ale acestui sistem au generat perturbări semnificative ale traficului. Primarul Capitalei le-a cerut deja factorilor responsabili să se prezinte la întâlnirea de săptămâna viitoare cu un plan de soluţii pe termen scurt, se preci-zează într-un comunicat al PMB.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu