”Dragă Mark Zuckerberg, eu te urmăresc pe Facebook, dar tu nu mă cunoști. Sunt redactorul-șef al cotidianului norvegian Aftenposten. Îți
adresez această scrisoare pentru a te informa că nu mă voi conforma
solicitării tale de a înlătura fotografia documentară a lui Nick Ut
realizată în războiul din Vietnam. Nici azi, nici în viitor”. Așa
începe scrisoarea de protest a jurnalistului norvegian Espen Egil
Hansen, parte a unei înfocate dezbateri provocate de stergerea de pe FB a
unei imagini dramatice care a luat premiul Pulitzer. Fotografia
reprezintă o fetiță vietnameză de nouă ani dezbrăcată, cu corpul ars de
napalm, urlând de durere, urmată de alți copii în lacrimi și de soldați
înarmați. Fotografia lui Nick Ut din 1972 este considerată simbolică
pentru suferințele produse de războiul din Vietnam și a făcut înconjorul
lumii în presă încă înainte ca Internetul să fie vehiculul predilect.
Iată însă că Facebook a cerut ștergerea acestei imagini iar
administratorii platformei digitale au trecut la acțiune, în numele unor
standarde de conduită digitală care interzic nuditatea în general și
nuditatea infantilă în special. Deși discuțiile în jurul subiectului
sunt mai vechi, mai ales de când YouTube permite distribuția liberă de videograme, iar măsuri împotriva pornografiei pe Internet
au fost cerute insistent, totuși reacțiile împotriva manierei de
intervenție a gigantului digital asupra conținutului au fost dure. ”Cred
că abuzezi de puterea pe care o ai… În declarația savde credință
Facebook spune că obiectivul este să facă lumea mai deschisă și mai
conectată. În realitate face asta extrem de superficial. Dacă nu
distingi între pornografia infantilă și o fotografie documentară de
război, înseamnă că promovezi stupiditatea și eșuezi în misiunea de a aduce oamenii mai aproape unii de alții”, îi reproșează lui Zuckerberg redactorul-șef norvegian.
Supărarea internauților vine din întrebarea căreia i se caută răspuns de o vreme încoace: este Facebook
o platformă, gazdă a unor conținuturi de care este răspunzătoare în mod
limitat, sau a devenit în timp un ”publisher” cu putere de decizie? Pot
giganții digitali să hotărască ce e voie și ce nu e voie să apară pe
platforme? Pot șterge fără grijă tot ce nu le place sau nu le convine
fiindcă patronează rețelele? Discuția ajunge în zona sensibilă a
libertății de expresie și a drepturilor omului, la obligația statelor de
a veghea asupra respectării lor prin legi, reguli, recomandări. Facebook se
apără în dispută arătând că își urmează propriile reguli etice,
concordante cu cele general-valabile în democrație. Presa însă are
propria sa misiune și responsabilitate:”Această datorie și drept pe
care îl asumă fiecare editor din lume, nu pot fi subminate de algoritmul
codificat în biroul tău din California”, este avertismentul către Facebook din scrisoarea publicată de Aftenposten.
Codurile de conduită digitală, cum este cel elaborat de țările Uniunii
Europene, sunt necesare. Ele stipulează cel puțin trei condiționări
acceptabile și anume respectarea libertății de expresie în termenii și
condițiile legislației europene, claritatea și transparența, precum și
răspunderea civilă limitată a rețelelor digitale. Un studiu interesant a
EU-Code of Conduct a realizat Universitatea din Amsterdam pe www.ivir.nl, analizând limitările autoreglementării în domeniul conținutului online. Mai clar decât în dezbaterile furtunoase de pe Internet se vede în această cercetare academică până unde se pot întinde statele în reglementare și ce forță au marile companii ca Google, Microsoft, Facebook etc. care învârt lumea pe degete.
Articol apărut în revista ”22”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu