Prietenul Marius Vasileanu, teolog, scriitor, editor şi ziarist întru cele spirituale, mi-a pus câteva întrebări legate de posteritatea Pr. Arsenie Boca, pentru o carte la care lucrează. Spicuiesc câteva:
Marius Vasileanu: Cercetările şi scrierile dvs legate de
spaţiul sacru au devenit deja manuale de studiu pentru arhitecţii care
realizează biserici ori alte construcţii sacre (troiţe, monumente
funerare etc). Putem considera un spaţiu sacru cu totul aparte
cel "ţesut" în jurul activităţii unui sfânt, ori a unui duhovnic dăruit
cu excepţionale haruri? Cum calificaţi din această perspectivă
fenomenele miraculoase petrecute în jurul Pr. Arsenie Boca?
Augustin Ioan: Mă flataţi: din nefericire, nici instituţii şi
nici împrejurări în care arhitecţii să studieze cum se fac bisericile nu
mai sunt, nici biserici nu se mai fac în ritmul de acum douăzeci de
ani, sau măcar zece...Dar să trecem la răspunsuri.
Evident că aveţi dreptate, putem observa că, pentru oamenii care fac
acele pelerinaje, locurile consacrate de prezenţa Pr. Boca sunt
considerate deja sfinte; mai precis sfinţite de asocierea cu Pr. Boca,
însuşi considerat sfânt.
Când spunem, într-un text ştiinţific, despre
un loc sau spaţiu naturale că sunt sacre, spunem de fapt că acestea sunt
considerate ca fiind sacre de unul sau mai mulţi oameni; cu alte
cuvinte, ceea ce putem observa şi studia este efectul celor nevăzute
asupra unui loc fizic, sau asupra celor care, socialmente, se comportă
întocmai ca şi când acele locuri sau spaţii chiar sunt sfinţite,
augmentate de prezenţa divină sau a cuiva îndumnezeit. Spuneţi chiar
dumneavoastră, în acest set de întrebări, că omul sfinţeşte locul; cu
atât mai mult omul considerat sfânt va fi sfinţind locurile vieţii sale
în această lume, le va... contamina cu atributele sfinţeniei sale.
Mai lămuritor, poate: rigorile discursului academic ne obligă să putem cerceta doar efectele sacrului asupra altora - topoi, obiecte, fiinţe umane - nu sacrul însuşi, care este de nesurprins în cadrele lui id, devreme ce el este, prin definiţie, alteritate
radicală. Nu este, însă, un spaţiu aparte, în repertoriul locurilor şi
spaţiilor sacre pe care le cunoaştem şi care, dacă e să ne uităm pe de o
parte în textul biblic şi, pe de altă parte, în propunerea eliadescă de
coprezenţă / camuflaj a sacrului în profan, vom observa că loc / spaţiu
sacru poate fi, la rigoare, orice fel de loc / spaţiu fizic, nu doar
cele "mândre" (Alberti), cu trăsături fizice aparte, excepţionale:
luminişul pe orizontul pădurii (şi recomand aici studiul lui L. Amoroso
despre conceptul de locus a non lucendo, foarte heideggerian, în descendenţa amplificatoare a cărării din pădure, în studiul său din Gândirea slabă,
cartea editată de Gianni Vattimo), ori oaza pe orizontul pustiei.
Poarta cerurilor, deschisă pentru Iacov în somnul său cu capul pe o
piatră indistinctă, nu este deloc un loc mândru. Potenţialul său sacru
nu se discernea anterior visului revelator. Un asemenea loc are nevoie
de o cheie de interpretare: vis sau revelaţie, ca să se arate şi altora,
după consacrare, ca fiind un loc sacru. Dar trebuie să credem celui ce
va fi avut visul sau revelaţia că aici, chiar aici şi numai aici e loc
sacru.
Şi, la urmă, pe acest canavas al creaţiei sanctificate în integritatea sa, avem de-a
face cu locurile sfinţite pur şi simplu, aşa cum este cazul descris de
dumneavoastră, de viaţa şi activitatea consacratoare a câte unui om
îmbunătăţit sau sfinţit; şi să nu uităm că ierarhii au dreptul de a
sfinţi, de a decupa din cotidianitatea sa câte un loc şi de a-l ridica la demnitatea amplasamentului pentru un lăcaş de cult, aşa cum prea des s-a petrecut cu bisericile şi catedralele ridicate după 1989: nu pe locuri mândre, ci pe locuri cu dezlegare urbanistică...
Cât priveşte fenomenele miraculoase, cum le numiţi, nu sunt calificat să
le comentez în vreun fel. Dar pot spune că, pe sau în proximitatea
locurilor (considerate) sacre este de domeniul evidenţei că se vor fi
petrecând, potrivit celor ce le-au fost
trăitori sau martori, fenomene neasemenea, din panoplia celor descrise
de Rudolf Otto ca acompaniind irumperea sacrului în profan; mai de
mirare ar fi ca ele să lipsească, precum în activitatea deloc
extraordinarului Sfânt Baudolino, al lui Umberto Eco.
Discernământul cu privire la caracterul lor neasemenea, miraculos,
excepţional etc. - adică sacru - trebuie să fie de competenţa bisericii,
care este nu doar teritoriul predilect (dar deloc exclusiv, cum ştim
tot de la Eliade) al manifestării sacrului în lume, ci şi un fel de
manager în măsură să califice, sancţionând cu experienţa sa aproape
bimilenară, ceea ce nu este, în chip genuin, de pe lumea aceasta, dar
care se manifestă, iarăşi în chip genuin, în lumea aceasta.
M.V.: Pelerinajele imense, zilnice, care se petrec la
mormântul Pr. Arsenie Boca pot fi şi fenomene sociale care se
autoalimentează? Care sunt din punctul dvs de vedere aspectele pozitive,
care sunt cele negative?
A.I.: Fireşte că da, pot fi şi este chiar aproape sigur că şi sunt, devreme ce auto-alimentarea psiho-socială
a pelerinajului se constată fără abatere la toate aceste fenomene, de
la lungul drum care leagă Paris de Santiago de Compostella până la
pelerinajele de la Prislop, pe care le investigaţi dumneavoastră, fără
ca această evidenţă să aibă, însă, vreo umbră de conotaţie negativă.
Dacă, totuşi, mă întrebaţi explicit, ca limită negativă nu văd decât,
poate, isteria - individuală sau colectivă. Aspectele pozitive sunt
nenumărate pentru pelerin, de la mângâiere la întărirea credinţei şi,
prin auto-convingere, la rezolvarea, uneori miraculoasă, a unor probleme care să fi generat plecarea în pelerinaj.
M.V.: Excesul de mediatizare poate duce la diminuarea ori
alterarea sacrului? Faptul că toate tarabele sunt pline de o mulţime de
producţii (discutabile) cu referire la Pr. Arsenie Boca poate avea şi
consecinţe negative?
A.I.: Excesul de mediatizare, cum îl numiţi, pare că nu atinge
pelerinii, care sunt ocupaţi cu pelerinajul lor, interior şi exterior.
Nu mi se pare că excesul, mizerabilist uneori, de filmare a cutărui mers
în genunchi şi în coate, sau a pelerinajului la Sf. Parascheva, de la
Iaşi, care, în restul anului, rămâne aproape singură în Catedrala
Mitropolitană, a făcut altceva decât să amplifice fluxul de pelerini, în
anii de după 1989. Pelerinajele şi mediatizarea lor se hrănesc reciproc
şi se amplifică reciproc.
Faptul că tarabele sunt pline cu obiecte ale unei hagiografii
discutabile, de la text encomiastic sărman scris şi până la imagine
kitsch, spune, în primul rând, că lipseau - cel puţin până la apariţia
cărţii acesteia - discuţia de bună calitate, expertiza, cercetarea
serioasă. Dar acestea nu se vând la pangare, presupunând că ar fi fost
scrise undeva, şi nu fac ele obiectul excesului de mediatizare; mă tem
că, uneori, pe bună dreptate: pelerinul nu găseşte confort în discursul
critic, oricât de doct, ci în cel care îi confirmă tinderea către
venerarea fără discernământ a sfântului aflat, cumva, la capătul
pelerinajului sau al credinţei evlavioase. O asemenea literatură minoră
în substanţă, dar suficientă, utilă, în scopul ei circulă pe sub ochiul
intelectual critic - al cui? - în toată ţara. O vezi dimineaţa, citită
în tramvai de femei între două vârste, între două stări sociale (nu
neapărat modeste) şi, poate, între două crize existenţiale. Unele citesc
în gând; altele pronunţă în tăcere rugăciunile din minicărţile
respective: li se citeşte efortul pe buze; altele, de bună seamă,
recită, ba chiar scandează în gând, dincolo de o înţelegere semantică a
textului îngânat: litania aceasta pare să le facă bine. A diminuat
această producţie de literatură de colportaj - nu sacrul, că aici sunt
lucruri gingaşe de cumpănit - cât credinţa, sau măcar frecventarea
bisericii? Sunt tentat să spun, iarăşi: dimpotrivă.
Cât priveşte kitschul, îl văd omniprezent în arta religioasă
contemporană, dar şi în arhitectura bisericilor (nu doar ortodoxe). Sunt
tentat să spun, după o experienţă de peste douăzeci de ani de
proiectare de lăcaşuri de cult, că, în măsura în care nu alterează
fundamentele tradiţiei, kitschul nu interferează hotărâtor cu credinţa:
nu o augmentează, nu o potenţează superior ca reprezentare a frumuseţii
celei nevăzute, dar nici nu o sabotează decisiv. E o discuţie aproape
infinit de lungă aici şi, poate, ar merita purtată dacă tot vorbim
despre un candidat la sfinţenie care a avut şi însemnate atribute de
pictor de biserici.
M.V.:: Mănăstirea Sâmbăta, Mănăstirea Prislop, ba chiar şi
peştera din munţii Făgăraşului în care a locuit Pr. Arsenie Boca au
devenit spaţii în care mulţimi de credincioşi căută prezenţa
acestuia... Sunt aceste locuri o specie aparte a spaţiului sacru, conţin
ele un plus de sacralitate, pentru că "omul sfinţeşte locul"?
A.I.: Aceştia sunt, oricum, topoi consacraţi în
hagiografia ortodoxă de pe teritoriul actual al României. La acestea se
adaugă din ce în ce mai multe mărturii individuale despre locuri unde
Pr. Boca ar fi poposit (la cei în cauză), încât un pericol este şi acela
de a-l vedea pe părintele ca fiind ubicuu.
Dar încă un nivel de semnificaţie este adăugat mănăstirilor de prezenţa
unui candidat (fie şi neoficial, deocamdată, dar nu pentru mult timp,
sper) la sfinţenie, evident că locurile şi cel ce le-a sfinţit se activează, se potenţează reciproc.
Nu, nici acestea - mănăstirea şi peştera - nu sunt specii aparte ale
spaţiului sacru, ci verifică minuţios toate lucrurile deja spuse la
prima întrebare, pentru că sunt modele arhetipale şi, ca orice model, se
reîntrupează, cu aceeaşi funcţie şi cu aceleaşi efecte, de fiecare
dată, în circumstanţe aparent noi. Nu este nicio diferenţă, decât cea de
timp, între peştera zisă a Sf. Andrei, de lângă Dervent, peşterile de
pustnici de la Colţul Chiliilor, de la Zărneşti, cele de pe Valea
Buzăului sau aceasta, de care pomeniţi dumneavoastră. Retragerea în
peşteră, cel puţin de la Profetul Mahomed încoace, este retragerea în
indistincţie, o extragere din lume într-o formă mai degrabă neformată a ei şi, deci, precedentă unei revelaţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu