Site-urile pot fi trase la răspundere pentru comenta¬riile postate de
cititori, dacă acestea sunt injurioase sau incită la ură, a constatat
Marea Cameră a CEDO. Decizia este una de impact major, spun specialiştii
în legislaţie, care atrag atenţia că proprietarii de siteuri trebuie să
fie de acum înainte foarte atenţi la moderarea comentariilor.
Decizia CEDO a venit ca urmare a unui caz din Estonia. În 2006, site-ul Delfi AS publica un un articol despre suspen¬darea unor curse pentru persoane de către o firmă de transport maritim. Cititorii site¬ului au postat sub ştire peste 20 de comentarii considerate inju¬rioase sau care incită la ură la adresa companiei de transport. Aceasta a notificat site-ul, cerând ştergerea lor.
Bătălie în instanţă
Delfi AS s-a conformat, însă firma de transport a acţionat publicaţia în instanţă, conside¬rând că eliminarea comentari¬ilor a durat prea mult, prejudiciul de imagine fiind deja produs şi cerând despăgu¬biri. Compania de transport a avut câştig de cauză la toate instanţele estoniene (site-ul a plătit despăgubiri echivalente cu 300 de euro). Cazul a ajuns la CEDO, Delfi AS considerând că decizia este o încălcare a libertăţii de exprimare. Curtea Europeană pentru Drepturile Omului a decis, însă, că atâta timp cât comentariile jignitoare apar pe platforma online, aceasta este responsabilă pentru conţinutul lor.
Decizie cu impact major: „În practică, are prioritate”
Ion Dragne, decanul Baroului Bucureşti, spune că decizia este una de impact major. „Hotărârea o să creeze multe discuţii în prac¬tica şi doctrina juridică. S-a stabilit, practic, că este răspunderea proprietarului site-ului care ar fi permis unor colaboratori externi să companiei”, spune Ion Dragne. Avocatul a adăugat că decizia CEDO va deveni, de acum înainte un reper în cazuri simiaducă prejudicii de imagine lare. „În mod categoric, hotărâ¬rile CEDO sunt exemple de urmat. Ele nu se substituie legis¬laţiei naţionale, dar, în practică, au prioritate”, spune Ion Dragne, care atrage atenţia că, de acum înainte, site-urile trebuie să fie foarte atente la ce comentarii permit să apară din partea cititorilor. ¬
Decizia CEDO a venit ca urmare a unui caz din Estonia. În 2006, site-ul Delfi AS publica un un articol despre suspen¬darea unor curse pentru persoane de către o firmă de transport maritim. Cititorii site¬ului au postat sub ştire peste 20 de comentarii considerate inju¬rioase sau care incită la ură la adresa companiei de transport. Aceasta a notificat site-ul, cerând ştergerea lor.
Bătălie în instanţă
Delfi AS s-a conformat, însă firma de transport a acţionat publicaţia în instanţă, conside¬rând că eliminarea comentari¬ilor a durat prea mult, prejudiciul de imagine fiind deja produs şi cerând despăgu¬biri. Compania de transport a avut câştig de cauză la toate instanţele estoniene (site-ul a plătit despăgubiri echivalente cu 300 de euro). Cazul a ajuns la CEDO, Delfi AS considerând că decizia este o încălcare a libertăţii de exprimare. Curtea Europeană pentru Drepturile Omului a decis, însă, că atâta timp cât comentariile jignitoare apar pe platforma online, aceasta este responsabilă pentru conţinutul lor.
Decizie cu impact major: „În practică, are prioritate”
Ion Dragne, decanul Baroului Bucureşti, spune că decizia este una de impact major. „Hotărârea o să creeze multe discuţii în prac¬tica şi doctrina juridică. S-a stabilit, practic, că este răspunderea proprietarului site-ului care ar fi permis unor colaboratori externi să companiei”, spune Ion Dragne. Avocatul a adăugat că decizia CEDO va deveni, de acum înainte un reper în cazuri simiaducă prejudicii de imagine lare. „În mod categoric, hotărâ¬rile CEDO sunt exemple de urmat. Ele nu se substituie legis¬laţiei naţionale, dar, în practică, au prioritate”, spune Ion Dragne, care atrage atenţia că, de acum înainte, site-urile trebuie să fie foarte atente la ce comentarii permit să apară din partea cititorilor. ¬
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu