Deoarece revista se orientează în ultima vreme înspre zone de analiză
influenţate de anumite atitudini politice, am hotărât să ne întâlnim, o
parte a membrilor redacţiei, pentru a discuta despre această stare de
fapt, dar şi despre originile, necesitatea şi posibilele consecinţe ale
schimbării amintite. În urma unei discuţii de aproximativ cinci ore, la
care au participat Raluca Durbacă, Gabriela Filippi, Andrei Gorzo,
Teodora Lascu, Andra Petrescu, Andrei Rus şi Irina Trocan, a rezultat un
document lung şi dens, în care vorbim pe larg despre auteurism, despre
teoriile queer şi feministe, sau despre tradiţii critice angajate
ideologic, trasând de fiecare dată şi un istoric al fiecăreia dintre
respectivele modalităţi de analiză.
Despre noua direcţie a revistei
Andrei Rus: Aş vrea să vorbim despre direcţia pe care o ia revista la nivel tematic cu aceste două numere - precedentul, despre Queer Cinema, şi prezentul, despre Cinema feminist -
şi cu cel care urmează, pentru care am stabilit deja o altă temă care
are legătură cu planul social-politic, şi anume realismul socialist.
Mi-aş dori să argumentăm de ce este necesară pentru noi această
schimbare de direcţie şi ce anume aduce ea în felul nostru de a analiza
filmele.
Andrei Gorzo: Cred că trebuie să dezvolţi puţin aici, pentru că
s-ar putea ca cititorii, chiar şi cei care au urmărit constant revista,
să nu perceapă chiar atât de clar schimbarea de direcţie, care, până la
urmă, decurge dintr-o schimbare sau o îmbogăţire a felului tău de a
vedea cinema-ul.
A.R.: Atunci am să încep eu. Până acum am avut în mare parte
dosare care trimiteau mai degrabă la latura estetică a cinema-ului, la
tipuri de stilistici diferite. Abordam teme generice precum "Cinema-ul
african", "Cinema-ul portughez", "Sexul în cinema", "Cinema-ul mut", sau
"Cinema-ul românesc clasic" - care cereau un tip de critică mai
tradiţionalist, care urmăreşte, în primul rând, să descrie ce se petrece
într-o cinematografie dintr-un anumit spaţiu, sau investighează un
anumit tip de cinema. Mi se părea important să schimbăm puţin direcţia,
pentru că de la un punct încolo poate să devină rutinier pentru noi
tipul acesta de viziune exclusiv estetică în care încercăm să propunem
spectatorilor anumiţi cineaşti pe care poate că aceştia nu îi cunosc.
Cred că prima fază a revistei a fost una mai degrabă cinefilă, cu miza
de a scrie şi de a populariza cineaşti şi stiluri de cinema care poate
că nu ajung în România în cinematografe şi nici în festivaluri şi despre
care, în consecinţă, nu se scrie aici. Dar mi se pare că anii în care a
existat au fost suficienţi pentru asta. Revista are un public care este
deja deschis la lucrurile acestea şi atunci nu mi se mai pare că a
sprijini cinefilia mai poate fi miza ei principală.
A.G.: Dar chiar dacă miza revistei rămâne aceea de a sprijini
cinefilia şi de a le face cunoştinţă cititorilor cu filme care nu ajung
în România, eventual, de a scrie pentru prima dată în limba română
despre multe dintre ele, asta nu înseamnă că punctul de vedere trebuie
să rămână preponderent unul formalist, estetic. Poate în continuare
să-şi îndeplinească şi misiunea cinefilă.
A.R.: O face oricum în mod indirect, prin natura filmelor şi a
cineaştilor pe care îi abordăm. Doar că până acum vedeam în asta o miză
principală. Îmi doream în primul rând ca tematicile dosarelor şi filmele
din rubrica de review să cuprindă lucruri puţin cunoscute
cinefililor de aici, şi cam atât. Asta, cu o excepţie - când am avut un
număr despre cineaşti supraevaluaţi. Acolo ideea era să se scrie despre
cineaşti cunoscuţi, pe care redactorii îi consideră apreciaţi pe
nedrept. Din punctul meu de vedere, însă, acela a fost un dosar ratat,
cu un nivel destul de jos al scriiturii şi al ideilor prezentate în
articole. În rest, dosarele mergeau în zone mai puţin vehiculate şi
care, în subsidiar, prezentau o alternativă la ce se întâmplă în
România. De exemplu, pentru că în România există foarte puţine
regizoare, am avut un dosar despre femei regizor. Sau, pentru că în
cinematografia românească sexul şi sexualitatea sunt foarte rar abordate
în mod direct, am avut acel dosar despre sex în cinema la un moment
dat.
A.G.: Dar vezi că ceea ce zici acum sugerează că, de fapt, nu a
avut loc o schimbare de direcţie. Genul acesta de preocupare -
puţinătatea femeilor regizor în România - nu poate fi circumscrisă unei
autonomii a esteticului; este oarecum politică. Şi în numărul despre Queer Cinema,
profiţi de ocazie pentru a prezenta pentru prima dată cititorilor
cineaşti precum Bruce LaBruce sau Yvonne Rainer, deci nu e chiar atât de
netă ruptura.
Irina Trocan: S-ar putea să devină mai elocventă apărarea unor
regizori asupra cărora până acum încercam doar să atragem atenţia.
Folosind nişte grile de queer studies, sau feministe, putem să argumentăm anumite decizii regizorale mai precis.
Gabriela Filippi: Cred că o schimbare radicală de direcţie ar fi
însemnat şi să fie preluate în articolele de la dosar un limbaj
specializat, venit din teoriile despre queer cinema şi din teoriile feministe, ceea ce nu s-a întâmplat.
A.G.: Sunt lucruri un pic diferite. Andrei nu vorbea de o
hiperspecializare pe felurile astea de a privi cinemaul, ci se referea
la o extindere a preocupărilor revistei. E normal ca tu (Andrei) să vezi
aşa lucrurile, pentru că ştii mai bine decât oricine revista pe care ai
coordonat-o număr cu număr. Dar e vorba, poate, şi de schimbări cu
tine, cu felul tău de a vedea cinemaul pe care îl suprapui cu ceea ce
s-a întâmplat cu revista. Dar îmi vin în cap exemple ale unor astfel de
preocupări din prima perioadă a revistei chiar. Raluca a avut la un
moment dat un articol despre Al Treilea Cinema, latino-american, Glauber
Rocha şi ceilalţi şi plin de manifeste - foarte politic articolul şi
nici nu avea cum să nu fie aşa. Apoi, a mai avut un articol despre
Angelopoulos.
Andra Petrescu: Iar articolul respectiv făcea parte dintr-un dosar despre cineaştii implicaţi politic, care a fost numit Cinema angajat.
A.G.: Chiar asta proves my point: a existat un dosar
despre cinemaul angajat în acea primă perioadă a revistei. Deci nu a
fost niciodată complet străin de preocupările revistei şi ale
coordonatorului acesteia. Şi când spun astea, am în minte şi confesiunea
ta de pe Facebook, de la vremea lansării numărului precedent. Ce am
înţeles eu de-acolo este că spuneai că până nu demult fuseseşi, fără s-o
conştientizezi neapărat sau fără să te declari ca atare, un adept al
autonomiei esteticului, că îţi plăcea să vezi filmele ca pe nişte
obiecte suficiente lor înseşi. Erai mult mai elocvent în postarea aia
decât pot fi eu acum parafrazându-te.
A.R.: Nici eu nu aş susţine că e o schimbare radicală, dar o
schimbare există. Cu foarte puţine excepţii, este o constantă a
redactorilor revistei, nu numai a mea, de a aborda cinemaul dintr-o
perspectivă estetică, în cronici şi în dosare. Şi sigur că influenţa auteuristă rămâne - există în continuare în dosarele astea, care au ca subiect cinema-ul queer sau
feminismul, analize care reperează motive stilistice şi tematice în
filmele cineaştilor despre care se scrie. Dar subiectele acestea -
cinema-ul queer, feminismul, realismul socialist - te obligă, cred eu, să aplici pe lângă grila auteuristă încă
o grilă, şi din acest punct de vedere mi se pare că vorbim de o
schimbare. Nu zic că trebuie să fie mereu aşa - până la urmă, fiecare
redactor rămâne liber să abordeze cum doreşte tema din dosar.
A.G.: Cu siguranţă e o schimbare. Şi ea are legătură şi cu faptul
că majoritatea colaboratorilor şi a redactorilor revistei sunt oameni
educaţi în Facultatea de Film de la U.N.A.T.C., unde abordarea
favorizată la cursurile de analiză, de teorie şi de istorie a filmului
este una auteuristă, estetică. Pe când toate direcţiile astea,
feminismul, studiile culturale, decurgând din ceea ce se cheamă teoria
critică sau critica ideologică, rezultată în parte din Şcoala de la
Frankfurt şi în parte din teoria franceză înflorită în anii '50-'60,
n-au început să fie predate în Facultatea de Film decât mult mai târziu.
Şi în afara Facultăţii de Film, ca să nu reducem la ceea ce vine de
aici, discursul despre cinema, aşa cum se practică el în România,
iarăşi, pentru multă vreme s-a neglijat sau s-a acordat o pondere mult
prea mică acestor tipuri de abordări, dintr-un amestec foarte complicat
de motive. Este posibil să fi fost vorba de o alergie generală la
marxism, or, majoritatea acestor abordări au pe undeva în spate
marxismul. Dar e posibil să fi fost şi alte lucruri care au contat.
Probabil că a contat faptul că unul dintre creatorii importanţi de
discurs despre cinema din România ultimilor cincisprezece ani este
Cristi Puiu, al cărui discurs cel puţin iniţial, era foarte neo-romantic
şi auteurist. Vorbea într-un fel aproape mistic despre
onestitate, despre etică, despre lucruri de felul ăsta; politicul nu
intra. Puiu şi Răzvan Rădulescu au dat tonul în materie de discurs în
Noul Cinema Românesc şi vocabularul lor, care este unul moral, mai
degrabă decât unul politic, a influenţat, de asemenea, foarte mult şi
critici şi studenţi. Iar asta e foarte problematic - termenii ăştia
morali sunt foarte nebuloşi, până la urmă.
Şi tot venind de la Cristi Puiu, există şi un cult al autorului. E de
înţeles - evident că nu poţi aştepta de la autorii înşişi să
minimalizeze importanţa autorului. Dar e problematic atunci când
critici, când studenţi preiau concepţiile astea. Până la urmă, e un fel
foarte romantic de a vedea, cu toate problemele aferente: un cult al
personalităţii creatoare, al expresivităţii, al geniului individual
creator, care e singur, care smulge din sufleţelul lui. Tot discursul
ăsta avea şi elemente macho, dacă e acum să-i facem o mică critică
feministă - toţi vorbeau despre cum trebuie să priveşti în tine însuţi
şi să ai bărbăţia de a scoate la iveală lucrurile de care ţi-e puţin
ruşine.
A.R.: Iarăşi, dacă e să ne raportăm la tipul de imagistică a
personajului feminin, cinemaul românesc e destul de deficitar din acest
punct de vedere. Găsim o mulţime de stereotipii în felul în care sunt
portretizate personajele feminine. Spectatorii au fost obişnuiţi de
critică şi de afirmaţiile vehiculate de o bună parte din cineaşti să se
raporteze la filmele româneşti actuale ca la felii de viaţă, şi, în
consecinţă, la personajele feminine - şi la cele masculine, desigur - ca
la ceva ce e normat.
O discuţie despre auteurism
A.G.: Aici e o discuţie lungă. Eu aş păşi cu grijă înainte de a
trage concluzia că e aşa retrogradă reprezentarea femeii în acest Nou
Cinema Românesc. Pentru că, într-adevăr, foarte târziu a început să se
pună problema în termenii ăştia, există un risc de a sări acum şi de a
taxa prea dur acest cinema drept complet retrograd. Şi, de fapt, nu e
nici măcar un cinema care să aspire întru totul la apolitism. Cel puţin
în filmele scenarizate de Răzvan Rădulescu găseşti observaţii foarte
fine despre conflicte surde de clasă, adică există o sensibilitate
socială şi politică acolo. La Cristian Mungiu poţi găsi şi o
sensibilitate în reprezentarea femeii, deşi filmele lui pot fi simultan
atacate şi apărate pe frontul ăsta. Dar mi se pare că sunt destul de
inteligent construite pentru a putea permite abordări diverse. Dar
revenind, felul acesta de a privi filmele a lipsit în general în
discursul academic - nu doar din U.N.A.T.C., dar şi din afara lui - şi
din discursul public despre cinema din România. Aici ar merita amintită
întâietatea unora dintre autorii de la CriticAtac.
E acel articol al lui Florin Poenaru din 2010, în care era atacat
întregul Nou Cinema Românesc ca fiind un fenomen negativ, dăunător,
retrograd, neprogresist din punct de vedere ideologic. Eu unul aş
susţine în continuare că articolul are foarte multe probleme punctuale,
aproape de la prima până la ultima frază, dar avea aceste merite ale
pionieratului. Bine, nu a fost doar el. A mai existat şi un alt articol
pe CriticAtac, apărut tot în acea perioadă, un articol scris de Vladimir Bulat, pornind de la Marţi, după Crăciun (regie Radu Muntean) şi Felicia, înainte de toate (regie Melissa de Raaf şi Răzvan Rădulescu). Filmele acestea, apărute în toamna lui 2010, erau obiectul criticii celor de la CriticAtac,
care le discutau în termeni politici - cum aceste filme înaintează o
agendă de clasă, nişte interese de clasă, cum fac ele un fel de reclamă
la valorile middle class-ului românesc. Dar nu se limitau la
astea; atingeau multe probleme. Repet, nu cred că erau nişte articole
solide, dar au o importanţă istorică - în interiorul discursului
românesc despre cinema, forţau ca lucrurile să fie privite şi din acest
unghi. Discursul preponderent din critica românească vine, de fapt, din
critica literară din anii '60, de când au câştigat Nicolae Manolescu şi
alţi critici literari din generaţia lui bătălia pentru aşa-numita
"autonomie a esteticului". Obţinerea recunoaşterii esteticului ca
domeniu autonom a constituit o victorie importantă în momentul ăla,
pentru că ei se luptau pentru a le procura scriitorilor un pic de
independenţă faţă de cenzură. Şi după ani buni de realism socialist, un
corset foarte sufocant pus scriitorilor şi criticilor, în care nu se
putuse discuta decât dacă sunt sau nu pe linie acele opere, a fost o
mare victorie. Dar cultul ăsta al autonomiei a fost bun doar contextual
şi până la urmă a dus la un retard al discursului românesc, pentru că
tocmai în acel moment în Franţa, Roland Barthes şi alţi critici
deschideau capitole noi în critică, într-o direcţie mai politică. La
noi, s-a ajuns la o cantonare în această autonomie a esteticului, care,
dincolo de valoarea de idee strategică pe care a avut-o în anii '60,
ridică întrebările: "Există autonomie estetică? A existat ea vreodată?
Se poate oare discuta despre un obiect cultural, oricare ar fi el, în
termeni pur estetici?" Probabil că nu; la un moment dat tot intervine
politicul într-o formă sau alta.
A.R.: Dar criticul poate să nu conştientizeze şi să nu aplice acest tip de factori. În momentul în care se raportează auteurist la
un cineast care a lucrat în anii '50, în America, sau în anii '40, în
Suedia, poate să excludă total din discursul său raportarea operei
acestuia la contextul social-politic în care activa.
A.G.: Sigur că da. Însă dacă preiei acel tip de practică din anii '50 de la Cahiers du Cinéma, fără revizuiri şi nuanţări, şi scrii exact ca François Truffaut, rişti să fii cam rămas în urmă.
Irina Trocan: Dar şi în grila auteuristă dacă raportezi un cineast la normă, la mainstream, îl raportezi în mod automat la nişte idei şi la nişte scheme narative care poartă o ideologie.
A.G.: Apropo, şi importanţa auteurismului şi a victoriei auteuriştilor e
foarte mare, dar, iarăşi, contextuală. Ei se luptau şi au repurtat o
victorie împotriva elitelor culturale de pe vremea aia, care considerau
că filmele sunt nişte produse standard, făcute pe bandă rulantă, toate
la fel. Aducând felul acesta romantic de a privi filmele ca expresii, ca
manifestări ale sensibilităţii şi ale viziunii asupra lumii ale unui
geniu creator, au obligat multă lume să ia filmele în serios, inclusiv
filme de la Hollywood, produse industriale. Ceea ce a fost, din nou, o
mare-mare victorie, realizată, însă, cu preţul unei reveniri la felul
romantic de a vedea creaţia şi pe creatori, care i-o fi flatând pe unii
cineaşti, but it involves a lot of bullshit.
I.T.: Auteurismul era aplicat de un nucleu de oameni
educaţi. A fost, desigur, preluat şi de alţii, care erau începători în
critică şi nu aveau gusturile cultivate, dar grupul de la Cahiers du Cinéma era
educat, şi chiar dacă argumentele lor erau intuitive şi limbajul
neo-romantic, mi se pare că alegerile pe care le făceau în stabilirea
panteonului erau valide, iar cineaştii promovaţi iniţial de ei au fost
preluaţi şi de alte grile.
A.G.: Evident. Şi eu nu zic că auteurismul nu mai are
nimic să ne înveţe, sau că discuţiile în termen de canon sau de panteon
sunt expirate, că nu mai trebuie pusă problema astfel. Dar, atunci când
hotărăşti să aplici o formă de auteurism, trebuie să ştii că după auteurismul ăla
din anii '50 au venit teoreticienii care au decretat moartea autorului,
care au zis că toţi oamenii, inclusiv autorii, sunt nişte roboţei
ideologici, un fel de mediu neutru pentru clişeele şi stereotipurile
timpului lor, că nimeni nu se poate sustrage contextului în care
activează. Până la urmă, lucrurile s-au mai nuanţat. Puţină lume mai
crede acum că autorul chiar a murit de tot. Totuşi, auteurismul aplicat astăzi trebuie să fie un auteurism mai deştept, care a asimilat toate criticile astea. De pildă, e mai greu să te lansezi în statement-uri
naiv-romantice despre geniul individului creator despre originalitate,
despre cum scoate totul din sufleţelul lui sau al ei. Şi prin faptul că
zic "al lui sau al ei" e un câştig al ultimilor zeci de ani, pentru că
înainte era întotdeauna al "lui". În discursul critic nu vezi până prin
anii '70 formularea "el/ea". Un pic de sensibilitate la lucrurile astea
nu strică.
A.R.: Mi se pare că o limită a auteurismului se
evidenţiază atunci când ajungi să fii nevoit să analizezi cineaşti care
au practicat cinemaul într-un context politic diferit de cel capitalist.
De exemplu, dacă trebuie să-i analizeze pe Leni Riefenstahl, sau pe
Eisenstein, sau pe Kalatozov, automat, un critic auteurist e
nevoit să îl raporteze pe respectivul cineast la context pentru a-i
demonstra chiar importanţa şi ingeniozitatea stilistică, sau,
dimpotrivă, pentru a arăta că nu se distinge prin nimic în alegerile
sale de natură estetică, sau că opera lui este de prost-gust etc. Şi
atunci intervin automat în discurs şi factori de ordin ideologic, nu mai
e auteurism pur.
A.G.: Într-adevăr, aici e o contradicţie. Dacă la cei care îşi
fac operele într-un altfel de sistem decât cel burghez-democrat trebuie
invocate lucrurile astea, atunci hai să ne întoarcem la Howard Hawks şi
să vedem că acea mult invocată viziune hawksiană nu o scotea doar din
el.
A.R.: La fel cum există în continuare tendinţa, atunci când e
discutată opera unei autoare, şi nu doar de cinema, de a găsi
specificităţi feminine. Iar această abordare implică precepte feministe,
chiar dacă aplicate în mod naiv. Nu se întâmplă acelaşi lucru şi cu
cineaştii bărbaţi - Howard Hawks sau Alfred Hitchcock nu sunt definiţi
prin diferenţele lor faţă de cinemaul unor femei regizor. Aici devin
foarte clare limitele acestui tip de analiză. Pe de altă parte, cred,
fără să fi putut să o verific, că o bună parte a studenţilor tineri din
diverse domenii au rezerve faţă de aplicarea unor grile ideologice, queer,
feministe sau de orice natură ar fi ele, considerând că asta ar
echivala cu un tip de reducţionism, un mod de a strivi corola de minuni,
în timp ce îmbrăţişează mult mai uşor un tip romantic de a vedea
lucrurile. Şi ca să fie clar, înţeleg prin "grilă ideologică" abordarea
unei opere de artă sau a unui fenomen partizând cu un anumit set de idei
politice - fie că sunt de stânga, fie că sunt liberale, sau de alt fel.
Din motivul pe care îl aminteam, o viziune auteuristă asupra
cinemaului le pare unora mult mai ofertantă decât una de acest tip, în
care aplici grile de diverse feluri, care, în aparenţă, limitează.
Raluca Durbacă: Se întâmplă astfel pentru că mulţi dintre noi
suntem spălaţi pe creier de capitalism. Ne dorim nişte eroi care să
câştige şi nişte genii creatoare, care ştiu totul despre lumea în care
trăim, se uită-n ei, se uită-n tine, se uită-n celălalt şi scot pe gură
adevăruri despre lume. De fapt, despre asta e vorba - suntem spălaţi pe
creier cu ideea că fiecare dintre noi este special, că în fiecare dintre
noi zace un erou. Sunt de acord cu ideea amintită de Andrei Gorzo mai
devreme, conform căreia autorul scuipă ideologia timpului său, chit că e
o viziune radicală. Iar dacă ar fi să argumentez de ce cred că ne spală
pe creier capitalismul, ar fi o discuţie lungă.
A.G.: E foarte lungă şi se bifurcă. Ce te faci că aici vine un
ultra-capitalist, sau, mai degrabă, un bufon al discursului capitalist,
cum e Lucian Mândruţă, şi îţi dă dreptate că autorii ar trebui
detronaţi, că punerea lor pe un piedestal şi tratarea lor ca nişte guru
ţin de o epocă revolută, de la romantism la modernism. Un capitalist de
felul ăsta, complet cinic şi care nu mai are superstiţia culturii şi
dorinţa de a se prosterna în faţa artistului şi a artei, spune: "Artiştii sunt atât de buni cât vrea portofelul meu, nişte prestatori de servicii de divertisment".
Deci, cumva, ţi-ar da dreptate, dar ar propune ceva şi mai rău. Ce
descrie Raluca, aşteptarea ca artistul să te călăuzească, este una mai
recentă şi are de-a face cu slăbirea autorităţii religiei, ceva ce s-a
întâmplat după secolul al XVIII-lea. Iar acela este momentul în care
artiştii au zis: "Domne', asta-i ocazia noastră". A fost un mare moment
care a avut eroismul lui, prin pionieri şi aventurieri ai percepţiei şi
ai cunoaşterii, oameni care mergeau înaintea tuturor expunându-se la
riscuri foarte mari psihice ca să vadă lucruri, să înţeleagă - nişte
eroi ai cunoaşterii. Aia a fost forma cea mai înaltă a fenomenului; în
forma cea mai degradată avem tot soiul de guru, ca Paolo Coelho. Eu nu
sunt nicidecum pentru o minimalizare radicală a individului şi a
importanţei activităţii individuale la nivelul acela de scepticism şi de
pesimism al teoriei anilor '60, care afirma că noi, până la urmă, nu
spunem nimic, că, de fapt, nici nu vorbim o limbă, ci limba ne vorbeşte
pe noi, cu toate clişeele şi stereotipiile ei şi nici artiştii nu pot
scăpa acestei soarte. În niciun caz nu aş merge până acolo. Dar,
evident, numele unui autor, semnătura auctorială, devin o commodity, devin un produs vandabil. Şi asta e ceva ce a făcut capitalismul.
I.T.: Hollywood-ul a fost dintotdeauna capitalist şi acolo nu se vorbea de autor.
A.G.: Dar imediat şi-a dat şi el seama cum să încorporeze asta. O
groază de filme hollywoodiene făcute de cârpaci ne sunt vândute ca
"filme de cutare sau un film de cutărică" şi tot timpul auzi în
materialul publicitar despre "marele vizionar Gore Verbinski", "marele
vizionar Zack Snyder", "marele vizionar Timur Bekmambetov".
I.T.: În Hollywood-ul clasic vizionarii erau Otto Preminger,
Hitchcock şi Hawks. Dar cred că festivalurile au tendinţa să promoveze
autori.
A.G.: Festivalurile sunt jucători pe piaţă.
I.T.: Şi autorul e angrenat în sistemul de marketing - i se cer interviuri, este întrebat ce crede despre diverse subiecte.
A.G.: Cred că tocmai aici Raluca are dreptate. Există un fel
foarte inocent de a vedea festivalurile ca pe un loc în care se operează
un fel de selecţie naturală, care scoate, într-adevăr, la iveală ce e
mai bun şi mai drept şi mai frumos. Şi cred că trebuie amintit de câte
ori ai ocazia faptul că festivalurile sunt nişte players în economia de piaţă, că sunt o întreprindere la fel de comercială ca reţeaua mondială de mall-uri. Asta nu înseamnă, însă, că nu există şi filme de calitate în festivaluri, aşa cum şi în mall-uri rulează şi filme de calitate.
I.T.: Cred că acest fenomen nu a început totuşi în capitalism.
Inclusiv arta sovietică trebuia să se raporteze la ceea ce dobândise
cultura sovietică până în acel moment. Iar dacă pentru asta era nevoie
să se continue susţinerea ideii de autor, atâta timp cât morala filmelor
lui erau în acord cu doctrina de partid, de ce nu?
A.G.: Dar în perioada cu adevărat revoluţionară a cinemaului
sovietic, în anii '20, s-a încercat o redefinire a conceptului de autor
prin ceva mai puţin romantic - de pildă, noţiunea de "inginer al
sufletului", deşi apare un pic mai târziu în discursul lui Stalin. O.K.,
păstrezi cuvântul "suflet", cu toată rezonanţa lui romantică, dar bagi
şi "inginer" acolo. Nimeni nu se gândea la ruşii mai vechi, Dostoievski,
de pildă, ca la "ingineri ai sufletului". Dar nu trebuie uitat că se
revine repede sub Stalin şi după el la idei mai romantice. Se revine la
ideea importanţei individului şi la cultul personalităţii pentru Stalin
însuşi, dar şi pentru artişti precum Kalatozov sau Tarkovski. Chiar
artiştii ajungeau să se gândească la ei înşişi în această paradigmă
romantică.
A.R.: În concluzie, putem considera că, în linii mari, uşurinţa cu care majoritatea publicului acceptă abordările de tip auteurist ca
fiind mai ofertante derivă din faptul că în mod tradiţional, indiferent
de sistemul politic, felul în care sunt educaţi artiştii să se
raporteze la ei înşişi şi felul în care sunt educaţi receptorii să se
raporteze la aceştia, este acela de personalităţi excepţionale, care
exprimă lucruri pe care ceilalţi nu le disting la fel de clar.
R.D.: Chiar dacă e doar o diferenţă de nuanţă, e altceva a
considera artistul un "mistic al sufletului", faţă de a-l considera un
"inginer al sufletului". Este o deosebire între a-l privi ca învăluit în
fumurile creaţiei, sau a-l privi ca pe cineva care are o perspectivă
puţin mai largă asupra momentului în care trăieşte decât cei care nu
sunt la fel de educaţi. Nu zic, însă, că talentul nu există deloc.
A.P.: Există talent, dar nu cred că este suficient. Cred că un
artist are o perspectivă mai largă pentru că depune un efort suplimentar
de muncă.
R.D.: ... şi pentru că are o ambiţie foarte mare.
A.G.: Vezi că şi tu foloseşti o definiţie un pic romantică a
artistului. Ce te faci cu artiştii care pur şi simplu nu au o viziune
mai largă? Ei pot avea doar skill. Artist e şi cineva ca Jackie Chan, un om cu nişte skill-uri incontestabile, care nu ţin de o altitudine de la care priveşte viaţa şi ne împărtăşeşte şi nouă din ce vede el.
I.T.: Mi se pare că e o prejudecată despre arta înaltă versus entertainment.
Ideea de autor aplicată în cinema e tot un simptom al faptului că nu
vrem să credem că filmele pe care le vedem sunt produse comerciale, nu
vrem să ne gândim că e vorba de disciplină şi de un efort colectiv. Şi
mi se pare că e un progres faptul că în ultimii ani în critică şi în
istoria filmului a început să fie evaluată şi contribuţia
colaboratorilor. Chiar dacă e un film regizat de Frank Capra, sau de
Howard Hawks, sau de Apichatpong Weerasethakul, ei nu l-au făcut de unii
singuri. Auteurismul voalează şi asta, nu numai subtextul
ideologic, ci şi faptul că în realizarea unui film sunt folosite nişte
tehnici care trebuie corelate. Sunt evaluaţi acum şi actori sau
directori de imagine.
A.G.: Din seria de monografii BFI - de fapt, nişte broşurele în
care câte un scriitor este asmuţit asupra câte unui film - am citit-o
recent pe cea a lui Peter Wollen despre Singin' in the Rain
(1952). Ăsta e un film cu doi autori, Stanley Donen şi Gene Kelly. Gene
Kelly a fost acolo şi regizor, şi coregraf, şi actor principal, dar şi
Stanley Donen a avut un aport semnificativ, şi la fel, şi producătorul,
şi compozitorul, şi versificatorul. De fapt, cântecele nu au fost
compuse special pentru film, ci fuseseră scrise în anii '20 pentru un
spectacol şi intraseră în portofoliul studiourilor, deci puteau să facă
un film pentru că îl aveau pe gratis. Şi atunci au scris un scenariu în
jurul acelor cântece. În această cărticică Wollen face o treabă foarte
bună în a ordona meritele tuturor. Perspectiva este auteuristă,
dar spune că filmul ăsta este un capitol din biografiile fiecăruia - a
lui Gene Kelly, Stanley Donen. Deci în discursul auctorial desfăşurat de
fiecare dintre ei o viaţă întreagă, acest film reprezintă un capitol
semnificativ. Spre exemplu, în ierarhizarea pe care o face Wollen, şi
care probabil că e discutabilă, dar sună cel puţin corect, Gene Kelly ar
fi autorul numărul unu. E un demers auteurist, în continuare, dar în acelaşi timp face dreptate şi aspectului de colaborare. E foarte, foarte bună cărticica.
I.T.: Am dat peste un articol pe indieWIRE, numit Right the First Time,
despre filme evaluate într-un fel la apariţie şi re-evaluate la zece
ani, sau la douăzeci de ani după ce au apărut. Era acolo un paragraf
despre Cidade de Deus (regie
Fernando Meirelles şi Kátia Lund, 2002), care a fost evaluat pozitiv la
apariţia lui, dar pentru că după acesta Meirelles a scos filme
pseudo-mistice, care pot fi uşor acuzate de kitsch, geniul lui a ajuns
să fie contestat. Criticul care a scris paragraful respectiv a revăzut
filmul şi suţinea în continuare că este valoros, doar că între timp a
devenit evident că Kátia Lund, co-regizoarea, şi nu Fernando Meirelles, a
avut un mai mare merit în acest caz. Dar pentru că ea n-a fost
promovată suficient, pentru că nu a mai făcut filme, pentru că e mai
puţin arţăgoasă şi mai puţin showy decât Meirelles, nimeni nu a băgat-o în seamă. Mi se pare important de semnalat că auteurismul pentru
mult timp a umbrit nişte aspecte şi acum, când justeţea lui nu mai e de
la sine înţeleasă, toate lucrurile astea sunt redescoperite.
A.R.: Probabil că mulţi dintre cititorii de critică de film de
azi nu cunosc termenii în care erau discutate filmele înainte de
formarea abordării auteuriste, despre al cărui context de
apariţie am vorbit mai devreme. Poate ar fi interesant să dezvoltăm un
pic discuţia şi în această direcţie.
I.T.: Andrew Sarris ataca la critica de dinaintea auteurismului faptul
că aceasta vedea cinemaul ca pe un fel de construcţie piramidală. În
fiecare an existau câteva filme care contribuiau la această construcţie
colectivă pentru că se considera că aduc în discuţie o problemă socială
care nu mai fusese până atunci descrisă în filme. La fel era privit şi
progresul estetic: după apariţia filmului X, considerat revoluţionar dintr-un anumit punct de vedere, nu mai puteai să faci filme ca înainte, pentru că ai fi fost depăşit.
A.R.: Din ce afirmi tu reiese că în această paradigmă filmele
erau mistificate, iar nu autorii lor. Filmele erau judecate în sine.
Dacă un regizor făcea un film care nu se ridica la standardul
precedentelor, acesta nu era înălţat prin prisma filmelor reuşite ale
respectivului cineast.
I.T.: Da. Filmele nereuşite nu constituiau încă un nivel în ridicarea piramidei. Asta, spre deosebire de grila auteuristă,
în care, dacă Orson Welles rata un film, acesta era considerat oricum
mai interesant decât un alt film al unui alt regizor, să zicem,
Zinnemann, sau Huston.
A.G.: Exista şi înainte de auteurism un număr destul de mare de moduri de a analiza filme.
A.R.: În primii zeci de ani de existenţă a cinematografului
criticii încercau în primul rând să găsească un specific al artei
cinematografice, care s-o diferenţieze de celelalte arte şi, în al
doilea rând, căutau să canonizeze un set de filme, care să poată fi
corespondentul unor opere de înaltă clasă şi ţinută morală şi estetică
din alte arte. Iar aceasta ascundea tot dorinţa de a valida cinemaul ca
pe o formă de artă, nu doar ca pe o formă de spectacol.
A.G.: Căutarea specificului cinemaului era o grilă mare, care se
regăseşte şi în multă critică jurnalistică scrisă în anii ăia. În
cronicile de filme de atunci sunt din când în când fraze în spatele
cărora se găsesc idei sau presupoziţii despre natura cinemaului.
A.R.: Iar descoperirea unor "capodopere incontestabile" mergea
mână în mână cu această căutare a specificului în validarea artei
cinematografice. La nivel tematic şi stilistic se stabilise un set de
norme întrucâtva clare, după care un film putea fi valorificat drept
capodoperă, lucru cu care polemizează - după cum amintea şi Andrei mai
devreme - primii auteurişti şi auteurismul în general. Acesta reordona lucrurile după alte criterii.
A.G.: Simt nevoia să fac încă o precizare, pentru că nu prea se citeşte critică de film de dinainte de anii '50. Există mitul că auteuriştii au
fost primii care au pus problema că regizorul ar fi autorul. Nici pe
departe. Mulţi regizori erau şi înainte luaţi foarte în serios de
critici şi trataţi ca fiind motorul unui film sau al altuia. Diferenţa
este cea pe care au depistat-o Andrei şi cu Irina mai devreme - dacă
unul dintre aceşti cineaşti foarte respectaţi, Hitchcock, Fritz Lang
ş.a.m.d. făcea un film care criticului i se părea prost, filmul ăla era
judecat ca film prost. În schimb, ce aduc auteuriştii foarte
radical şi romantic este ideea că şi filmele mai proaste ale unui mare
autor nu sunt, de fapt, proaste. Ele au valoare pentru că tot
mărturisesc expresivitatea acelui individ excepţional şi viziunea lui
spirituală.
I.T.: Ca exemplu extrem de astfel de scriitură auteuristă este
o cronică a lui Jacques Rivette la un film de Howard Hawks în care
afirmă ceva de felul: "Toată demonstraţia că Howard Hawks este un geniu e
în dovezile de pe ecran. Oricine contestă aceasta, o face pentru că
refuză să vadă geniul.".
A.G.: După aceasta a venit reacţia puternic politizată la genul acesta de exaltări auteuriste, afirmaţia
că autorul e mort, că nu contează cine erau Howard Hawks sau ceilalţi.
Ce e amuzant este faptul că şi critica asta foarte politică, când e să
interpreteze filmele, alege tot filme de Hawks şi de Hitchcock. O vreme,
ei nu mai vorbesc în termeni de "autor", sau de "geniu individual", sau
de "creativitate", dar iau tot filmele din panteonul auteurist.
Critica cea mai sceptică spune că valoarea acestor filme este, până la
urmă, strict simptomatică, pentru că ne spune ceva despre constrângerile
şi mistificările sistemului capitalist. Bun, dar dacă valoarea lor e
strict simptomatică, atunci de ce faci demonstraţia tot pe Hitchcock şi
nu iei orice alt film? Înseamnă că e ceva ce ascunzi, că în filmele lui
Hitchcock lucrurile se văd mai bine, iar dacă se văd mai bine, înseamnă
că păstrează nişte merite deosebite. De-asta nu a putut fi omorât
autorul până la capăt.
R.D.: Nu omorât, dar trebuie demistificat.
A.G.: Asta probabil că nu se va întâmpla prea curând. Vedeţi şi documentarul acela de acum doi ani, care a fost foarte popular, Room 237 (regie Rodney Ascher, 2012), despre hermeneuţi amatori ai filmului lui Kubrick, The Shining (1980).
Toţi l-au văzut de foarte multe ori şi au ipoteze foarte elaborate.
Presupoziţia pe care o împărtăşesc cu toţii este că acest Kubrick era un
fel de iniţiat, care avusese acces la nişte secrete. Secretele astea
diferă în teoriile lor: unul zice că ştia ceva despre Holocaust, altul
zice că despre genocidul amerindian, un altul, despre aselenizare etc.
Dar toate ipotezele lor convergeau în a spune că Kubrick este superior
nouă. Ne întoarcem, de fapt, la felul de a privi Biblia şi celelalte
texte sfinte. Iar asta e evident mai ales în teoria depre aselenizare,
în care Kubrick ar avea dovezi că aceasta nu a avut loc pe bune, ci a
fost o înscenare, dar fiind un secret atât de mind-blowing, trebuie să ni-l transmită în cod. La fel suntem învăţaţi să citim şi cărţile sfinte - ca revelaţie codată.
I.T.: Mi se pare că auteurismul e în continuare o şcoală
bună pentru critici care vor să înveţe meserie, pentru că îi învaţă să
recunoască opţiuni stilistice, le formează văzul şi nişte repere mai
fine.
G.F.: Din ce spui tu, pare că ei ar trebui să se îndrepte pe urmă
spre altceva - spre aplicarea unei alte grile în mod exclusiv? Cred că
grilele pot fi alternate. Dacă nu ai nişte convingeri politice ferme în
sensul uneia dintre grilele acestea, poţi să jonglezi cu ele.
I.T.: Cred că poţi să separi lucrurile. Un critic format, care
analizează filmele intuitiv, dacă e expus şi la grile politice, va şti
care dintre ele e mai utilă în analizarea unui anumit film. Dacă iei La vie d'Adèle (regie Abdellatif Kechiche, 2013) pe o analiză formalistă, auteuristă, filmul ăsta e mai puţin interesant decât oricare de la Abdellatif Kechiche. Un critic format nici nu cred că s-ar duce acolo.
Filmul ca marfă
A.R.: Aici apare o altă discuţie: intră în atribuţiile criticului să facă această evaluare?
A.G.: E o întrebare foarte bună, pentru că la un moment dat s-a
încercat nu doar o asasinare a autorului, ci şi eliminarea părţii de
evaluare, de ierarhizare calitativă a operelor.
A.R.: Din ce spuneau Irina şi Gabriela mai devreme, rezultă că un
critic care are la îndemână mai multe grile de a se raporta la filmul
respectiv, ar face bine să le aleagă pe cele care sunt mai ofertante şi
pentru el, în calitate de critic, pentru că în acea direcţie are mai
multe de spus, dar şi filmul iese mai bine pentru că pare mai plin de
semnificaţii.
A.G.: Bine, dar până şi Truffaut era de acord cu asta. Avea
afirmaţia aia faimoasă că de la un grad de succes sau de notorietate
încolo, filmul devine un fenomen sociologic, iar chestiunea valorii sale
estetice devine una de importanţă secundară. Un film ca ...Adèle e important prin faptul că a luat Palme d'Or-ul,
prin faptul că asta a coincis şi cu nişte controverse în Franţa pe
subiectele alea, s-au dus mulţi să-l vadă şi printre aceştia, şi anumite
grupuri cu diverse agende şi au ieşit scântei. Toate astea fac să pară
triviale afirmaţiile unui critic care ar spune că "tăietura aia de
montaj a fost bună şi aialaltă e proastă". Filmul e deja important şi
criticul îşi pierde timpul dacă încearcă să arate că e un film
neglijabil. E mai bine să-l ignore şi să scrie despre ceva ce trece
complet neobservat în timpul în care atenţia a fost deturnată spre acest
La vie d'Adèle.
A.R.: Dar ai spune acelaşi lucru şi despre un blockbuster american, o comedie romantică cu Jennifer Aniston?
A.G.: Nu, pentru că alea sunt ceea ce Baudrillard numea "false
evenimente", strict rezultatul faptului că s-au investit milioane de
dolari pentru a fi trântite în mijlocul peisajului.
A.R.: Dar doar cu puţin mai devreme în discuţie ai spus că primul
motiv pentru care "...Adèle" e important e că a luat Palme d'Or, iar şi
mai devreme în discuţia noastră spuneam că festivalurile sunt un sistem
de marketing pentru filme. Aş putea deci să spun că, păstrând
proporţiile, mi se par echivalente Palme d'Or-ul şi bugetele mari
alocate pentru promovarea filmelor de la Hollywood.
A.G.: E contra-intuitiv să compari ...Adèle cu acea comedie generică cu Jennifer Aniston. Eu sunt de acord cu ce ai spus, dar în cazul lui ...Adèle nu e doar Palme d'Or-ul, sunt mai multe elemente acolo. Am greşit eu începând enumerarea tocmai cu Palme d'Or-ul.
A.R.: Aş vrea să stabilim dacă includem în această categorie toate filmele cu un impact mare. Putem lua de exemplu Brokeback Mountain (regie Ang Lee, 2005). Din punctul meu de vedere, e un film din aceeaşi categorie cu ...Adèle,
pentru că e un film cu un buget mic pentru un film american, e un film
care a fost propulsat la început de un premiu, premiul de la Veneţia,
după care, de alte premii, printre care şi Oscarul. Precum ...Adèle, a venit tot cu un bagaj de prestigiu şi are tematică similară.
A.G.: E un film important, şi nu doar pentru premii. Dar premiile
pe care cele două le-au câştigat au o importanţă pentru că le-au făcut
mai mainstream şi au făcut să ajungă la un public puţin mai larg nişte subiecte sensibile.
A.R.: Vreau doar să pun echivalenţă între aceste premii şi bugetele mari de promovare ale unor blockbustere americane precum cele din seria Twilight.
Există filme foarte interesante, cele ale lui Manoel de Oliveira, sau
ale lui Rául Ruiz, care, tocmai, pentru că nu au avut parte de acest tip
de promovare din partea festivalurilor, de premii Palme d'Or să spunem,
n-au ajuns la fel de relevante, chit că tematica lor poate că ar fi
putut fi la fel relevantă. Ţine, deci, şi de conjunctură şi de şansa
acestor filme. Şi atunci, de ce facem o diferenţiere între Twilight şi La vie d'Adèle?
I.T.: Şi tu ai folosit termenul de "prestigiu".
A.R.: Şi atunci tot ajungem să luăm în vedere şi un nivel formal. Twilight e complet neinteresant şi din punct de vedere formal, şi din punct de vedere al felului în care este abordată tema?
A.G.: Dar şi din alte puncte de vedere e mai puţin interesant.
A.R.: De ce ar fi mai puţin interesant din punct de vedere
sociologic, având în vedere că l-au văzut zeci sau sute de milioane de
oameni din întreaga lume?
A.G.: Pentru că ce se poate spune despre el e că se epuizează,
cred, destul de repede. De la un punct încolo se repetă, nu se mai pot
spune lucruri atât de diverse.
I.T.: Eu nu le-aş compara, in the first place. Sunt două sisteme
diferite de a promova filme, două seturi diferite de aşteptări ale
spectatorilor, şi atunci, mi se pare că un critic ar trebui să ia în
calcul şi elementele astea când scrie despre un film. Sigur că, dacă Twilight ar
fi fost foarte interesant din punct de vedere formal, un critic care
l-ar fi văzut într-o sală de oameni care ronţăiau popcorn, nu ar trebui
să se abţină să scrie: "Băi, proştilor, e mai interesant decât aţi
crezut voi"; dar aici nu e cazul.
A.G.: Dar chiar fiind puţin interesant la nivel formal, adică
arătând exact cum arată, ca un film de televiziune, ar fi putut în
acelaşi timp să vină cu nişte reprezentări ale adolescenţei mai
abrazive, mai controversabile, mai nu ştiu cum.
A.P.: Cred că nu poţi separa filmul de restul fenomenului; ele
funcţionează la pachet - seria de filme care se difuzează în
cinematografe, cărţile, serialele.
A.R.: Să nu uităm că şi La vie d'Adèle are la bază un bestseller de benzi desenate.
A.G.: Nu se compară cu sinergia reprezentată de Twilight. De-asta este şi un pic unfair comparaţia. Şi eu nu zic că Twilight e
complet gol, că în afara banilor pompaţi în poziţionarea lui
avantajoasă pe piaţă nu există nimic acolo. Există câteva chestii, dar
sunt mai puţine şi, deci, în mare parte ţine de banii investiţi ca să-i
asigure proeminenţa. În ciuda premiilor, care bineînţeles că au contat,
sunt totuşi mai multe lucruri în ...Adèle.
A.P.: Cred că mai este un aspect aici. S-ar putea ca unii critici să considere că Twilight nu
este demn de discutat tocmai pentru că nu este interesant în
reprezentările adolescenţei, şi în consecinţă, să-l ignore. Totuşi,
poate că ar trebui discutat, pentru că se foloseşte de nişte instrumente
de marketing care pot fi periculoase. Atâţia puşti şi puştoaice se duc
să vadă filmul şi pot să-şi formeze nişte reprezentări foarte
dăunătoare. Tocmai de aceea, e posibil ca criticii să fie capabili
într-o măsură mai mare decât alţii să atragă atenţia asupra acestei
probleme.
I.T.: Eu cred că ce se poate face în această situaţie este ca
atunci când apar filme mai inteligente să fie apărate şi atrasă atenţia
asupra lor. Şi Hunger Games, în special partea a doua, Hunger Games: Catching Fire (regie Francis Lawrence, 2013), e destul de bun în contrapondere.
R.D.: Eu sunt de acord cu Andra. Nu cred că filme ca Twilight trebuie
ocolite. E un fenomen de masă, până la urmă, şi e văzut de atât de
mulţi adolescenţi. Şi este problematic modelul de dragoste romantică
promovat de Twilight.
A.G.: Critica contribuie şi ea la circulaţia mărfii. Ce se scrie,
pozitiv sau negativ, alimentează gălăgia din jurul anumitor filme -
întotdeauna aceleaşi - care formează impresia că filmele alea ar trebui
văzute. Ăsta e un risc al criticii plătite sau făcute din pură dragoste
de peste tot. De fapt, este o problemă pe care oricine ţine un discurs
intelectual trebuie să şi-o pună: cum faci să împiedici transformarea
discursului tău în publicitate? Uneori, şi dacă te poziţionezi împotriva
filmelor intens promovate, tot acolo ajungi. E foarte complicat. E clar
că mulţi consumatori de film şi de critică asta cer. De-asta întreabă:
"Domne', ce mă iei cu toate chestiile astea? Eu vreau să ştiu dacă îl
văd sau nu-l văd". E o întrebare care pe mine mă dezarmează întotdeauna.
Şi nu sunt dispus să-i spun eu dacă să se ducă sau nu să vadă filmul în
cauză. Să-i spună prietenii lui. Iar dacă îţi imaginezi că poţi
împiedica vinderea unui film despre care s-a făcut multă vâlvă, ajungi
şă foloseşti tot un tip de retorică de vânzări.
R.D.: Eu cred că din acest motiv nu ar trebui să te gândeşti la acest aspect atunci când scrii despre film.
A.G.: Dacă scrii cronică, e mai problematic, pentru că forma aia
se pretează de minune. Dacă, însă, scrii într-o revistă care apare o
dată la două luni, aşa cum e Film Menu, şi ai posibilitatea să scrii eseuri în care poţi veni cu perspective istorice mai ample, într-adevăr, you don't have to bother.
Într-un astfel de caz, cititorii s-au triat ei înşişi şi au rămas doar
ăia pe care îi interesează şi alte lucruri decât dacă să meargă sau nu
să vadă filmul. Sunt oameni pe care îi interesează să li se stimuleze
reflecţia asupra filmului respectiv.
I.T.: Poate că sunt cinică, dar vă întreb dacă credeţi că
abordarea asta în care vrei să explici cititorilor de ce anumite filme
sunt toxice poate avea un ecou. Ce cred că poţi să faci e să le confirmi
nişte bănuieli, în caz că sunt dispuşi să te asculte şi să conteste
nişte lucruri care le sunt livrate.
A.G.: Pe tine, Irina, te interesează în general să intri în
dialog cu un public mai larg despre filme care interesează pe multă
lume. Se poate să fie o abordare mai populistă, dar pe de altă parte, în
alternativa lui Andrei, o bună parte a publicului care rămâne e un
public de snobi, care vrea ponturi în materie de filme "mari" sau
"obscure" cu ajutorul cărora să se poziţioneze avantajos în jocuri
sociale de putere şi intimidare.
A.R.: Să nu uităm însă că revista se distribuie gratuit, că
proiecţiile care se organizează aici sunt gratuite. În plus,
informaţiile apar şi pe Internet, la care nu are acces doar clasa de
mijloc. Publicul revistei, cel puţin la nivel ipotetic, poate fi format
din oricine. Dacă ar fi să ne uităm cine sunt cei care vin la proiecţii,
într-adevăr, aceştia sunt majoritar studenţi din clasa de mijloc. Pe de
altă parte, e discutabil dacă un public care nu a avut acces sau nu a
avut modele care să-l predispună spre educaţie, în orice domeniu, nu
doar în cinema, este interesat să înţeleagă un text din Film Menu, chiar
şi despre Twilight. Şi atunci noi, care aparţinem clasei de mijloc...
A.G.: Eu nu cred că fac parte din clasa de mijloc. Cred că
venitul pe care îl ai stabileşte în ce clasă socială te încadrezi - dacă
după ce-ţi plăteşti hangaralele lunare îţi mai rămân bani pentru
diverse alte consumuri, unde îţi faci vacanţele etc. Mie îmi place
foarte mult termenul ăsta popularizat tot de grupul CriticAtac,
adică de noua stângă românească, de "precariat". Fac parte din
"precariat". Asta înseamnă că dacă mă îmbolnăvesc şi intru în spital o
lună şi nu mai pot să câştig în timpul ăsta, I'm in deep shit,
pentru că nu mai pot plăti chiria. Asta înseamnă "precariat", că nu poţi
să te opreşti din ceea ce faci pentru că nu ai pus deoparte suficient.
Cred că poţi fi considerat în clasa de mijloc dacă eşti avansat cu plata
unor rate, sau dacă e a ta casa în care locuieşti.
A.R.: Dacă astea sunt criteriile, nici eu nu fac parte din clasa de mijloc.
A.G.: Într-adevăr, nu cred că faci parte. Viaţa ta e mai degrabă o combinaţie de viaţă studenţească cu boemă.
A.R.: Dar dacă luăm în considerare nu clasa socială, ci educaţia,
aş spune că aş seta potenţialul public majoritar al revistei în zona
oamenilor cu studii superioare. Şi chiar cei care scriu la această
revistă sunt studenţi ai universităţii şi atunci reflexul lor, pe care
îl conştientizează sau nu, este de a-şi invita cititorii să
interacţioneze la nivel de idei. Presupunând că am schimba stilul de
scriitură şi filmele despre care scriem ar fi unele foarte intens
promovate, tot şi-ar păstra reflexul de a scrie în felul ăsta şi nu ca
cei care scriu la diverse site-uri populiste, care în primul
rând mizează pe consumerism. De altfel, încercarea de a interacţiona cu
un public care, să zicem, e preponderent la Cinemagia, sau la alte site-uri
de cinema consumeriste, ar însemna o maimuţăreală. Încercând să
vorbeşti pe limba unor oameni cu un alt nivel de pregătire decât a ta ar
duce tot la aplicarea unor prejudecăţi de clasă.
A.G.: Eu nu am sugerat că revista Film Menu ar trebui să
schimbe genul de subiecte pe care le abordează. Asta a pornit de la
discuţia despre abordarea Irinei, care, nu doar în Film Menu, e
interesată să se adreseze unui public mai mare, scriind despre filmele
de la mall. Spuneam că pe cealaltă parte, există riscuri şi într-o
chestie nişată: Film Menu ca marcă de lifestyle, de gusturi alese, ca zorzoană. Tot un fel de consumism.
A.R.: Dar a susţine că o parte consistentă a publicului
revistei e formată din oameni snobi, care nu sunt interesaţi să afle
ideile alea, ci doar titlurile filmelor, e la rândul ei o prejudecată.
A.G.: A generaliza şi a spune că toţi sunt aşa, sau că
aproape toţi, ar fi o prejudecată. Dar nu spun asta, pentru că nu am
nici cea mai vagă idee, nu am statistici. Spun doar că pe baza unor
interacţiuni cu unii cititori ai revistei pe care i-am cunoscut, i-aş
plasa acolo. Nu ştiu câţi sunt în total. Ce încercam să spun era că e
dificil să-ţi sustragi discursul din mecanismele astea de piaţă, din
circulaţia mărfii - fie că marfa e blockbuster, fie că ea intră
în categoria de prestigiu, cu forţă de a intimida, de snobăreală. Tu, ca
furnizor de discurs, n-ai control sută la sută asupra felului în care
produsul tău circulă.
Studiile queer şi feministe aplicate cinema-ului
A.R.: Vreau să discutăm de acum dacă aceste abordări feministe, queer sau
angajate politic sau social, cu care cochetăm de ceva vreme, au
potenţial în România de a deschide discuţii şi la nivel social, care nu
au de-a face exclusiv cu cinemaul.
Teodora Lascu: Vreau să mă leg tot de Twilight şi de
filmele de felul acesta. Mi se pare în primul rând important să existe
discuţii care să aplice astfel de grile şi asupra lor pentru că sunt
văzute de mulţi oameni şi sunt foarte accesibile şi cred că merită
discutate dintr-o multitudine de perspective.
G.F.: Când faci această afirmaţie, ai în vedere o misiune socială a criticului?
T.L.: Mi se pare că e un aspect care ar trebui discutat cât mai
des cu putinţă, pentru că există multe lucruri care trec pur şi simplu
pe lângă noi şi nu le acordăm atenţie, iar ele continuă să perpetueze
direcţii greşite de gândire. Iar Twilight, care e vizionat de un
public larg, în mare parte feminin, promovează un tip de dragoste
absolută. Personajul principal e o fată tânără care trebuie să îşi
depăşească condiţia ca să ajungă la nivelul bărbatului pe care îl
iubeşte. La un moment dat în film, se pune problema ca cei doi să facă
sex - ea e o fată de 16, 17 ani şi el e un vampir de 100 de ani. Nu se
întâmplă lucrul ăsta pentru că el, venind cu anumite valori morale din
secolul al XIX-lea, îi spune fetei că ar fi o dovadă de lipsă de respect
din partea lui să "o murdărească" înainte de căsătorie, care oricum nu
poate avea loc atâta vreme cât ea e o fiinţă umană care nu străluceşte
în lumina soarelui, iar el e nemuritor. În consecinţă, actul sexual nu
se petrece decât după căsătorie, când ea rămâne imediat şi însărcinată,
îndeplinindu-şi astfel cu brio funcţia de femeie. Iar asemenea abordări
în filme de larg consum formează şi întreţin mentalităţi care de mult
ori, la o analiză mai atentă, se pot dovedi retrograde. Twilight, spre exemplu, susţine un tip de mentalitate larg consimţită care prezintă sexualitatea feminină ca un principiu pasiv.
A.R.: O bună parte a spectatorilor pur şi simplu nu îşi pun probleme cu privire la valorile promovate de filmele mainstream,
construite - tocmai pentru a fi îmbrăţişate fără efort de un număr cât
mai mare de consumatori - în acord cu tiparele mentalităţii colective de
la un anumit moment. Aşadar, unul dintre efectele abordării cinemaului
din unghiuri feministe, queer sau angajate politic este că
invită publicul să conştientizeze şi aspecte pe care altfel, cel mai
probabil, le-ar fi ignorat în filmele pe care le vizionează.
A.P.: Laura Mulvey, în Douglas Sirk and Notes on Melodrama,
arată că melodrama, unul dintre cele mai influente genuri
cinematografice asupra publicului feminin, este, de fapt, un gen
subversiv, propunând o naraţiune mai specială, bazată pe principii
maniheiste - de bine şi de rău -, iar în momentul în care are în faţă un
personaj care trece prin nişte încercări, spectatorul trebuie să
depisteze întotdeauna un antagonist. Or, în melodramele din timpul celui
de-al Doilea Război Mondial, protagonistele nu fac nimic, spre
deosebire de filmele de război cu protagonişti bărbaţi, unde aceştia
sunt activi pe câmpul de luptă etc. Sunt filme despre cum femeile astea
stau acasă, îşi aşteaptă bărbaţii şi se gândesc la valorile lor.
Melodrama, spune Mulvey, te plasează ca spectator în poziţia de a ţine
partea cuiva, de a suferi pentru cineva, ceea ce te conduce la a
conştientiza că societatea e defectuoasă şi nedreaptă.
I.T.: Pentru că filmele sunt produse de masă, ne putem da seama de imaginea femeii într-o societate urmărind filme, seriale sau reality show-uri
televizate, realizate într-o anumită epocă. Încă consider că, aplicată
pe cinema, grila feministă poate fi mult mai sofisticată decât am lăsat
noi să se înţeleagă până acum în discuţie. Unele feministe pot respinge
filme ce conţin reprezentări aparent pozitive ale femeilor, argumentând
că acestea acţionează într-un mod mai perfid în adâncirea prejudecăţilor
spectatorilor cu privire la feminitate. În Jurassic Park (1993,
regie Steven Spielberg), de pildă, protagonista e un om de ştiinţă,
care deşi pare la prima vedere emancipată, pe parcursul filmului se
întoarce la rolul atribuit în mod tradiţional femeii într-o societate
patriarhală. Femeia de ştiinţă găseşte planta cu care să hrănească
dinozaurul (deci îşi satisface funcţia de mamă), e mămoasă şi cu copiii,
se apropie de personajul lui Sam Neill, cu care se va şi mărita etc.
Cynthia A. Freeland, în eseul ei Feminist Frameworks for Horror Films, acuză The Fly (1986, regie David Cronenberg) şi Jurassic Park şi alte câteva filme cu "femei puternice", în schimb apără filme ca Repulsion (1965,
regie Roman Polanski), care are un personaj feminin deranjat psihic,
pentru că situaţia fetei de acolo e din punct de vedere social mai
reprezentativă şi indică o nevroză a acesteia cu privire la modul în
care e percepută femeia în societate; şi chiar dacă nu e conotată
pozitiv, e ilustrativă din punct de vedere feminist.
A.G.: Există multe abordări care pot fi mecanice sau vulgar
reductive, dar nu e vina grilelor. Spre exemplu, a ataca filmele lui
Howard Hawks dintr-un unghi feminist, prin a te limita să observi că
majoritatea au aproape exclusiv personaje masculine, e rudimentar,
pentru că puţine filme hollywoodiene din toate timpurile ies mai
progresiste, în ceea ce priveşte raportul de forţe dintre sexe decât Bringing Up Baby (1938) al lui Hawks.
I.T.: Una dintre ultimele mode în analiza feministă aplicată pe
cinema este testul Bechdel, care susţine că un film e progresist dacă,
în primul rând, prezintă mai mult de un personaj care e femeie - pentru
că dacă e unul singur de obicei constituie răsplata eroului masculin -,
dacă femeile vorbesc între ele - adică nu sunt doar rivale în a intra în
graţiile unui bărbat -, şi dacă temele despre care vorbesc între ele
sunt (şi) altele decât sexul sau bărbaţii. Bineînţeles că şi grila
Bechdel e contestată pentru că un film poate pica testul - apropo de
filmele lui Hawks cu mulţi bărbaţi - şi să fie totuşi progresist.
G.F.: Pentru mine, ceea ce scriu vine dintr-o preocupare de a mă
chestiona pe mine, nu neapărat din dorinţa să îmi găsesc o misiune
socială. Opinia mea e că aceste grile te pot ajuta să înţelegi mult mai
bine anumite filme. Mă gândesc acum la un eseu scris de Robin Wood, care
mi-a deschis perspective noi asupra filmului Letter from an Unknown Woman (1948),
regizat de Max Ophüls. Problema e că nu sunt eu destul de coerentă
politic apropo de vederile mele şi, dacă mă interesează teoriile astea, e
pentru că sunt interesată să înţeleg şi să ajung la o coerenţă cu mine
însămi în plan politic. Însă mi-e foarte greu, spre imposibil, să le
adopt şi să le aplic, deoarece nu am ajuns la nivel personal la un nivel
mulţumitor de înţelegere a fenomenelor social-politice.
A.G.: De fapt, Gabriela spune ceva foarte frumos şi demn de
atenţie, că îţi faci o educaţie politică din mers, că încă nu i s-a
cristalizat o viziune din acest punct de vedere. Asta ridică nişte
întrebări, dat fiind faptul că e posibil ca şi alţi redactori ai Film Menu,
fiind foarte tineri, să nu se fi aşezat politic: cum manevrează
asemenea instrumente, grile, atâta vreme cât încă nu ştiu ei înşişi ce
cred despre anumite subiecte? Ceea ce e cât se poate de binevenit,
deoarece cu siguranţă e legitim să cauţi toată viaţa fără a ajunge la
concluzii şi la poziţii certe.
A.R.: Cred că ne-am apropiat acum de o altă temă importantă de
discuţie, şi anume ce înseamnă un demers critic. În general, se
consideră că cel care realizează acest demers porneşte din start cu
anumite concepţii clare despre ce înseamnă cinemaul şi îşi conduce
analiza într-o anumită direcţie care îl interesează mai mult şi cu care
se simte mai în siguranţă. Şi atunci tendinţa firească ar fi să aplice -
conştient sau inconştient - grilele respective. Or, eu mi-am propus, în
calitate de coordonator al revistei, să-i invit pe ceilalţi redactori
să facă exerciţiul de a-şi însuşi într-un timp relativ scurt grile
feministe sau queer şi să le aplice ulterior în eseurile lor. În
opinia mea, acest tip de demers nu are cum să aibă o finalitate
neproductivă pentru cel care scrie, deoarece, aplicând grile pe care
poate le-a desconsiderat sau la care nu a reflectat prea mult înainte,
nu are decât de învăţat, explorând căi noi de analiză.
I.T.: Pe de altă parte, şi feminismul şi queer-ul sunt
raportări faţă de atitudini sociale şi cred că foarte multe lucruri
despre atitudinile sociale din vremea ta nu îţi sunt foarte clare la
vârsta de 20-21 de ani, când te avânţi în lume după ani buni de stat cu
părinţii. Iar timpul pe care îl avem pentru cercetare e de obicei de o
lună sau de două luni, între un număr al revistei şi altul, şi e dificil
să intri în profunzimea vreuneia dintre aceste teorii foarte vaste.
A.G.: Dar ce spunea Andrei e că, oricum ar fi, aceste exerciţii
contribuie la formarea personală şi la limpezirea unor chestiuni, proces
care, desigur, nu se opreşte la acel nivel de cercetare. Apoi, având în
vedere numărul mic de texte din asemenea unghiuri scrise despre cinema
în România, face bine şi cititorilor, chiar dacă articolele nu sunt
ultimul cuvânt pe subiectul respectiv.
A.R.: Şi mai cred că nici persistând într-o singură direcţie care
îţi e mai apropiată la 20 de ani, care exclude planurile sociale la
care poate nu ai meditat până atunci, nu îţi oferă o garanţie din
punctul de vedere al produsului finit, că rezultatul va fi neapărat mai
satisfăcător. Riscul e ca acolo să fii mai puţin precaut decât aici, să
reproduci anumite banalităţi care s-au tot vehiculat pe acel subiect,
pentru că fiind o temă bătătorită ţi se pare că riscul e să baţi câmpii,
şi atunci consideri că e mai corect să te menţii într-o zonă sigură -
mai bine sintetizezi, reiei anumite lucruri, repovesteşti scenariile
filmelor. E un exerciţiu bun pentru oricine să scape din când în când de
plasa de siguranţă.
A.G.: Până la urmă are legătură şi cu ce ar trebui să însemne
educaţia universitară, care ar trebui să îi îndemne pe studenţi să
reflecteze de ce e societatea orânduită aşa cum e, dacă e bine că aşa au
fost aşezate lucrurile la nivel social - printre altele, pe chestiuni
de diferenţe sexuale, de împărţire a rolurilor pentru bărbaţi şi femei.
Faptul că au fost aşezate aşa înseamnă că sunt chiar bune, sau se pot
aşeza altfel? E un fel de a privi şi a înţelege filmele care împinge
spre o deschidere spre acest fel de întrebări. Desigur că există şi un
curent de opinie, foarte puternic, conform căruia universităţile ar
trebui să formeze oameni care să se angajeze cu uşurinţă în corporaţii,
dar dacă în continuare considerăm că o universitate trebuie să formeze
oameni cu simţ critic, that's the way to go. E un mod de a vedea
filmele ca bucăţi de discurs într-un tot mai mare, al reprezentărilor
dominante, şi de a le vedea jucând un rol în consolidarea sau slăbirea
acestora.
A.P.: Ce spuneţi voi acum e că menirea principală a acestor
direcţii analitice e că studenţii sunt familiarizaţi cu un set nou de
idei şi că, ulterior, şi cititorii intră astfel într-un nou tip de
dialog. Însă e problematic dacă o formulăm astfel - că încurajăm un
număr de studenţi care nu sunt încă stăpâni pe aceste teorii complicate
să disemineze astfel de idei unui public mai mare.
A.G.: Nu e ca şi când ar exista o puzderie de articole feministe
despre cinema în limba română. Iar pe de altă parte e stipulată clar pe
prima pagină a revistei dimensiunea ei de laborator de formare a unor
tineri critici. Dacă devii prea conştientă de chestii de genul ăsta, e
paralizant. Trebuie să scrii, să te exprimi, să te contrazici pe tine
uneori, să primeşti feedback - e un proces întreg prin care e
bine să treci. Spunem prostii toată viaţa, de fapt, nu ajungem niciodată
la o poziţie de infailibilitate. Pe de altă parte, e adevărat că miza
revistei e un pic mai mare acum.
R.D.: Eu consider că e preferabilă această variantă, decât să
rămânem în turnul nostru de fildeş, în discuţii tehnice abstracte despre
cinema.
A.P.: Spuneam doar că, la nivelul discuţiei acesteia putem să
evităm să ne descalificăm noi pe noi în timp ce discutăm, afirmând
anumite lucruri care ne fac şi mai vulnerabili decât suntem de fapt şi
ne pot submina autoritatea. Or, dacă vrem să diseminăm nişte idei
relativ noi în contextul critic despre cinema de la noi, ar fi bine să
ne cultivăm o autoritate necesară.
A.G.: Adică aşa cum nu spunem că suntem săraci, să nu spunem nici
că avem 20 de ani, ci de la 40 în sus, nu?! Eu cred că o discuţie de
felul acesteia trebuie să aibă o dimensiune autocritică, de
autoreflexivitate. În măsura în care reprezinţi o autoritate, e sănătos
să o chestionezi în permanenţă şi să ţi-o pui la îndoială. Dacă discuţi
despre critică trebuie să întorci lupa şi spre tine la un moment dat.
G.F.: Eu am în continuare o nedumerire: noi vorbim cumva pompos
despre grile, dar pe de altă parte în articolele publicate în dosarele
recente ale revistei nu mi se pare că sunt aplicate în mod sistematic
astfel de grile. Întrebarea mea e cum definim o grilă de analiză.
A.R.: În momentul în care decid să mă uit la filme făcând
abstracţie totală de elementele care nu sunt relevante din optica din
care aleg să le citesc, şi care de cele mai multe ori constituie o parte
mai vizibilă şi mai extinsă a discursului lor, automat aplic o anumită
grilă (indiferent dacă e auteuristă, feministă, marxistă, de dreapta, queer etc.). Nu e necesar să redau explicit în text grila şi nici să o aplic mecanic, ea e perceptibilă, oricum.
A.G.: Termenul de "grilă", în care pare că ne tot împiedicăm, îl
folosim de fapt într-un sens mai larg, oarecum sinonim cu "optică",
"unghi", "instrumente". De pildă, nu există o singură grilă feministă,
pentru că poţi fi o feministă sau un feminist, adeptă sau adept al
psihanalizei, la fel cum poţi să o respingi, pur şi simplu etc.
I.T.: În eseul ei despre slasher films, Carol Clover se
referă la psihanaliză, doar că din abordarea ei se vede că îi acordă un
rol minor, adică e doar un unghi de abordare printre multe altele. E
vorba de un eseu în care autoarea îşi propune să abordeze slasher-ele
din cât mai multe unghiuri feministe posibile, aşa că după ce epuizează
unghiul psihanalitic (undeva la jumătatea textului), analizează pattern-urile
narative ale genului - recuzita de eroi şi de adolescenţi, trăsături
specifice ale eroinei care e prezentată aproximativ la fel de la film la
film etc.).
A.G.: Pentru a putea adopta şi aplica astfel de grile ai nevoie
de un bagaj teoretic, pentru că, fără o expunere la tradiţia
intelectuală a feminismului, bazându-te exclusiv pe intuiţie, nu cred că
ajungi prea departe. Dacă mergi strict intuitiv poţi să observi
chestiuni flagrante de reprezentări negative şi pozitive ale femeilor,
dar pentru a ajunge să vezi detalii mai subtile nu te poţi opri la acest
nivel. Uneori nu e aşa de simplu, aşa cum observa Irina în cazul unui
personaj feminin precum cel al Laurei Dern din Jurassic Park, care pare să constituie o reprezentare pozitivă, dar se dovedeşte, de fapt, o reprezentare old-fashioned a feminităţii, pe când un personaj psihotic, precum cel al lui Catherine Deneuve în Repulsion,
e, contrar aparenţelor, recuperabil dintr-o perspectivă feministă. Dar
răspunsul mi se pare destul de evident. Asumpţia e că e util să te uiţi
după lucruri de felul ăsta, pentru că există nedreptăţi în felul în care
sunt organizate lucrurile în societate între femei şi bărbaţi,
nedreptăţi care adesea trec drept lucruri OK şi naturale, şi felul în
care discuţi filmele poate contribui la o conştientizare. Iar, ca să
avansezi, trebuie să vezi care e tradiţia feministă pe problematica
respectivă şi apoi să îţi alegi calea pe care o urmezi în analiză.
G.F.: În privinţa feminismului mi se pare şi mai dificil decât în
privinţa altor tradiţii analitice, deoarece teoreticienii şi
teoreticienele s-au tot contrazis în ultimii 40 de ani, şi o fac din ce
în ce mai mult. Mă întreb dacă ideea că revista ar putea avea şi un rol
de a discuta într-o societate în care feminismul nu a fost prea mult
dezbătut până acum e una sustenabilă în condiţiile discutate înainte.
Cum putem face ca poziţiile noastre să fie convingătoare şi să aibă un
anumit impact asupra celor care citesc revista?
A.R.: Să nu uităm că atât în chestiuni legate de queerness, cât
şi de feminism, tendinţa mass-media şi a unei bune părţi a societăţii e
să le ia şi în râs, atunci când sunt aduse în mod superficial în
discuţie. Aşa că simplul fapt că ne propunem să le abordăm pe un altfel
de ton deja înseamnă destul de mult.
A.G.: Să ne uităm doar la numărul mare de femei care apar la
televizor în diferite emisiuni de divertisment, unele dintre ele modele
de succes, care ţin să afirme la un moment dat în timpul discuţiei că nu
sunt feministe, ceea ce e foarte alarmant.
T.L.: O altă întrebare des vehiculată apropo de feminism e: "Bine, bine, dar ce mai vor femeile acum, când sunt egalele bărbaţilor?"
A.G.: Faptul că întrebarea asta se aude atât de des e un motiv ca feminismul să insiste.
A.R.: Chestiunile queer şi feminismul sunt asociate astăzi
de majoritatea oamenilor cu o luptă pentru câştigarea de drepturi
sociale. Iar aceasta e o situaţie întreţinută de o bună parte a
organizaţiilor activiste, care în ultimele decenii au mutat în mod
sistematic discuţia dinspre nivelul principial al problemei, înspre unul
pragmatic. Or, aspectul pragmatic epuizează doar într-o măsură foarte
mică temele respective. Însă cred că din cauza ignorării laturii
filosofice a temelor acestora s-a ajuns astăzi ca demersurile de
problematizare a lor să fie maimuţărite în discuţiile cotidiene, fiind
prezentate caricatural prin intermediul unor exemple precum cel al
femeilor care refuză să se spele sau să se epileze, pentru a respinge
astfel aşteptările de tip patriarhal de la feminitate (în cazul
feminismului), sau al manifestaţiilor queer, al căror efect e din
ce în ce mai puţin eficient, pentru că în loc să fie receptate ca o
celebrare a diversităţii, riscă să izoleze şi mai tare aşa-numitele
"comunităţi" gay în mentalitatea colectivă, într-un soi de
enclave de ciudaţi pe care restul lumii îi tolerează doar pentru că
trăim în democraţie (în cazul teoriilor queer). În aceste
condiţii, nu are cum să nu fie productiv şi să nu nască discuţii orice
tip de poziţii critice care iau în serios teoriile queer sau
feministe. Simplul fapt că punem problema în moduri oarecum inedite
pentru contextul critic de la noi îi poate încuraja şi pe alţii să o
facă, la rândul lor, uneori, dacă e cazul, mult mai bine şi mai complex
decât noi. Mi se pare că societatea noastră nu sprijină azi diferenţele
de niciun fel la nivel de manifestări individuale, ci încearcă să le
marginalizeze sau să le ascundă sub preş, ridiculizându-le, reducându-le
importanţa, din cauza unei presupuse irelevanţe la nivel statistic, sau
pur şi simplu neaducându-le în discuţie.
A.G.: Să nu uităm nici că intelectualitatea care a dominat la noi
discursul public după 1990 e una mai curând conservatoare, ostilă din
start faţă de ideile de corectitudine politică venite dinspre America.
Acestea au fost fie atacate virulent, fie persiflate înainte de a fi de
fapt cunoscute, expuse, cum trebuie să faci înainte de a combate o idee -
o prezinţi fără a o caricaturiza, iar ulterior spui de ce ţi se pare o
prostie. Iar această atitudine ostilă a avut şi are consecinţe asupra
felului în care societatea se raportează la chestiuni precum feminismul
sau diversitatea de manifestări sexuale. Există un articol în cartea lui
Horia-Roman Patapievici, Politice, un volum îngrozitor de datat,
dar foarte relevant pentru ce discutăm acum, în care acesta descrie o
experienţă de-a sa într-o universitate americană folosind eticheta de
"comunism american" - sintagmă stigmatizantă la mijlocul anilor '90 în
România - pentru a descrie corectitudinea politică a celor de acolo.
Sunt absolut convins că dacă elitele intelectuale locale ar fi fost mai
prietenoase cu feminismul şi cu idei de felul acesta, altfel ar sta
lucrurile astăzi la nivel de mentalităţi sociale. Şi mai cred ceva - că
această atitudine a intelectualilor porneşte de la o ostilitate faţă de
moştenirea lui mai '68.
A.R.: Aşa cum afirma şi Andrei, această atitudine se răsfrânge în
foarte multe medii importante, inclusiv la nivelul deciziilor politice
din România. Spre exemplu, nu cunosc aproape deloc exemple de oameni
politici români - femei sau bărbaţi - care să se declare feministe /
feminişti sau lesbiene / homosexuali, sau care măcar să se arate
preocupaţi de a impune politici relevante în acest sens. Mai mult decât
atât, există extrem de puţine (sau deloc) astfel de personalităţi şi la
nivelul industriei pop din România sau în rândurile vedetelor de
televiziune, ceea ce indică o teamă de diferenţiere de ceilalţi în
manifestări, de a nu te ridica la nivelul normei conservatoare.
A.G.: Da, pentru că reprezentarea a rămas la cel mai primitiv
nivel de înţelegere a feminismului - că dacă afirmi că eşti o adeptă a
unor asemenea principii, eşti o femeie isterică cu cuţitul de castrat în
mână, care nu te speli, nu te epilezi etc.
T.L.: Şi cred că e adevărat că teama de feminism a majorităţii
femeilor din România decurge din repulsia de a fi asociate cu ideea
aceasta de monstru inestetic care nu are grijă de propria igienă.
A.R.: Şi mai neplăcut e faptul că, deşi în literatură, în teatru,
în dans, sau în arte, există mai nou artişti care îşi asumă astfel de
poziţii şi acţionează în consecinţă, în cinematografia românească eu nu
cunosc astfel de exemple - din nou, indiferent dacă ne referim la
cineaşti, sau la cineaste.
A.G.: Aşa e, şi cred că parte din explicaţie ar fi că sunt cu
toţii copii ai ceauşismului târziu şi ai primului de deceniu de
tranziţie. Acesta e orizontul cu care s-au format: familist, cu vilă în
suburbie etc. Vorbim despre un anumit conformism la nivelul cineaştilor
români. Mai important decât sexul cineaştilor este faptul că sunt oameni
la care noţiuni precum angajamentul politic sunt stigmatizate. Nu e
bine să fii feminist, nu e bine să fii cineast militant.
I.T.: În momentul în care ajung la putere şi pot controla mediul,
asimilând oameni noi prin afinităţi, modelul se perpetuează prin
influenţa asumată sau neasumată a celor care sunt deja activi, vizibili
şi se bucură de succes.
T.L.: Asta vine şi dintr-o tradiţie literară cu care suntem
educaţi în şcoală să ne raportăm la personajele literare feminine prin
intermediul unui mister feminin, al unei feminine mystique, prin care s-ar evidenţia femeile demne de interes.
A.G.: Rămâne întrebarea de ce sunt mai toţi cineaştii
români bărbaţi albi heterosexuali, cu stiluri de viaţă burgheze? În
celelalte arte există şi alte feluri de a vedea lucrurile, o mai mare
diversitate. Şi mai e ceva: frica lor a de a fi politici. În mod cert, După dealuri,
de exemplu, e filmul unui om care îşi face din neutralitate un titlu de
glorie. Dar - vorba lui Costi Rogozanu, apropo chiar de După dealuri - de ce ar fi neutralitatea un ideal?
T.L.: Mai trebuie să recunoaştem că nici în facultate nu sunt
neapărat sprijinite diferenţele de manifestare ale studenţilor, ci
accentul se pune mai degrabă pe însuşirea unor standarde tehnice, şi mai
puţin pe idei. Nu o singură dată am primit obiecţii pe scenariile mele
de tipul: "Dar unde ai mai auzit tu femei care vorbesc cu pula?
Nu e frumos, copii!". Iar această atitudine contribuie mult la formarea
unor vederi conformiste asupra societăţii în rândul viitorilor
cineaşti.
A.G.: Dar nu vezi nici printre studenţi prea mulţi oameni care să
arate nişte propensiuni radicale. Or fi şi unii dintre profesori mai
degrabă conformişti, dar mulţi tineri vin din liceu îmbibaţi într-un
oarecare conformism, mai ales în ceea ce priveşte moralitatea sexuală,
atitudinea lor faţă de feminism etc.
I.T.: Dar sunt lucruri care se pot revizui, pentru că eşti destul
de tânăr să-ţi pui astfel de probleme şi să încerci să ţi le clarifici.
A.G.: Universitatea trebuie să facă tot ce poate să deschidă
orizonturile studenţilor, şi în orice caz nu trebuie să scoată
conformişti. Rămâne totuşi o ciudăţenie faptul că dacă la alte facultăţi
se mai strecoară câte un excentric, la Facultatea de Film nu prea vezi
studente sau studenţi care să miroasă a trouble-makers.
G.F.: În urma acestei discuţii, în continuare preocuparea mea e
cum îl convingi pe cititor să accepte aceste unghiuri de analiză, într-o
societate care are de multe decenii tendinţa de a le minimiza
importanţa şi de a le bagateliza.
A.G.: Evident că ce facem la Film Menu e o picătură
într-un ocean, probabil. Să nu se înţeleagă că ne dăm cine ştie ce
importanţă. Dar e mai bine să o faci, decât să n-o faci, nu? Nu speră
nimeni să schimbe societatea prin intermediul unei reviste de cinema.
A.R.: Un alt lucru care mă nedumereşte pe mine la cinemaul
românesc contemporan - indiferent dacă vorbim de filmele unor
realizatori foarte tineri sau de ale celor din Noul Val - e lipsa
aproape totală a reprezentării unor persoane - de orice sex - care îşi
pun probleme despre lucrurile care li se întâmplă şi schimbă idei.
A.G.: În Legături bolnăvicioase (2006,
regie Tudor Giurgiu) există un efort de a le da minţi personajelor,
chiar dacă filmul e nereuşit, din varii motive. Personajele de acolo
discută probleme morale, pornind de la cărţile pe care le citesc.
A.P.: Mi se pare, totuşi, că nu e just să cerem cineaştilor să realizeze filmele pe care ne-am dori noi să le vedem.
A.G.: Dar noi nu susţinem aici că nu există numeroase filme
româneşti admirabile, ci că lipsesc anumite teme şi abordări din ele, şi
ne putem întreba în privinţa acestor lipsuri. Nu ne putem petrece toată
viaţa făcând temenele şi atingând pământul cu fruntea pentru că
cineaştii români din anii 2000 au făcut multe filme care merită
discutate. Au făcut, slavă Domnului, dar nu despre asta vorbim acum. Din
punctul meu de vedere, personajele pot fi în continuare nearticulate,
dar filmele să reabiliteze anumite noţiuni. Atunci când Cristian Mungiu
atrage atenţia asupra meritului de a fi făcut un film în care nu i se
poate ghici opinia şi atâta vreme cât există oameni care se uită în gura
lui, ei contribuie la menţinerea acestor prejudecăţi. "Nu e bine să
faci artă cu tendinţă", "Nu e bine să amesteci arta cu militantismul" -
dar de ce nu e bine? "Nu e bine să fii propagandist" - dar de ce nu e
bine?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu