joi, 3 noiembrie 2016

Ilegalități în activitatea de recepție a Stației de Epurare Ape Uzate de la Roman

Ilegalități în activitatea de recepție a Stației de Epurare Ape Uzate de la Roman

poza stire ilegalitati epurare romanVă prezentăm o sinteza a informării prezentata de către domnul consilier Neculai Pușcașu, în cadrul ședinței ordinare a Consiliului Județean Neamț, din data 31.10 2016, în legătură cu activitatea Companiei APASERV.
Au fost identificate o serie de ilegalități în cadrul activității de recepție la terminarea lucrărilor în cadrul contractului de lucrări CL 6 – “Extinderea şi modernizarea Staţiei de Epurare a Apelor Uzate Roman”.
Aspecte constatate :
Contractul de lucrări „CL 6 – Extinderea şi modernizarea Staţiei de Epurare a Apelor Uzate Roman” , este parte integrantă a Proiectului major – „Extinderea şi reabilitarea infrastructurii de apă şi apă uzată în judeţul Neamţ”. Lucrările au fost executate în cadrul contractului nr. 26820 din 28.11.2012, încheiat între Compania Judeţeană APA SERV S.A., în calitate de beneficiar şi firma „PASSAVANT ROEDIGER GmbH, în calitate de antreprenor. Durata de execuţie a contractului a fost de 31,7 luni, cu termen de finalizare la data de 01.09.2015. Ulterior au mai fost acordate extensii de timp, astfel că data de finalizare a fost extinsă în baza unor acte adiţionale la contractul iniţial. Valoarea contractului a fost de 42.994.113 lei, fără TVA, având drept surse de finanţare 79,14 % fonduri europene şi 20,86% cofinanţare naţională. Lucrările au fost executate în baza Autorizaţiilor de construire nr. 240/24.10.2013 şi nr. 42/30.04.2015, autorizaţii eliberate de Primăria municipiului Roman ;
Reprezentantul Companiei Judeţene APA SERV S.A., ing. Dughir Ionuţ-Cătălin, în calitate de director general, a convocat Comisia de Recepţie la terminarea lucrărilor pentru contractul CL 6, în data de 23.05.2016, ora 11:00, la Staţia de Epurare Ape Uzate Roman. În urma acestei recepţii a fost încheiat Procesul-verbal de Recepţie la Terminarea Lucrărilor nr. 16.209 din data de 25.05.2016, prin care, în urma constatărilor făcute, comisia de recepţie a propus „Amânarea Recepţiei”. Comisia a motivat propunerea făcută prin aceea că, s-a constatat lipsa sau neterminarea unor lucrări ce afectează siguranţa în exploatare a construcţiei din punct de vedere al exigenţelor esenţiale. Totodată, Construcţia SEAU Roman, în ansamblu, prezenta vicii a căror remediere era de durată şi care, dacă nu ar fi făcute, ar diminua considerabil utilitatea lucrării. Comisia a recomandat finalizarea de urgenţă a lucrărilor neexecutate, finalizarea remedierilor şi solicitarea unei noi recepţii, atunci când sunt îndeplinite condiţiile legale de recepţie. În baza acestui proces-verbal şi al referatului nr. 5647/26.05.2016, întocmit de către Bulai Petru, angajat al Companiei Judeţene APA SERV, în calitate de preşedinte al Comisiei de Recepţie, directorul general Dughir Ionuţ-Cătălin a emis Dispoziţia nr. 228 din data de 26.05.2016, prin care a dispus „Amânarea Recepţiei la Terminarea Lucrărilor”, pentru Contractul de lucrări CL 6, conform prevederilor art. 21 din H.G. nr. 273/1994.poza stire ilegalitati epurare roman 2
La data de 24.06.2016, directorul general Dughir Ionuţ-Cătălin convoacă din nou Comisia de Recepţie pentru data de 29.06.2016, ora 11:00. De această dată, reprezentantul Inspectoratului Judeţean în Construcţii Neamţ nu a mai participat. Ceilalţi membri ai comisiei au luat decizia de a propune “Admiterea Recepţiei”. Astfel, au fost întocmite Procesele-verbale de Recepţie la Terminarea Lucrărilor nr. 19.925 din data de 29.06.2016, pentru lucrările de construcţii şi instalaţii aferente acestora şi nr. 19.926 din data de 29.06.2016, pentru montaj utilaje, echipamente, instalaţii tehnologice, semnate de membrii comisiei.
În baza acestor procese-verbale şi a referatului nr. 6872/30.06.2016, întocmit de Izot Mihai, manager contract pentru Contractul de lucrări     CL 6, prin care s-a propus admiterea recepţiei, directorul general Dughir Ionuţ-Cătălin a emis Dispoziţia nr. 273 din data de 30.06.2016, prin care a dispus „Admiterea Recepţiei la Terminarea Lucrărilor”, pentru Contractul de lucrări CL 6. Această Dispoziţie constituie o ilegalitate din următoarele considerente :
-s-a propus admiterea recepţiei, cu toate că s-a constatat lipsa sau neterminarea unor lucrări, ce afectează siguranţa în exploatare a construcţiei din punct de vedere al exigenţelor esenţiale. Practic, cu unele mici excepţii, s-a constatat lipsa totală a unor obiecte de construcţii şi neterminarea unor obiecte de lucrări, la fel ca şi în cazul recepţiei anterioare din data de 23.05.2016, atunci când recepţia a fost amânată. De altfel, lucrările lipsă sau neterminate au fost consemnate în procesele-verbale de la cele două recepţii (23.05.2016 şi 29.06.2016) în anexele nr. 2 şi 3 ;
- Construcţia SEAU Roman, în ansamblu, prezenta vicii a căror remediere este de durată şi care, dacă nu ar fi făcute, ar diminua considerabil utilitatea lucrării. Aceste considerente, menţionate în procesele-verbale nr. 19.925 şi 19.926 din data de 29.06.2016, constituiau motive temeinice şi legale care obligau membrii comisiei de recepţie să respingă recepţia, iar pe directorul general Dughir Ionuţ-Cătălin să nu emită decizia de admitere a recepției la terminarea lucrărilor ;
-în anexa nr. 3 la cele două procese verbale din 29.06.2016, anexă destinată în exclusivitate lucrărilor de remedieri care nu sunt de durată şi care nu pot afecta considerabil utilitatea lucrării, sunt trecute în mod total eronat, obiecte de lucrări lipsă şi lucrări nefinalizate, care afectează în mod esenţial construcţia SEAU Roman, în ansamblul său. Practic, fără aceste obiecte de lucrări, SEAU Roman nu poate fi funcţională la parametrii tehnici şi de calitate prevăzuţi în contractul încheiat cu antreprenorul Passavant Roediger GmbH ;
-chiar şi în anexa nr. 2 la cele două procese verbale, anexă destinată lucrărilor care nu au fost executate, sunt trecute, în mod real, obiecte de lucrări şi părţi de obiecte de lucrări nerealizate, motiv suficient de respingere a recepţiei ;
-respingerea sau amânarea din nou a recepţiei ar fi avut consecinţe negative, pecuniare, îndreptate împotriva antreprenorului Passavant Roediger GmbH. Conform clauzelor din contractul de lucrări CL 6, după depăşirea termenului de execuţie prevăzut în contract şi actele adiţionale la contract, antreprenorul ar fi trebuit să plătească penalităţi de întârziere pentru fiecare zi de întârziere. Pentru a evita aceste penalităţi importante, s-a “forţat” recepţia din data de 29.06.2016, deşi nu existau condiţiile legale pentru aceasta.
Consideraţii tehnico-juridice :
-       Recepţia constituie o componentă esenţială a sistemului calităţii în construcţii şi este actul prin care investitorul declară că acceptă, preia lucrarea cu sau fără rezerve şi că aceasta poate fi dată în folosinţă. Prin actul de recepţie se certifică faptul că executantul şi-a îndeplinit obligaţiile în conformitate cu prevederile contractului şi ale documentaţiei de execuţie. Recepţia lucrărilor de construcţii este o acţiune obligatorie prin care se constată şi se consemnează în documente specifice, realizarea lucrărilor de construcţii la nivel de calitate proiectat anterior execuţiei şi potrivit prevederilor contractuale ;
-       Încălcările evidente ale normelor legale (legea în accepţiunea largă), atrag nulitatea absolută a recepţiei, producând o vătămare atât investitorului (Compania Judeţeană APA SERV şi implicit acţionarului majoritar Consiliul Judeţean Neamţ), care avea ocazia şi obligaţia de a respinge recepţia ori de a îşi vedea soluţionate obiecţiunile la aceasta, dar aducând atingere şi ordinii de drept, sub aspectul încălcării normelor privind calitatea în construcţii (Legea nr. 10/1995, republicată, privind calitatea în construcţii). Cerinţa recepţionării construcţiilor de către beneficiar nu este o simplă formalitate, ci este menită să asigure însăşi substanţa drepturilor şi obligaţiilor care revin părţilor implicate în procesul de realizare a lucrărilor ;
-       Admiterea recepţiei la terminarea lucrărilor, presupune ca acea construcţie în ansamblul său, să fie funcţională şi să îndeplinească în totalitate parametrii de calitate prevăzuţi în contractul de execuţie. Ori, în cazul   CL 6, acest lucru nu a fost respectat, admiţându-se o recepţie pe baza unor posibile infracţiuni de fals şi abuz în serviciu. Aceste ilegalităţi pot pune în pericol credibilitatea şi viabilitatea contractului de lucrări CL 6 şi poate atrage sancţiuni severe din partea Comisiei Europene, putând atrage chiar restituirea întregii finanţări europene pentru Proiectul Major „Extinderea şi reabilitarea infrastructurii de apă şi apă uzată în judeţul Neamţ”.
În Raportul de activitate din perioada 01.01.2016 – 30.06.2016, întocmit ulterior datei de 30.06.2016, document prezentat și pe site-ul oficial al Companiei Județene APA SERV, Consiliul de Administrație al Companiei Județene APA SERV – S.A. Neamț prezintă la capitolul privitor la gradul de implementare a Proiectului major, la pagina 31, un tabel centralizator privind cele 7 contracte de lucrări componente ale proiectului. La poziția 6, coloana 8, stadiul fizic declarat pentru contractul CL6 este 100 %, ceea ce înseamnă că lucrările erau finalizate în totalitate. În realitate, conform anexelor întocmite la recepția din data de 29.06.2016, mai erau de executat mai multe obiecte de lucrări, din volumul total de lucrări, unele din obiectele de lucrări neexecutate fiind esențiale pentru funcționalitatea stației de epurare. Cu alte cuvinte, în acest raport de activitate, întocmit și semnat de către președintele consiliului de administrație – ing. Dăscălescu Vasile și conducerea executivă a companiei, Dughir Ionuț-Cătălin – director general și Grădinaru Maria Elena – director economic sunt prezentate date eronate, cu scopul de a induce în eroare acționarii societății și finanțatorul proiectului major.
Romanul Financiar

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu