Ordonanţa 13 nu mai contează acum. La fel cum nu contează nici faptul
că a fost abrogată. Oamenii care protestează în stradă au înţeles două
lucruri: pe de o parte că nu se poate conta pe cuvântul d-lui Dragnea şi
nici pe cel al d-lui Grindeanu (şi al miniştrilor dânsului), pe de alta
că se va încerca mereu – indiferent în ce formă – impunerea unei
legislaţii care să le permită reprezentanţilor PSD-ului o guvernare
discreţionară, de care nu trebuie să dea seama nimănui. Finalmente,
impresia care se degajă este aceea că adoptarea unei atare legislaţii,
împotriva oricărei rezistenţe publice, este pilonul de bază al
programului de guvernare al PSD-ului. În jurul lui se articulează toate
celelalte măsuri care, la rândul lor, vizează subordonarea economiei
(care ar deveni în întregime dependentă de comenzile de stat şi de
reţelele clientelare) politicului. În felul acesta, PSD-ul ar deveni
dintr-un partid, Partidul – cel care (“în persoană” şi printr-o perdea
de ALDE-uri) ar exercita la nesfârşit o guvernare arbitrară, care
controlează economia şi care, din patru în patru ani, ia “măsuri
sociale” faţă de masa pe care tot el a pauperizat-o. Pentru ţară asta
înseamnă două lucruri: decuplarea de la Europa (care va fi prezentată ca
fiind “paradisul perversiunilor sexuale” şi “prada ucigaşilor şi a
violatorilor arabo-africani”) şi, mai ales, decuplarea de la ceea ce a
constituit paradigma istoriei nostre din ultimele două veacuri:
modernizarea pe model occidental (explicându-ni-se că aceasta se reduce
la birocrație și la corupţia pluripartidismului, care e preferabil să
fie înclocuită un autoritarism “luminat”). În ciuda a ceea ce
pare, măsura d-lui Iordache nu vizează atât de mult o problemă punctuală
(exonerarea d-lui Dragnea, sau a altor actuali oameni politici de culpe
constatate sau în cercetare), ci este primul pas în vederea resetării
întregii legislaţii în direcţia unui stat paternalist, pe modelul
democraţiilor iliberale.
D-l Dragnea s-a lăsat amăgit – ca mulţi alţii – de apatia ce domnit
în perioada ultimei campanii electorale. Pentru dânsul, acesta a fost
semnul că societatea e letargică, nu (mai) acordă atenţie actului
legislativ, iar partidele de opoziţie sunt atât de anemice şi de
tensionate de propriile lor probleme încât pot fi ţinute la respect doar
prin ironie şi sarcasm. Ca atare, dânsul a organizat un Guvern ca un
comando: a ales durii partidului, adesea dintre cei cu probleme în
justiţie şi le-a încredinţat fiecăruia câte-o misiune precisă. D-l
Iordache a fost pionul primei mutări. Din păcate pentru d-l Dragnea, nu
doar mutarea, ci şi felul în care a fost făcută (impardonabil într-o
guvernare care se vrea transparentă) a avut darul de a stârni o mulţime
tot mai mefientă faţă de actorii politicii interne. Oamenii au înţeles –
şi au înţeles corect – că acesta nu e un simplu joc de glezne în Guvern
(eventual în Parlament), ci un act care, dacă ar reuşi, ar statuta
un neo-feudalism absolut: de o parte clasa celor conduc, liberi de
orice obligaţii şi având privilegiul de a se judeca doar între ei şi, de
cealaltă parte, o enormă populaţie care plăteşte impozite, trăieşte la
limita umanului, e la discreţia celor ce conduc şi, odată la patru ani, e
scoasă la vot într-un ritual al confirmării unei puteri eterne.
Legiferarea acestui neo-feudalism nu reieşea din nici un fel de
“mandat” rezultat din votul popular. Oamenii au votat PSD-ul pentru că
nu au avut o aletrnativă politică: d-l Cioloş a guvernat onest, dar s-a
lovit mereu de un Parlament ostil, PNL-ul şi-a făcut manifestă
degrigolada internă cu ocazia alegerilor locale (şi a şirului de primari
numiţi şi revocaţi la Capitală), iar USR-ul, cu toată tinereţea lui –
sau tocmai din cauza ei – nu seamănă (încă) a partid politic. În acest
context maşinăria de vot a PSD-ului a câştigat o bătălie în care a fost
cam singurul competitor. Oricât de paradoxal ar fi, nu-i erau necesare
nici promisiunile electorale şi cu atât mai puţin această acţiune
hăbăucă care a scos mulţimea în pieţele oraşelor (şi nu doar a celor
mari). Mai mult decât atât, bâlbâielile Prim-ministrului şi ale
Ministrului Justiţiei, au arătat tuturor faptul că punerea ei în
practică nici măcar nu a fost gândită, într-atât se miza pe pasivitatea
celor numiţi în campanie “alegători” şi “oameni ce decid”. Or, s-a
dovedit că această manevră de noapte – aproape tristă în grotescul ei – a
scos în stradă oameni care aveau prea puţin de a face cu politica
partizană, aşa cum se practică ea la noi. Pe de altă parte, cu această
ocazie am văzut că în fruntea statului e cineva care, cu adevărat, ne
reprezintă: gesturile şi declaraţiile lui, ferme, dar calme, i-au dat –
în sfârşit! – d-lui Iohannis statura unui Preşedinte care nu mai e
cantonat într-o funcţie onorifică şi de decor la Cotroceni. În plus,
bruscheţea gestului (căruia i se cunoştea premeditarea) a inflamat atât
presa internă, cât şi pe cea externă şi a ajuns să facă valuri până la
Bruxelles. Pe scurt, cu o singură mişcare – necesară în logica celui
ce-a iniţiat-o, dar absurdă pentru tot restul populaţiei – d-l Dragnea a
reuşit să-şi ridice în cap majoritatea celor ce-şi asumă civic
cetăţenia (inclusiv a unor oameni din propriul lui partid), să unească
curente de opinii care nu aveau nimic în comun, să le dea tuturor un cal
de bătaie şi să devină deopotrivă suspect (în ceea ce-i priveşte
intenţiile) şi ridicol (în ceea ce priveşte felul cum o scaldă). Orice
s-ar spune, e o performanţă, chiar şi pentru politica românească!
Întrebarea e: cum vom ieşi din această situaţie, care – din păcate –
nu-l priveşte doar pe d-l Dragnea (deşi dânsul e pricipalul ei
protagonist)? Nu cred că cineva are în vedere un scenariu clar în acest
moment, astfel că putem explora mai multe posibilităţi.
D-l Dragnea o ţine pe-a lui: că Guvernul e perfect, că Ordonanţa e
bună (doar că o mută în Parlament) şi oamenii, scoşi din stradă de
“agenturili” sorosiste trebuie să se întoarcă la muncă. Eventual
organizează contramanifestaţii cu “ultraşii” PSD-ului şi genul de tanti
care-i binecuvântau pe mineri. Argumentul suprem va fi, inevitabil,
stabilitatea (căci ce altceva pot face “agenturili” decât destabiliza?
Şi de ce are nevoie un Guvern dacă nu de stabilitate?). Prima variantă
ar fi ca insistenţa d-lui Dragnea să se dovedească câştigătoare. (De
pildă o lună ploioasă – în care “teologii politici” ai “revoluţiei iliberale”
ar vedea intervenţia, oportună, a Cerului – s-ar putea să-l ajute mai
mult decât toate “televiziunile prietene”.) Experienţa ultimilor ani
ne-a arătat că cel ce cedează primul pierde şi cel ce rezistă pe
poziţii, câştigă. Başar al-Assad a rezistat; a reuşit să-şi găsească
aliaţi (nu ştim în schimbul a ce) şi, acum, vedem că e pe cale de-a
câştiga. Autoritaritarismul are toate şansele de-a se
impune, dacă câştigă (în) primul an. După aceea, regula socială devine
supravieţuirea – oamenii ajung atât legaţi de nevoile
cotidiene, încât nu-i mai interesează nimic altceva decât traiul de azi
pe mâine. Numai că şi o atare stare indusă unei întregi populaţii are
dezavantaje: într-o ţară membră a Uniunii Europene o asemenea dezolare
socială ar avea ca efect o emigraţie masivă. Şi, cum bine se ştie,
pleacă cei care au viaţa înainte şi care au timpul necesar de a-şi face o
viaţă nouă. E limpede că un astfel de exod ar dezechilibra şi mai mult
balanţa demografică (deja problematică, de-a dreptului dramatică de când
vor intra în pensie decreţeii) şi, pe cale de consecinţă, va bulversa
complet resursele bugetului naţional. Şi, din păcate, cu matematica nici
politica nu se poate pune. Ca atare, dacă d-l Dragnea vrea să meargă
până la capăt, va trebui să găsească o cale de a scoate România din
Europa pentru a îngreuna şi frâna exodul tinerilor. De aceea, va trebui
să joace pe cartea rusă (căci d-nii Orban şi Kaczynski nu-l vor
considera niciodată un egal al lor în Europa iliberală,
cu atât mai mult cu cât s-a compromis propunând – în speranţa
anestezierii criticilor de la Bruxelles – primul premier musulman din
Europa). Sigur că şi jocul cu Rusia e riscant, căci puterea de la
Kremlin, care are despre români o imagine forjată mai curând din
Razboiele Mondiale (şi mai puţin în comunism – de aici reţinând
“disidenţa” lui Ceauşescu), ar prefera să aibă pe aceste meleaguri nu
doar influenţă, ci şi control. Iar asta înseamnă că puterea d-lui
Dragnea n-ar mai fi o putere reală (căci – ce să-i facem, asta ne e
clasa politică – orice “protectori” ar putea găsi oricând unul mai
ticălos şi mai şantajabil decât d-l Dragnea). Şi apoi genul acesta de
schimbare a alianţelor aruncă lucrurile într-un impredictibil pe care
cine vrea să se bucure de avantajele guvernării nu şi-l doreşte. Astfel
că nu cred că această variantă maximală va fi realizată.
Mai curând, dacă va câştiga acest skanderberg public, d-l Dragnea se
va întoarce asupra propriului partid şi le va da liber “durilor” (Codrin
Ştefănescu, Eugen Nicolicea et alii, plus câţiva recrutaţi de
urgenţă dintre clienţii RTV-ului) la o “noapte a cuţitelor lungi” în
PSD. “Elementele şovăielnice şi împăciuitoriste” vor fi eliminate prin
procese publice în organizaţiile locale, după care fie va cădea şi d-l
Dragnea victimă a acestei epurări, fie (dacă e mai inteligent decât am
văzut-o în aceste zile) se va scăpa des enragés, aruncându-i –
după ce şi-au făcut treaba – pradă mulţimii resentimentare a membrilor
de rând ai partidului. Jocul, ca atare, e destul de riscant: mai întâi,
cei destinaţi execuţiei publice s-ar putea să spună ce ştiu (şi cei mai
mulţi dintre ei s-ar putea să ştie lucruri care nu e bine să fie spuse,
mai ales când țara fierbe), apoi s-ar putea ca “durii” să realizeze la
un moment dat că, dincolo de jubilaţia de moment a puterii, nu sunt
decât nişte instrumente (bune de casat la capătul operaţiei) şi, într-un
moment sau altul, să se întoarcă împotriva stăpânului (eventual
aliindu-se cu potenţialele lor victime). Iar asta s-ar putea să însemne
nu doar sacrificarea d-lui Dragnea, ci şi începutul unei epoci de
turbulenţe în PSD, care ar putea duce chiar la scindarea marelui partid.
Încă odată, acesta e un scenariu care nu convine deloc eşaloanelor doi
şi trei ale PSD-ului care nu-şi doresc decât să cuantifice – în
conturile proprii – beneficiile guvernării. Pe de altă parte, dacă
reuşeşte, d-l Dragnea va avea ce n-au avut nici d-l Iliescu, nici d-l
Băsescu: partidul lui. Şi s-ar putea ca în momentul în care va avea în mână acest partid (care fiind la guvernare – à la longue – va fi un partid-stat) să fie primit – tacit – în clubul democraţiilor iliberale
ale Europei de Est. Aşa cum am arătat, riscul e mare şi, în această
operaţie, d-l Dragnea va avea împotriva lui majoritatea activului de
bază al PSD-ului.
Ca o concluzie a celor două variante: dacă d-l Dragnea câştigă acum,
va intra într-un joc – nu e clar cât de mecanic şi cât de supus voinţei
lui – al supralicitărilor. Unde se va opri? La a-şi distruge partidul,
sau la a distruge ţara? Există şi victorii foarte amare. Căci un lucru e
cert: provocând populaţia cu această Ordonanţă (care, totuşi, are ca
principali destinatari doar “greii” politicii), d-l Dragnea le-a luat
eşaloanelor de mijloc (şi din teritoriu) ale PSD-ului tava cu bunătăţi
din faţă. Oamenii aceştia (din aparatul de stat, din prefecturi,
ministere, primării etc.) nu-şi doreau decât un singur lucru: liniştea
în care să-şi pună pe picioare business-urile lor proprii. La
limită, erau dispuşi să accepte şi DNA-ul pe un principiu similar celui
al loteriei: dacă toată lumea e coruptă, atunci şansa de-a mă nimeri pe
mine e, statistic, infimă. În plus, DNA-ul îşi racolează clientela de
bază de la vârful politicii – adminsitraţiei – lumii afacerilor ceea ce,
din perspectiva oamenilor “de la bază” constituie un dublu avantaj: mai
întâi că ei sunt prea mici casă cadă în plasa pentru cei mari, apoi că
eliminarea acestora din urmă din scenă lasă locuri libere şi, în felul
acesta, ierarhia puterii e în permanentă mişcare (şi, astfel, cei de jos
au o şansă de ajunge sus). Oamenii aceştia ar fi vrut orice, numai
tensiunea din ultimele zile nu. Ei vor doar să pună mâna pe ceva, să-şi
facă un rost – lor şi familiilor lor, să-şi permită şi ei shopping-ul în străinătate, copiii la universităţi adevărate, o casă în Bucureşti – lucruri (în fond) mărunte, dar care te definesc ca cineva
în România. D-l Dragnea a vrut totul – poate nu doar pentru sine, ci şi
pentru oamenii săi – şi, acum, nu e limpede dacă nu cumva nu vor pierde
şi ceva-ul la care – încă din vară – ştiau că “au dreptul”. Aşa că, la
ora actuală, PSD-ul nu e neapărat cu d-l Dragnea, mai curând e în
expectativă şi aşteaptă să vadă următorul pas. La fel cum strada s-a
coagulat imediat când a văzut că Preşedintele poate fi un pol al vieţii
publice, şi partidul de guvernământ îşi poate modifica configuraţia dacă
se iveşte un alt pol credibil dintre cadrele lui. Demisiile din PSD
ne-au arătat că “disciplina de partid” nu e absolută, iar bâlbâielile şi
autocontrazicerile d-lui Dragnea că nici dânsul nu e “supremul”.
Şi cu asta intrăm în a doua posibilitate a insisteţei d-lui Dragnea
pe validitatea Ordonanţei şi pe competenţa Guvernului: aceea de a
pierde. Deja d-l Dragnea a pierdut mai mult decât era dispus să accepte: şi-a pierdut credibilitatea.
Nimeni nu-l mai crede pe cuvânt, dacă spune că nu va mai reveni cu
exonerarea infractorilor. Lucru şi mai grav: pretinzând (la întoarcerea
din America) că nu ştie de ce e vorba, s-a decredibilizat şi în ochii henchmen-nilor
săi, care au realizat cât de uşor pot fi sacrificaţi cu o singură
frază. A mai pierdut încă odată, temporizând până când a fost abandonat
şi de aliaţi tradiţionali (precum Avocatul Poporului). Dacă ieşea
miercuri dimineaţa şi spunea: ce-aţi făcut?, avem altele mai importante –
de pildă bugetul – de legiferat; nu e nici o grabă cu Ordonanţa asta –
retrageţi-o şi-l trimitea pe d-l Iordache la plimbare, probabil că ar fi
câştigat şi în ochii adversarilor. Aşa a pierdut şi în cei ai
suporterilor: când situaţia a devenit de nesusţinut, s-a pierdut în
scuze şi ameninţări, în afirmaţii şi retractări, arătându-le tuturor ce
înseamnă o putere fără o autoritate reală. Iar strada, care se adunase
compact între timp a înţeles acest lucru. Cu cât mai mult invocă d-l Dragnea “mandatul” votului din 11 decembrie, cu atât mai manifestă e lipsa acelei auctoritas în numele căreia dânsul ar putea pretinde la un statut public de prim plan.
Lucrul acesta e cu atât mai ciudat, cu cât – după alegeri – consensul
public (chiar şi al criticilor dânsului) părea să i-o acorde. Afacerea
Ordonanţei ne-a arătat tuturor că regele e gol: d-l Dragnea îşi
închipuia că poate conduce ţara ca pe organizaţia PSD de Teleorman,
programul de guvernare (cel ştiut doar de dânsul) avea în centru
dezincriminarea corupţiei şi graţierea corupţilor şi acţiunile publice
ale celui numit “supremul” arătau o necunoaştere – mergând până la
sfidare – a opiniei publice. Mă tem (sau mai curând mă bucur!) că din
această cădere la nivelul percepţiei publice, la fel ca şi din
neîncrederea pe care a suscitat-o, d-l Dragnea nu-şi va mai reveni
nicicând. Aşa cum se întâmplă cu tiranii decrepiţi, nici
mituirea oamenilor, nici recursul la forţă (şi nici alternaţa lor) nu
vor arăta nimic altceva decât că omul e slab şi se teme. D-l Dragnea a
dat înapoi cerând Guvernului să abroge Ordonanţa (printr-o altă
Ordonanţă – la cinci zile după ce a dat-o – avem o reală vocaţie a
originalităţii în justiţie!), dar apoi a introdus-o, cu o infimă
schimbare, în dezbaterea Parlamentului, tocmai pentru a le arăta
oamenilor lui că nu e slab, ci şmecher. A cedat, aparent, o pasă, pentru
câştiga meciul. Tot aşa cum înainte insista pe formulările juridice ale
Ordonanţei abrogate, în vreme ce oamenii din stradă îi evidenţiau
intenţia. Ochiul străzii a fost mai bun, iar mişcarea şefului PSD
tardivă: nu e deloc clar dacă această şmecherie mai salvează ceva.
Strada cere mai mult. Acum întrebarea e ce se mai poate ceda fără a pune
în mişcare un principiu al dominoului. Pe d-l Iordache – n-ar fi nici o
problemă. Numai că d-l Iordache, în chip manifest, e într-at de mult o
non-persoană, încât sacrificarea lui ar fi un non-sacrificiu. Cam la fel
şi în ceea ce-l priveşte pe d-l Grindeanu (şi aproape pe oricare
ministru). Asumându-şi pe faţă guvernarea, d-l Dragnea a comis
aceeaşi greşală pe care-a făcut-o, la vremea lui, Ceauşescu: s-a
autoidentificat ca fiind responsabilul a tot ce se întâmplă. Ca
atare, asupra dânsului se focalizează mişcarea populară. Dacă d-l
Dragnea l-ar demite pe d-l Iordache (în orice formă, inclusiv la
cerere), strada – întărâtată şi convinsă de puterea ei – ar cere mai
mult. Pe d-l Grideanu? Îndepărtarea dânsului ar mai pune o problemă: ar
fi al doilea Prim-ministru al d-lui Dragnea pierdut în două luni! Cam
mult, într-un interval atât de scurt! Şi, apoi, cam greu de găsit un
altul care, pe de o parte, să satisfacă criteriile de obedienţă ale
d-lui Dragnea şi pe cele de integritate ale străzii. O remaniere cu
acelaşi Prim-ministru (profitând şi de demisia Ministrului pentru Mediul
de Afaceri) ar fi o soluţie de temporizare. Problema e dacă nu cumva,
pe fondul unei atare cedări, mulţimea se radicalizează şi vrea încă mai
mult.
Ce? Asta e întrebarea! Decăderea PSD-ului de la guvernare? E
cvasi-imposibil. Până una-alta, PSD-ul a câştigat alegerile din
decembrie şi are majoritatea parlamentară. Oricine ar veni la guvernare,
ar trebui să compună cu această majoritate. Nimeni nu-şi doreşte un alt
guvern de tehnocraţi, lipsiţi de puterea de a legifera şi
obstrucţionaţi de Parlament. În plus, opoziţia (cea care e şi atâta câtă
e) nu e pregătită în nici un fel pentru actul de guvernare şi, aşa cum
au arătat-o evenimentele în curs, nici măcar pentru opoziţie nu pare
pregătită. Ca atare, e subînţeles că PSD-ul va exercita în continuare
guvernarea. Alegeri anticipate? Puţin probabil; suntem la nici două luni
de la alegeri şi intrarea în campanie, apoi organizarea alegerilor ar
bloca prea multe resurse şi ar da peste cap orice estimări economice pe
anul în curs. Mai mult decât atât – pe fondul degringoladei partidelor
de opoziţie – PSD-ul ar câştiga din nou din lipsă de competitori. Şi,
peste câteva luni, ne-am trezi iarăşi în aceeaşi situaţie, cu d-l
Dragnea “legitimat” şi “confirmat” de al doilea vot. Şi atunci ce e de
făcut?
Două lucruri: mai întâi trebuie păstrată, cel puţin un timp (şi
indiferent de formă) presiunea asupra Guvernului. Rostul acestei
tensiuni constante e acela de a le da de înţeles reprezentanţilor
PSD-ului din eşaloanele secunde că intrarea în normalitate nu e posibilă
atâta timp cât ticăloşia şi incompetenţa sunt ostentative. Altfel spus
că au o problemă în partid şi trebuie să şi-o rezolve. Dacă d-l Dragnea,
d-l Iordache sau oricare altul întărâtă lumea, presa sau instituţiile
care nu sunt direct conectate cu PSD-ul, afacerile nu pot merge înainte
şi – cum se întâmplă adesea în viaţă – cei care vor prea mult şi prea
dintr-odată strică jocul celorlalţi. Aşadar, d-l Dragnea trebuie pus în
faţa alternativei: fie îi ţine în şah pe “durii” partidului (cu
sacrificiile de rigoare, operate de DNA), fie va fi măturat de pe scenă
şi înlocuit cu un “moderat”, mai maleabil, mai prezentabil şi cu alte
garanţii. N-ar fi exclus ca, în perspectiva actualului proces al d-lui
Dragnea, aceasta să fie optica multor oameni din administraţia şi
“deconcentratele” PSD-ului din teritoriu. Probabil că în culise se şi
negociază dauphin-ul: cu atât mai credibil, cu cât mai
îndepărtat de centrul actualei puteri. Retragerea benevolă a d-lui
Dragnea e puţin probabilă, dar forţarea dânsului la retragere de către
proprii oameni nu e imposibilă. În definitiv, dacă nu mai poate asigura
“stabilitatea”, atât de mult invocată, nici în partid, nici pe scena
publică, nici dânsul nu mai e necesar. Ca atare, seismograful viitorului
nu e neapărat strada, cât PSD-ul: mişcările lui interne vor arăta dacă
câştigă tendinţa dură, a unor lovituri “negre” anti-justiţie şi adepta
unui program anti-Europa, sau cea moderată, care preferă să se raporteze
la “instituţii” ca o mâzgă ce se depune încet, îngreunându-le
funcţionarea, până la blocare. Prima, deşi tentantă – căci rezolvă totul
din câteva mişcări – e riscantă; a doua îşi are eficienţa ei, dovedită
în fostele guvernări ale PSD-ului. Până la noua “marţe neagră”, d-l
Dragnea părea mai curând exponentul ultimeia; rămâne să vedem cărei
tabere i se va ralia de acum înainte.
Apoi, e necesară (re)gruparea societăţii civile pe o linie de
rezistenţă aflată în spatele frontului politic propriu-zis (căci
opoziţia efectivă se lasă aşteptată): continuarea acţiunilor actuale în
media (on-line, televiziune, presa) plus ceva decisiv: monitorizarea
permanentă a acţiunilor guvernului de către oameni cu reale competenţe
în jurisprudenţă, administraţie, economie etc. Să ne amintim de Fundaţia
d-lui Cioloş, care se poate dovedi foarte utilă (şi care poate să
crească) în acest proces. În fine, Preşedintele, încărcat cu creditul
acţiunilor din aceste zile, poate să fie cel care să dea semnalul (pe
baza sesizărilor ce-i vin de la Administraţia Prezidenţială, de la acest
corp de experţi sau de la societatea civilă) necesităţii unor alte
acţiuni publice. Ceea ce e important, e ca lumea să nu se demobilizeze,
ci să-şi păstreze atenţia trează şi, în egală măsură, disponibilitatea
protestului civic. Viitorul României depinde de focalizarea energiei care s-a adunat în pieţele oraşelor din toată ţara. Iar această energie trebuie focalizată pentru supraveghea minut de minut un Guvern care şi-a pierdut credibilitatea. Bătălia
va fi, finalmente, una de uzură. Numai că prin această luptă tenace se
poate naşte un adevărat spirit civic şi poate fi îndepărtat nu doar
pericolul “dictaturii majorităţii”, ci şi cel al depunerii lente ce
corodează mecanismele statutului.
Dar această atenţie vie este posibilă? Cred că da, căci aceste
zile ne-au arătat nu doar dimensiunile rezistenţei la arbitrariu
(într-o societate considerată inertă), ci ne-au făcut să descoperim şi
bucuria faptului de a fi împreună. Viaţa publică nu are doar
culoarea cenuşie a discursului oamenilor politici, nici doar decorul
improvizat al alegerilor, nici aerul pestilenţial al presei de scandal;
viaţa publică are policromia unui carnaval în care oamenii se adună
pentru a afirma ceva şi în virtutea adevărului pe care îl afirma se
regăsesc, pe ei înşişi şi unii pe alţii, mai buni şi mai deschişi.
Această descoperire – la care nu poate duce nici o manipulare şi pe care
nu o poate suprima nici o ameninţare – e câştigul real al acestor zile.
De felul în care vom şti să o păstrăm în ziua de mâine depinde viitorul
şi rostul nostru în această ţară.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu