luni, 15 februarie 2016

Discriminare! Sau de ce sa nu-i lăsăm si pe elevi sa copieze?

Când am numit armata doctorilor, un fel de ISIS al României, unora li s-a părut exagerata si anti-românească această asociere. Iar eu insist: armata doctorilor din afara sistemului universitar si cercetare este un ISIS care va fi la fel de greu de învins caci, numărul adepților ei creste zilnic. Deja masa critica a fost cu mult depășita, iar miniștrii educației devin protectorii plagiatorilor, caci aceștia ii recomanda partidelor si tot ei ii pot demite pe „interceptare”. Rar mi-a fost in ultimii trei ani, sa dau mana cu un funcționar de stat sau politician care sa nu-mi strecoare cartea sa de vizita pe care scrie MBA, PhD!! Fac precizarea ca in anul 2002 când am plecat din tara pe unii i-am lăsat la împins targa prin spital sau la aruncatul cu roșii in Ministerul unde acum au ajuns doctor Secretar de Stat!
După plagiatul lui Ponta, toți miniștrii educației care au urmat, au încercat sa convingă populația ca plagiatul este o chestiune foarte științifica si complicata, trebuind înființate comisii si implicate instanțe si parchete. Ca trebuie schimbate legi organice si mai mult decât atât, o lege nu poate  acționa retroactiv. Așadar, avem miniștrii care ne fac capul calendar cum ca un furt nu mai poate fi anchetat si pedepsit atâta timp cat reprezintă o acțiune trecuta! Studiile lui Vasile Dancu au arătat citez : « populația nu este de interesata de subiectul plagiatului deci nu afectează imaginea publica a unui candidat». Pai «maestre», rolul dumneavoastră de «strateg tip Goebbels» cum va plăcea sa va intitulați prin anul 2003 când ne-ati întâlnit pe cei câțiva romani care lucrau atunci in Bruxelles, este sa ne dați un rezultat al faptului ca romanii prefera sa fure decât sa muncească? Rolul dumneavoastră de «formator al unui sistem» este zero? Deși nu acesta este subiectul, analiza dumneavoastră sociologica, daca așa o considerați, ar fi trebuit sa reorienteze chestionarul si spre partea mai needucata si sa o facă sa înțeleagă de ce răspunsul lor este greșit. Din păcate nu v-am auzit niciodată luând atitudine de parca ați putea fi de partea cealaltă a baricadei!
Sa fim serioși! Este vorba despre o acțiune banala de copiat dintr-o carte sau din surse deschise pe Internet si asumata de doctorand ca fiind lucrare proprie.  In Romania se face din orice, o problema daca nu de stat, măcar de stabilitate geo-politica politica.
Imaginați-va ca analizele literare critice ale lui George Călinescu ar fi utilizate de candidații la bacalaureat cu tabletele pe masa si conexiune WIFI, ca fiind lucrării proprii, chiar daca toate lucrările ar semăna intre ele! Intr-un asemenea caz, la un bacalaureat vina ar aparține atât elevului cat si supraveghetorului de examen. Ca sa înțeleagă un elev daca el nu este lăsat sa copieze o rezolvare din culegerile lui Gheba la matematica sau din cărțile lui Nenițescu la chimie? Ca plagiatul este o « opera științifica » la care au dreptul numai oamenii de stat? Atunci de ce acțiunea de copiere la examen este o infracțiune? Ba chiar elevii din gimnaziu, sufocați de atâtea noțiuni ar putea justifica copiatul ca fiind un mijloc de protecție la stres (vezi analiza academicianului Solomon Marcus). Poate Academia Romana ar trebui sa lămurească in DEX ca intre a copia si a plagia nu este nici o diferența la nivelul actual de educație din Romania. In plus poate ca n-ar fi rău ca Academia Romana, unde cel puțin 99% dintre membrii sunt in afara oricărei suspiciuni de plagiat sa aibă o inițiativa legislativa prin care sa le dea noilor conducători de doctorate făcuți la apelul de seara, un ghid cu ce trebuie sa cuprindă o teza de doctorat ca structura! Si dat fiind distanta pe care au luat-o unii conducători de doctorat, aici incluzându-l si pe Adrian Năstase, de modelul demodat al academicienilor care si-au făcut un doctorat necontestat, poate ar fi utila, chiar o realfabetizare a conducătorilor de doctorat! Daca in capitolul obligatoriu – Contribuții originale – vor fi identificate pasaje sau parți din lucrările altor autori, fără citarea sursei, lucrarea este automat declarata «neoriginala» si titlul sa fie retras. Un capitol de final de autor ar fi cel de Concluzii si viziuni.
Un ministru al educației „tehnocrat”, ar fi trebuit sa se pună la dispoziția Premierului, cu o echipa de experți care sa analizeze toate CV-urile candidaților la portofolii in partea de educație si diplome universitare si sa insiste ca fiecare ministru posesor al unei teze sa semneze o declarație ca nu si-a copiat teza. In caz contrar, demiterea sa devina un act normal fără alte comitete si comiții. Aruncând o privire in CV-ul ministrului Curaj, constați ca numai locurile de munca după 1998 sunt transparente. Ce a fost înainte este deocamdată ascuns opiniei publice! Este cel puțin straniu ca in lista de lucrări nu figurează nici o lucrare științifica din domeniul roboticii industriale, adică a specializării in schimb figurează la grămadă comunicări si lucrări despre politici europene si strategii de educație care 80% sunt copy-paste din witepapers, publicații ale Comisiei Europene sau rapoarte interne ale unor contracte europene multi-autori! Rugămintea mea ar fi sa-si șteargă din CV aceste „articole toxice”, pentru a nu complica imaginea premierului Ciolos!
Orice ministru, chiar si tehnocrat fiind, care jura pe biblie la investire, ar trebui sa ne spună unde scrie in biblie ca tu in calitate de făuritor al nației educate trebuie sa acoperi furtul prin chichițe juridice? Iată pe scurt un set de KPIs (key performance indicators) pe ultimii 10 ani, cu care ar Ministrul Educației si-ar putea argumenta schimbarea sistemului actual:
1. Numărul de doctorate susținute, total si total pe universități?
2. Numele conducătorilor de doctorat la care s-au identificat pana in prezent plagiate?
3. Cați dintre doctorii științifici lucrează direct in sistemul universitar sau de cercetare cu carte de munca?
4. Cați dintre doctori sunt oameni politici sau lucrează in administrație?
5. Cați dintre funcționarii din Ministerul Educației si-au dat doctorate din poziția de funcționar?
6. Durata de munca la un doctorat pentru un universitar cu carte de munca in raport cu un doctorat al unuia care lucrează in exteriorul acestui sistem ?
Toate aceste date sunt la îndemâna Ministerului Educației si pot fi obținute in cel mai scurt timp. Mai departe, daca clasa politica vrea sa aibă mai mulți «doctori» din afara sistemului de cercetare decât cei din sistem, pot continua transparent aceasta politica de cadre pe care nici măcar Ceaușescu nu si-a permis-o. Când vorbim de credibilitatea unui sistem, care in acest caz se numește capacitatea științifica a unei tari, atât Comisia Europeana cat si alte instituții internaționale se raportează la numărul doctori in știința. Ori daca de exemplu, dintr-o 100.000 de doctori, 80.000 nu au si nu au avut niciodată tangenta cu știința si cercetarea, cum ne putem prezenta într-o piața globalizata si competitiva? Cu încă o raportare falsa după multe altele?
Ca număr de doctori stăm bine, dar calitate ioc, si dam sarcina Reprezentantei Permanente de la UE sa invoce discriminarea cercetătorilor romani făcând încă odată Romania de ras. Aceasta armata de doctori are in fata sa armatele unor tari care câștigă batalii dure pe proiecte in competiții europene. Armata noastră in schimb este atât de pregătită încât fie nu se mai prezinta la lupta fie pierde pe toate liniile. Ba mai mult, aceasta armata este expusa in fata populației ca fiind pătura cea mai competenta sa conducă Romania. In fata rușinoaselor înfrângeri ce face aceasta armata noastră de plagiatori? Ei bine își înființează propriile academii de știință, de informații, de apărare, de securitate naționala, unde toți perdanții sunt plătiți pe viată cu o renta viagera. Evident ca nu puteau sa lipsească din aceste academii nici miniștrii educației care mai nou fac aceste academii si ordonatori de credite.
Domnilor care conduceți servicii care țin de securitatea naționala, vedeți ca daca Putin ii face pe plagiatori academicieni la Moscova, caci in Romania Academia Romana prin statut nu poate primi oameni politici, aceștia sunt in stare sa mute granița Rusiei, la granița de Est a Ungariei. Daca in pușcării se scriu lucrări științifice pe minut, probabil ca si demnitarii ca sa nu fie mai prejos, își scriu tezele din coloanele oficiale caci din păcate nu pot schimba si durata zilei ca sa-si justifice timpul.
In ideea ca s-ar legaliza copiatul la examene, elevii ar munci chiar de zeci de ori mai mult decât pentru o teza de doctorat. In primul rând pentru ca ar trebui sa citească, sa-si pregătească subiectele tip si sa mai si scrie de mana. Ori in cazul majorității oamenilor politici si a celor din afara sistemului universitar si de cercetare, autorii nici măcar nu se mai chinuie sa-si citească propria lor teza. Execuția tezei este data contra cost «conducătorului» de doctorat, care la rândul sau o da ca tema, unui asistent care ii face si rezumatul si prezentarea.
O sa mi se spună si ce treaba are Ministrul/Ministerul Educației atâta timp cat exista legiferata autonomia universitara? Atunci Avocatul Poporului, adică șeful de promoție cum se prezenta Victor Ciorbea, ar trebui sa sesizeze Curtea Constituționala sa declare neconstituționale articolele din legea educației din 2011 care declara copiatul ca infracțiune in cazul școlilor si sa ceara Parlamentului sa legifereze in conformitate cu  principiul egalității in fata legii si autonomia școlilor si liceelor. Serios vorbind cred ca este rolul asociațiilor de părinți sa sesizeze CC pentru aceasta nesimetrie legislativa intre învățământul primar si cel universitar! Mie cel mai sincer, mi s-a părut ministrul Toba, un fel de Gigi Becali al politiei. El a declarat ca nu știa ca cel care i-a fost conducător a dat aceeași tema la doctorat la doi candidați si ca fiind aceeași tema este firesc ca sa para un plagiat !! S-au spus multe bancuri cu milițieni, dar domnul Toba prin justificarea pe care a dat-o, cred ca-l întrece si pe celebrul Dorel.
Așadar cum pana la examenele de bacalaureat mai este timp, de ce oare nu s-ar da liber la copiat ca măcar elevii sa-si pregătească sursele de copiat din timp? Si asta, caci vor descoperi mai târziu ce prosti au fost când vor ajunge sa își dea doctoratele!
Mă gândesc, cum își așterne capul pe perna ministrul Curaj al cărui mandat se pare, este sa-i protejeze pe colegii săi din academiile înființate si unde este membru fondator? Cred ca fredonează zilnic celebrul cântec al Mariei Tănase – de-as mai duce-o pan’ toamna Johanne, Johanne!
PS. Recenta Ordonanța de Urgenta propusa de ministrul Curaj, are in principal scopul de reduce transparenta, de a secretiza atât comisiile, cat si publicarea tezelor, decât aceea de a rezolva problema plagiatelor! O alta manipulare pentru cei care nu cunosc sistemul european al Școlilor Doctorale din Occident este așa numita „evaluare a școlilor doctorale”, adică ceva total diferit de modelul european. Dar despre aceasta forma de manipulare, intr-un alt articol. Pana atunci ar fi un gest de transparentă daca Domnul Curaj si-ar publica propria teza pe care mai nimeni nu a vazut-o. In caz contrar, oricine poate înțelege de ce, actualul ministru a devenit membru fondator in 2015 al ciudatei Academii de Științe ale Securității Naționale, adică la 3 ani după înființarea ei in 2012?
Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu