Ilegalități în activitatea de recepție a Stației de Epurare Ape Uzate de la Roman
Vă
prezentăm o sinteza a informării prezentata de către domnul consilier
Neculai Pușcașu, în cadrul ședinței ordinare a Consiliului Județean
Neamț, din data 31.10 2016, în legătură cu activitatea Companiei
APASERV.
Au
fost identificate o serie de ilegalități în cadrul activității de
recepție la terminarea lucrărilor în cadrul contractului de lucrări CL 6
– “Extinderea şi modernizarea Staţiei de Epurare a Apelor Uzate Roman”.
Aspecte constatate :
Contractul de lucrări „CL 6 – Extinderea şi modernizarea Staţiei de Epurare a Apelor Uzate Roman”
, este parte integrantă a Proiectului major – „Extinderea şi
reabilitarea infrastructurii de apă şi apă uzată în judeţul Neamţ”.
Lucrările au fost executate în cadrul contractului nr. 26820 din
28.11.2012, încheiat între Compania Judeţeană APA SERV S.A., în calitate
de beneficiar şi firma „PASSAVANT ROEDIGER GmbH, în calitate de
antreprenor. Durata de execuţie a contractului a fost de 31,7 luni, cu
termen de finalizare la data de 01.09.2015. Ulterior au mai fost
acordate extensii de timp, astfel că data de finalizare a fost extinsă
în baza unor acte adiţionale la contractul iniţial. Valoarea
contractului a fost de 42.994.113 lei, fără TVA, având drept surse de
finanţare 79,14 % fonduri europene şi 20,86% cofinanţare naţională.
Lucrările au fost executate în baza Autorizaţiilor de construire nr.
240/24.10.2013 şi nr. 42/30.04.2015, autorizaţii eliberate de Primăria
municipiului Roman ;
Reprezentantul Companiei Judeţene APA SERV S.A., ing. Dughir Ionuţ-Cătălin,
în calitate de director general, a convocat Comisia de Recepţie la
terminarea lucrărilor pentru contractul CL 6, în data de 23.05.2016, ora
11:00, la Staţia de Epurare Ape Uzate Roman. În urma acestei recepţii a
fost încheiat Procesul-verbal de Recepţie la Terminarea Lucrărilor nr.
16.209 din data de 25.05.2016, prin care, în urma constatărilor făcute,
comisia de recepţie a propus „Amânarea Recepţiei”. Comisia a motivat
propunerea făcută prin aceea că, s-a constatat lipsa sau neterminarea
unor lucrări ce afectează siguranţa în exploatare a construcţiei din
punct de vedere al exigenţelor esenţiale. Totodată, Construcţia SEAU
Roman, în ansamblu, prezenta vicii a căror remediere era de durată şi
care, dacă nu ar fi făcute, ar diminua considerabil utilitatea lucrării.
Comisia a recomandat finalizarea de urgenţă a lucrărilor neexecutate,
finalizarea remedierilor şi solicitarea unei noi recepţii, atunci când
sunt îndeplinite condiţiile legale de recepţie. În baza acestui
proces-verbal şi al referatului nr. 5647/26.05.2016, întocmit de către
Bulai Petru, angajat al Companiei Judeţene APA SERV, în calitate de
preşedinte al Comisiei de Recepţie, directorul general Dughir
Ionuţ-Cătălin a emis Dispoziţia nr. 228 din data de 26.05.2016, prin
care a dispus „Amânarea Recepţiei la Terminarea Lucrărilor”, pentru
Contractul de lucrări CL 6, conform prevederilor art. 21 din H.G. nr.
273/1994.
La data de 24.06.2016, directorul general Dughir Ionuţ-Cătălin convoacă
din nou Comisia de Recepţie pentru data de 29.06.2016, ora 11:00. De
această dată, reprezentantul Inspectoratului Judeţean în Construcţii
Neamţ nu a mai participat. Ceilalţi membri ai comisiei au luat decizia
de a propune “Admiterea Recepţiei”. Astfel, au fost întocmite
Procesele-verbale de Recepţie la Terminarea Lucrărilor nr. 19.925 din
data de 29.06.2016, pentru lucrările de construcţii şi instalaţii
aferente acestora şi nr. 19.926 din data de 29.06.2016, pentru montaj
utilaje, echipamente, instalaţii tehnologice, semnate de membrii
comisiei.
În
baza acestor procese-verbale şi a referatului nr. 6872/30.06.2016,
întocmit de Izot Mihai, manager contract pentru Contractul de
lucrări CL 6, prin care s-a propus admiterea recepţiei, directorul
general Dughir Ionuţ-Cătălin a emis Dispoziţia nr. 273 din data de
30.06.2016, prin care a dispus „Admiterea Recepţiei la Terminarea
Lucrărilor”, pentru Contractul de lucrări CL 6. Această Dispoziţie
constituie o ilegalitate din următoarele considerente :
-s-a propus admiterea recepţiei, cu toate că s-a constatat lipsa sau
neterminarea unor lucrări, ce afectează siguranţa în exploatare a
construcţiei din punct de vedere al exigenţelor esenţiale. Practic, cu
unele mici excepţii, s-a constatat lipsa totală a unor obiecte de
construcţii şi neterminarea unor obiecte de lucrări, la fel ca şi în
cazul recepţiei anterioare din data de 23.05.2016, atunci când recepţia a
fost amânată. De altfel, lucrările lipsă sau neterminate au fost
consemnate în procesele-verbale de la cele două recepţii (23.05.2016 şi
29.06.2016) în anexele nr. 2 şi 3 ;
-
Construcţia SEAU Roman, în ansamblu, prezenta vicii a căror remediere
este de durată şi care, dacă nu ar fi făcute, ar diminua considerabil
utilitatea lucrării. Aceste considerente, menţionate în
procesele-verbale nr. 19.925 şi 19.926 din data de 29.06.2016,
constituiau motive temeinice şi legale care obligau membrii comisiei de
recepţie să respingă recepţia, iar pe directorul general Dughir
Ionuţ-Cătălin să nu emită decizia de admitere a recepției la terminarea
lucrărilor ;
-în
anexa nr. 3 la cele două procese verbale din 29.06.2016, anexă
destinată în exclusivitate lucrărilor de remedieri care nu sunt de
durată şi care nu pot afecta considerabil utilitatea lucrării, sunt
trecute în mod total eronat, obiecte de lucrări lipsă şi lucrări
nefinalizate, care afectează în mod esenţial construcţia SEAU Roman, în
ansamblul său. Practic, fără aceste obiecte de lucrări, SEAU Roman nu
poate fi funcţională la parametrii tehnici şi de calitate prevăzuţi în
contractul încheiat cu antreprenorul Passavant Roediger GmbH ;
-chiar
şi în anexa nr. 2 la cele două procese verbale, anexă destinată
lucrărilor care nu au fost executate, sunt trecute, în mod real, obiecte
de lucrări şi părţi de obiecte de lucrări nerealizate, motiv suficient
de respingere a recepţiei ;
-respingerea
sau amânarea din nou a recepţiei ar fi avut consecinţe negative,
pecuniare, îndreptate împotriva antreprenorului Passavant Roediger GmbH.
Conform clauzelor din contractul de lucrări CL 6, după depăşirea
termenului de execuţie prevăzut în contract şi actele adiţionale la
contract, antreprenorul ar fi trebuit să plătească penalităţi de
întârziere pentru fiecare zi de întârziere. Pentru a evita aceste
penalităţi importante, s-a “forţat” recepţia din data de 29.06.2016,
deşi nu existau condiţiile legale pentru aceasta.
Consideraţii tehnico-juridice :
- Recepţia constituie o componentă esenţială
a sistemului calităţii în construcţii şi este actul prin care
investitorul declară că acceptă, preia lucrarea cu sau fără rezerve şi
că aceasta poate fi dată în folosinţă. Prin actul de recepţie se
certifică faptul că executantul şi-a îndeplinit obligaţiile în
conformitate cu prevederile contractului şi ale documentaţiei de
execuţie. Recepţia lucrărilor de construcţii este o acţiune obligatorie
prin care se constată şi se consemnează în documente specifice,
realizarea lucrărilor de construcţii la nivel de calitate proiectat
anterior execuţiei şi potrivit prevederilor contractuale ;
- Încălcările evidente ale normelor legale
(legea în accepţiunea largă), atrag nulitatea absolută a recepţiei,
producând o vătămare atât investitorului (Compania Judeţeană APA SERV şi
implicit acţionarului majoritar Consiliul Judeţean Neamţ), care avea
ocazia şi obligaţia de a respinge recepţia ori de a îşi vedea
soluţionate obiecţiunile la aceasta, dar aducând atingere şi ordinii de
drept, sub aspectul încălcării normelor privind calitatea în construcţii
(Legea nr. 10/1995, republicată, privind calitatea în construcţii).
Cerinţa recepţionării construcţiilor de către beneficiar nu este o
simplă formalitate, ci este menită să asigure însăşi substanţa
drepturilor şi obligaţiilor care revin părţilor implicate în procesul de
realizare a lucrărilor ;
-
Admiterea recepţiei la terminarea lucrărilor, presupune ca acea
construcţie în ansamblul său, să fie funcţională şi să îndeplinească în
totalitate parametrii de calitate prevăzuţi în contractul de execuţie.
Ori, în cazul CL 6, acest lucru nu a fost respectat, admiţându-se o
recepţie pe baza unor posibile infracţiuni de fals şi abuz în serviciu.
Aceste ilegalităţi pot pune în pericol credibilitatea şi viabilitatea
contractului de lucrări CL 6 şi poate atrage sancţiuni severe din partea
Comisiei Europene, putând atrage chiar restituirea întregii finanţări
europene pentru Proiectul Major „Extinderea şi reabilitarea
infrastructurii de apă şi apă uzată în judeţul Neamţ”.
În
Raportul de activitate din perioada 01.01.2016 – 30.06.2016, întocmit
ulterior datei de 30.06.2016, document prezentat și pe site-ul oficial
al Companiei Județene APA SERV, Consiliul de Administrație al Companiei
Județene APA SERV – S.A. Neamț prezintă la capitolul privitor la gradul
de implementare a Proiectului major, la pagina 31, un tabel
centralizator privind cele 7 contracte de lucrări componente ale
proiectului. La poziția 6, coloana 8, stadiul fizic declarat pentru
contractul CL6 este 100 %, ceea ce înseamnă că lucrările erau finalizate
în totalitate. În realitate, conform anexelor întocmite la recepția din
data de 29.06.2016, mai erau de executat mai multe obiecte de lucrări,
din volumul total de lucrări, unele din obiectele de lucrări neexecutate
fiind esențiale pentru funcționalitatea stației de epurare. Cu alte
cuvinte, în acest raport de activitate, întocmit și semnat de către
președintele consiliului de administrație – ing. Dăscălescu Vasile și
conducerea executivă a companiei, Dughir Ionuț-Cătălin – director
general și Grădinaru Maria Elena – director economic sunt prezentate
date eronate, cu scopul de a induce în eroare acționarii societății și
finanțatorul proiectului major.
Romanul Financiar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu