joi, 11 februarie 2016

Scrisoare deschisă, în atenţia Partidului Naţional Liberal și a Comisiilor de Sanatate din Parlament

Scrisoare deschisă, în atenţia Partidului Naţional Liberal și a Comisiilor de Sănătate din Parlament

salaplenuluiVă adresăm această scrisoare deschisă, în contextul în care este în consultare o nouă lege privind domeniul Sănătății, lege propusă de un grup parlamentar format în majoritate de PNL. În acest sens, și luând la cunoștința de prevederile acestei legi, Alianța Medicilor pentru Modernizarea Sistemului Medical, ca mișcare ce își propune schimbarea în bine a sistemului de sănătate din România, consideră oportun să facă o serie de observații. Bineînțeles, orice discuție în acest domeniu trebuie să pornească de la principiile legii. Așadar, dorim să punem în discuție următoarele principii, care stau la baza redactării legii puse în discuție publică:
  1. Principiul descentralizării. Este un principiu corect, de multe ori invocat, niciodată însă pus în aplicare, cu atât mai puțin în aceasta lege unde propuneți înființarea unei Agenții Naționale a Prevenției. Considerăm că este un principiu corect, care trebuie urmat, dar nu în felul propus de dumneavoastră, ci mai curând prin implicarea autorităților locale, prin creșterea finanțării la acest nivel. Poate ar fi indicat să luați în calcul și să puneți în aplicare rămânerea fondurilor colectate, măcar în parte, la bugetul local. Neîndoielnic, de la nivel local și nu de la nivel central se poate pune în aplicare cel mai bine un alt principiu ce stă la baza legii propuse, și anume principiul cooperării multisectoriale.
  1. Principiul responsabilității. Considerăm că nu poate fi un principiu aplicabil în România, din mai multe motive. În primul rând, vine în contradicție flagrantă cu principiul solidarității și subsidiarității, care sunt menționate ca stând la baza legii, și de asemenea stau la baza Legii Sănătății. În al doilea rând, un astfel de principiu nu poate fi aplicat într-un sistem de asigurări obligatoriu, cum este cel din România, ci poate fi rezervat cel mult unui sistem de asigurări private. În al treilea rând, ținând cont de faptul că țara noastră se află pe primul loc în Europa din punctul de vedere al sărăciei, 8,5 milioane de cetățeni fiind la risc pentru sărăcie sau excluziune sociala, un astfel de principiu nu ar face decât sa accentueze inegalitățile de acces la serviciile de sănătate.
  1. Principiul necesitații. Este iarăși un principiu corect, însă se naște întrebarea legitimă: Sunt necesare cu adevărat măsurile preconizate de dumneavoastră? Și dacă răspunsul, argumentat pe statistici și nu pe principii, este da, care vor fi indicatorii de performanța pe care sperați sa ii ameliorați și în cât timp?
  2. Principiul focalizării pe grupurile populaționale și medicina primară. Din nou vorbim despre un principiu care merită discutat. În esență, este o măsură care poate părea binevenită, dar nu credem că este aplicabilă în condițiile actuale ale sistemului de sănătate. Principiul respectiv presupune o schimbare fundamentală de paradigmă a sistemului. Ca orice sistem de aceste dimensiuni, trebuie luată în calcul rezistenţa considerabilă la schimbare. Pe de altă parte, sistemul românesc de sănătate este unul profund bolnav, iar o astfel de măsură radicală, aplicată fără o strategie coerentă și o anticipare a posibilelor efecte, va induce un colaps previzibil.
În sensul ideilor enunțate, vă solicităm să dispuneți adaptarea acestor principii, corecte în esență, la realitatea românească. Avem nevoie de prevenție, avem nevoie de medicină primară fără doar și poate, însă vă solicitam o rediscutare a principiilor subliniate și modificarea în consecință a articolelor de lege.
În speranţa ca veţi dori să auziţi şi vocea singurei organizaţii a medicilor din România,
Vă mulţumesc,
Dr. Bogdan Tănase,
Preşedintele Alianţei Medicilor pentru Modernizarea Sistemului Medical

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu