In ultima perioada au aparut in spatiul public din Romania dezbateri
tot mai frecvente legate de necesitatea reglementarii volumului temei de
casa la elevi. Din pacate, am observat ca majoritatea coplesitoare a
pozitiilor luate se rezuma la pareri si se bazeaza prea putin pe date
stiintifice. Acest articol isi propune incurajarea luarii de pozitii (si
decizii) informate prin analiza partiala a literaturii de specialitate.
Dezbaterea legata de utilitatea temelor de casa este foarte veche si
in acelasi timp foarte actuala. Studii empirice pe aceasta tema au avut
loc inca din anii ’30 si se publica in continuare. Cu toate acestea se
pare ca in ultima decada frecventa intrebarilor legate de utilitatea
temei de casa a crescut. De exemplu, un video postat pe Youtube acum
cateva luni, care arata ca o invatatoare de clasa a 2-a din Texas a
eliminat complet tema de casa pe tot restul anului, a devenit extrem de
popular si a strans un numar impresionant de vizualizari. Documentare ca
si “Race to Nowhere” sau “Where do we invade next?” determina publicul
larg sa se intrebe daca temele de casa isi au vreo utilitate. La fel o
fac si carti precum “The homework myth: Why our kids get too much of a
bad thing” (Kohn) sau “The case against homework: How homework is
hurting our children and what can we do about it” (Bennett
& Kalish). De aceea, nu este surprinzator sa auzim ca apar si in
Romania cazuri cum a fost cel de acum doua luni de la Constanta in care o
scoala a decis sa suspende temele de casa pe o perioada limitata. Din
pacate prea putina lume se intreaba: Care a fost rezultatul cuantifiabil
al experimentului? A existat o grupa de control (sau doar
experimentala)? Ce masuratori s-au facut? Ce informatii avem despre
indicatorii de fidelitate si validitate a instrumentelor folosite? Cum
s-au controlat variabilele confundate? Cat de reprezentativ este nivelul
performantelor scolare al acelei scoli pentru Romania? S-au folosit
evaluatori externi (independenti) pentru masurarea performantelor? Ce
politici educationale au fost implementate in urma unui asemenea
experiment? Fara a implementa un studiu riguros si corect din punct de
vedere stiintific in Romania, ne va fi foate greu sa generalizam orice
rezultat obtinut. Insa pe ce date ne putem baza?
Rezultatele PISA 2012
Sustinatorii temei de casa pot da exemplu datele culese de PISA in
2012 (vezi raportul OECD), care arata ca elevii de 15 ani din
tari/regiuni performante ca Shanghai-China petrec 14 ore pe saptamana
efectuand teme de casa. In acel raport se afirma ca “scolile a caror
elevi petrec mai multe ore efectuand tema de casa (…) au in general
tendinta sa performeze mai bine (p. 45)”. Pe de alta parte, tabara
oponentilor temei de casa pot folosi aceeasi baza de date si pot
argumenta ca elevii din tari performante precum Finlanda sau Coreea de
Sud declara ca petrec mai putin de 3 ore pe saptamana efectuand temele
de casa (Nota: elevii din Romania au raportat ca petrec in medie 7 ore
pe saptamana, dar rezultatele lor au fost foarte departe de cele ale
elevilor din Finlanda si Coreea de Sud). De aici invatam ca, luat
separat, volumul timpului petrecut efectuand tema de casa nu ne spune
nimic si e nevoie sa luam in considerare alti factori (posibile
variabile confundate) care influenteaza performanta elevilor (ex.
calitatea predarii la clasa). Dar ce ne spune stiinta?
Intelegerea particularitatilor de varsta
Cele mai frecvent citate studii legate de eficienta temei de casa
sunt ale profesorului Cooper de la Duke University (SUA) si a
colaboratorilor lui, care din pacate, asa cum cum afirma si ei, au multe
limitari. Concluziile lor sugereaza ca in general exista un efect
pozitiv al temei de casa asupra performantelor elevilor. Cu toate
acestea, studiile lor au aratat ca e extrem de importanta ajustarea
volumului temelor de casa la particularitatile de varsta ale copiilor
(respectiv volumul temelor sa creasca o data cu varsta copilului).
Recomandarile lor au fost preluate de catre Asociatia Nationala a
Educatorilor din SUA, care au sugerat implementarea regulii de 10 minute
pe nivel de clasa. Adica, un elev de clasa a 3-a va petrece maxim 30 de
minute efectuand tema de casa, iar un elev de clasa a 12, va petrece
maxim 120 minute. Mai mult decat atat, studiile lor au aratat ca la
elevii mari (de liceu) volumul de teme si performanta scolara sunt
puternic asociate (dupa ce timpul petrecut efectuand teme depaseste
pragul minim de o ora pe saptamana/12 minute pe zi). Alte studii recente
au aratat de asemenea ca la liceu timpul optim petrecut pentru
efectuarea temei de casa este de o ora pe zi, dar si ca volumul prea
mare de teme date adolescentilor poate duce la contraperformanta
(scaderea scorurilor la testarile standardizate).
Dar ce efect are tema la varste mici? Pana acum nu avem un studiu
care sa arate in mod evident ca tema de casa data la elevii de varste
mici imbunatateste performanta scolara semnificativ statistic. Cu toate
acestea, asa cum recomanda si Cooper, valoarea temei de casa la clasele
mici este aceea de formare a deprinderilor de munca independenta care
vor fi necesare la varste ulterioare (liceu, facultate), cand invatarea
autoreglata incepe sa aiba un rol din ce in ce mai mare. In plus, este
foarte importat sa se inteleaga faptul ca invatarea la varsta scolara
mica are loc predominant implicit, in urma experientelor de invatare ale
copiilor din clasa, si prea putin explicit, sub forma temelor de casa.
De exemplu, daca un parinte isi intreaba copilul de 6 ani ce a invatat
la scoala, foarte frecvent se poate astepta la un raspuns de genul
“Nimic”, “Ne-am jucat” sau “Nu stiu” (pentru ca ulterior sa-l auda ca
fredoneaza un cantec “inventat” sau poate sa efectueze operatii simple
de matematica in gand). In consecinta, desi nu exista inca studii
relevante pe aceasta tema, se poate specula ca experientele de invatare
de la clasa ale elevilor din clasele primare vor fi mai relevante decat
volumul temei de casa.
Riscurile supradimensionarii temei de casa
Atunci cand ne intrebam cat de eficienta este tema de casa e
important in primul rand sa ne intrebam de ce o dam, cui ii foloseste si
daca exista posibilitatea sa aiba efecte averse. Cu alte cuvinte, care
este raportul cost-beneficiu? De exemplu, un studiu publicat anul trecut
in The American Journal of Family Therapy arata ca
supradimensionarea temei de casa poate duce la aparitia riscului de
blazare/epuizare (burnout) la varste foarte mici si poate creste stresul
in familie. In acest context ne putem intreba daca participarea foarte
redusa in programe de invatare pe parcursul vietii din Romania, daca
abandonul scolar crescut sau daca prezenta din ce in ce mai redusa la
bacalaureat ar putea sa fie explicate, intr-o masura, si prin
suprasolicitarea copiilor la varste mici (folosind argumentul “noi
suntem clasa/scoala de elita”)? Si, apropos de elite: Nu e rau ca se
lucreaza accelerat cu copiii care pot face performanta deosebita. Insa
generalizand si dand teme de casa supradimensionate si ridicate la
nivelul celor (de exemplu) 1.3% care fac performante inalte (conform
rezultatelor PISA 2015 la evaluarea intelegerii unui text citit), nu
riscam sa ii pierdem pe o parte din ceilalti 98.7%? De aceea e foarte
importanta intelegerea respectarii particularitatilor individuale ale
elevilor. Si de aceea, consider ca initiativa d-lui ministru Mircea
Dumitru este binevenita pentru a preveni situatii ca cele descrise mai
sus.
Intelegerea educarii diferentiate
E important sa intelegem ca atunci cand dam o tema de casa unui grup
relativ eterogen de elevi (intotdeauna!, chiar si atunci cand avem
impresia ca grupul este relativ omogen), nevoile sunt diferite. Pe de o
parte unele teme pot avea un grad mare de generalitate, si acestea se
preteaza la toata clasa, cum ar fi de exemplu citirea unui capitol
dintr-o carte care urmeaza sa fie discutat a doua zi la scoala. Pe de
alta parte, care este scopul unei teme de casa de 10 probleme de
matematica continand ecuatii de gradul 2 cu acelasi nivel de
dificultate, in contextul in care elevul are deja formate deprinderile
in urma exercitiilor din clasa? De ce nu ajung două exercitii, necesare
formarii de munca independenta, dar care sa ii ofere timp pentru alte
activitati in familie sau cu prietenii? Deocamdata nu putem formula
raspunsuri pe baza studiilor empirice care sa sustina argumentul
supradimensionarii temei de casa. Insa putem aprecia ideea promovata de
d-l Dumitru de a cataloga diferentiat temele de casa in optionale si
obligatorii, cu mentiunea (si aici imi exprim o opinie personala) ca
gradul de obligativitate sa varieze in functie de nevoile elevului si nu
de “nivelul clasei” sau de expectantele/prestigiul profesorului.
Alti factori care pot influenta eficienta temei de casa
Literatura de specialitate ne arata ca exista efecte diferentiate ale
temei de casa asupra performantelor elevilor in functie de materie. De
exemplu, un studiu publicat acum 5 ani in Economics of Education Review
care a avut participanti elevi de clasa a 8-a a aratat ca volumul temei
la matematica a avut efecte pozitive semnificative pe cand efectul temei
la istorie, stiinte si engleza a fost nesemnificativ (evident,
generalizarea studiului este limitata). Apoi: alte studii empirice arata
ca tema de casa este eficienta daca este verificata si corectata de
profesor (fie individual, fie in grup, in clasa). Atunci ne intrebam,
cat de fezabila si eficienta poate fi o tema de casa supradimensionata
care nu poate fi verificata de cadrul didactic? Si sa nu uitam de faptul
ca tema de casa poate avea efecte diferentiate in functie de mediul
socio-economic din care provine copilul. De exemplu, un studiu
desfasurat in Olanda si publicat in urma cu 5 ani arata ca tema de casa a
avantajat elevii din paturile sociale superioare care au avut
performante semnificativ mai mari comparativ cu colegii lor mai putini
avantajati (posibil din cauza ca au fost ajutati de parinti). Iar un alt
studiu ne arata ceea ce am banuit cu totii: Relatia dintre performanta
scolara si timpul petrecut efectuand tema de casa nu este liniara
deoarece unii elevi (care au performante scolare mai bune) au nevoie de
mai putin timp pentru a rezolva tema de casa. Asta inseamna ca este
imposibil sa se ofere o reteta universala legata de timpul alocat temei
de casa. Unii elevi chiar au nevoie de mai mult timp pentru rezolvarea
ei decat altii. Si in final, conteaza calitatea nu cantitatea. Un alt
studiu a aratat ca performantele scolare au fost prezise semnificativ de
temele de casa percepute de elevi ca fiind bine selectate. Iar intuitia
ne spune ca volumul temelor de casa necesar poate varia si in functie
de calitatea predarii, chiar daca se pare ca nu exista studii care sa
confirme aceasta ipoteza. Cu alte cuvinte, daca profesorul si-a facut
meseria in mod eficient, rolul (si volumul necesar al) temei de casa va
fi mic.
In loc de concluzie
Cercetarile de buna calitate legate de eficienta temei de casa sunt
inca in faza incipienta. In plus, fenomenul este extrem de complex, de
aceea nu putem trage o concluzie foarte clara si succinta. Insa putem sa
raspundem la cateva intrebari: Ajuta temele de casa? Absolut. Pot avea
temele de casa efecte negative? Cu siguranta. Cum pastram echilibrul?
Pentru inceput, tinand cont cel putin de urmatoarele aspecte:
Presupunand ca activitatea de predare la clasa a fost eficienta, temele
pot fi benefice daca nu sunt supradimensionate, daca tin cont mai mult de nevoile elevului si nu atat de mult de cerintele programei, daca sunt relevante (si nu se transforma in activitati “de tinut ocupat copilul”), daca sunt verificate de profesor, si daca dificultatea este dozata in asa fel incat sa nu necesite ajutorul parintilor.
Cu alte cuvinte, daca raportul cost-beneficiu este in favoarea
elevului. Multe aspecte din cele prezentate de mai sus pot fi atinse
printr-o pregatire corespunzatoare a profesorului (in special in
psihologie educationala) sau alternativ, printr-o intuitie si un talent
innascut deosebit al cadrului didactic. Pare ca suna usor, insa cum
conceptualizam “pregatire corespunzatoare” si “intuitie si talent
innascut”? Despre asta, poate cu alta ocazie. In ceea ce priveste
reglementarea volumului de teme (si conceptualizarea corespunzatoare a
termenului “teme supradimensionate”), pentru aceasta e nevoie de foarte
multa cercetare de buna calitate implementata in Romania si sper ca in
perioada urmatoare vor exista studii relevante, care sa ne ajute sa luam
decizii educate pe aceasta tema.
Cateva referinte bibliografice:
Cooper, H., Robinson, J. C., & Patall, E. A. (2006). Does
homework improve academic achievement? A synthesis of research,
1987-2003. Review of Educational Research, 76(1), 1–62.
Dettmers, S., Trautwein, U., Ludtke, O., Kunter, M. & Baumert, J.
(2012). Homework works if homework quality is high: Using multilevel
modeling to predict the development of achievement in mathematics. Journal of Educational Psychology, 102(2), 467-482.
Eren, O. & Fenderson, D.J. (2011). Are we wasting our children’s time giving them more homework? Econommics of Education Review, 30(5), 950-961.
Núñez, J.C., Suárez, N., Rosário, P., Vallejo, G., Cerezo, R., & Valle, A. (2015). Teachers’ feedback on homework, homework-related behaviors, and academic achievement. Journal of Educational Research, 108(3), 204-216.
Pressman, R.M., Sugarman, D.B., Nemon, N.M., Desjarlais, J., Ownes,
J.A. & Schettini-Evans, A. (2015). Homework and family stress: With
consideration of parents’ self-confidence, educational level, and
cultural background. The American Journal of Family Therapy, 43(4), 297-313.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu