SCRISOAREA UNUI DETINUT – Dezvaluiri din lagarele de exterminare: „Tineri teribilisti sau oameni care au comis, din varii motive, o mica greseala in viata, aflati la prima condamnare, se trezesc colegi de camera cu 25 de violatori, criminali, talhari sau traficanti... Stau laolalta in 30 mp, cu 2 toalete turcesti in camera, bolnavi cronici, psihici, persoane infestate cu virusul HIV, bolnavi de TBC, alaturi de persoane sanatoase... Tinerii devin sclavii sexuali ai puscariasilor de cariera”
Avocatul
Poporului a dat publicitatii recent un raport devastator despre
conditiile inumane din penitenciarele romanesti, conditii din cauza
carora Romania este tara cu cele mai multe condamnari la CEDO din
Uniunea Europeana. „Raportul
special privind conditiile de detentie din penitenciare si centre de
retinere si arestare preventiva, factori determinanti in respectarea
demnitatii umane si a drepturilor persoanelor private de libertate”,
facut public inclusiv prin intermediul anumitor posturi de televiziune,
are deja consecinte in randul detinutilor, care incep sa dezvaluie ceea
ce se petrece in spatele gratiilor. Lumeajustitiei.ro va prezinta in
cele ce urmeaza scrisoarea unei persoane aflate in executarea unei
pedepse cu inchisoarea. Un detinut a carei identitate nu o vom dezvalui,
din motive lesne de inteles.
Detinutul
tine sa precizeze inca de la inceput ca demersul sau vine ca urmare a
Raportului intocmit de Avocatul Poporului. Dar si ca, prin dezvaluirea
informatiilor din interior, spera sa poata fi de folos:
„Am
urmarit recent, raportul prezentat de Avocatul Poporului cu privire la
situatia detinutilor incarcerati in penitenciarele din Romania, situatie
in care, din pacate, ma aflu si eu acum. Din aceasta ipostaza, am
considerat ca sunt indreptatit sa-mi exprim punctul de vedere si sa vi-l
transmit dumneavoastra, in ideea ca si informatiile care vin de partea
cealalta a baricadei pot fi de folos”.
„Detinutii
care se afla la prima pedeapsa sunt, de obicei, cei supusi terorii si
torturilor de tot felul, de cele mai multe ori cu complicitatea
supraveghetorilor”
Astfel,
detinutul dezvaluie in scrisoarea trimisa Lumeajustitiei.ro, care este
atasata integral la finalul articolului, dramele care se petrec dupa
gratii si care sunt posibile de multe ori cu complicitatea gardienilor.
Detinutul povesteste conditiile inumane din puscarii, cum tineri
teribilisti sau oameni aflati care au comis o mica greseala si care sunt
la prima abatere ajung sa traiasca alaturi de violatori, talhari,
criminali sau traficanti. Acelasi detinut arata ca in camere de 30 de
metri patrati stau persoane sanatoase alaturi de bolnavi de HIV sau TBC.
Nu in ultimul rand, detinutul dezvaluie cum tinerii aflati la prima
condamnare devin sclavii puscariasilor de cariera, oamenii normali sunt
victimele batailor celor cu vechime, iar cei cu situatie materiala buna
sunt santajati, amenintati si nevoiti sa plateasca taxe de protectie:
„Sistemul penitenciar din Romania se afla intr-o grea suferinta. Este
adevarat ca modernizarea acestui sistem nu poate interveni inaintea
modernizarii sistemului sanitar, a sistemului educational sau a
centrelor sociale pentru persoane institutionalizate.
Este, insa, la fel de adevarat, ca in Romania, stat membru al UE in
secolul XXI, o condamnare cu privarea de liberate este echivalenta,
uneori, cu pedeapsa cu moartea si, nu de putine ori, cu o mutilare sau
amputare fizica ori psihica.
Noul
Cod Penal, in ciuda aparentelor, este mult mai dur. Mai mult, noua
filozofie a instantelor conduce, cu precadere, catre pedepse cu
executare. Noua lege de executare a pedepselor (L253/ 2014), a carui
regulament de aplicare nu a fost adoptat nici dupa 2 ani de la intrarea
in vigoare a legii, este si ea mult mai severa. Persoanele ce primesc
pedepse intre 3 si 13 ani (fata de 5-15 ani pe legea veche, L 275/
2006), sunt incadrate automat in regimul inchis de executare, fiind
mutati in penitenciare de maxima siguranta. La
pedepsele acordate de instanta in ultima perioada, aproape toti
detinutii sunt 'impinsi' catre penitenciare de maxima siguranta, la un
loc cu cei mai periculosi criminali ori violatori ai tarii. De altfel,
marile nenorociri se intampla in aceste penitenciare. Tineri teribilisti
sau oameni care au comis, din varii motive, o mica greseala in viata,
aflati la prima condamnare, se trezesc colegi de camera cu inca 25 de
violatori, criminali, talhari sau traficanti de droguri sau de persoane
(cel putin). Stau laolalta in 30 mp, cu 2 toalete turcesti in camera,
bolnavi cronici, psihici, persoane infestate cu virusul HIV, bolnavi de
TBC, alaturi de persoane sanatoase.
Astfel,
tinerii aflati la prima condamnare devin sclavii sexuali ai
puscariasilor de cariera, in timp ce oamenii normali, care ajung dupa
gratii in urma unor conjuncturi nefericite (da, exista si aceasta
categorie!), devin obiectul razbunarii si a batailor celor cu vechime,
pentru care puscaria este a doua casa. Cei
cu o situatie materiala buna 'afara' sunt batuti, haituiti, santajati
si terorizati, fiind nevoiti sa plateasca sume considerabile in contul
clanurilor pentru a-si asigura protectia. Aceste
lucruri se intampla in ciuda faptului ca legea prevede separarea
persoanelor private de libertate in functie de anumite criterii ce tin
de nivelul de educatie, de situatia sociala, de starea de sanatate, cu
scopul evident de a putea tinti si interveni in vederea reeducarii si
facilitarii reabilitarii si reinsertiei sociale a detinutilor. De
altfel, instrumentul cu care lucreaza tot personalul inchisorii
(educatori, psihologi, instructori, personalul de paza etc.) este Planul
Individual de Masuri al fiecarui detinut. In acest plan, pe
langa fisa personala ce contine datele personale si mandatul de
executare al fiecarui detinut, acesta contine o evaluare psihologica
precum si una educationala, stabilindu-se, pe langa recomandarile
medicale, tipul de activitati si programe identificate pe diferite
paliere ale personalitatii detinutului (educative, socio- culturale,
moral-religioase, sportive, psihologice, de asistenta sociala) in
vederea corijarii carentelor sale. Ori,
in camere de 30 de persoane, detinutii care se afla la prima pedeapsa
sunt, de obicei, cei supusi terorii si torturilor de tot felul, de cele
mai multe ori cu complicitatea supraveghetorilor care, pentru a-si
conserva relatiile cu sefii de camera (puscariasi cu vechime) si, in
virtutea unui cod nescris al puscariei, sunt, practic, in
imposibilitatea de a participa la vreo activitate. Ei
nu sunt lasati sa paraseasca camera neinsotiti pentru ca nu cumva sa
ajunga in contact cu vreo persoana cu grad superior careia sa i se
planga. Chiar si daca ar reusi sa evadeze din camera respectiva, in noua
sa camera va fi preluat tot cu statutul de victima pentru ca ei sunt
predati intre sefii de camera mai ceva decat sclavii.
Aceasta
e, pe scurt, radiografia convietuirii intre persoane diferite ca
varsta, educatie, statut social, avand fapte total diferite si pedepse
pe masura, dar care sunt cazati si tratati 'la pachet'. Urmarea?
Cei rai devin mai rai, clanurile isi sporesc numarul adeptilor si isi
perfectioneaza metodele si instrumentele de operare iar oamenii normali
si tinerii, pentru care contactul cu realitatile vietii de adult este
devastator, se transforma in 'umbre', asa cum le spun puscariasii vechi.
Ei se retrag in patul lor si nu au voie sa-l paraseasca decat atunci
cand executa misiunii incredintate de cei vechi. Nu de putine ori,
legaturile directe, nemijlocite cu familia, sunt intrerupte din dorinta
de a nu fi vazuti vineti sau slabiti. Mai mult, sunt amenintati ca,
daca se vor plange familiilor de relele tratamente primite in
inchisoare, vor avea de suferit si familiile lor. Aceste amenintari
sunt, de regula, insotite de apeluri telefonice sau scrisori adresate
familiilor detinutilor in care li se notifica faptul ca stiu totul
despre familia detinutului, despre adresa sa ori despre locul de munca
al sotiei sau scoala unde invata copii. Datele de contact, adresa sau telefoanele apartinatorilor, sunt furnizate din calculator de catre gardieni.
Aceasta este drama celor aflati in inchisoare dintr-o greseala, voit
sau nu, dar mai cu seama drama familiilor lor. Nu de putine ori, se
ajunge la divorturi sau la intreruperea legaturilor detinutului cu
familia, doar din motive ce tin de securitatea si siguranta familiei
aflate in libertate.
Am
inceput cu aceste aspecte pentru a sublinia faptul ca, daca pe scara
prioritatilor societatii romanesti, este normal ca penitenciarele sa se
situeze in coada ierarhiei preocuparilor societatii, totusi din punctul
de vedere al sigurantei si securitatii cetateanului, a fiecaruia dintre
noi, sistemului penitenciar trebuie sa i se acorde o importanta maxima. Puscariile
din romania livreaza societatii pe de o parte, hoti si talhari, de
criminali si violatori, infractori inraiti si specializati in tot felul
de fapte antisociale grave (dupa atatea abuzuri, e greu de crezut ca un
puscarias mai poate face diferenta intre un act sexual consimtit si unul
fortat) iar, pe de alta parte, destine frante, oameni ce dobandesc boli
cronice grave, sunt rupti de familii si nu-si gasesc locul in societate.
Condititile
mizere de detentie, lipsa apei potabile, a ventilatiei si a iluminarii
naturale, lipsa asistentei medicale, mancarea infecta, sobolanii,
plosnitele, gandacii de populeaza paturile, raman doar mici detalii ce
intregesc tabloul general sumbru al inchisorilor unui stat membru UE in
secolul XXI”.
„Misiunea statului de drept nu se sfarseste la poarta inchisorii, odata cu condamnarea infractorilor”
In
aceeasi scrisoare, detinutul enumera si cateva solutii care, din
punctul sau de vedere, daca ar fi aplicate ar duce la imbunatatirea
conditiilor din penitenciarele romanesti. In opinia detinutului, este
necesara gratierea si amnistia ar
trebui acordate persoanelor aflate la prima fapta ori condamnate pentru
fapte comise fara violenta, adoptarea unor masuri alternative de
executare a pedepselor, munca in folosul comunitatii, fractionarea
pedepsei sau munca in afara penitenciarului, cu bratara de supraveghere:
„Toata lumea se intreba: care este solutia? Solutia
nu este, in nici un caz, una pe termen scurt. Ea trebuie integrata
intr-o schimbare a filozofiei penale si a paradigmei sistemului de drept
romanesc. In primul rand, trebuie sa constientizam
faptul ca misiunea statului de drept nu se sfarseste la poarta
inchisorii, odata cu condamnarea infractorilor. As spune, mai degraba,
ca rolul statului si responsabilitatea sa fata de cetatenii sai abia
incepe. Un om care a gresit este trimis la inchisoare pentru a fi
indreptat si reeducat. Din
aceste considerente, primul pas in vederea asanarii sistemului ar
trebui sa fie decongestionarea acestuia. Supraaglomerarea nu ar putea fi
evitata decat prin construirea unor noi penitenciare (se pare ca
numarul actualal institutiilor ar trebui dublat pentru a putea prelua
tot surplusul de detinuti), dar aceasta este o solutie pe termen lung ce
necesita timp si sume insemnate. Solutia imediata ar fi
decogenstionarea penitenciarelor prin aplicarea unei gratieri colective,
in anumite limite, si a unor masuri alternative de executare a
pedepselor:
1.Gratierea
si amnistia ar trebui acordate persoanelor aflate la prima fapta ori
condamnate pentru fapte comise fara violenta. Gratierea ar trebui
acordata neaparat pedepeselor pana la 4 sau 5 ani, de exemplu, si, in
niciun caz, restului de pedeapsa de executat. Asta pentru ca
noul CP stabileste ca, in cazul concursului de infractiuni, la pedeapsa
principala se adauga 1/3 din totalul pedepselor pentru fapte concurente.
In practica aplicarii, fiecare act material constituie o fapta. Se
ajunge, astfel, la pedepse totale aberante, de genul pedeapsa principala
de 4 ani si spor de 7 ani, rezultand un total de 11 ani (sau cazul
judecatorului din dosarul Astra asigurari, care a avut pedeapsa
principala de 7 ani si a primit, in total, 23 ani). De aceea, consider
ca ar fi extrem de important sa se gratieze pedeapsa si nu restul de
executat, asa cum intentioneaza sa o faca Avocatul Poporului. Restul de
executat se calculeaza ca fiind pedeapsa ce a ramas de executat pana la
terminarea mandatului. De regula, eliberarea conditionata intervine la
executarea unei fractii situate intre 1/2 si 2/3 din pedeapsa, in
functie de castigul realizat (zile castig) prin munca sau prin alte
activitati ori programe. Astfel, mare parte din cei care au ramas cu un
rest de executat de 3 ani sau mai putin ar fi cei care executa pedeapsa
in termen, deci cei care nu au beneficiat de eliberarea conditionata. In
practica, cei care executa pedeapsa in termen sunt cei mai inraiti
dintre puscariasi, care sunt recidivisti, au comis fapte foarte grave
si, mai mult, nu au dat dovezi de indreptare. Acestia, in cele mai multe
situatii, au rapoarte de incident pentru fapte comise in interiorul
penitenciarului, rapoarte ce impiedica eliberarea conditionata. Iata de
ce acordarea unei gratieiri care sa se adreseze perioadei de executat si
nu pedepsei primite ar avantaja, in mod paradoxal, pe cei mai inraiti
dintre detinuti, pe cei care nu sunt pregatiti pentru reintegrarea in
societate.
2.O
alta schimbare in abordarea sistemului de drpet penal romanesc ar
trebui sa o constituie adoptarea unor masuri alternative de executare a
pedepselor. Astfel, arestul la domiciliu, munca in folosul
comunitatii ori pedeapsa cu suspendarea executarii, insotite de amenzi
penale drastice pentru cei aflati la prima fapta, pot ajuta la
decongestionarea sistemului dar si la disponibilizarea si colectarea
unor sume la bugetul Ministerului Justitiei, care sa permita investitii
in infrastructura sistemului penitenciar. Nu inteleg cum arestul la
domiciliu, executat ca masura preventiva, este dedus din pedeapsa in
timp ce pentru cei care au fost condamnati, judecati fiind in libertate,
nu poate fi o masura alternativa de executare. Se ajunge la situatia
paradoxala in care o persoana judeacata in stare de arest la domiciliu,
din considerente ce tin de pericolul public pe care il reprezinta, isi
va deduce perioada petrecuta in arest la domiciliu din totalul pedepsei
ulterioare in timp ce o persoana care colaboreaza pentru aflarea
adevarului si isi recunoste fapta este judecata in stare de libertate
si, dupa condamnare, nu are sansa de a executa o fractie din pedeapsa in
arest la domiciliu, la fel ca cel ce a executat arestul la domiciliu ca
masura preventiva.
3.Munca in folosul comunitatii, chiar daca este amintita in noul Cod Penal este putin uzitata ca pedeapsa de catre instante.
Adoptarea acestei masuri ar crea economii semnificative la buget (un
detinut costa 2700 lei/luna). Mai mult, responsabilizarea sociala a
condamnatului pedepsit sa munceasca in folosul comunitatii e un
beneficiu sigur, incomparabil cu cele 'dobandite' in mediul carceral.
4.O alta masura posibila ar fi fractionarea pedepsei, dupa cum urmeaza:
1/3 executare in peniteniar, 1/3 arest la domiciliu sau munca in
folosul comunitatii. Astfel, la 2/3 se stabileste termenul de liberare
conditionata, cand se va hotari daca persoana poate fi eliberata sau
modul in care va fi executat restul de pedeapsa in functie de dovezile
de indreptare pe care le da detinutul.
5.Munca in afara penitenciarului, cu bratara de supraveghere, asa cum e stabilita in Legea 254/ 2014, ar fi o alta masura benefica.
Ea nu poate fi pusa in aplicare pentru ca Regulamentul de aplicare a
legii nu a fost adoptat, tocmai din considerentul ca nu exista logistica
si infrastructura pentru a-l aplica. Nu exista sistem de supraveghere
electronica, nu exista suport tehnic pentru acesta, cum nici pentru
acordarea drepturilor la comunicatii on-line. Nu ar fi o problema foarte
complicata nici foarte costisitoare, putand a fi amortizata in scurt
timp din retributiile primite din partea beneficiarilor muncii
detinutilor precum si din economiile realizate cu plecarea detinutilor
din spatiile de detentie pe parcursul zilei. Exista un mare deficit de
personal in agricultura in constructii precum si in zona activitatilor
de asistenta sociala. In Romania, inca nu s-a dezvoltat o cultura a
voluntariatului asa ca folosirea detinutilor pentru activitati din aria
asistentei sociale ar putea constitui o solutie a problemei mult mai
putin costisitoare. In acelasi timp, s-ar reusi cazarea a cate 4-6
persoane intr-o camera. S-ar putea realiza o separare a detinutilor in
functie de gravitatea faptelor, de antecedente, de nivel de educatie, de
starea de sanatate. Programele educative si de reintegrare sociala ar
fi mult mai tintite. Numarul de infractiuni de dincolo de gratii ar
scadea semnificativ pentru ca cei care le comit ar fi nevoiti sa si le
asume”.
“Unica
solutie imediata ar fi un decret de gratiere a pedepselor pana la 4-5
ani pentru cei aflati la prima fapta cu anumite exceptii si nu o
gratiere a restului de pedeapsa de executat pentru ca ar beneficia de
ea, mai cu seama, persoanele ce nu au beneficiat de liberarea
conditionata si ar trebui sa execute pedeapsa la termen”
Concluzia
detinutului este ca supraaglomerarea din sistemul penitenciar este
factorul declansator pentru toate celelalte probleme din puscariile
romanesti. Iar singura solutie imediata este, considera detinutul, un
decret de gratiere a pedepselor pana la 4-5 ani pentru cei aflati la
prima fapta cu anumite exceptii si nu o gratiere a restului de pedeapsa
de executat pentru ca ar beneficia de ea, mai cu seama, persoanele ce nu
au beneficiat de liberarea conditionata si ar trebui sa execute
pedeapsa la termen:
„Acestea ar fi motivele pentru care sustin cu tarie - si o fac din interiorul sistemului- faptul
ca supraaglomerarea este principala problema a sistemului penitenciar
fiind, in acelasi timp, factorul declansator pentru toate celelalte
probleme. Unica
solutie imediata ar fi un decret de gratiere a pedepselor pana la 4-5
ani pentru cei aflati la prima fapta cu anumite exceptii si nu o
gratiere a restului de pedeapsa de executat pentru ca ar beneficia de
ea, mai cu seama, persoanele ce nu au beneficiat de liberarea
conditionata si ar trebui sa execute pedeapsa la termen.
Aceasta
gratiere ar trebui acompaniata de adoptarea unor masuri alternative de
execurare a pedepsei precum arestul la domiciliu, munca in folosul
comunitatii sau pedepse cu suspendarea executarii insotite de amenzi
penale substantiale cu optiunea ca, in cazul in care amenda nu este
platita, suspendarea executarii sa fie anulata si sa treaca la o
pedeapsa cu executare.
Gratierea
bolnavilor cronici aflati in stadiu terminal nu ar fi o solutie la
problema reala, atat timp cat exista prevederi legale pentru acestia de
intrerupere a executarii pedepsei din motive medicale. Mult mai
importanta ar fi legiferarea posibilitatii ca acestia sa poata dispune
de tratament de specialitate in sistemul de sanatate public ori privat,
eventual pe cheltuiala detinutului, optional, si nu doar in spitalele
penitenciar, care duc lipsa de aparatura si de personal de specialitate”.
Accesari:1748
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu