De 3 ani, România înregistrează valori
record ale exporturilor. În 2015, nivelul acestora a ajuns la 54,6
miliarde euro, marcând o creştere de 4,1%, iar cifrele pe primul
trimestru al acestui an sunt şi ele pozitive. În spatele acestor cifre
însă, realitatea nu descrie nici pe departe un record. Datele statistice
arată că primii 5 exportatori ai României asigură aproximativ 13% din
totalul exporturilor, iar primii 100 reunesc jumătate din exporturile
ţării. De ce avem atât de puţini exportatori? Unde greşeşte statul şi
unde greşeşte mediul de afaceri? E nevoie doar de o strategie foarte
bună de export la nivel naţional pentru a impulsiona companiile să
treacă graniţele pieţei interne? Poate statul să câştige încrederea
companiilor româneşti astfel încât acestea să caute pieţe noi de
desfacere? În plus, de ce tot eşuează România când vine vorba de
promovarea produselor locale de succes, a brandurilor naţionale în
străinătate? Vina se împarte, iar soluţiile ar trebui găsite împreună,
spun deopotrivă reprezentanţii Guvernului şi ai mediului de afaceri.
“România nu este o ţară care exportă
puţin, ci care are puţini exportatori. Să ne uităm la exportatori: sunt
50 de întreprinderi cu capital privat românesc care au cifra de afaceri
mai mare de 100 de milioane de euro. Sunt 40 de întreprinderi cu 20-100
milioane euro cifră de afaceri. (...) Nu vom avea export de calitate
dacă nu avem firme care să poată exporta. Cei care participaţi deja la
comerţ internaţional aveţi nevoie de sprijin, dar dacă vrem să creştem
exporturile româneşti cred că trebuie să creăm, să ajutăm acele firme să
devină campionii noştri la export. (...) Fac mea culpa pentru relaţia
pe care o avem cu mediul de afaceri şi exportatorii – se poate face mai
mult din partea noastră, dar şi din partea dumneavoastră, din punctul de
vedere al organizării, leadership-ului, al intereselor regionale,
sectoriale. Şi colegii cu care lucrez în minister sunt deschişi să
îmbunătăţim calitatea acestor colaborări”, le-a spus Costin BORC, Viceprim-ministru,
Ministrul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri
reprezentanţilor companiilor exportatoare prezenţi la cea de-a doua
ediţie a dezbaterii “Exporturile – motor de creştere pentru România”,
organizată de Intact Media Group.
Dorinţa de îmbunătăţire există, susţine şi ministrul de externe Lazăr COMĂNESCU.
“Împreună cu Ministerul Economiei lucrăm la o regândire a întregului
plan instituţional care să gestioneze relaţiile noastre economice
externe pentru a da dimensiunii comerţului extern un loc pe care îl
merită. (...) Evaluarea activităţii ambasadelor româneşti în exterior va
depinde foarte mult de ce se va face în planul relaţiilor economice: o
informare ritmică a factorilor de decizie cu privire la politicile
economice din ţările în care avem ambasade, o informare asupra
oportunităţilor pentru relaţii consolidate economice între România şi
ţările în care avem ambasade, sprijin activ dat operatorilor economici
aflaţi într-o ţară sau alta, fără diferenţiere între companiile de stat
sau cele din mediul privat. Facem acest lucru şi imaginăm activităţi în
privinţa asta împreună cu Camera de Comerţ şi Industrie a României”, a
spus ministrul de Externe.
Dintre măsurile incluse în planurile
statului pentru creşterea exporturilor, vicepremierul Borc a enumerat
unificarea reţelei de comerţ exterior şi a departamentului de comerţ
exterior cu cel de investiţii străine, elaborarea, practic, a unui
mecanism internaţional prin care reprezentanţii comerciali să acorde
suport companiilor, fie gratuit, fie contracost, precum şi crearea
paşaportului de servicii, prin care diferitele certificate acordate în
ţara de origine să fie recunoscute şi în alte ţări. Colaborarea strânsă
cu mediul de afaceri şi, mai ales, feedback-ul constructiv din partea
investitorilor este extrem de important, a mai spus vicepremierul Costin
Borc.
Câteva soluţii a transmis şi Lucian CERNAT, DG
Trade Chief Economist, Comisia Europeană. “România are cea mai mare
şansă de a se dezvolta pe baza exporturilor, are cel mai mare aport de
creare de locuri de muncă pentru fiecare miliard de euro - 70.000 .
Nicio ţară din Uniunea Europeană nu are acest indicator. (...) Ca şi
ţintă, ar putea fi un obiectiv important de luat în calcul pentru Guvern
de a crea încă 1.000 de firme exportatoare către toată lumea. (...)
Alocarea de fonduri pentru promovarea exportatorilor ar trebui să fie
prioritate naţională. Sunt ţări care, cu 1 milion de euro investiţii în
exporturi, bine cheltuiţi, pot genera vânzări suplimentare de 50 până la
200 de milioane de euro, adică un randament foarte mare pentru o
investiţie mică din partea statului”, a explicat acesta.
Evenimentul a reunit membri ai
Guvernului, reprezentanți ai mediului de afaceri, asociațiilor din
domeniu, firmelor de consultanță, dar şi personalităţi cu expertiză
recunoscută în branşă. La dezbatere au participat: Costin BORC - Viceprim-ministru, Ministrul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri, Lazăr COMĂNESCU - Ministrul de Externe, Lucian CERNAT - DG Trade Chief Economist, Comisia Europeană, Tudorel ANDREI - Preşedinte, Institutul Naţional de Statistică, Ion GHIZDEANU - Preşedinte, Comisia Naţională de Prognoză, Valentin PETRESCU - Prim vicepreședinte, Federația Patronatelor Societăților din Construcții, Tiberiu ANDRIOAIEI - Vicepreședinte, Federația Patronatelor Societăților din Construcții, Bogdan PADIU - CEO, Teamnet Group, Corina VULPEȘ - Director, Direcția Marketing și Comercial, EximBank, Ionel BORȘ - Country Manager, ArcelorMittal România, Ioana TURDEAN - Manager Export, Farmec şi Prof. Av. Gheorghe PIPEREA - Administrator Judiciar, Oltchim.
Pentru companiile care exportă, suportul
autorităţilor este esenţial. În lipsa lui, efortul depus de acestea
creşte, la fel şi costurile. “Ar trebui să primim ajutor, nu neapărat
bani, ci să fiţi alături de noi. (...) Sunt două părţi când vorbim de
exporturi: partea care ţine de legislativ şi partea care ţine de firme.
Trebuie să fie neapărat împreună. Nu ştiu cum se vede de la Bruxelles,
dar de la noi se vede urât. Avem nevoie de susţinere şi din partea
Uniunii Europene”, a spus Valentin PETRESCU, Prim
vicepreședinte, Federația Patronatelor Societăților din Construcții.
“Exporturile pentru noi înseamnă enorm. Sectorul de construcţii e mai
apreciat în afară decât în ţară în vremurile acestea. (...)
Antreprenorii români sunt de felicitat pentru că reuşesc să facă multe
pe cont propriu, dar ne trebuie un instrument la nivel naţional,
inventarierea resurselor, din afară sau din ţară, există o dimensiune
asociativă de care avem nevoie. (...) Dacă comparăm cotele de marketing
dintr-o companie, între 2-3-5% şi privim România ca o companie, nu avem
investiţii în marketing de nici 0,00000001%”, a completatTiberiu ANDRIOAIEI, Vicepreședinte, Federația Patronatelor Societăților din Construcții.
Acordurile bilaterale pe care le-ar
putea încheia România în favoarea exportatorilor şi relaţia cu mediul
bancar sunt alte două sectoare în care exportatorii aşteaptă susţinerea
Guvernului. La fel şi la capitolul promovare, la care România este în
continuare deficitară.
“ArcelorMittal exportă 2 milioane de
tone de produse din oţel. Exportăm în Uniunea Europeană, în zona
Balcani, Turcia, America, America de sud, Africa. Vrem acces nelimitat
pe piaţa Turciei, o piaţă foarte importantă pentru noi, produsele lor
intră în România, noi avem acolo câteva praguri de care ne lovim. (…)
Dacă se poate face ceva pe partea de Marea Caspică sau în Ucraina, dacă
avem ceva acorduri bilaterale”, a explicat Ionel BORȘ, Country
Manager, ArcelorMittal România. “Exporturile sunt foarte importante, ar
trebui să facă parte din strategie de ţară. Farmec creşte la export de
ani de zile. Vrem recuperarea ţărilor în care am fost prezenţi odată:
Iran, China, Arabia. Să folosim diaspora, foşti studenţi, doctori pot să
ne fie promotori sau chiar parteneri de afaceri. (…) Târgurile să fie
organizate la timp. Imaginea pavilionului României nu poate fi la
nivelul celorlalte. Dacă nu se poate, atunci să găsim metode pentru
subvenţionarea exportatorilor sau suport pentru promovare”, a adăugat şi
Ioana TURDEAN, Manager Export, Farmec. “Am reuşit să
atragem investiţii şi asta e o lecţie pentru antreprenorii români care
vor să exporte. Am atras Banca Mondială ca investitor şi ne-a dat acces
la o reţea de cunoştinţe pe care nu le aveam. Dacă vom avea şi misiunile
economice româneşti care să ne susţină va fi deja un plus foarte mare
(...)”, a spus şi Bogdan PADIU, CEO, Teamnet Group
„Spuneţi-ne de fiecare dată când
ambasada sau biroul comercial nu răspunde. (...) Avem o bază de
reprezentanţi comercială în afară, folosiţi-i! Spuneţi-ne dacă nu
răspunde. Ei sunt acolo să răspundă, să vă ajute, ăsta e scopul lor
principal”, i-a îndemnat vicepremierul Borc pe oamenii de afaceri. La
fel a procedat şi ministrul Lazăr Comănescu. „Să informaţi ambasadele,
dvs decideţi dacă e oportun să informaţi ministerul sau ambasada.
Informaţie MAE când plecaţi, informaţi dacă nu aveţi reacţii”, a spus
acesta.
Corina VULPEȘ, Director,
Direcția Marketing și Comercial, EximBank a dat asigurări că EximBank
încearcă să-i ajute pe exportatori. “Accesul pe pieţele noi purtătoare
de riscuri majore (n.r. nordul Africii, Orientul Mijlociu, fostul spaţiu
sovietic, Iran, Vietnam), susţinerea exportatorilor actuali sau
potenţiali (n.r. schemă susţinere exportatori companii cu CA sub 2
milioane de euro) şi implicarea în susţinerea exportatorilor din partea
mediului bancar sunt priorităţi pentru EximBank”, le-a spus Vulpeş
participanţilor la dezbaterea “Exporturile – motor de creştere a
României”.
Tabloul exporturilor în România,
conturat de datele statistice disponibile, arată că există un potenţial
foarte mare de creştere, de extindere a afaceriştilor români pe pieţe
internaţionale. Însă e nevoie de un plan închegat al autorităţilor, de o
viziune, o strategie a dezvoltării pe termen lung, de scheme de suport
naţionale şi, în definitiv, de interes real cu privire la problemele cu
care se confruntă acest sector.
“Mai mult de 70% din cifra de afaceri pe
2015 vine din exporturi. Am exportat în 2015 mai mult de 100 de
milioane de euro, iar acum putem să vorbim de o cifră similară pentru
trimestul I din 2006, avem 28 de milioane de euro exporturi, ceea ce
înseamnă o creştere de mai mult de 3%. (…) Cred că se poate demonstra că
există management în România.“, a spus şi Prof. Av. Gheorghe PIPEREA, Administrator Judiciar, Oltchim.
Cea de-a doua ediţie a dezbaterii ”Exporturile – motor de creştere pentru România”,
organizată de Intact Media Group, a fost susținută de Federația
Patronatelor Societăților din Construcții, EximBank, Teamnet Group,
Rompetrol, ArcelorMittal România, Farmec și RomInsolv.
Intact Professional Debates mulțumește tuturor partenerilor și participanților care au contribuit la succesul acestui eveniment!
Citeşte mai multe despre:
intact media group, exporturi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu