Manualul unic va distruge învățământul românesc
rezumatul întâlnirii dintre breasla editorilor, societatea civilă și media – de joi, 31 august, din capitală
#
„În 2014, un ministru al educației aparținând actualului partid de
guvernământ a propus introducerea manualelor digitale, așa cum se
întâmplă în sistemul de învățământ din Coreea de Sud; în 2017, actualul
Ministru al Educației ne propune revenirea la manualele unice, precum în
Coreea de Nord. Nu e sănătos să existe programe care, în doar 3 ani, se
invalidează, dând peste cap educația din România!” (Ana Munteanu, Directoarea Asociației „Cartea Școlară”)
#
„În opinia mea, existența manualului unic este justificată doar în trei
situații: în vreme de război, pe timp de dictatură și în țările din
lumea a treia, care nu au puterea financiară de a asigura existența
manualelor alternative.” (Liviu Papadima, Prorectorul Universității din București)
Joi,
31 august, reprezentanți ai editorilor autohtoni și ai societății
civile s-au întâlnit cu reprezentanții media la Librăria Cărturești
Verona din capitală, în cadrul unui eveniment organizat ca o reacție la
amenințarea cu privire la posibilitatea dispariției manualelor
alternative. La întâlnirea moderată de profesorul universitar și
jurnalistul cultural Mircea Vasilescu au luat parte: Grigore Arsene – Președintele Asociației Editorilor din România, Cristian Greșanu – Președintele Uniunii Editorilor din România, Ana Munteanu – Directoarea Asociației „Cartea Școlară”, Costin Diaconescu – CD Press (instituția care reprezintă editurile neafiliate în asociații), Dan Iacob – directorul general al Grupului Editorial Art, prof.univ.dr. Liviu Papadima – Prorectorul Universității din București, prof.univ.dr. Liviu Ornea
– Facultatea de Matematică, Universitatea din București, prof.univ.dr.
Ioan Neacșu – Facultatea de Psihologie și Științele Educației,
Universitatea din București, Florina Rogalski – profesoară cu o experiență de 40 ani la Școala Centrală și autoare de manuale școlare și Roxana Gheorghe – învățătoare.
În
unanimitate, participanții la evenimentul de ieri au propus argumente
care susțin menținerea manualelor alternative, ideea centrală fiind
aceea că scenariul privind revenirea la discursul didactic unificator
este un subiect care ar trebui să îngrijoreze întreaga societate civilă
și, în mod special, pe cei preocupați de soarta învățământului românesc:
„Aceasta nu este doar o
problemă a editorilor si editurilor, ci o problemă a învățământului
românesc, sunt foarte intrigat că aceste propuneri pe care le avansează
actualul Guvern nu iau în calcul consecințele unei astfel de măsuri
pentru școala românească. În opinia mea, existența manualului unic este
justificată doar în trei situații: în vreme de război, pe timp de
dictatură și în țările din lumea a treia, care nu au puterea financiară
de a asigura existența manualelor alternative. Nu este cazul României
anului 2017! Nu are sens să ne întoarcem la norma manualului unic,
introdus în '48 de comuniști, din dorința de a avea control ideologic
asupra educației! Manualul unic are efectul pervers că, din instrument
educațional, devine scop educațional. O nefericită reîntoarcere la
manualul unic ar duce la o nefirească uniformizare a actului
educațional!”, a declarat Liviu Papadima, Prorectorul Universității din București.
La rândul său, Ioan Neacșu,
profesor al Facultății de Psihologie și Științele Educației din cadrul
Universității din București, a pledat pentru diversitate, propunând și
o sumă de soluții: temperarea vitezei cu care se schimbă programa
școlară, construirea unor metodologii de către edituri cu privire la
editarea manualelor, constituirea unor grupuri de editare și o
monitorizare și evaluare mai atente ale manualelor.
Aceeași
idee au susținut-o și ceilalți dascăli prezenți la eveniment, fie că
reprezentau învățământul universitar, fie pe cel preuniversitar: „Există
o singură situație în care aș vedea posibil manualul unic: când vom
găsi un număr de specialiști incontestabili, în stare să creeze manualul
unic perfect. Cum, însă, nu cred că acest profil poate exista în
realitate, ideea manualului unic devine stupidă. Și este stupid că
purtăm o asemenea un dialog pe această temă în România anului 2017! Ce
facem: analizăm evidențe? Problema manualelor nu e o problemă
comercială, ci una de esență a educației”, a subliniat Liviu Ornea, matematician, profesor al Facultății de Matematică din cadrul Universității din București.
„Măsurile
actuale reinstaurează etatismul, uniformizează actul didactic,
reprezentând un abuz și un atac direct la democrație. Am impresia că ne
reîntoarcem la învățământul la grămadă”, a mărturisit Florina Rogalski, profesoară cu
o experiență de 40 ani la Școala Centrală și autoare de manuale
școlare. Pentru dreptul dascălilor de a alege între mai multe manuale a
pledat la întâlnirea de ieri și Roxana Gheorghe, învățătoare: „Mă
reprezintă dreptul de a alege, cred în puterea creativă a unor oameni
profesioniști, care s-au înhămat la muncă grea, aceea de a edita manuale
școlare. Manualul unic ar însemna o traiectorie unică, pur și simplu am
trece de la o extremă la cealaltă, de la o ofertă extrem de generoasă
la unificarea brutală”.
Grigore Arsene,
Președintele Asociației Editorilor din România, este unul dintre
profesioniștii care au reprezentat vocea editorilor la eveniment. Acesta
și-a mărturisit nedumerirea cu privire la situația actuală privitoare
la manuale: „Există foarte multe
neînțelegeri în această poveste. Și încep prin a mă mira că
beneficiarul final, Ministerul Educației Naționale, este nedumerit că
există prea multe oferte. Cum să te mire prezența mai multor oferte?
Dacă vrei să ai piață liberă, chiar trebuie să ai posibilitatea de a
face mai multe alegeri. Problema nu este la producător, ci la alegător,
cel care stabilește regulile. Iar ideea de a muta această
responsabilitate pe tărâmul pieței de carte este neproductivă, o
neproductivitate care se transmite mai departe, afectând calitatea
învățământului românesc.”
Cristian Greșanu,
Președintele Uniunii Editorilor din România, este de părere că intenția
Ministerului Educației Naționale, anunțată public, de a etatiza piața
manualelor, cu Editura Didactică și Pedagogică ca vector unic „reprezintă
o mare eroare care poate avea consecințe nefaste în mediul educațional.
Dorim diversitate, culoare, unghiuri diferite de interpretare și nu un
manual fosilizat, monocrom, tocmai pentru că dorim binele copiilor
noștri.
Pentru
copiii aceștia și pentru colegii noștri care au scris istoria
manualelor românești postdecembriste, cu nopțile lor petrecute în
edituri, cu visele și cearcănele lor de rigoare, ne opunem cu toată
tăria manualului unic, tip, fixat, după declarația recentă a unui înalt
demnitar: ne este teamă să privim înapoi, peste umăr!”
Pentru coerență și existența unui cadru stabil a pledat și Ana Munteanu, Directoarea Asociației „Cartea Școlară”, la întâlnirea de la Cărturești: „Aș
vrea ca cei care ne guvernează să nu uite faptul că și domeniul
editorial este parte a ansamblului economic al țării, și noi ne dorim să
funcționăm într-un cadru previzional, să știm ce facem în anul următor.
Vrem să edităm manuale bune, din timp, să nu se schimbe datele peste
noapte. În 2014, un ministru al educației aparținând aceluiași partid de
guvernământ, a propus introducerea manualelor digitale, așa cum se
întâmplă în sistemul de învățământ din Coreea de Sud; în 2017, actualul
Ministrul al Educației, ne propune revenirea la manualele unice, precum e
în Coreea de Nord. Nu cred că este sănătos să existe programe care, în
trei ani, se invalidează total, dând peste cap educația din România!”
Ideea
concurenței care stimulează producătorii de manuale, ducând la apariția
unor produse de calitate a fost susținută la întâlnirea de ieri și de Dan Iacob, directorul general al Grupul Editorial Art: „Dintotdeauna
am construit cărțile gândindu-ne în primul rând la elev. Iar dacă am
reușit să propunem manuale competitive este evident faptul că existența
concurenței ne-a împins să facem lucrări din ce în ce mai bune. Suntem
convinși că, și în sfera discuțiilor despre manuale, cel mai sănătos
este să gândești pentru pluralism, pentru diversitate. Crezul nostru
este acela că, dacă vrem să recuperăm decalajele față de alte state,
trebuie să investim în educație”.
Costin Diaconescu,
directorul CD Press, instituția care a reprezentat editurile neafiliate
în asociații la întâlnirea de ieri, a pus la dispoziția celor prezenți o
serie de date extrem de utile referitoare la licitațiile și
contestațiile privind elaborarea manualelor.
Evenimentul
de ieri, 31 august, de la Librăria Cărturești Verona, a fost organizat
de Asociația Headsome Communication, Asociația Editorilor din România,
Uniunea Editorilor din România, Asociația „Cartea Școlară” și de CD
Press (reprezentanta editurilor neafiliate în asociații). Ințiativa a
reușit să adune laolaltă un număr însemnat de reprezentanți ai
editurilor cu profil pedagogic, precum Intuitext, Sigma, Niculescu,
Nomina, Ars Libri, Didactica Publishing House, Booklet, Aramis, Art sau
CD Press – din dorința de a înlesni schimbul de idei și în speranța că
va crea o bază pentru rezolvarea în interesul învățământului românesc a
crizei manualelor școlare.
str. Vasile Lucaciu 27
sector 3, Bucureşti, cod. 030691
0722-609.478
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu