marți, 12 septembrie 2017

Fenomen în domeniul IT: un copil cu ADHD se tratează cu premii

Autor: Mihaela Bîrzilă 12 Sep 2017 - 12:10
„Sunt un copil cu ADHD care a avut numai greutăţi. Pentru mine, contează enorm să ştiu că mai sunt şi alte persoane în afară de părinţii mei care apreciază ceea ce fac. Nu am profesor sau coordonator, sunt autodidact”.  Alexandru Tălnaci are 13 ani, locuieşte în comuna Radovanu, din Călăraşi, şi se trezeşte în fiecare dimineaţă la 5.30, pentru că face naveta până la Olteniţa, unde învaţă la Şcoală Gimnazială „Mircea Eliade”. Până la această vârstă a adunat o colecție impresionantă de premii în informatică.
La 2 ani, lui Alex i s-a făcut rău şi a căzut din picioare. A fost luat cu salvarea. La 4 ani s-a întâmplat din nou. La 5 ani, l-au dus la Spitalul Obregia şi a fost diagnosticat cu ADHD. Stăteau la Bucureşti, la bloc, la etajul 6, acum stau la ţară. Aerul curat i-a făcut bine lui Alex. Liniştea de la ţară l-a ajutat să treacă peste crizele din cauza cărora ajungea lunar la spital când era în Bucureşti. Părinţii n-au vrut să-l îndoape cu medicamente. Au tot fost pe la doctori, au întrebat în stânga şi-n dreapta ce poate fi făcut, au citit, s-au documentat si au găsit o cale. „L-am tratat 3 ani cu homeopate, alimente naturale, untură de peşte, vitamine”, povesteşte tatăl lui Alexandru. Au luat totul de la capăt, doar ca să-l poată ţine pe el sănătos, fără să-i dea medicamentele puternice pe care i le-au prescris iniţial medicii.
La şcoală, Alex era mereu copilul-problemă. Părinţii erau tot timpul mustraţi că n-are stare, că deranjează orele si că-i deranjează pe ceilalţi copii. Avea 5 ani când a început să-şi bage nasul în calculator. Părinţii l-au lăsat. „Ce poate să strice? Şi, dacă strică, ce? Doar e calculatorul nostru”, îşi aminteşte tatăl. Iar calculatorul a fost salvarea lui. Pe lângă regimul de viaţă complet schimbat, cu mâncare sănătoasă şi aer curat, pasiunea pentru calculator l-a făcut să-şi găsească drumul. La 13 ani, este un foarte bun programator şi dezvoltă aplicaţii, cu care ia premii la concursuri.
O aplicție pentru pacienți, cadou de la un copil
La 10 ani, părinţii l-au dus la primul concurs. Tot la 10 ani, Alex a făcut un filmuleţ despre viaţa lui, „My Story”. Un filmuleţ de 7 minute şi jumătate în care povesteşte cum e să fii diferit din cauza bolii, cât de rău a fost tratat de cei din jur, cât de mult s-au chinuit părinţii cu el prin spitale şi cât de mult a contat ca familia să fie unită în jurul lui pentru a-şi găsi echilibrul. Avea doar 10 ani când conştientiza toate astea. Acum îşi răsplăteşte părinţii cu premiile pe care le câştigă.
 “La ultimul concurs, am concurat cu elevi de liceu şi studenţi din 45 de ţări, de pe 5 continente, toţi pregătiţi de profesori de informatică. Eu, un elev de gimnaziu, fără un profesor de informatică în spate. M-am întors acasă cu medalia de argint de la campionatul mondial Infomatrix 2017, secţiunea Programming. Sunt mândru că am putut ridica Steagul României alături de celelalte ţări. Le mulţumesc celor care au avut încredere în mine şi m-au susţinut. Sunt mândru că sunt român!”, a scris Alex pe pagina lui de facebook imediat după concurs. L-am cunoscut pe Alex în timp ce se pregătea să participe la acest concurs, la care a luat medalia de argint cu aplicaţia Bucharest Hospitals. „Poate va întrebaţi de ce o asemenea aplicaţie la vârsta de 13 ani. El când era mic, a avut multe probleme de sănătate. Când s-a făcut mai mare, a început să înţeleagă. Ne vedea cum ne zbatem să găsim un spital şi un doctor bun. De aceea a făcut această aplicaţie: pentru a ajuta pe toţi părinţii “, explică mama lui Alex, Fănica Tălnaci.
Felicitări de la Minister, sprijin de la fundații
Nu a fost uşor să ajungă la concurs. Se calificase, era pregătit să înfrunte concurenţii din 45 de ţări dar n-avea bani de stand. Avea nevoie să cumpere flyere, postere, diferite obiecte artizanale în stil românesc, suveniruri şi gustări pentru cei care vizitau standul cu steagul României. Costurile se ridicau la aproximativ o mie de euro iar părinţii aveau doar jumătate din această sumă. „M-am interesat la Ministerul Învăţământului pentru o sponsorizare, dar ei au spus că nu au buget pentru aşa ceva şi că ar trebui apelăm la o fundaţie, dar ne felicită”, povesteşte tatăl lui Alex. Până la urmă, au găsit o fundaţie care să-l sprijine pe Alex şi efortul a meritat: a avut o prezentare remarcabilă în limba engleză, în ciuda emoţiilor uriaşe.
Aplicaţii dezvoltate de Alexandru:
• Bucharest Hospitals ( https://hospitalsbucharest.dev.teamcoding.ro/ ) este o aplicaţie utilitară pentru telefoane mobile, rulează sistemul de operare Android care ajută oamenii să găsească spitalele din oraşul Bucureşti după departament sau numele spitalului.
• InfoOltenita - este o aplicaţie pentru telefoane mobile care rulează sistemul de operare Android şi arată punctele de interes, numerele de telefon şi locaţia din oraşul Olteniţa
• Tankduino - este o aplicaţie pentru telefoane mobile, rulează sistemul de operare Android si controlează un tank prin intermediul  Bluetooth
J.N. Cum te-a ajutat pasiunea pentru informatică să depăşeşti problemele de sănătate?
A.T. După cum se ştie, copiii hiperactivi nu se pot concentra foarte mult pe un anumit lucru. Informatica s-a dezvoltat din ce în ce mai mult iar curiozitatea de a afla lucruri noi m-a făcut să mă concentrez pe ceea ce făceam. Cu timpul, m-am putut concentra mai mult şi la şcoală, şi în viaţa de zi cu zi.
J.N. Ce se întâmpla la şcoală?
A.T. Emoţional, am fost afectat foarte mult. Am fost respins, umilit şi înjosit de cei din jur. Din păcate, aşa sunt trataţi majoritatea copiilor cu ADHD şi nu numai. Cu toate că părinţii mei aveau un model dat de pshiholog, nu se ţinea cont de el. Degeaba se chinuiau părinţii mei şi pshihologii, dacă nu se implicau toţi. De multe ori, se întâmpla să mi se pună lucruri în spate doar pentru că părinţii au recunoscut că am o problemă.
„Am învăţat să accept că sunt diferit. Nu voi vorbi niciodată rău despre nimeni şi nu voi judeca pe nimeni, chiar dacă am fost bătut, jignit şi umilit. Unii colegi au stat la distanţă de mine, iar alţii mi-au devenit adevăraţi prieteni. Îmi plac foarte mult leii, sunt exact ca familia mea: puternici şi luptători. Sunt norocos că m-am născut într-o familie iubitoare”. Alexandru Tălnaci
Alexandru Tălnaci a adunat 13 premii până la 13 ani, depășind problemele de sănătate și luptând de multe ori și cu ostilitatea celor din jur.

loading...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu