Zeci
de ore petrec elevii în fiecare an, analizând gramatical cuvinte,
căutând funcții sintactice, făcând scheme ale frazelor, recitând teorii
gramaticale, căutând determinanți, termeni regenți. Predarea se
realizează pe repede-înainte, pentru că disciplina este complexă,
părțile de vorbire, multe și nici una nu scapă abordării de specialist,
după metoda inductivă. O privire atentă asupra programelor și manualelor
de limba română arată că intenția școlii e să creeze cete de mici
grămătici, care să rostească pe voci solemne imnurile de slavă ale
părților de vorbire.
Dincolo
de această desfătare morfo-sintactică, elevul nostru nu știe să scrie,
nu poate să-și ordoneze ideile într-o argumentare rudimentară, nu știe
ce este o opinie, are mari deficiențe de vocabular, nu înțelege ce
citește și nu poate formula enunțuri simple, nu poate să gândească
dincolo de exercițiile-tip. Școala îi oferă o cultură limitată, nu-i
deschide orizonturile, nu-i cultivă curiozitatea.
În
cei patru ani de gimnaziu, gramatica este învățată în sine, pentru ea
însăși, neavând niciun scop formativ. Iar elevii nu pot transfera
informațiile foarte dense, complexe de gramatică în uzul limbii. Când scrii care sau pe care? Când ultimul e complement direct și stă în cazul acuzativ. Să pună mâna să analizeze fraza, apoi să deschidă gura ! Astfel
că se studiază o meta-lingua, care are un impact redus în formarea
deprinderii de a scrie corect, o gramatică care descrie limba română și
atât. Să învățăm gramatică de dragă ce ne este limba română ? Câteva
reguli simple există, dar cele mai multe sunt codate într-un limbaj
greoi. Transferul de cunoștințe dinspre regulile gramaticale către uzul
limbii este foarte dificil de realizat de un copil de 12-15 ani; chiar
și unui adult cu mulți ani de școală în spate i-ar fi greu să-și explice
faptele de limbă gramatical: când scrii cu 2 sau 3 de i, cum faci acordul, logic sau prin atracție ?
Altfel spus, mulți elevi știu destulă gramatică, dar nu pot aplica în
vorbire regulile gramaticale de o finețe extraordinară, acestea rămânând
la stadiul de teorie. Școala le oferă teoria densă, dar nu-i învață, nu
le formează deprinderea de a o întrebuința.
Pe
de altă parte, nocivă este și profunzimea extraordinară a tematicii
gramaticale abordate în școală, aceasta nelăsând loc exersării,
aprofundării. Nimic nu scapă din manualele de română. De la cazurile
substantivului și zecile de funcții sintactice, toate tipurile de
pronume, numerale, adjective pronominale, conjuncții, interjecții, toate
tipurile de propoziții subordonate, expansiunea, contragerea etc. Până
și controversele lingvistice sunt incluse: valoarea morfologică de
pronume sau adjectiv pronominal a cuvântului nostru din structuri ca în jurul nostru, de exemplu. Toate fac parte din programă.
Deciziile
în educație sunt cu două tăișuri. Funcționează și aici logica unui
compromis: o alegere acționează în detrimentul altei posibilități, după
principiul nu le poți avea pe toate. S-a ales gramatica, în
defavoarea altor activități, iar efectele acestei alegeri sunt
dezastruoase, câtă vreme se va continua predarea unei gramatici
descriptive, relevante doar în sine și nu se va realiza trecerea spre
aprofundarea ortografiei, a vocabularului, a punctuației, toate
aplicate, exersate contextual.
Orice reformă educațională trebuie să fie ghidată de răspunsul la o serie de întrebări. Ce așteptări avem de la absolvenții învățământului obligatoriu, ce trebuie ei să știe, să facă? De
ce au ei nevoie pentru a deveni cetățeni activi, implicați în
societate, care să aibă un impact pozitiv asupra viitorului tuturor ?Au
nevoie să învețe pe dinafară toată gramatica limbii materne – de
diatezele verbului, locuțiuni de toate tipurile, regimul cazual al
prepoziției etc ? Gramatica nu-ți exersează mintea, așa cum e greșit
înțeles, ci recunoașterea unor modele, a unor scheme și capacitatea de
memorare. Ce efect formator au cunoștințele de gramatică din gimnaziu
și, mai ales, care va fi impactul acestor tineri în societate după
absolvire, cum îi ajută ciclul gimnazial să se orienteze într-o
specializare, ce instrumente le oferă școala, ce deprinderi, ce
competențe se fixează în caracterul individului?
La
13 ani, Rareș a ascultat prelegerile profesorilor despre toate modurile
verbelor, personale sau nepersonale de mai multe ori până în clasa a
VII-a. A scris zeci de pagini de teorie și conjugări. Acum recunoaște
timpurile modului indicativ, cu oarecare dificultăți. Din banca lui de
la fereastră, strigă și când nu e întrebat: Perfect simplu !, Mai mult ca perfect ! Cunoscându-l mai bine, afli că scrisul lui e natural,
într-un sens negativ, căci nicio îngrădire ortografică nu-i limitează
elanul. Când urechea aude gândul, mâna scrie. Cratima apare involuntar,
unde vrea, după amintiri ori ba: în interiorul unor cuvinte, între
cuvinte, înaintea unei consoane, în orice caz, arbitrar. Știe și el că
trebuie să apară cratima, dar nu știe unde. Care e rezultatul ? Texte cu
zeci de greșeli de ortografie, propoziții incoerente, fără sens, o
manifestare a dezordinii în gândire, vocabular impropriu, cuvinte
folosite cu sensuri greșite. Pentru micul scriitor, punctuația este
opțională și nu înseamnă nimic. Deși are cunoștințe de gramatică
teoretică, Rareș nu poate comunica în limba română, pentru că nu are
exercițiul comunicării.
Și
Iulia scrie după ureche, iar urechea ei pare să fie lipsită de pauze de
respirație. Replicile persoanelor se amestecă unele peste altele,
într-o avalanșă de cuvinte neoprită decât de cuvântul sfârșit
care anunță atât de candid și brusc încheierea poveștii. În creațiile ei
– foarte vii prin dialogurile autentice, rupte parcă din realitate –
apar cuvinte noi, formate după pronunție greșită – așea, dupaia, erea, sea dat, cei lanți, din-nainte, iao – iar cratima se ivește când și când, după voie.
Rareș
și Iulia au risipit zeci de ore în ultimii ani de școală silindu-se să
învețe o gramatică descriptivă preocupată în a ilustra prin termeni de
specialitate – categorii gramaticale, acord, valori morfologice
etc – structura morfematică și sintactică a limbii. Nimic nu s-a lipit
însă de scrisul sau de exprimarea lor orală; nicio oră de gramatică nu a
îmbunătățit calitatea scrisului sau coerența în exprimare, nu i-a făcut
mai inteligenți, mai empatici, mai activi. Sunt în sistemul de educație
românesc copii care nu au citit niciodată o carte, nu au pus mâna pe
altceva decât pe manual, uitați de părinți și ignorați de profesori,
cărora li s-a cerut totuși să învețe pe dinafară, să copieze și să
recite reguli gramaticale, conjugări, declinări, întrebări pentru
funcții sintactice, toate lipsite de aplicabilitate și de utilitate
directă. S-a risipit timp vital, irecuperabil în dezvoltarea lor. Și
totuși, Rareș și Iulia sunt norocoși, pentru că amândoi fac parte din
rândul celor care și-au păstrat curajul de a scrie, nealterat de modele
încărcate, pe care să simtă că nu le pot atinge, imita. Ei mai au o
șansă de a recupera decalajele, cu ajutorul unor profesori dedicați. În
schimb, alți elevi sunt paralizați de propria neputință, de rușine, de
incapacitatea de a se ridica la înălțimea disciplinei. Acesta
este un alt efect al gramaticii din școală: prin nivelul de dificultate
extrem de ridicat, elevii sunt descurajați, demobilizați, se simt
incapabili. De multe ori, și părinții sunt descurajați; copilul nu mai înțelege nimic la gramatică, la verb, iar eu nu mai țin minte ca să-i pot explica; nu-l pot ajuta, mi-au mărturisit.
În
gimnaziu, copiii nu au nevoie de gramatica teoretică, ci de exersarea
uzului limbii, de mai multă ortografie și punctuație, de exerciții de
vocabular, de exerciții de scriere, de exemple de utilizare corectă a
limbii române, oferite de textele pentru lectură. Lectura îi ajută să se
apropie de lumea ideilor, le oferă modele de construcție a frazei, de
ordonare a ideilor în scris, de argumentare, de explicare. Textele devin
mijloace indirecte de a studia o gramatică aplicată, ce insistă pe
ortografie, vocabular și fonetică. Pentru că obiectivele fundamentale în
gimnaziu sunt: să formuleze corect mesaje scrise; să formuleze mesaje
orale; să realizeze raționamente; să-și exprime opinia argumentată,
pornind de la un text; să se exprime coerent, într-un stil adecvat
situației de comunicare etc.
Limba
română este studiată încă dihotomic în școală: literatură, respectiv
gramatică. Deși recomandarea didacticilor moderne este viziunea
integratoare prin care noțiunile de vocabular, ortografie, punctuație,
fonetică, morfologie, sintaxă se studiază și se aplică integrat,
alături de lectura textului literar, ca studiu al limbii române,
împărțirea aceasta pe sub-discipline schematizează, rigidizează și mai
mult gramatica studiată descriptiv. Nu sunt importante faptele de limbă
aplicate – de ce scriem într-un fel sau altul –, nu mai e timp de ele în
gimnaziu, pentru că la mare rang sunt clasificările și definițiile,
conjugările, declinările, categoriile gramaticale, excepțiile. Sunt
aspecte atât de fine și de complexe, încât pun probleme chiar și
adulților cu studii universitare: când este verbul însoțit de pronume reflexiv la diateza activă și nu la cea reflexivă ?
E nevoie de multe ore pentru a răspunde la această întrebare. Suplinim
calitatea cu cantitatea, din obsesia că dacă e mult, ceva va rămâne în
urmă, o fărâmă cât de mică și absolventul nostru va reuși totuși să
rețină ceva. Nu, nu reține nimic ! Iar elevul este tot mai străin de
școală, cu fiecare forțare a profesorului de a-i preda, dicta reguli și
situații gramaticale disecate până la rădăcină pentru niște copii care
nu trebuie să fie și nici nu sunt lingviști. Învățarea eficientă se
realizează prin comunicare, interacțiune, colaborare, implicare, prin
bucurie neconștientă, prin joc. În schimb, se așteaptă la noi ca elevul
să acționeze aidoma unui adult stăpân pe propria viață, care are
discernământ și înțelege consecințele pe termen lung ale alegerilor
sale, un depozitar de cunoștințe acumulate pas cu pas, iar la ieșirea
din școală, când va începe să grăiască, toate se vor ordona, el va vorbi
limba perfectă și va fi capabil oricând să analizeze gramatical un
cuvânt, o propoziție, o frază. Dar nu e așa. Copilul trebuie să fie
atras cu frumosul, amăgit cu turta dulce a cunoașterii pentru a se putea
dezvolta armonios.
Gramatica este o știință artificială, creată pentru a zugrăvi limba. Normarea
presupune acceptarea anumitor reguli de comunicare corectă la un moment
dat. Sunt risipite zeci de ore de curs în fiecare an la toate clasele
de studiu din gimnaziu, discutându-se gramatica descriptivă cu niște
copii care au mari dificultăți de scriere și exprimare. Cei mai mulți
elevi nu înțeleg, nu reușesc să interconecteze aspectele teoretice,
pentru că ele au o coeziune în unitatea limbii. Iar rezultatul se vede
în dezastrul de la testele PISA. Problema nu e că se face prea puțină
gramatică, ci prea multă.
Poate
parcurgând aceste rânduri, mulți cititori se vor revolta, convinși
fiind că gramatica a avut un rol formativ asupra lor. Vă rog să
permiteți totuși posibilitatea că sunteți prizonierii propriei
traiectorii formative și că, chiar dacă rezultatul a fost bun în ceea ce
vă privește, s-a datorat unei aptitudini deosebite, unei șanse, unui
context istoric, în care excelența în utilizarea limbii era rezervată
elitelor. Copiii de astăzi nu au timpul, motivația, sprijinul din partea
școlii să meargă pe drumul cel lung. Iar dacă ratează să deprindă un
nivel de folosire a limbii, nu vor avea o traiectorie profesională care
să-i recupereze. În societatea informațională în care vor trăi,
utilizarea limbii este fundația oricărei construcții. E fundamental
pentru școală să-și asume un rezultat de masă, să găsească metode prin
care se obține efectul maxim pentru cât mai mulți copii – în sensul
dezvoltării competențelor de comunicare – și să renunțe la acele metode
care ajută doar elita să devină elită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu